Malé a “sympatické” banky zneužily své klienty a prodaly je obrům, proti kterým se vymezovaly

Poněkud obelhaní se teď mohou cítit klienti dvou menších bank, které na český trh před lety vstupovaly s proklamacemi o tom, jak změní bankovní trh. Tehdy vyzvaly na souboj ustálené obry, jichž měli mnozí klienti už plné zuby, protože jim účtovali nesmyslné poplatky a vůbec se nechovali tak, jak by se ve vztahu klienta s bankou slušelo a patřilo.

Zdá se však, že období, kdy měli Češi mezi bankami na výběr skutečně atraktivní volby, definitivně končí. Dva nejvýznamnější hráči tohoto období se totiž rozhodli pro prodej do rukou velkých bankovních domů. Z Air Bank a Equa Bank tak zbydou maximálně oblíbené značky, které se budou snažit tvářit jakoby se nic nezměnilo, ale ve skutečnosti už budou fungovat na “střevech” svých nových matek.

V zásadě nejde o nic překvapivého ani přelomového. Český bankovní trh se ustálil a dospěl do fáze, kdy je nutná konsolidace. Menší banky už nerostou takovým tempem a zdá se, že narazily na své limity. Stávají se tak kořistí bank středně velkých, které mají ambice vyšvihnout se do úzké špičky, v tomto případě Moneta Money Bank a Raiffeisen Bank.

V příběhu malých českých bank to však působí nepatřičně a není divu, že se proti tomu jejich klienti ozývají. Ti jsou totiž odprodáni spolu s bankou, respektive to cenné v těchto bankách sami tvoří. Obě banky totiž na našem trhu začínaly tak, že se jednoznačně vymezovaly vůči velkým bankám, ostatně Air Bank na tom po celou dobu až dodnes staví reklamní kampaň. To, že se teď součástí velkých bank samy stanou, lze komunikovat jen obtížně.

Na druhé straně neplatí, že jejich akvizicí přicházím o něco, co by na trhu nebylo k mání. Vstup nových hráčů na trh totiž bankovní trh významně proměnil. Standardem už jsou bezplatné účty a nesmyslné poplatky byly významně redukovány snad všude. Naopak oblíbené, vysoko úročené spořicí účty z nabídky mladých bank pomalu vymizely a dnes už jsou v podstatě srovnatelné s průměrem nabídky.

Přesto jde o důležité poučení pro české spotřebitele, kteří se v tomto případě často až příliš identifikovali se značkou. Teď zjišťují, že značku dělají marketéři a obchod manažeři. A když je nabídka dobrá, hodí svou image klidně přes palubu.

Foto: Shutterstock

Články
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments