Majitelé dieselových aut mají problém. V Evropě dochází AdBlue, bez které se nerozjedou

Automobilový průmysl tvrdě doplácí na covidovou krizi. Ani dlouhé měsíce poté, co se pandemie celosvětově podařilo dostat pod kontrolu, mají automobilky problém získat dostatek dílů, zejména potom čipů, pro svou výrobu. Naposledy tak musela například Škoda Auto omezit výrobu minulý týden, a to možná až do konce roku.

Ceny plynu omezují všechno možné

Teď se přitom žene další vážný problém, který se více dotýká už samotných majitelů aut, a to těch dieselových. Kapalina AdBlue, která je pro většinu nových naftových vozů nutností, totiž v Evropě začíná docházet. Její největší výrobce na kontinentu přestal přijímat objednávky od nových klientů. Druhý největší výrobce pak omezil výrobu a třetí v pořadí ji pak dokonce zcela zastavil. Důvod? Vysoké ceny zemního plynu, jak informuje server Pravda.sk.

Výroba AdBlue, což je poněkud honosný název pro močovinu, pro někoho možná poněkud překvapivě probíhá především v závodech, které se primárně zabývají výrobou hnojiv. Největším producentem této kapaliny, bez které se moderní diesely nerozjedou, je tak slovenská chemička Duslo Šala, která patří do holdingu Agrofert. Právě ta přestala přijímat zakázky od nových zákazníků, protože musela výrobu močoviny omezit.

Nutnost pro vozy plnící normu Euro 5 a vyšší

O problémech s AdBlue informoval slovenský ministr hospodářství Richard Sulík. Chemička Duslo Šala se totiž nachází právě na Slovensku. Sulík přitom jako jednu z možností uvedl, že by slovenský stát mohl zakázat vývoz AdBlue do zahraničí. To by však znamenalo obrovské problémy na ostatních evropských trzích.

AdBlue bylo zavedeno jako jeden ze způsobů, jak plnit evropskou emisní normu Euro 5 a přísnější. Většina moderních dieselových motorů už totiž přísné emisní podmínky bez této kapaliny vůbec nedokáže splnit.

Močovina je v potírání emisí skutečně účinná. Celý proces funguje tak, že škodliviny, které by byly jinak vypuštěny do ovzduší, zneutralizuje roztok syntetické močoviny. Ta je základem systému selektivní katalytické redukce. Díky ní je možné omezit množství oxidů dusíku ve výfukových plynech až o 95 %.

Foto: Shutterstock

Motory bez AdBlue nefungují

V době, kdy byla AdBlue všude hojnost a prodávala se za nízké ceny, nikdo příliš neřešil skutečnost, že motory bez této kapaliny nemohou pracovat. “Pokud tyto roztoky na trhu nebudou k dispozici, znamená to, že všechny motory kategorie Euro 5 a vyšší, které AdBlue potřebují, budou velmi pravděpodobně odstavené,” uvedl šéf společnosti Duslo Šala Petr Bláha. Nejde přitom pouze o osobní vozidla, ale také kamiony a autobusy.

Nedostatek AdBlue je důsledkem dramaticky rostoucích cen plynu. Jeho výroba sama o sobě není ekonomicky udržitelná, a tak vzniká jako vedlejší produkt jiných výrobních procesů. Většinou je navázána na výrobu určitých druhů hnojiv. Ta však v poslední době stojí, protože je náročná na spotřebu zemního plynu.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 17SdíleníSdíletTweet [...]
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

64 názorů k článku “Majitelé dieselových aut mají problém. V Evropě dochází AdBlue, bez které se nerozjedou

  1. Stačí se zeptat kamioňáků jak se ten ksindl vyřazuje z provozu. (Na jednotce se simuluje vyrazně nízká teplota a systém adblue je dočasně odstaven z provozu.

  2. Tak mě to je jedno, dokud bude diesel mít naco jezdit 😀 Když nebude palivo pro diesely bude palivo pro benzíny :p

  3. Aspon nebudou smrdet kdyz nebudou jezdit naftaci ja kdyz na to koukam jak to nekterejm huly ze neni ani vydet tak bych jim sebral i ockovaci prukaz a hned do srotu stim krapem

    1. Pokud to někomu čudí, že není ani vidět, pak za to nemůže nafta, ale řidič, který zanedbal servis.

    2. Az nebude jidlo a nepojedouu busy, sanitky, tak co? A ti co jim to huli jsou idioti s vyrabovanym filtrem pevnych castic… ti az chodi pesky. Ale jinak se moc neteste. Muze to byt pruser jako barak…

      1. V Británii už to asi vyřešili nevím jak chcete zařídit zásobování ale určitě máte něco jako koně atd. v záloze.

      2. ja treba filtr na dieselu nemam a nehuli to tak kde je problem ?ja uz vim kde zanedbana udrzba nebo spatne nasoftovany auto ci tak prekrmene ze uz to bez koure nejde

      3. Kdybyste nebyl zmatený debil, tak byste věděl, že kouřivost a vybrakovanost FPC nemá souvislost, hajzle jeden hysterickej.

  4. mam obednany auto 2.7benzin Euro6 a ad blue to nema. svara ma 6let strou 1.6 benzin a musi to tam lejt. tak je to asi jen o výběru

    1. Člověče jste snad idiot? Do benzínového motoru 1,6 benzin tam svagr lije Ad Blue? Vy budete vážně rodina nějakých idiotů…..

  5. No když není AdBlue, tak kupte destilku, trochu krystalické močoviny spočtěte poměry a umíchejte si vlastní.

  6. Tak to by měl autor článku občas kouknout do obchodů zrovna dneska v Lidlu mají 4L kanistr AdBlue v akci a plný regály.Jo a pro pořádek ta močovina se vstřikuje do PDF filtru pouze při regeneraci viz.google a wikipedie…

    1. Když už se něco stříká do DPF filtru je to nafta, ne AdBlue. Jinak by logicky nemohla probíhat regenerace, tj. vypalování částicového filtru.

    1. Samozřejmě se to týká i výkonu motoru. Bez adBlue pojede auto s nižším výkonem. Znám to z autobusu.

      1. ono to pujde podle me vyradit v jednotce ale ztratite zaruku nebo uz v ofiko servise vas neobslouzi a na STK problem

  7. Adblue je nesmysl hodný bolševického výmyslu. Přidávat do paliv něco co není třeba je zvěrstvo. Kdo to nařídil nech si kousne cyankály třeba bude mít ekologické prdy.

  8. Pánové, když o tom nic nevíte, takové auto nevlastníte, tak raději nic nepište. Hlavně, nic se nepřidává do paliva. Jedná se o vstřikování do výfukového potrubí před SCR katalyzátor, kde probíhá katalytická reakce a kde se močovina vlivem tepla a obsažené vody rozkládá na amoniak (NH3) a oxid uhličitý (CO2). Z výfuku pak odchází dusík a vodní pára. Není to od počátku běhu motoru, ale až je motor i agregát zahřátý. Řídí to řídící jednotka, jakož i samotnou regeneraci filtru pevných částic. Z takového “nafťáku” nic škodlivého neleze. Mám necelé 2 roky a výfuky bez známek sazí. Obsah nádržky AdBlue vystačí od servisky do servisky – tedy bez starosti. Motor má 300 koníků a uhání z 0 na 100 za 5 vteřin. Všem vřele doporučuji. Nehoňte tříválcové, litrové “zdecháče” se spotřebou 9 litrů po dálnici.

    1. Od servisky do servisky??? a to jej opravdu máte??? nebo jezdíte maximálně o víkendu nakoupit, my doplňujeme cca po 2500-3000km, tudíž za rok cca 4-5x

    2. jezdil sem s firemnim boxerem co to mel a verte nebo ne smrdelo to hrozne pri regeneraci takze ne kazde auto je “ciste” jak tvrdite s timhle systemem podotykam ze to bylo nove auto

  9. To jsou kecy, já splňuji sesváým autem 5 a žádný AD blue tam nemám. Mám totiž Auto a ne nějakou sračku z koncernu W – škoda.

    1. v článku jsou nepřesnosti, a tady ví taky některří prd. Většina osobáků to měla až s EURO6,konrktétně často až s EURo6c, třeba Hyundai. Ale původní EURO6 disesly Hyundai jezdily bez toho a taky šly DPF do kopru po 120t, protože často vypalovaly (na rozdíl od EURO5 kterej byl zlatej a 300tisíc na pohodu) a ten díl stojí 90 tisíc….Takže s chcankama je to ta lepší varianta, než to vypalovat v DPF.

  10. Takže vy, co to nebudete používat – zakarbonujete si výfuky, na STK vám seberou TP a budete bez auta. Chytré…

  11. Ještě že jsem si nechal tu jedničkovou oktávku. Ta jede i na řepkový olej. Trochu víc to smrdí, ale jede. Druhý máme trojkovou a ten sajrajt taky nepotřebuje.

    1. ja treba mam leona s 1.9tdi klasickou rotackou v uprave nehuli nesmrdi jak kdyz je to studene ale to dela i novy naftak u ohratyho auta o nem vubec nevim ono to nechce bejt az moc velky setrilek a obcas tomu autu doprat a nebat se mu dat trochu po krku aby se vycistil

  12. Ano mám 2 autička bez těchto smrdutých chcanek..Mají E4 a vůbec mne to nevadí!! Jsou čipnuté a pouštím do ních kyslík s vodíkem a všichní čumí na technické jak jsou spaliny čisté a přitom mám odpojený EGR..

      1. pritom paradoxne to EGR je tam spis pro zlost a zbytecne to zasi…motor a emise jsou pak jeste horsi ale to slyset nechteji

    1. Až budu mít měnit v E-wagen „baterku”, tak ho prodám nějakýmu chytrákovi co do té doby jezdil ve „friťáku”. 😁

  13. Něco jsem koupil. Zaplatil jsem za to. Funguje to. Provoz je směšně levný. Já to vyhodím, protože jsem strašně chytrý. Parametry chytrosti jsou posunuty mimo mé zorné pole. Přečetl jsem to houpacímu koňovi. Strašně se řehtal.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *