Konec slev na potraviny v Česku. Velký obchodní řetězec oznámil, že s nimi končí. Češi mají utrum, už neušetří

Nejrůznější průzkumy ukazují, že Češi jsou velmi citliví na slevy. Za plnou cenu mnozí v podstatě odmítají nakupovat a sahají pouze po tom, co je zlevněné nebo co je tak alespoň označené, což je mimochodem častý neférový marketingový trik. Nebývá výjimkou, že se něco zlevní třeba o korunu, ale je u toho velká cedulka lákající na slevy.

Půjde to i bez akcí?

Zejména důchodci si v Česku na slevy navykli a jsou schopní si kroužkovat zlevněné zboží v každém letáku a potom objet třeba pět supermarketů, kde nakoupí pouze to, co je zrovna v akci. Dosud jim přitom tuzemský trh tuto radost dopřával měrou vrchovatou. Statistiky mluví také o tom, že teď v době zdražování se podíl jídla nakoupeného ve slevových akcích ještě navýšil.

Avšak velké obchodní řetězce už od plošných slev upouštějí. Spolu s tím, jak zdražují samotné suroviny i výrobci už pro ně přestávají být výhodné. Dnes je těžké nějakého dodavatele dotlačit k tomu, aby dodal zboží o desítky procent levněji, protože jeho marže už je tak velmi nízká.

Navíc se objevil lepší způsob, jak se zákazníky v obchodech pracovat. Stále rozšířenější jsou mobilní aplikace a věrnostní programy, kde lze slevy cílit přímo na jednotlivce, a to na každého různě, případně si lze vytvořit zákaznické skupiny a s nimi efektivně pracovat. Není už třeba zlevňovat všechno a pro každého.

Foto: Shutterstock

Slevy nemusí být výhodné

Tímto směrem se vydal například obchodní řetězec Tesco, který upouští od slevových letáků a plošných slev. Naopak láká na svou Clubcard, kde nabízí individuální slevové akce a sběr bodů, které je pak možné proměnit ve slevu.

Velké oznámení v nedávné době učinil také obchodní řetězec Makro. Také on končí s velkou distribucí letáků a významně omezí akční slevové nabídky. Chce se přitom zaměřit na dlouhodobě konkurenceschopné a pro zákazníky výhodné ceny. Tím de facto říká, že slevy jsou skutečně něčím vykoupeny, v tomto případě vyšší standardní cenou.

Ostatně, stačí se jet podívat za hranice a zjistíte, že ve slevě je jen minimum zboží, a když už, tak to je to třeba deset dvacet procent. Ale přesto celý nákup pořídíte levněji než u nás. Potvrzuje se tak upozornění některých odborníků, podle kterých mohou slevy spíše pokřivovat trh.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 24SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

29 názorů k článku “Konec slev na potraviny v Česku. Velký obchodní řetězec oznámil, že s nimi končí. Češi mají utrum, už neušetří

  1. Tak horké to není,Tesco je jen jedním z mnoha!!!!!!!!!Kromě Tesca máme v Karviné 2 Lidly,Albert a Kaufland a 2 Penny markety a ty ve slevách jedou dál!!!!!!!!!

    1. Vykašlete se na nenažrané nadnárodní obchodní řetězce u nás.Z Karviné je to do Polska co by kamenem dohodil. Radši nakupovat v polské Biedronce anebo zajet o kousek dál do Jastrzebia, tam Kaufland ani jiné nadnárodní řetězce nejsou tak nenažrané jako u nás a ani na kvalitě si nedovolí šidit, jako u nás. Nebál bych se ani nákupům na polských trzích, ale jen dál ve vnitrozemí Polska. Těsně u hranic se často vyskytují polští šejdíři, kteří si klidně dovolí Čechům prodávat šunt, který by si vlastním lidem prodávat nedovolili. Poláci by jim to omlátili o hlavu. Čím víc nás co jezdíme nakupovat do Polska bude, tím rychleji u nás nadnárodním řetězcům i místním obchodním vydřiduchům dojde, že šidit české zákazníky se nevyplácí.

  2. Už jsem to tu psal pod článkem o Holandském řetězci Actionu.
    Kdo chce, ať si přečte, nezřeba se opakovat.
    No. Ale o to více teď budou z lidí z kotliny nájezdní kobylky,kde to jen půjde.
    Hlavně tu u nás milí Češi nekupujte ten největší hnůj. 60%,, máslo” apd. Když, tak kupujte kvalitní potraviny. Není tu, už taky levně, ale stále se vyplatí. Jinak děkuji za své nové místo k žití, že nám tak štědře přispíváte vašimi penězi do Naší ekonomiky. Díky ještě jednou.

  3. Jinak Tesco se chovají v Česku jako šunti. Když jim to zákazník dovolí. Nastavěli ty hnusné krabice hyzdící zemi. Byl, nebo žil jste někdy, někdo v Anglii, jako já? Jejich obchody nádherně zakomponované do architektury města. Ani nepoznáte nebýt nápisu Tesco nad vchodem, že tam nějaký řetězec je.. 🙉🙈🙏😆😂😂
    Volům různě po Evropě stačí krabice za městem… a o Tesco manýrech k zaměstnancům i klientům, ani nemluvě. Tak tam nechoďte! Budete tam lozit dále.

  4. Zase lživý titulek, jak je u tohoto i dalšího webísku od stejného vydavatele zvykem 👎.
    Nahlášeno. A nezapomeňte tenhle komentář zase smazat 😃.

  5. Jenže když jedu do německého Kauflandu v Německu, tak zboží je kvalitnější, chutnější, déle vydrží a mnohdy je za lepší cenu než v německém Kauflandu, ale v Čechách. Akce neakce. A Němci mají také akce. Od každého druhu zboží se u nich dá koupit minimálně jedno ve slevě. A Němci si ty slevy taky hlídají, když tam přijedete odpoledne, když už většina z nich je z práce doma, mnohdy z toho zlevněného a vyhledávaného už nemáte skoro nic. Asi jako u nás. Pro maso pak chodím spíš do malého řeznictví, protože tam mají kuřecí prsa každý den mezi 115 – 135 Kč za kilo. Tuto cenu už dnes nenabídne žádný velký řetězec a ani Německo. To samé hovězí a vepřové. Někdy seženu to hovězí a vepřové levněji i v Německu. Jogurty, mléčnou rýži a manželka má ráda želé (jako jogurty) už poslední dobou kupujeme jen v Německu. Je mnohem kvalitnější, chutnější a levnější. Dokonce i to co je nejlevnější je chutnější než to dražší u nás… Takže ať si ty akce klidně nechají a nebo zruší. Dokonce i kočce chutná kočičí taštička od stejné firmy/značky více z Německa než stejná z Čech. Čím to asi bude…

  6. PS:
    Do Kauflandu v Čechách to mám cca 7-8 km, do Kauflandu v Německu to mám cca 8-9 km.
    Volba je tedy jednoduchá. Poslední dobou se domlouvám i s rodiči, když vím, že k nim pojedu a předtím jim tam zajedu udělat nákup. Tchán má rád ryby a mořské plody, no německý rozsah nabídky se nedá s českou srovnat. Jogurtové želé u nás najdete snad jen na jednom výrobku, na “Poháru” od Kunín. Ale to je trojkombinace jogurt+želé+čokoláda nebo ovoce. Ale v Německu mají x druhů želé, x druhů mléčných pěn, x druhů mléčné rýže…
    To se s námi nedá srovnat.
    A když tam koupíte značkovou aviváž v přepočtu za 28-30 korun, značkovou zubní pastu za 20-23 korun tak to mluví za vše. Dokonce i úplně obyčejná cibule je jinak silná, pálivá a čerstvá, přitom za nižší cenu než ta hnusná, shnilá či plesnivá a vyschlá u nás…

  7. Nejodpornejsi retezec v Cesku! V nasem meste, kdyz uz se nekdy vydam do tohoto marketu pod znackou Tesco, vidim jen vybrakovane regaly, ktere nikdo nedoplnuje, prip.ovoce a zelenina nevalne kvality, o masu a pecivu nemluve! Hnus! Kdyz srovnam treba s podobne kvalitnim Albertem, tak uz i tento retezec na sobe zapracoval a dohani svymi sluzbami nedostizne nemecke retezce. Tesco at tahne, i se svym clubcard programem!

  8. Výrobci dodávají své výrobky velice levně (oproti prodejním cenám) a klasické řetězce napálí běžnou cenu se 100-300% marží, aby pak mohli udělat akci a napsat tam 60% sleva. Jenže právě ta akční cena odpovídá zhruba reálné ceně, za kterou by se to mělo prodávat standardně. Pokud by byly slevové akce zakázány, potraviny by rapidně zlevnily, protože za tu neakční cenu by je nikdo nekupoval. Dobře je to vidět na příkladu Makra, jehož standardní dlouhodobé (neakční) ceny zhruba odpovídají akčním cenám běžných řetězců. Např. okurky Znojmia 5-7cm 660g stojí v Makru 53,- vč. DPH a v Tescu 95,-. Zelí Znojmia 640g stojí v Makru 35,- a v Tescu 80,-. Kit Kat v Makru 10,- a v Tescu 20,-, Chodura pivní salám v Makru 165,-/kg a v Tescu 299/kg. Šunka Zvonařka Le&Co v Makru 238,-/kg a v Tescu 399,-/kg. Hovězí loupaná plec v Makru 247,-/kg a v Tescu 340,-/kg. Kuřecí prsní řízky v Makru stojí běžně okolo 120,-/kg (záleží na původu a množství, navíc momentálně jsou v akci za 111,-/kg) a v Tescu 230,-/kg. Máslo v Makru 32,- a v Tescu 50,-. Všechny ceny jsou u obou řetězců běžné – neakční a s DPH. Je to jen namátkou vybraných pár věcí z mého včerejšího nákupu v Makru, ale stejná situace je tam téměř u všech potravin. A o tom to je, že potraviny jsou drahé právě díky tzv. slevovým akcím, které umožňují nenažraným řetězcům nasadit takto absurdní ceny a pak u vybraného zboží udělat jakože “akci”, která ale ve finále vlastně žádnou akcí není. Jenže lidé to nechápou a když nějaký politik nadhodí, že by se měly právě z tohoto důvodu slevové akce zrušit, tak hned všichni vidí rudě… Můžete sice namítat, že Makro je velkoobchod, ale v podstatě tam může nakupovat každý, kdo má ve svém okolí nějakého podnikatele. A na těch cenách v Makru je přesně vidět, jak vás ostatní řetězce holí. Nekoupil bych si u nich ani rohlík.

    1. Neexistuje reálná cena, nýbrž cena tržní, a tu určuje jen a pouze nabídka a poptávka, fakt miluju tohle nadávání jak řetězce napalují marže atp.., neseďte a nenadávejte, ale zvedněte se a jděte něco dělat, a zkuste to udělat lépe než ty řetězce, už vás vidím jak budete prodávat zboží které jste za svoje peníze koupil hluboko pod tržní cenou

    2. Ale my to víme tady v Karviné,teda alespoň naše rodina a myslím si že i ostatní!!!!!!!Mimocho dem já si nepamatuju,kdy jsem v Tescu naposledy byl!!!!!!!Dívím se ,že oni a zrovna u nás ještě fingují!!!!!!!!Vdrtivé většině případů mají co se týče zákazníků poloprázdno!!!!!!!To Penny markety a v Karviné jsou dva,mají dvakrát tak plněji,protože mají dvakrát tak levněji,jak oproti Tescu,tak ostatním marketům!!!!!!!!!!

  9. Tesco je mi naprosto ukradené a co tak si naposled pamatuji tak tam neměli nic pořadního ani levného.

    1. No to je právě přesně ono, od té doby kdy to takhle změnili jsem tam byl jednou, koupil jen oříšky za dvacku a už tam nikdy ani náhodou nepáchnu

  10. Slevy nemohou pokřivovat trh, jelikož samy jsou součástí trhu, jestli něco skutečně pokřivuje trh, tak jsou to všechny umělé státní zásahy do trhu, i včetně daní, zastropování cen, povinných kvót atd.

  11. do tesca jezdím jen pro akční drogerii a pouze některé balené potraviny.. jinak se v něm nakupovat nedá.. to nechráněné vystavené pečivo je k zbliti a co se týče těch akčních cen, je potřeba mapovat a znát i ceny jinde, neb některé jejich ceny se jako akční pouze tváří.. k tomu je skvělá a bohužel i nezbytná aplikace v mobilu, která slevy hlídá.. bez mobilu dnes levně skoro nakoupíte.. no a vůči důchodcům, kteří aplikace nevyužívají a chytré telefony nemají, je systém slev dosti nefér už teď, natož po zrušení papírových kuponů..

  12. Je to přesně naopak. Akční cena je normální prodejní a mimo akci testují zákazníky jak moc mohou zdražit. A my jim to baštíme i s navijákem.

  13. Taky si to muzete strcit nekam, cesky obchodak jsme posledni rok a neco ani nenavstivili, jednou za 14 dni do polska, nakoupit, natankovat, znamym vzit cigara, takze benzin zaplacen. Polske mleko je opravdu mleko, ne jako naše voda. Syry a jogurty vetsi a chutnejsí, maly klobasky na benzine 50kc, v polsku 7kc 😀

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *