Majitelé dieselových aut mají problém. V Evropě dochází AdBlue, bez které se nerozjedou

Automobilový průmysl tvrdě doplácí na covidovou krizi. Ani dlouhé měsíce poté, co se pandemie celosvětově podařilo dostat pod kontrolu, mají automobilky problém získat dostatek dílů, zejména potom čipů, pro svou výrobu. Naposledy tak musela například Škoda Auto omezit výrobu minulý týden, a to možná až do konce roku.

Ceny plynu omezují všechno možné

Teď se přitom žene další vážný problém, který se více dotýká už samotných majitelů aut, a to těch dieselových. Kapalina AdBlue, která je pro většinu nových naftových vozů nutností, totiž v Evropě začíná docházet. Její největší výrobce na kontinentu přestal přijímat objednávky od nových klientů. Druhý největší výrobce pak omezil výrobu a třetí v pořadí ji pak dokonce zcela zastavil. Důvod? Vysoké ceny zemního plynu, jak informuje server Pravda.sk.

Výroba AdBlue, což je poněkud honosný název pro močovinu, pro někoho možná poněkud překvapivě probíhá především v závodech, které se primárně zabývají výrobou hnojiv. Největším producentem této kapaliny, bez které se moderní diesely nerozjedou, je tak slovenská chemička Duslo Šala, která patří do holdingu Agrofert. Právě ta přestala přijímat zakázky od nových zákazníků, protože musela výrobu močoviny omezit.

Nutnost pro vozy plnící normu Euro 5 a vyšší

O problémech s AdBlue informoval slovenský ministr hospodářství Richard Sulík. Chemička Duslo Šala se totiž nachází právě na Slovensku. Sulík přitom jako jednu z možností uvedl, že by slovenský stát mohl zakázat vývoz AdBlue do zahraničí. To by však znamenalo obrovské problémy na ostatních evropských trzích.

AdBlue bylo zavedeno jako jeden ze způsobů, jak plnit evropskou emisní normu Euro 5 a přísnější. Většina moderních dieselových motorů už totiž přísné emisní podmínky bez této kapaliny vůbec nedokáže splnit.

Močovina je v potírání emisí skutečně účinná. Celý proces funguje tak, že škodliviny, které by byly jinak vypuštěny do ovzduší, zneutralizuje roztok syntetické močoviny. Ta je základem systému selektivní katalytické redukce. Díky ní je možné omezit množství oxidů dusíku ve výfukových plynech až o 95 %.

Foto: Shutterstock

Motory bez AdBlue nefungují

V době, kdy byla AdBlue všude hojnost a prodávala se za nízké ceny, nikdo příliš neřešil skutečnost, že motory bez této kapaliny nemohou pracovat. “Pokud tyto roztoky na trhu nebudou k dispozici, znamená to, že všechny motory kategorie Euro 5 a vyšší, které AdBlue potřebují, budou velmi pravděpodobně odstavené,” uvedl šéf společnosti Duslo Šala Petr Bláha. Nejde přitom pouze o osobní vozidla, ale také kamiony a autobusy.

Nedostatek AdBlue je důsledkem dramaticky rostoucích cen plynu. Jeho výroba sama o sobě není ekonomicky udržitelná, a tak vzniká jako vedlejší produkt jiných výrobních procesů. Většinou je navázána na výrobu určitých druhů hnojiv. Ta však v poslední době stojí, protože je náročná na spotřebu zemního plynu.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Příjemné procházky malebnou krajinou patří ke koloritu životního stylu v České republice. Vždyť jsme zemí turistických klubů a například nikde jinde na světě nenajdete tak skvěle značenou síť turistických stezek. Nejlepší na tom je, že na rozdíl od mnoha jiných zážitků jsou procházky zcela zdarma a dostupné pro každého stejně, ať už je to boháč nebo člověk, který má hluboko do kapsy a nic moc jiného si dopřát nemůže. Vstup zakázán To vše je teď ale ve velkém ohrožení. Přichází totiž novela o myslivosti, která opravdu nečekaně zasahuje do možnosti procházet se na mnoha místech. Jde o to, že majitelé budou mít mnohem větší kontrolu nad svými lesy. Možná si říkáte, že ty přeci v Česku vlastní především stát, jenže tak tomu vůbec není. Možná ani netušíte, kolikrát jste se na svých toulkách přírodou procházeli v lesním porostu, který někomu patří. Vy jste ho ale mohli zcela volně prozkoumávat, bez jakýchkoliv omezení. To už napříště nemusí být možné, jelikož novela dává majitelům lesů značné možnosti, jak s nimi nakládat. Předně jde o to, že kdo vlastní alespoň 50 hektarů lesa, může si tam zřídit oboru a veřejnosti zakázat, případně výrazně omezit přístup. Lze si ostatně představit i situace, kdy taková obora bude zřízena nikoliv za účelem myslivosti, ale prostě proto, aby měl někdo svůj les jen sám pro sebe, popřípadě proto, aby zde mohl za vstup či průchod vybírat poplatky. Odborníci mají obavy Mohlo by tak dojít k naprosto bizarní situaci, kdy se vydáte na nějakou túru, ale v jejím průběhu budete muset několikrát zaplatit jakési mýto za průchod lesa. Český svaz ochránců přírody proto už bije na poplach a varuje před tím, že běžní lidé jednoduše ztratí přístup k velké části přírody, která jim byla dosud přístupná. “Podle Ministerstva zemědělství se nyní bude oplocení obor (někdy o délce několika km) posuzovat jako drobná stavba a tedy bez povolení stavebního úřadu. Hlavním argumentem ministerstva je přitom ochrana a posílení vlastnických práv,” uvádějí k tomu ochránci přírody. Čtěte také: EU zakáže oblíbené potraviny. Tohle už si v Česku nikdy nekoupíte. Lidé jsou z toho na větvi Dnes je v České republice přibližně na 200 obor, ovšem jakmile vejde zmíněná novela v platnost, jejich počet se pravděpodobně hodně rozšíří. Je pravdou, že účelové zřizování obor se může dostat do rozporu s právem na obecné využívání lesa, ovšem je otázkou, zda bude stát schopen vše náležitě hlídat a kontrolovat. Nehledě na to, že zvířatům budou narušeny jejich přirozené koridory. Foto: Shutterstock, zdroje: ČSOP, ASZ 36SdíleníSdíletTweet [...]
Zdá se, že v České televizi byla rozehrána skutečně velká hra. Velké změny se očekávaly už poté, co loni nastoupil nový generální ředitel Jan Souček. Avšak ten se několik měsíců držel velmi zkrátka a do personálií příliš nezasahoval. Tu a tam se ovšem objevovaly náznaky, že se přeci jen něco chystá. Už to propuklo Například na konci loňského roku skončil kontroverzní moderátor Jakub Železný, byť to bylo vysvětleno tak, že si bere volno na vlastní žádost. Takovýchto případů ale postupně přibývalo. Na neplaceném volnu je nově také známý redaktor Jiří Hynek, který se podle všeho zamotal do kauzy IKEM a čelí podezření, že se snažil ovlivňovat vysílání a reportáže ve prospěch jedné ze stran. Do sporu se Součkem se pustil i známý moderátor Václav Moravec, kdy stížnost na něj se řešila na etickém panelu České televize. Zatímco tento panel se ho zastal, generální ředitel jeho rozbor nepřijal a požadoval ho více zdůvodnit, což je veřejně bráno jako podkopávání Moravcovy pozice a zpochybňování práce etického panelu, který tvoří vážené osobnosti z akademického a odborného světa. Respektive byl jimi tvořen, jelikož se stala skutečně nečekaná věc. Coby vyjádření nesouhlasu s postupem ředitele České televize totiž kompletní etický panel rezignoval. Nezdá se však, že by to Součka nějak zvlášť popudilo. Ústy své mluvčí označil bývalé členy za lidi někdejšího ředitele Petra Dvořáka s tím, že do panelu vybere nové členy. Musí se to vyřešit Každopádně už je naprosto jasné, že v České televizi zuří souboj dvou křídel. Nový ředitel se zjevně rozhodl skoncovat s odporem, který proti němu vytváří dlouholetí zaměstnanci, kteří jsou většinově loajální právě Dvořákovi. V takovém prostředí, kdy řadoví zaměstnanci házejí šéfovi klacky pod nohy, se pochopitelně nedá pracovat, a tak je třeba celou situaci vyřešit. Čtěte také: Česká televize rozzuřila Čechy. Zvyšuje poplatek a platit ho budete muset i za mobilní telefon Vše se přitom děje v době, kdy Česká televize nemá velkou podporu veřejnosti, jelikož lidé si stěžují na nevyvážené zpravodajství. Do toho navíc ČT požaduje navýšení koncesionářských poplatků, což je také mimořádně nepopulární téma. Foto: Shutterstock 15SdíleníSdíletTweet [...]
Kakao astronomicky zdražuje, čokoládová vajíčka jsou na splátky, výrobci typu Marsu potajmu snižují gramáž tyčinek, v Kit Kat nenápadně ubylo čokolády. A bude hůř – tuna kakaových bobů včera prvně v historii uzavřela na ceně přes 200 000 korun Tak draho ještě nebylo Kakaové boby jsou nejdražší v novodobé historii. Tuna kakaových bobů včera poprvé v historii na newyorské burze uzavřela na úrovni převyšující v přepočtu 200 tisíc korun, vyplývá z údajů agentury Bloomberg (viz graf níže). Konkrétně nyní tuna bobů vyjde na 209 719 Kč. To je skutečně jejich nejvyšší korunová cena za celé období od vzniku samostatné České republiky v roce 1993. Přitom průměrná korunová cena tuny bobů v období od ledna 1993 až do včerejška činí 49 092 korun (viz graf níže – vodorovná křivka). Včerejší uzavírací cena je tedy více než čtyřnásobná oproti dlouhodobému průměru. Rekordní je ovšem cena kakaa také v dolarech. Tuna bobů včera obchodování uzavřela na cenovce 8939 dolarů. Přitom průměrná burzovní cena bobů se v období od roku 1959 do letoška pohybuje kolem 1727 dolarů. Nynější cena je tedy více než pětinásobná, ač toto vyjádření nebere v potaz inflační znehodnocování dolaru. Za posledních dvanáct měsíců kakaové boby v dolarech zdražily o zhruba 210 procent. Bezprostředním důvodem je vlna veder v kombinaci se značnou vlhkostí, která letos v únoru zasáhla země jižní části západní Afriky, včetně Pobřeží slonoviny a Ghany, které představují dva světově vůbec největší producenty kakaových bobů. Teploty v dané části Afriky v únoru stoupaly až na 40 stupňů Celsia. Pocitová teplota však kvůli zvýšené vlhkosti dosahovala až k padesáti stupňům, protože vlhké ovzduší omezuje možnost pocení se, tedy přirozeného ochlazování se organismu. Experti abnormální počasí dávají do souvislosti s procesem klimatických změn. Bude ještě hůř Abnormálně vysoké teploty však ohrožují také právě kakaovníky. Již v dubnu přitom tradičně začíná jedna ze sklizňových sezón roku. Obchodníci s kakaem se domnívají, že sucho poničilo úrodu tak rozsáhle, že jsou současné cenové nárůsty opodstatněné – a mnozí dokonce soudí, že cena půjde ještě výše. Podle únorové analýzy americké banky Citigroup mohou kakaové boby zdražit až na úroveň 10 tisíc dolarů za tunu, a to v během následujících měsíců. Jen letos přitom kakaové boby zdražily na burze v New Yorku o 113 procent. Tento dramatický letošní nárůst přitom ještě na pulty obchodů v Evropě nedorazil. Současné ceny čokolády a výrobků z ní odrážejí v Evropě, včetně Česka, tak maximálně jen loňské zdražení kakaových bobů, z nichž se čokoláda vyrábí. Letošní zdražení bobů se kvůli předzásobování výrobců čokolády zatím v její ceně neprojevuje. Jenže časem se samozřejmě projevovat začne. I zákazníci v Česku se tak musí připravit na zdražování čokolády a čokoládových výrobků. Nebo na nenápadné zmenšování velikosti tabulek čokolády nebo třeba gramáže čokoládových tyčinek – při zachování ceny, ovšem. Takto prudce vystřelila cena kakaa v posledních týdnech. / Foto: Lukáš Kovanda Výrobci snižují gramáž Již loni reagoval na růst cen kakaových bobů cukrovinkářský kolos Mars, jehož tyčinky jsou dobře známé také v Česku. Mars potajmu snížil gramáž své čokoládové tyčinky Galaxy, aniž by tedy ovšem snížil také její cenu. V podobném duchu – a kvůli pokračujícímu růstu cen kakaa ještě intenzivněji – budou v nadcházejících měsících reagovat na situaci také další výrobci cukrovinek a čokolády. Klíčový rival Marsu, společnost Hershey, už nenápadně snížila obsah čokolády a kakaového másla ve své klasické tyčince Kit Kat, dobře známé opět i konzumentům v Česku. Čtěte také: Ceny potravin v Česku brzy znovu vystřelí vzhůru. Ekonom prozradil datum. To snad není možné Výrobci cukrovinek začínají ve zvýšené míře nahrazovat čokoládu ve svých výrobcích třeba karamelem, místo kakaového másla zase uplatňují třeba lacinější palmový olej. Do toho dochází ke zmíněnému zmenšování, „smrskávání“, gramáže či velikosti tyčinek a jiných výrobků, a to při zachování ceny, tedy v souladu s praktikou označovanou jako „smrskflace“. Přesto výrobce cukrovinek nakonec zdražující kakao dožene. Ne všichni zákazníci budou tolerovat levnější náhražky a sníženou gramáž za nezměněnou cenu. Banka Morgan Stanley nedávno zhoršila své doporučení ohledně akcií zmíněné čokoládovny Hershey. Růst cen kakaa, jenž započal v polovině loňska, podle banky na Hershey plně dolehne v příštím roce. Už od začátku loňského května se ale její akcie propadly o takřka třicet procent. Čtěte také: Kaufland v Česku spustil úžasnou novinku. Je to tady, konečně tu nakoupíte za ceny jako v Polsku Malou ochutnávkou toho, co vše se ještě může na trhu s čokoládou stát, je nynější předvelikonoční dění v Brazílii, tedy v zemi, kde lidé oslavě Velikonoc tradičně přikládají poměrně silný význam. Někteří tamní prodejci oblíbených čokoládových vajíček je už kvůli růstu ceny nabízejí na splátky. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

64 názorů k článku “Majitelé dieselových aut mají problém. V Evropě dochází AdBlue, bez které se nerozjedou

  1. Stačí se zeptat kamioňáků jak se ten ksindl vyřazuje z provozu. (Na jednotce se simuluje vyrazně nízká teplota a systém adblue je dočasně odstaven z provozu.

  2. Tak mě to je jedno, dokud bude diesel mít naco jezdit 😀 Když nebude palivo pro diesely bude palivo pro benzíny :p

  3. Aspon nebudou smrdet kdyz nebudou jezdit naftaci ja kdyz na to koukam jak to nekterejm huly ze neni ani vydet tak bych jim sebral i ockovaci prukaz a hned do srotu stim krapem

    1. Pokud to někomu čudí, že není ani vidět, pak za to nemůže nafta, ale řidič, který zanedbal servis.

    2. Az nebude jidlo a nepojedouu busy, sanitky, tak co? A ti co jim to huli jsou idioti s vyrabovanym filtrem pevnych castic… ti az chodi pesky. Ale jinak se moc neteste. Muze to byt pruser jako barak…

      1. V Británii už to asi vyřešili nevím jak chcete zařídit zásobování ale určitě máte něco jako koně atd. v záloze.

      2. ja treba filtr na dieselu nemam a nehuli to tak kde je problem ?ja uz vim kde zanedbana udrzba nebo spatne nasoftovany auto ci tak prekrmene ze uz to bez koure nejde

      3. Kdybyste nebyl zmatený debil, tak byste věděl, že kouřivost a vybrakovanost FPC nemá souvislost, hajzle jeden hysterickej.

  4. mam obednany auto 2.7benzin Euro6 a ad blue to nema. svara ma 6let strou 1.6 benzin a musi to tam lejt. tak je to asi jen o výběru

    1. Člověče jste snad idiot? Do benzínového motoru 1,6 benzin tam svagr lije Ad Blue? Vy budete vážně rodina nějakých idiotů…..

  5. No když není AdBlue, tak kupte destilku, trochu krystalické močoviny spočtěte poměry a umíchejte si vlastní.

  6. Tak to by měl autor článku občas kouknout do obchodů zrovna dneska v Lidlu mají 4L kanistr AdBlue v akci a plný regály.Jo a pro pořádek ta močovina se vstřikuje do PDF filtru pouze při regeneraci viz.google a wikipedie…

    1. Když už se něco stříká do DPF filtru je to nafta, ne AdBlue. Jinak by logicky nemohla probíhat regenerace, tj. vypalování částicového filtru.

    1. Samozřejmě se to týká i výkonu motoru. Bez adBlue pojede auto s nižším výkonem. Znám to z autobusu.

      1. ono to pujde podle me vyradit v jednotce ale ztratite zaruku nebo uz v ofiko servise vas neobslouzi a na STK problem

  7. Adblue je nesmysl hodný bolševického výmyslu. Přidávat do paliv něco co není třeba je zvěrstvo. Kdo to nařídil nech si kousne cyankály třeba bude mít ekologické prdy.

  8. Pánové, když o tom nic nevíte, takové auto nevlastníte, tak raději nic nepište. Hlavně, nic se nepřidává do paliva. Jedná se o vstřikování do výfukového potrubí před SCR katalyzátor, kde probíhá katalytická reakce a kde se močovina vlivem tepla a obsažené vody rozkládá na amoniak (NH3) a oxid uhličitý (CO2). Z výfuku pak odchází dusík a vodní pára. Není to od počátku běhu motoru, ale až je motor i agregát zahřátý. Řídí to řídící jednotka, jakož i samotnou regeneraci filtru pevných částic. Z takového “nafťáku” nic škodlivého neleze. Mám necelé 2 roky a výfuky bez známek sazí. Obsah nádržky AdBlue vystačí od servisky do servisky – tedy bez starosti. Motor má 300 koníků a uhání z 0 na 100 za 5 vteřin. Všem vřele doporučuji. Nehoňte tříválcové, litrové “zdecháče” se spotřebou 9 litrů po dálnici.

    1. Od servisky do servisky??? a to jej opravdu máte??? nebo jezdíte maximálně o víkendu nakoupit, my doplňujeme cca po 2500-3000km, tudíž za rok cca 4-5x

    2. jezdil sem s firemnim boxerem co to mel a verte nebo ne smrdelo to hrozne pri regeneraci takze ne kazde auto je “ciste” jak tvrdite s timhle systemem podotykam ze to bylo nove auto

  9. To jsou kecy, já splňuji sesváým autem 5 a žádný AD blue tam nemám. Mám totiž Auto a ne nějakou sračku z koncernu W – škoda.

    1. v článku jsou nepřesnosti, a tady ví taky některří prd. Většina osobáků to měla až s EURO6,konrktétně často až s EURo6c, třeba Hyundai. Ale původní EURO6 disesly Hyundai jezdily bez toho a taky šly DPF do kopru po 120t, protože často vypalovaly (na rozdíl od EURO5 kterej byl zlatej a 300tisíc na pohodu) a ten díl stojí 90 tisíc….Takže s chcankama je to ta lepší varianta, než to vypalovat v DPF.

  10. Takže vy, co to nebudete používat – zakarbonujete si výfuky, na STK vám seberou TP a budete bez auta. Chytré…

  11. Ještě že jsem si nechal tu jedničkovou oktávku. Ta jede i na řepkový olej. Trochu víc to smrdí, ale jede. Druhý máme trojkovou a ten sajrajt taky nepotřebuje.

    1. ja treba mam leona s 1.9tdi klasickou rotackou v uprave nehuli nesmrdi jak kdyz je to studene ale to dela i novy naftak u ohratyho auta o nem vubec nevim ono to nechce bejt az moc velky setrilek a obcas tomu autu doprat a nebat se mu dat trochu po krku aby se vycistil

  12. Ano mám 2 autička bez těchto smrdutých chcanek..Mají E4 a vůbec mne to nevadí!! Jsou čipnuté a pouštím do ních kyslík s vodíkem a všichní čumí na technické jak jsou spaliny čisté a přitom mám odpojený EGR..

      1. pritom paradoxne to EGR je tam spis pro zlost a zbytecne to zasi…motor a emise jsou pak jeste horsi ale to slyset nechteji

    1. Až budu mít měnit v E-wagen „baterku”, tak ho prodám nějakýmu chytrákovi co do té doby jezdil ve „friťáku”. 😁

  13. Něco jsem koupil. Zaplatil jsem za to. Funguje to. Provoz je směšně levný. Já to vyhodím, protože jsem strašně chytrý. Parametry chytrosti jsou posunuty mimo mé zorné pole. Přečetl jsem to houpacímu koňovi. Strašně se řehtal.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *