Ačkoliv se český maloobchodní trh s potravinami mohl zdát být dokonale nasycený, kdy se spekulovalo spíše o odchodu některých hráčů, přeci jen na něj po letech přichází nováček. Ten se přitom nepočítá mezi některé ze světově proslulých řetězců, ale je spíše neznámý. Nováček se jmenuje Mere a stojí za ním ruská společnost Svetofor, která na svém domovském trhu patří k největším provozovatelům diskontních obchodů.
Důraz na nízkou cenu
Právě do kategorie diskontů se řadí i Mere, které otevřelo své první dvě prodejny v Příbrami a Mostu. Tím to ale nekončí. Nováček nechce být okrajovým hráčem, ale v dohledné době chce po celé České republice otevřít 50 obchodů. Zákazníci v nich najdou především potraviny, ale také drogerii a nepotravinářské zboží v nejrůznějších pravidelných akcích. V tomto se bude Mere ze všeho nejvíce podobat konkurenci v podobě Lidlu, Penny či Normy.
Ale zatímco například Lidl se postupně vymaňuje ze škatulky levného prodejce a sází stále více na svou značku, Mere vstupuje na český trh s jednoznačným záměrem. Prodávat zboží za nejlevnější možné ceny. Na svém webu prodejce uvádí, že nabídne sortiment srovnatelný s ostatními diskontními řetězci, ale za výrazně nižší ceny, a to minimálně o 20 %.
To je velmi odvážný cíl, kterého ale v řadě případů bude prakticky nemožné dosáhnout. Zmíněných dvacet procent totiž u řady produktů tvoří veškerou marži, kterou prodejce má. Takto levnější zboží si lze představit spíše v kategorii non-food, tedy nepotravinářského zboží.

Lokální zboží i ruské speciality
Mere každopádně uvádí, že výrazně nižších cen chce dosáhnout přímou spoluprací s výrobci a také přísnou politikou nákladů. Na svém facebookovém profilu potom firma vybízí ke spolupráci lokální producenty zboží.
Faktem je, že prodejny Mere vypadají velmi spartánsky a ze všeho nejvíce to připomíná začátky 90. let, kdy zde první diskonty začínaly. Zboží je naskladněno ve velké hale, kde si ho musí zákazníci sami přebírat. Na hezké vystavení se zde nehraje.

Kromě v České republice tradičních značek, ať už tuzemských či zahraničních, nabízí Mere také zajímavé zboží, které pochází zejména z domoviny tohoto řetězce, tedy Ruska, ale také dalších zemí.
Otevření obchodů Mere v České republice přitom v rámci Evropy není ojedinělým výstřelkem. Firma už funguje v Německu, Rakousku, Polsku, Španělsku, Francii či Velké Británii.
Foto: Mere