Lidl zavádí velkou novinku. Češi na to koukají s otevřenou pusou, tohle tady ještě nebylo

Pokud pravidelně nakupujete v obchodním řetězci Lidl, možná jste si v poslední době všimli poměrně zásadní změny, která má vliv na úroveň obsluhy, kterou tyto obchody poskytují. Lidl totiž začal testovat zcela nový systém prodeje, který by si měl vystačit s mnohem menším počtem pokladních.

Všechno si udělejte sami

V některých prodejnách si vytipoval méně rušné hodiny, kdy jednoduše nechodí tolik lidí, a tehdy začal zcela uzavírat klasické pokladny s pásem, kde vás někdo obslouží. V tuto dobu zůstávají otevřeny pouze samoobslužné pokladny, u kterých se pohybuje jediný zaměstnanec. Pro řetězec to může přinést významnou úsporu, ovšem kvalita nákupního zážitku dostává u řady zákazníků pochopitelně na frak.

Před pár dny jsem šel do Lidlu na větší nákup, který jsem také uskutečnil. Když jsem ale s vozíkem narvaným k prasknutí dojel ke kasám, nebyla jediná z nich otevřená. Žádal jsem zaměstnance, aby pokladnu otevřel a já mohl zboží vyložit na pult,” líčí pan Miroslav Žitný svůj nepříjemný zážitek. “Ale řekli mi, že kasu teď neotevřou a ať si to sám namarkuji na samoobslužné pokladně. No co vám budu povídat, namíchlo mě to, strávil jsem tam 15 minut markováním. Pořád něco pípalo a nefungovalo to.

Je to každopádně velmi zvláštní přístup tohoto obchodního řetězce, do kterého hojně chodí také důchodci. Ti si se samoobslužnými pokladnami dost často nerozumí a vyhledávají ty klasické i ve chvíli, kdy je u nich větší fronta. V tomto případě ale žádnou jinou možnost mít jednoduše nebudou. Musí se zkrátka obsloužit sami.

Zákazníci na pokladny vyzrají

Podle všeho jde zatím jen o určitý test, který zřejmě bude následně vyhodnocován a podle toho se tyto postupy zavedou plošně, nebo nikoliv. Pravdou ale je, že samoobslužné pokladny jsou v poslední době poměrně kontroverzním tématem. Nenaplnila se totiž očekávání, že by plně nahradily prodavačky a například v zahraničí od nich už obchodní řetězce upouštějí.

Mimo jiné také proto, že se je zákazníci naučili obcházet a za své nákupy platí méně, než by měli. To se poměrně často děje také v České republice. Dalším faktorem jsou potom neustálé problémy, které na těchto pokladnách zákazníci mají. Stroje nejsou dokonalé a lidé s nimi navíc neumí úplně dobře zacházet. Výsledkem jsou tak neustálé chyby, které potom stejně musí korigovat personál.

Čtěte také: Tak to prasklo. Lidl celé roky provádí Čechům nehoráznou věc. Jak si to může dovolit?

Lidl se teď zjevně snaží celou záležitost definitivně zvrátit a samoobslužné pokladny ve svých provozech naplno rozjet. Přitom šlo o jeden z posledních řetězců, který je zaváděl. Je klidně možné, že pokud se v tomto zátěžovém testu neosvědčí, nakonec je zruší zcela.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 0SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

11 názorů k článku “Lidl zavádí velkou novinku. Češi na to koukají s otevřenou pusou, tohle tady ještě nebylo

  1. Na žádnou samoobslužnou pokladnu nikdy já ani nikdo z celé rodiny chodit nebudeme.Stroj nenahradí milou a vstřícnou pokladní,v žádném obchodě,natož v českém,kde je pravidelně každá pokladní daleko méně ohodnocena než v Německu,přitom dělá daleko více práce.

  2. Zrovna dneska jsme byli po delší době nakupovat v Lidlu. Paní bývalá pokladní, dnes naháněčka, nás lákala k samoobslužné pokladně. Odmítl jsem s tím, že jednak budeme platit v hotovosti které se chceme zbavit, a kterou lidlovské samoobslužné kasy neberou, jednak chceme nechat obsluze dýško, a taky chceme koupit cigarety, které jsou jen u kas s obsluhou. Ale i kdybychom tyto důvody neměli, tak v popisované situaci bych s klidem odešel utratit své peníze jinam, a nechal bych jim tam plný vozík. Nebylo by to poprvé.

  3. Ať se podívají na scanery Globusu nebo systém nakupování přes scaner v telefonu v Kauflandu . To je něco co je funkční a bezproblémové … samoobslužné kasy v Lidlu možná pár kousků potravin, nesmí se tam kupovat alkohol , jinak se tam člověk zasekne 10 minut bez někdo přijde potvrdit věk … on tam u toho totiž skoro nikdy nikdo neasistuje 😤

  4. Tady v Bruntále to zkouší taky ty samoobslužné podklady jsou na velký nákup úplně na Lidl tady byl co se týče obsluhy pokladen v porovnání z ostatním obchody luxus když byla fronta hned naběhla další pokladní a za chvíli jsi byl z nákupem venku teď tě tam nutí a nenechám se do ničeho nutit nátlakem a ke všemu to co chvíli hází chyby takže když je všude opsazeno strávíte víc času než na páse lituju těch zaměstnanců v Bruntálském Lidlu protože vždy odvádí skvělou práci poradí kde co najít a jsou ochotní vyjít vstříc ale manažera za ten nátlak na ty zasrane pokladny bych vyhodil když vidím že mi ty pokladny zasekavaji obchod sdělil bych vedení ať si pokladny narvou bo prdele protože mám tým lidí kteří práci odvedou daleko líp a rychleji

  5. V KAUFLANDU V MLADÉ BOLESLAVI VAM DAJI KAMERU PRIMO NAD PLATEBNI TERMINAL A ČUMÍ VÁM DO PENĚŽENKY. TAKZE VAS KLIDNĚ MUZE DOLE NĚKDO z AGENTURY SMIROVAT a DÁT HLÁŠKU A PREPADNOUT VAS NA PARKOVIŠTI V PODZEMÍ, VĚDÍ PIN KARTY I KOLIK MÁTE V PENĚŽENCE, SUPER NE.

  6. Od dob zavedení Lidl Plus v Lidlu nenakupuji. Nevidím důvod poskytovat osobní informace zlodějům předražujicim nákup v v ČR za zboží podřadné kvality (byť obal zboží může být stejný jako BRD).

  7. Nesnáším samoobslužné pokladny, navic občas platím hotově. Pokud by mě nutili , nechám stát plný košík a jdu jinam. Ale je pravda, že do Lidlu už dávno na velké nákupy nechodím, za jejich fašistický přístup k zákazníkům v kovidové době .

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *