Automobilový průmysl tvrdě doplácí na covidovou krizi. Ani dlouhé měsíce poté, co se pandemie celosvětově podařilo dostat pod kontrolu, mají automobilky problém získat dostatek dílů, zejména potom čipů, pro svou výrobu. Naposledy tak musela například Škoda Auto omezit výrobu minulý týden, a to možná až do konce roku.
Ceny plynu omezují všechno možné
Teď se přitom žene další vážný problém, který se více dotýká už samotných majitelů aut, a to těch dieselových. Kapalina AdBlue, která je pro většinu nových naftových vozů nutností, totiž v Evropě začíná docházet. Její největší výrobce na kontinentu přestal přijímat objednávky od nových klientů. Druhý největší výrobce pak omezil výrobu a třetí v pořadí ji pak dokonce zcela zastavil. Důvod? Vysoké ceny zemního plynu, jak informuje server Pravda.sk.
Výroba AdBlue, což je poněkud honosný název pro močovinu, pro někoho možná poněkud překvapivě probíhá především v závodech, které se primárně zabývají výrobou hnojiv. Největším producentem této kapaliny, bez které se moderní diesely nerozjedou, je tak slovenská chemička Duslo Šala, která patří do holdingu Agrofert. Právě ta přestala přijímat zakázky od nových zákazníků, protože musela výrobu močoviny omezit.
Nutnost pro vozy plnící normu Euro 5 a vyšší
O problémech s AdBlue informoval slovenský ministr hospodářství Richard Sulík. Chemička Duslo Šala se totiž nachází právě na Slovensku. Sulík přitom jako jednu z možností uvedl, že by slovenský stát mohl zakázat vývoz AdBlue do zahraničí. To by však znamenalo obrovské problémy na ostatních evropských trzích.
AdBlue bylo zavedeno jako jeden ze způsobů, jak plnit evropskou emisní normu Euro 5 a přísnější. Většina moderních dieselových motorů už totiž přísné emisní podmínky bez této kapaliny vůbec nedokáže splnit.
Močovina je v potírání emisí skutečně účinná. Celý proces funguje tak, že škodliviny, které by byly jinak vypuštěny do ovzduší, zneutralizuje roztok syntetické močoviny. Ta je základem systému selektivní katalytické redukce. Díky ní je možné omezit množství oxidů dusíku ve výfukových plynech až o 95 %.

Motory bez AdBlue nefungují
V době, kdy byla AdBlue všude hojnost a prodávala se za nízké ceny, nikdo příliš neřešil skutečnost, že motory bez této kapaliny nemohou pracovat. “Pokud tyto roztoky na trhu nebudou k dispozici, znamená to, že všechny motory kategorie Euro 5 a vyšší, které AdBlue potřebují, budou velmi pravděpodobně odstavené,” uvedl šéf společnosti Duslo Šala Petr Bláha. Nejde přitom pouze o osobní vozidla, ale také kamiony a autobusy.
Nedostatek AdBlue je důsledkem dramaticky rostoucích cen plynu. Jeho výroba sama o sobě není ekonomicky udržitelná, a tak vzniká jako vedlejší produkt jiných výrobních procesů. Většinou je navázána na výrobu určitých druhů hnojiv. Ta však v poslední době stojí, protože je náročná na spotřebu zemního plynu.
Foto: Shutterstock