Miliony Čechů budou muset na kontrolní jízdy. Jinak jim okamžitě seberou řidičáky. Nová doba

Situace na silnicích z hlediska bezpečnosti není zdaleka tak dobrá, jak bychom si představovali. Účastnit se třeba v České republice silničního provozu znamená stále poměrně vysoké riziko, které je například nesrovnatelně vyšší než cestování leteckou nebo vlakovou dopravou. Přitom právě automobily jsou nejpoužívanější a lidé do nich usedají prakticky každý den. Podle všeho se však brzy změní to, kdo tak ještě bude smět činit a kdo bude z řízení vyřazen pro dobro všech.

Každou chvíli něco

Evropská unie totiž chystá zásadní opatření, které bude pro velké množství řidičů doslova zlomové. Platit bude také pro miliony lidí v České republice. Cílem je do roku 2030 snížit počet fatálních nehod na silnici na polovinu oproti současnému stavu a do roku 2050 je potom zcela eliminovat, což je mimořádně ambiciózní úkol. Kdyby se ho však podařilo dosáhnout, bylo by to naprosto přelomové a jednoznačně pozitivní.

Podle mínění EU se to však neobejde bez toho, aby ze silnici zmizeli nebezpeční důchodci za volantem. Stále častěji totiž vídáme situace, kdy třeba 80letý nebo 90letý senior za volantem zaviní skutečně závažnou nehodu. A to ještě nepočítáme velmi nebezpečné situace, které takoví šoféři vytvářejí a které neskončí špatně jen kvůli včasnému zásahu ostatních řidičů, kteří předvídali provoz a možné problémy.

Každou chvíli slyšíme o tom, jak si to senior ve vozidle štrádoval desítky kilometrů na dálnici v protisměru, případně se tu rovnou otáčel. Nebezpečné jsou pak i situace na okresních silnicích, kde jsme vždy ke karambolu opravdu blízko. Stačí krátká indispozice a senior si to okamžitě namíří neovladatelně do protisměru, kde jedou jiná vozidla.

Foto: Shutterstock

Je to potřebná věc

Toto jsou všechno neoddiskutovatelná fakta a je zkrátka nutné začít řešit, zda by starší osoby měly nadále řídit. Stejně jako nenecháváme řídit děti, které potřebné schopnosti pro ovládání vozidla ještě nezískaly, nemůžeme nechat řídit důchodce, kteří už je naopak pozbyli.

Přesně to je v jádru chystaného ustanovení, které by mělo začít platit v příštích letech. Lidé starší 70 let podle něj budou mít povinnost osvědčit, že jsou stále schopni kvalitně řídit a zvládat veškeré situace, které mohou na silnicích nastat. Reálně tak budou muset vedle standardních prohlídek absolvovat také kontrolní jízdy s přítomností zkušebního komisaře.

Čtěte také: Každý důchodce v Česku může kasírovat tisíce korun navíc každý měsíc jako bonus. Většina o tom ale netuší a o peníze přichází

Opatření vyvolává mezi seniory určitý odpor, ovšem vše je pouze otázkou času, než si to sedne a bude to bráno jako naprosto běžná věc, která se navíc bude týkat spravedlivě úplně všech.

Foto: Shutterstock, zdroje: Noen, HAZ, Echo24

Nenechte si ujít
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 0SdíleníSdíletTweet [...]
Lidem v České republice hrozí poměrně velký malér, o kterém většina z nich zatím nic moc netuší. Je to spojeno s držbou nemovitého majetku, která bude nově vyžadovat o poznání více povinností a papírování, než tomu bylo dosud. Jde tak trochu o vedlejší produkt schválení nového stavebního zákona, který přišel i s mnoha takzvanými přílepky, které z něho udělaly ukázkový paskvil. Dejte si papíry do pořádku Co mělo řešit zrychlení stavebního řízení, aby se v Česku konečně začaly pořádně stavět byty, které jsou potřeba jako sůl, paradoxně přináší ještě mnoho dalších komplikací, jež tu dříve nebyly. A to překvapivě i pro stávající majitele nemovitostí. Navíc neplatí, že by se nový stavební zákon týkal především developerů či stavebních společností, jak často panuje mylně rozšířený názor. Dotýká se úplně všech, a to i těch, kdo mají už postavený obyčejný rodinný domek. Nová regulace vstoupila v platnost od 1. ledna 2024, avšak celá záležitost je natolik komplikovaná, že druhá fáze přijde až od 1. července tohoto roku. Právě tehdy naběhnou i všechny možné povinnosti, které už však v té době musíte plnit. Odborníci se teprve teď seznamují s veškerými dopady, které novinka přináší, a informují o nich veřejnost. Ta tak může být ještě nepříjemně překvapena. Jako například v tomto případě, kdy se ukazuje, že lidé, kteří mají nějakou nemovitost, musí uchovávat její projektovou dokumentaci, a to tu, podle které se projekt nakonec realizoval. Nestačí tedy různé prvotní či pozměněné verze. Musíte mít v ruce papír, podle kterého se stavělo. Bude to hodně drahé Mnozí ho pochopitelně nemají, takže bude docházet k paradoxní situaci, kdy si budou muset opatřit projekt na základě toho, jak byl dům ve skutečnosti postaven, tedy jaksi reverzně. A teď se podržte. Netýká se to totiž pouze těch domů, které budou postaveny poté, co vstoupila novela stavebního zákona do praxe. Vše bude platit i zpětně na veškeré již postavené nemovitosti v České republice. Čtěte také: Výrazně vyšší dědická daň vás může odradit od toho, abyste odkázali nemovitost dětem Pakliže si říkáte, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá a že na tuto hru nepřistoupíte, potom byste měli také vědět, jaké jsou v takovém případě sankce. Ty totiž nejsou vůbec nízké. Původně se počítalo s už tak vysokou pokutou ve výši 200 tisíc korun, avšak ta byla pro jistotu ještě navýšena na 400 tisíc. V případě, že tedy povinnosti nesplníte, připravte si rovnou tučný balík. Foto: Shutterstock, zdroje: ČKA, MMR, ČKAIT 15SdíleníSdíletTweet [...]
Ani v dnešní době, kdy se pocitově zdá, že jsou Češi ochotní utrácet velmi vysoké částky za běžné služby, nemají obchodníci na růžích ustláno. Například v případě restaurací zavírá jedna za druhou, a to i věhlasné podniky, jako nedávno ten, který patřil šéfkuchaři Emanuelovi Ridimu. Jde však i o velmi tradiční podniky, které tu fungovaly desítky let, ale teď to najednou přestaly zvládat. Těžké časy Řeč je o lahůdkářství Zlatý kříž, které centrum Prahy zdobilo přinejmenším sto let. Jeho vznik se datuje do tak dávných dob, že přesné datum dnes již není známo. Ale už je to také tak trochu jedno, jelikož podnik před několika týdny definitivně zavřel. Nejprve se dle nápisu na dveřích zdálo, že řeší nějaké technické problémy, avšak teď už je jasno. Firma je rovnou v likvidaci, takže provoz neobnoví. Tyto lahůdky pravděpodobně budete znát také. Sídlily v Jungmannově ulici a dosud si je lidé, přinejmenším dle hodnocení na Googlu, pochvalovali, a to navzdory tomu, že sem v posledních letech začali ve velkém chodit také turisté. Těm o slavných českých chlebíčcích básní různí průvodci, takže je pochopitelně musí vyzkoušet. Drahé chlebíčky Rychle však ubývá míst, kde tak mohou učinit. Ostatně, hodně rychle rostou také jejich ceny. Kdo by ještě před pár lety řekl, že takový chlebíček může stát 45 Kč, jako tomu bylo právě ve Zlatém kříži, ještě než zavřel. Mnohým to připadá hodně, ovšem sami si odpovězte na otázku, za jakou cenu byste je dnes byli ochotni prodávat. Čtěte také: Tak to je rána. V Česku končí 160 let stará firma. Přežila všechno, ale tohle už ne Jak se totiž ukázalo, Zlatý kříž nedokázal přežít ani s těmito cenami a velkou tradicí. Důvodů může být hned několik. Mluví se o tom, že měl podnik příliš vysoký nájem, ale také o tom, že se Praha 1 vylidňuje, takže se tu nedá opřít o pravidelnou klientelu, kterou by podnik tohoto typu potřeboval jako sůl. Podle jiných už se také zřejmě vyčerpal model tradičního lahůdkářství. Lidé sem sice stále tu a tam zašli, ale na nějaké velké vyskakování to zkrátka už nebylo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

33 názorů k článku “Miliony Čechů budou muset na kontrolní jízdy. Jinak jim okamžitě seberou řidičáky. Nová doba

  1. Další buzerace seniorů. Další příležitost pro korupci. Budou už jezdit mladí od 16 let, ale stáří zkušení řidiči budou šikanování? Na silnicich jezdí denně mladí pod vlivem drog a alkoholu. Ze zábavy a diskoték jezdí pod vlivem a někdy to stojí životy celých posádek. Na silnicich denně hazarduji především mladí. Starší zkušení a disciplinární budou diskriminováni z důvodu věku. Nemůže se podle zákona uplatňovat presumce viny, ale musi se trestat za způsobenou věc. Kolik procent nehod způsobili mladí a kolik důchodci? Našel by někdo odvahu se chovat k národnostním nebo sexuálním menšinám jako k důchodcům? Co mi na to odpovíte pane Kulhaneku? Je v tom jen nevraživost, nebo je to na zakázku současné vlády? Řídím už 55 let a najel jsem více než milion kilometrů bez nehody. Podrobuji se každé dva roky lékařským prohlídkám. Velice mě uráží takové chování ke starším řidičům.

    1. Vždyť jde jen o to důchodce ze silnic a dálnic vystrnadit aby se na jejich úkor trochu uvolnilo přeplněnosti provozu. Mladé a starší do věku odchodu do důchodu režim potřebuje aby jezdili do práce a živili nenažraný stát. Důchodci jsou už režimu na hov.. a zločinecký režim jim to dává ještě drze najevo. Nemá k důchodcům žádnou úctu, protože má s nimi jen značné náklady, na důchody a zdravotní péči. To jsou obrovské prachy, které stranické mafie nemůžou nijak odklonit a to je sere. Tak to vidím já.

      1. Tato vláda udělala z důchodců nebezpečí pro stát. Nebezpečím pro stát nejsou však důchodci ale tato vláda.

        1. Ano, důchodci jsou pro Fialův totalitní režim novodobým třídním nepřítelem, kterého je třeba zničit. Každý totalitní režim potřebuje svého třídního nepřítele.

          1. Však pn tu nebude věčně. Už teď se o něj zajímají v pekle. Tihle darebaci se moc dlouhého věku nedožijí. Např. Lux, Gross ad.

      2. Nebezpečím na silnicích jsou přeplněné předjíždějící kamiony. Za miliardy opravujeme stále dokola dalnice a na jejich stavu to neni ani vidět. Naší smůlou je, že jsme tranzitní stát a naše silnice jsou vytíženy tranzitní dopravou. Budeme z rozpočtu všichni stále dotovat zahraniční tranzit? Nám se budou stále zdražovat dálniční známky, proto aby nám cizinci ničili naše dálnice. Evropská unie vydává peníze na různé nesmysly, ale aby nám náležitě nahradila využívání našich dalnic a elektrizační soustavy k tomu je velice liknavá. NATO nás tlačí do oprav mostů a dálnic, aby byl umožněn rychlý přesun zbraní a techniky na východ. To všechno na náklady našeho státu a rozpočtu. Potom se musí šetřit na dalších životně důležitých věcech.

    2. No ale problém je především v tom, že ne každý starší občan řídí stejně dobře jako vy.
      Vy pravděpodobné jízda má navíc projdete ale spoustu důchodců ne. A měli by se také přezkušovat ženy, protože to co vidím já na silnicích, To znamená že řidičské průkazy ženy získaly úplatky, jinak to nechápu to co vyvádějí na silnicích ženy.
      Už mi jedna dokonce řekla když mi nedala přednost z vedlejší že jako žena má přednost 🙁

    3. Plne s Vami souhlasim,P.Kulhanek vecne ryje do duchodcu,asi uz nema rodice,protoze je zralej na facku-fuj..

  2. Další fantazmagorie Evropské unie. Do roku 2030 snížit nehody o polovinu a do roku 2050 je úplně eliminovat. Jedině, že by se v roce 2050 už nejezdilo v automobilech, ale na oslech. V Evropském parlamentu jich bude vždy dostatek.

    1. Nestrašte! Tolik oslů v EU, abychom na nich mohli jezdit, není. V tom bruselském molochu je jich prý půl milionu. Ale daly by se sdílet. Třeba Uršula von Lejno – já bych jí využil pro přemístění z místa A do místa B v čase 10:04 – 10:27, pak bych přesedlal na Jourovou, která by mě dovezla z místa B do místa C … atd. Ale právě mě napadlo, to vlastně nejsou osli, ale oslice. Nepřeji nikomu, aby seděl na oslici, ale vlastně na nich sedíme my všichni ze střední Evropy, abychom ukojili choutky těch z té “západní”.

  3. Bohužel nehod bude přibývat. Nezpůsobuji to však důchodci, ale snadná dostupnost drog. Hazard a nezodpovědnost mladých nezkušených řidičů. Povolení řízení od 17 let(16 let) je skutečný hazard.

    1. No já nevím jestli všichni co způsobují nehody jsou pod vlivem drog, paní která zajela na větší křižovatce přímo před moje auto do protisměru, asi na drogách nebyla, ale možná byla :)))

  4. Což o to, způsobilost by se měla kontrolovat. JENŽE. Další způsob jak z řidičů vytáhnout peníze. A určitě to nebude za hubičku. Když to vezmu, tak hodina práce kvalifikované síly i s daní stojí tak 500 Kč. Déle se mnou ten komisař jezdit nebude. Vyhotovení výsledku je jeden papír za nula nula pr.d a toner za nula nula pr.d a něco. Bouchnutí razítkem a vysvině.ní se pod něj je také úkon za časovou jednotku zanedbatelný. Takže mi vychází, že by to těch 500 Kč nemělo nějak zvlášť přesáhnout. Ale ouha. Ono to nebude stát 500 a něco, tery ano, aoe to něco bude tu pětistovku několikanásobně převyšovat. A to je to, co mě na tom hodně, ale opravdu hodně, se.re.

    1. Pochopitelně další kšeft a další korupce. Za každou cenu budou chtít dostat důchodce ze silnic. Už dneska stojí lékařská zpráva 400 Kč, potvrzení z očního dalších 400 Kč. Technická prohlídka 2500 Kč. Dálniční známka 1500 Kč a od příštího roku 2800 Kč. Teď si budou vymýšlet další buzeraci důchodců a další peníze. Evropským parlamentem to projde hlavně hlasy zelených magorů a takových jako jsou Piráti. V naší poslanecké sněmovně se to prolobuje bez problémů. Pro někoho to bude vítaný kšeft a vláda z toho bude mít 21% DPH.

    2. Vážený pane ten debilni Kulhanecek je nic než obyčejný podvodník a kreten. Ten se živí tím že uráží a dehonestuje důchodce. Je to hyena

  5. Na jednoho seniora způsobující údajně fatální nehodu je tu jiste stovky či tisice dalších fatálních nehod bez viny seniora, ty resit slavná EU nehodlá. Myslím, že jde jen o diskriminaci kvůli věku ,která musi skončit u ústavního soudu. Jedina prokazatelná vina může být jen zdravotni stav a tom i zdravotni prohlídka, kterou musi absolvovat každý řidič

  6. V Kanadě jezdí senioři 90-,ti letí s velkými pickapy a nikdo tam proti nim nekouří davy jak v Evropě.

    1. Na chatě jsem měl souseda a ten jezdil bezpečně a bez nehod do 91 let. Přestal jezdit až mu klekla jeho stará Škodovka. Jeho zeť o 40 let mladší měl několik drobných nehod ročně.

  7. Není nic jednoduššího od určitého věku na dálnice dát stop, starým lidem, kteří nejsou tolik ostražití, ve svých jízdách za lékařem a po nákupech..

  8. Toto jsou všechno neoddiskutovatelná fakta a je zkrátka nutné začít řešit, zda by starší osoby měly nadále řídit?
    Nikde ta vaše neoddiskutovatelná fakta nevidím. 😀 Kde jsou statistická data?
    Znám mnoho starších řidičů a všichni jezdí zodpovědně a slušně. Ano, jdou na nervy řidičům, kteří předpisy zásadně nedodržují. Nejsem proti školení o předpisech, ale zkoušky nic neřeší.
    Než něco vypustíte, zvažte co, než se ty hlouposti usadí 😏
    To bych ovšem po tomto bulváru chtěl asi moc. Hlavně, že si to lidé přečtou.

    1. po jakési loutce kulhánkovi přece nemůžete chtít, aby zvažoval, nebo uvažoval. Loutky, jako on, pavel, fiala, rakušan, mpa, černochová, bartoš, lipavský, …. nejsou schopné uvažovat. Ty jsou pouze schopné chodit (jednat) dle pohybů provázků, na kterých jsou uvázané..

  9. To je diskriminace určité skupiny lidí. To nemůže projít! 😡 Ať jsou povinné opakovací zkoušky pro všechny. Někdo udělá řidičák po několikáté náhodou tak tak a už má vystaráno pokud je mlád. Zkušený starý řidič má být nějak omezován jen proto že už má více let?!!! Blbost

  10. Opět v dohledné době šikana důchodců. Odebrání ŘP má u seniora v kompetenci ošetřující lékař, to že se v některých případech neděje je jedna věc. Když někoho opakovanè bez důvodu chcete proškolit, tak ale po určité dobè všechny kdo řīdí.

  11. Každý důchodce je podezřelý, tim, že dodržuje předpisy. Stává se z něho překážka silničního provozu. Stalo se mi, že jsem jel v úseku s omezenou rychlostí na 30 km opravdu třicítkou. Za mou se nelibě ploužila kolona. Pro projetí úseku jsem zvýšil na 50 v obci. Předjelo mne několik aut a pokračovalo nejméně 70-80 rychlostí. Najednou se objevil modrý maják a ejhle oni nejeli za viníky, ale zastavili mně. Kontrola dokladů a na alkohol. Bez závad. Slušně poděkovali a odjeli. Asi jsem byl podezřelý. Tak nevím jak je míněno vážně dodržování předpisů. Nebo jen někdy a jen někdo?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *