Lidé s naftovými vozy ve velkém vyrážejí k čerpacím stanicím. Hrozí jim totiž problémy

Za poslední rok jsme byli svědky neuvěřitelného zdražení pohonných hmot. I když je dnes situace o poznání lepší, stále nejsme na cenách ze začátku minulého roku. Mrzutým zjištěním bylo o kolik byla dražší nafta oproti benzínu. Rozdíl jeden čas činil i 6 korun na litr. Jenže naftové vozy jsou více náchylné na kvalitu paliva a v zájmu zachování dobré kondice vozidla, nelze opomenout tradiční obměnu nafty z letní na zimní. Levná, nebo ne, k čerpacím stanicím se prostě musí.

Naftové vozy v zimě často trpí nekvalitní naftou

Rčení “Ty se ráno vlečeš jak nafta v zimě” nevzniklo jen tak. Benzínovým pohonům je lhostejno kdy a kde natankuje benzín. Běžný Natural ustojí i velmi nízké teploty bez ztráty svých vlastností. Nafta má také svá nenahraditelná pozitiva, ale vysoká teplotní odolnost mezi ně určitě nepatří.

S klesajícími teplotami se totiž snižuje filtrovatelnost nafty. To znamená, že nafta mění své fyzikální vlastnosti, houstne a má nižší průchodnost skrze palivový systém. Dochází tak s horšímu průtoku přes palivový filtr, kdy může dojít až k jeho zalepení. To už znamená, že vozidlo jednoduše nenastartuje. Navíc se v podobných případech může poškodit filtr a v horším případě i čerpadlo.

Foto: Shutterstock

Jakou rozeznám vhodnou naftu?

Nafta se dělí do několika skupin. Rozdělíme si jí podle filtrovatelnosti a datumu dostupnosti na čerpacích stanicích.

  • Letní: třída B, filtrovatelnost 0 °C, distribuce: 15.04. – 30.09
  • Přechodová: třída D, filtrovatelnost −10 °C, distribuce: 01.10. – 15.11
  • Zimní: třída F, filtrovatelnost −20 °C, distribuce: 16.11. – 28.02
  • Přechodová: třída D, filtrovatelnost −10° C, distribuce: 01.03. – 14.04
  • Arktická: filtrovatelnost −20 °C až −44 °C

Poslední, Arktická, nemusí být nutně na všech stanicích, nicméně každá větší benzínová stanice na zimu alespoň jedním stojanem disponuje. V současné chvíli tedy překvapivě tankujeme zimní naftu. Kdo jezdí málo, může mít v nádrži stále ještě letní. Nicméně není nutné hned letět pro hadici a začít vysávat naftu. Nejjednodušší je naftu naředit stávající naftou zimní. Druhou možností je pořízení zimního aditiva do nafty. Aditivum byste měli do naftu přidávat nejen v zimě, ale také po každém tankování. Vaše vstřiky vám za to jistě poděkují delší životností.

Foto: Shutterstock, zdroj: autorský komentář, dieseldoctor, riverbendservicecenter

Nenechte si ujít
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 3SdíleníSdíletTweet [...]
Lidem v České republice hrozí poměrně velký malér, o kterém většina z nich zatím nic moc netuší. Je to spojeno s držbou nemovitého majetku, která bude nově vyžadovat o poznání více povinností a papírování, než tomu bylo dosud. Jde tak trochu o vedlejší produkt schválení nového stavebního zákona, který přišel i s mnoha takzvanými přílepky, které z něho udělaly ukázkový paskvil. Dejte si papíry do pořádku Co mělo řešit zrychlení stavebního řízení, aby se v Česku konečně začaly pořádně stavět byty, které jsou potřeba jako sůl, paradoxně přináší ještě mnoho dalších komplikací, jež tu dříve nebyly. A to překvapivě i pro stávající majitele nemovitostí. Navíc neplatí, že by se nový stavební zákon týkal především developerů či stavebních společností, jak často panuje mylně rozšířený názor. Dotýká se úplně všech, a to i těch, kdo mají už postavený obyčejný rodinný domek. Nová regulace vstoupila v platnost od 1. ledna 2024, avšak celá záležitost je natolik komplikovaná, že druhá fáze přijde až od 1. července tohoto roku. Právě tehdy naběhnou i všechny možné povinnosti, které už však v té době musíte plnit. Odborníci se teprve teď seznamují s veškerými dopady, které novinka přináší, a informují o nich veřejnost. Ta tak může být ještě nepříjemně překvapena. Jako například v tomto případě, kdy se ukazuje, že lidé, kteří mají nějakou nemovitost, musí uchovávat její projektovou dokumentaci, a to tu, podle které se projekt nakonec realizoval. Nestačí tedy různé prvotní či pozměněné verze. Musíte mít v ruce papír, podle kterého se stavělo. Bude to hodně drahé Mnozí ho pochopitelně nemají, takže bude docházet k paradoxní situaci, kdy si budou muset opatřit projekt na základě toho, jak byl dům ve skutečnosti postaven, tedy jaksi reverzně. A teď se podržte. Netýká se to totiž pouze těch domů, které budou postaveny poté, co vstoupila novela stavebního zákona do praxe. Vše bude platit i zpětně na veškeré již postavené nemovitosti v České republice. Čtěte také: Výrazně vyšší dědická daň vás může odradit od toho, abyste odkázali nemovitost dětem Pakliže si říkáte, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá a že na tuto hru nepřistoupíte, potom byste měli také vědět, jaké jsou v takovém případě sankce. Ty totiž nejsou vůbec nízké. Původně se počítalo s už tak vysokou pokutou ve výši 200 tisíc korun, avšak ta byla pro jistotu ještě navýšena na 400 tisíc. V případě, že tedy povinnosti nesplníte, připravte si rovnou tučný balík. Foto: Shutterstock, zdroje: ČKA, MMR, ČKAIT 105SdíleníSdíletTweet [...]

2 názory k článku “Lidé s naftovými vozy ve velkém vyrážejí k čerpacím stanicím. Hrozí jim totiž problémy

  1. 🤨 Problémy? S naftou?? Tomuhle se říká problémy?
    Aha…, asi, že ty skutečné se metou pod koberec. Že?
    Nakonec, už si mnoho lidí v tom úžasném, demokratickém, západním prostoru zvyklo na toto nejčastější slovo posledních let. Problémy.
    Není to tady k žití. Ale pouze tady.

  2. Není nahodou že i první rusko- sovětské tanky T34 byly na benzín a ne naftu – díky tomu Rusové vyhráli druhou světovou válku!!!!!!!!!!!!Naftáky jsou na píču!!!!!!!!!!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *