“Nejhorší krize za 45 let.” Škodovka kolabuje a s ní se propadne celá česká ekonomika

Ekonomické oživení, které podle statistik zažívá v druhé polovině tohoto roku Česká republika, možná nebude mít dlouhého trvání. Průmysl, na kterém je tuzemská ekonomika stále do značné míry závislá, se totiž dostává do obrovských problémů, které v první řadě pramení z nedostatku polovodičových komponent, takzvaných čipů. V druhém sledu už se ale ozývá i oslabování klíčových světových ekonomik. Naposledy oznámila podprůměrná čísla hospodářského růstu Čína.

Výroba ve Škodovce se zastavuje

Nejvýznamnější česká firma, Škoda Auto, od dnešního dne 18. října v podstatě zastavuje výrobu. Tento týden se na jejích linkách až na drobné výjimky nebude vyrábět vůbec nic a je otázkou, co bude v dalších týdnech. Automobilka už vyhlásila takzvaný “nouzový režim”, ve kterém zřejmě pojede až do konce roku. Ten přitom počítá s významným omezením výroby.

Co vlastně nedostatek čipů znamená v číslech? Automobilový průmysl hlásí, že letos se mu kvůli výpadkům v dodávkách nepodaří vyrobit 250 tisíc aut, která by z linek nejen Škodovky, ale také Hyundaie či Toyoty, jinak sjela. Pro výrobce vozů a jejich subdodavatele to bude znamenat ztrátu ve výši 200 miliard korun. To je pochopitelně i částka, o kterou přijde česká ekonomika jako taková. Vzhledem k různým multiplikačním efektům to přitom v konečném důsledku může být ještě mnohem více.

Foto: Shutterstock

Hrozí masivní propouštění

Může tak nastat věc nevídaná. Dosud suverénně jedoucí Škoda Auto, která v minulých letech nabírala zaměstnance ve velkém a dávala jim skvělé podmínky, může začít propouštět. Automobilka přitom v České republice zaměstnává 35 tisíc lidí. Podobně jsou na tom i Hyundai a Toyota, ve kterých pracují další desítky tisíc lidí.

Podle šéfa škodováckých odborářů Jaroslava Povšíka jde o největší krizi ve Škodě Auto za 45 let, jak uvedl pro server E15.cz. Tentokrát přitom často nadsazená odborářská slova nikdo příliš nezpochybňuje. Očekává se, že dodávky čipů by mohly naběhnout ve druhé polovině příštího roku. To je ale pro automobilku velmi daleko, navíc to ani není jisté.

O problémech v automobilovém průmyslu, a Škodě Auto obzvlášť, bude jednat tripartita. Vláda zvažuje obnovení programu Antivirus, který by zamezil hromadnému propouštění, ke kterému by zřejmě jinak došlo. To by ale byl obrovský problém i pro samotné automobilky. Pokud pracně nabrané lidi jednou propustí, budou jim scházet ve chvíli, kdy se výroba opět bude moci rozjet na plné obrátky. Pak je sice nebude brzdit nedostatek čipů, ale málo lidí na linkách.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Zdá se, že v České televizi byla rozehrána skutečně velká hra. Velké změny se očekávaly už poté, co loni nastoupil nový generální ředitel Jan Souček. Avšak ten se několik měsíců držel velmi zkrátka a do personálií příliš nezasahoval. Tu a tam se ovšem objevovaly náznaky, že se přeci jen něco chystá. Už to propuklo Například na konci loňského roku skončil kontroverzní moderátor Jakub Železný, byť to bylo vysvětleno tak, že si bere volno na vlastní žádost. Takovýchto případů ale postupně přibývalo. Na neplaceném volnu je nově také známý redaktor Jiří Hynek, který se podle všeho zamotal do kauzy IKEM a čelí podezření, že se snažil ovlivňovat vysílání a reportáže ve prospěch jedné ze stran. Do sporu se Součkem se pustil i známý moderátor Václav Moravec, kdy stížnost na něj se řešila na etickém panelu České televize. Zatímco tento panel se ho zastal, generální ředitel jeho rozbor nepřijal a požadoval ho více zdůvodnit, což je veřejně bráno jako podkopávání Moravcovy pozice a zpochybňování práce etického panelu, který tvoří vážené osobnosti z akademického a odborného světa. Respektive byl jimi tvořen, jelikož se stala skutečně nečekaná věc. Coby vyjádření nesouhlasu s postupem ředitele České televize totiž kompletní etický panel rezignoval. Nezdá se však, že by to Součka nějak zvlášť popudilo. Ústy své mluvčí označil bývalé členy za lidi někdejšího ředitele Petra Dvořáka s tím, že do panelu vybere nové členy. Musí se to vyřešit Každopádně už je naprosto jasné, že v České televizi zuří souboj dvou křídel. Nový ředitel se zjevně rozhodl skoncovat s odporem, který proti němu vytváří dlouholetí zaměstnanci, kteří jsou většinově loajální právě Dvořákovi. V takovém prostředí, kdy řadoví zaměstnanci házejí šéfovi klacky pod nohy, se pochopitelně nedá pracovat, a tak je třeba celou situaci vyřešit. Čtěte také: Česká televize rozzuřila Čechy. Zvyšuje poplatek a platit ho budete muset i za mobilní telefon Vše se přitom děje v době, kdy Česká televize nemá velkou podporu veřejnosti, jelikož lidé si stěžují na nevyvážené zpravodajství. Do toho navíc ČT požaduje navýšení koncesionářských poplatků, což je také mimořádně nepopulární téma. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Kakao astronomicky zdražuje, čokoládová vajíčka jsou na splátky, výrobci typu Marsu potajmu snižují gramáž tyčinek, v Kit Kat nenápadně ubylo čokolády. A bude hůř – tuna kakaových bobů včera prvně v historii uzavřela na ceně přes 200 000 korun Tak draho ještě nebylo Kakaové boby jsou nejdražší v novodobé historii. Tuna kakaových bobů včera poprvé v historii na newyorské burze uzavřela na úrovni převyšující v přepočtu 200 tisíc korun, vyplývá z údajů agentury Bloomberg (viz graf níže). Konkrétně nyní tuna bobů vyjde na 209 719 Kč. To je skutečně jejich nejvyšší korunová cena za celé období od vzniku samostatné České republiky v roce 1993. Přitom průměrná korunová cena tuny bobů v období od ledna 1993 až do včerejška činí 49 092 korun (viz graf níže – vodorovná křivka). Včerejší uzavírací cena je tedy více než čtyřnásobná oproti dlouhodobému průměru. Rekordní je ovšem cena kakaa také v dolarech. Tuna bobů včera obchodování uzavřela na cenovce 8939 dolarů. Přitom průměrná burzovní cena bobů se v období od roku 1959 do letoška pohybuje kolem 1727 dolarů. Nynější cena je tedy více než pětinásobná, ač toto vyjádření nebere v potaz inflační znehodnocování dolaru. Za posledních dvanáct měsíců kakaové boby v dolarech zdražily o zhruba 210 procent. Bezprostředním důvodem je vlna veder v kombinaci se značnou vlhkostí, která letos v únoru zasáhla země jižní části západní Afriky, včetně Pobřeží slonoviny a Ghany, které představují dva světově vůbec největší producenty kakaových bobů. Teploty v dané části Afriky v únoru stoupaly až na 40 stupňů Celsia. Pocitová teplota však kvůli zvýšené vlhkosti dosahovala až k padesáti stupňům, protože vlhké ovzduší omezuje možnost pocení se, tedy přirozeného ochlazování se organismu. Experti abnormální počasí dávají do souvislosti s procesem klimatických změn. Bude ještě hůř Abnormálně vysoké teploty však ohrožují také právě kakaovníky. Již v dubnu přitom tradičně začíná jedna ze sklizňových sezón roku. Obchodníci s kakaem se domnívají, že sucho poničilo úrodu tak rozsáhle, že jsou současné cenové nárůsty opodstatněné – a mnozí dokonce soudí, že cena půjde ještě výše. Podle únorové analýzy americké banky Citigroup mohou kakaové boby zdražit až na úroveň 10 tisíc dolarů za tunu, a to v během následujících měsíců. Jen letos přitom kakaové boby zdražily na burze v New Yorku o 113 procent. Tento dramatický letošní nárůst přitom ještě na pulty obchodů v Evropě nedorazil. Současné ceny čokolády a výrobků z ní odrážejí v Evropě, včetně Česka, tak maximálně jen loňské zdražení kakaových bobů, z nichž se čokoláda vyrábí. Letošní zdražení bobů se kvůli předzásobování výrobců čokolády zatím v její ceně neprojevuje. Jenže časem se samozřejmě projevovat začne. I zákazníci v Česku se tak musí připravit na zdražování čokolády a čokoládových výrobků. Nebo na nenápadné zmenšování velikosti tabulek čokolády nebo třeba gramáže čokoládových tyčinek – při zachování ceny, ovšem. Takto prudce vystřelila cena kakaa v posledních týdnech. / Foto: Lukáš Kovanda Výrobci snižují gramáž Již loni reagoval na růst cen kakaových bobů cukrovinkářský kolos Mars, jehož tyčinky jsou dobře známé také v Česku. Mars potajmu snížil gramáž své čokoládové tyčinky Galaxy, aniž by tedy ovšem snížil také její cenu. V podobném duchu – a kvůli pokračujícímu růstu cen kakaa ještě intenzivněji – budou v nadcházejících měsících reagovat na situaci také další výrobci cukrovinek a čokolády. Klíčový rival Marsu, společnost Hershey, už nenápadně snížila obsah čokolády a kakaového másla ve své klasické tyčince Kit Kat, dobře známé opět i konzumentům v Česku. Čtěte také: Ceny potravin v Česku brzy znovu vystřelí vzhůru. Ekonom prozradil datum. To snad není možné Výrobci cukrovinek začínají ve zvýšené míře nahrazovat čokoládu ve svých výrobcích třeba karamelem, místo kakaového másla zase uplatňují třeba lacinější palmový olej. Do toho dochází ke zmíněnému zmenšování, „smrskávání“, gramáže či velikosti tyčinek a jiných výrobků, a to při zachování ceny, tedy v souladu s praktikou označovanou jako „smrskflace“. Přesto výrobce cukrovinek nakonec zdražující kakao dožene. Ne všichni zákazníci budou tolerovat levnější náhražky a sníženou gramáž za nezměněnou cenu. Banka Morgan Stanley nedávno zhoršila své doporučení ohledně akcií zmíněné čokoládovny Hershey. Růst cen kakaa, jenž započal v polovině loňska, podle banky na Hershey plně dolehne v příštím roce. Už od začátku loňského května se ale její akcie propadly o takřka třicet procent. Čtěte také: Kaufland v Česku spustil úžasnou novinku. Je to tady, konečně tu nakoupíte za ceny jako v Polsku Malou ochutnávkou toho, co vše se ještě může na trhu s čokoládou stát, je nynější předvelikonoční dění v Brazílii, tedy v zemi, kde lidé oslavě Velikonoc tradičně přikládají poměrně silný význam. Někteří tamní prodejci oblíbených čokoládových vajíček je už kvůli růstu ceny nabízejí na splátky. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
V České republice se tak nějak ustálilo, že pokud někdo dosáhne důchodového věku, prakticky pouští pomyslnou tužku uprostřed rozepsaného slova a nastupuje okamžitě do penze, což pochopitelně zavdává i právo na to, aby od toho okamžiku pobíral důchod. Ačkoliv možná znáte někoho, kdo pracuje i v důchodu, dle statistik jde jen o velmi malé procento lidí. Všechno tomu hraje do karet Přitom by to mohlo a mělo být úplně jinak. V mnoha zemích je běžné, že si firmy cení svých zaměstnanců se zkušenostmi a snaží se je přesvědčit k tomu, aby práci vykonávali i tehdy, kdy už by mohli bez problémů odejít do důchodu. Mají to přitom často výrazně jednodušší, jelikož některé státy to různými způsoby podporují. V Česku je však situace bohužel odlišná. Dlouhodobě tu totiž probíhala určitá stigmatizace seniorů v zaměstnání. Jistě si vzpomenete na dobu, kdy měli velký problém získat práci lidé starší 50 let, natožpak ti, kteří už by mohli být v důchodu. Ani mezi samotnými lidmi nepřevládala nijak velká motivace k tomu, aby si pracovní život prodloužili. Jenže situace se mění a dnes tu máme hned tři různé faktory, které jdou jedním směrem a podporují to, aby důchodci v Česku pracovali výrazně déle. V první řadě je tu státní zájem, kdy už zkrátka na penze není tolik peněz a naopak je třeba podpořit ekonomiku práceschopnými. V druhé řadě jsou tu potom firmy, které mají dnes nedostatek zaměstnanců a ve skutečnosti vítají, když lidé pracují déle. A ve třetí řadě jsou tu potom samotní lidé, kteří stále více oceňují, když si mohou přivydělat nebo rovnou zůstat v zaměstnání a důchod si tak odložit. Stát připravuje změny Dle výzkumu společnosti ManpowerGroup bude už v roce 2030 napříč Evropou běžné, že 80 % všech zaměstnanců bude starších 50 let. Poměr se bude přitom i nadále zvyšovat a jelikož nebude dostatek mladších pracovníků, budou muset pracovat ti starší. Na ministerstvu práce a sociálních věcí přitom už vzniká plán, jak udržet důchodce v práci, případně jak je do pracovního života vrátit. Mělo by jít především o pozitivní motivaci v podobě toho, že jim odpadne povinnost platit sociální pojištění. Reálně to bude znamenat, že důchodcům by mělo z hrubé mzdy zbývat více. “Tohle velmi vítám, protože nedává smysl, abych nepobíral důchod a ještě platil sociální pojištění,” říká pan Josef, kterému je 63 let, ovšem na své pozici obchodního referenta se chystá zůstat i tehdy, až dosáhne důchodového věku. Čtěte také: Důchodci v Česku se budou koupat v hotovosti. Běžte do této banky, dají vám tam tisíce korun každý měsíc. Jinak vám to propadne Pracující důchodci by mohli být trendem příštích let. Zároveň je to zřejmě i cesta, jak zabránit celkovému kolapsu důchodového systému. Lidé budou zkrátka v práci déle a ideální bude, když tak budou činit dobrovolně. Jinak se to stejně bude muset nařídit. Foto: Shutterstock 34SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

43 názorů k článku ““Nejhorší krize za 45 let.” Škodovka kolabuje a s ní se propadne celá česká ekonomika

  1. je jasné, že to ty dva politické slepence naprosto klidně zvládnou s prstem v nose a stojíc na jedné noze. ;o))) nebo že by ne? ;o))) už se těším na podnětné reakce typu: rozhodně líp než babiš nebo ano. ;o)))

    1. Babiš může za VW, Ty jsi už nemocnej.Byl to právě on ,co odmítl,zastavit automotiv z důvodu covidu, protože už před ním byli v potížích a on jim nechtěl platit kurzarbait, je to věc těch tvých EU kamarádů. Zisky nám,chyby a prodělky
      českému lidu.

    2. Babis muze za vse, co? Elektrina, plyn, bunicina, Adblue, cipy. Kurva, je ten Andy dobrej. Dokazal posrat celou EU, Britanii, a to jen pouhou silou vule. Nebo jak ze to udelal? Ja si s chuti pockam na chvalu Fialy a spol. Fiala rovnou rekl, ze Green deal je dany a hotovo. A ze se mame pripravit na vypinani zarovek a radiatoru. My, kteri mame energie dost a budeme jen sbirat dtobky. A za vse muze Babis a dalsich 30 let to bude mantra, jako blabol o rozkradene zemi komunisty. Rozkradena je ted. Kdyby tady nic nebylo, nevdrzelo by to dodnes…

  2. Jen tak na okraj,to opravdu řídí koncern někdo kdo je pak odkázán na to kolik vyprodukuje “čína” čipu,to snad není ani amaterské,toje cílená likvidace evropy,vrátíme se do 17 století

  3. Kolik let u nás někteří rozumní politici a ekonomové opozorňovali na tu nesmyslnou orientaci naši ekonomiky jen na automobilový průmysl, že nás to jednou bude hodně mrzet. Nikdo z těch u vesla nahoře je neposlouchal a vysmívali se jejich varování. Vždyť už na ekonomických školách se vyučuje, že v časech krize první kdo padá na hubu je automobilový průmysl. A to nejsou jen automobilky, kdo padne na hubu, ale tisíce dalších firem, zajištujících pro automobilky komponenty a služby. A všechno je to důsledek špatných politických rozhodnutí Bruselu a jeho utopické agendy green deal.

  4. ….zaměstnává 35000 lidí. Otázka zní, zda zaměstnává nebo v ní pracuje v rámci různých prac. agentur? Nějací Poláci nebo Ukrajinci pod agenturou nás nemusí zajímat.

    1. Musi… oni nepujdou domu. Jen je vyhodi. A co asi budou delat… pracovat ne. Nebude kde. Budou krast a loupit. A navazane firmy, minimalne 10x vic lidi. Maji rodiny, dluhy, hypotekyl az to povoli, bude to masakr…

  5. Všichni se soustředili na automobilový průmysl a tohle je výsledek.
    Ani nejhloupější sedlák neoseje všechna svá pole jedinou plodinou.
    Tihle všichni polistopadoví ,,odborníci” úspěšně dotáhli naši zem
    doslova do totální pr…e!A s dalšími odborníky z EU takhle krachuje celá Evropa.Ale dobře tak všem,kteří tohle podporují a ještě u toho jásají.

    1. Děda – starý kulak – mi dal jednu radu do života, nikdy nesej plodinu, která byla letos slabá – udělají to všichni a na přes rok jí bude mnoho a cena bude nízká…

  6. To jsou tedy chudáci. To nevěděli, že auta za milion jsou neprodejná. Vyrábět auta na elektřinu ,která nebude,tedy přinejmenším levná, je pro plno automobilek konečná. Vidíme ,jak se potácí bývalý SAAB. Chtějí vyrábět auta nabitá čipy a nestarali se o to ,kde je vezmou? Stejný jak B energy,co uzavírala víceleté smlouvy a dodavateli nezaplatila.

  7. Tak tohle tvrdím od počátku – nedotovat,propouštět a zavírat….to je přirozený princip, ne to, aby prodavačka z malé obce svými daněmi dotovala největší koncern v Evropě…

    1. Vtipne je, ze Skoda dani v Nemecku. Ale pomoc bude z dani CR, kde neodvadeji ani hovno. Kdyz se dari, vsichni sidi a podvadeji, neplati nic, co extra nemusi. Zacne problem a bum, state dej a jeste a vic a dele… za me nechat vyhnit. Jako strhnout naplast. Po pruseru se mozeme zvednout.,ale ted, jen budeme kulhat s prustrelem kolene…

  8. OK. Škoda u nás prodává na naše poměry oproti jiným trhům drahá auta. Když se na oněch trzích nedaří, tak chudí Češi na oplátku plaťte… Fakt už jděte někam…ani korunu!!!

  9. Ono to nahodou vubec neni na skodu, ani pro Skodu :-). Zcela pominu za co ty auta stoji obecne (to neni jen problem apriori Skody), ale polozte si otazku, jestli je nutne, aby kdejaka lopata jezdila autem. Nebylo by vubec od veci zavest zase dvousmenny provoz (dobre, z ekonomickych duvodu trismenny na 3 a 1/3 dne), propustit ty, jak to rict slusne, agenturni “pracovniky” a nechat si zase jen kmenovy. Byl jste nekdy nekdo v Boleslavi nebo Rychnově/Solnici/Kvasinach? V panelaku se neda bydlet, jsou plne svoloce, co vecne chlasta a smazi ve dne v noci, v krajovych vilkovych ctvrtich se skupujou baraky a delaj se z toho cerny ubytovny. Moralka techto pracovniku je na nule (a nejen pracovni). Umi si nekdo treba z Prazkejch predstavit jak to tu vypada? No dobre, Karlinsky a Zizkovsky asi umi. A ted jeste k tomu bude nejakej odborarskej smejd brecet, zbych mu na tu jeho tlustou hubu pridaval z dani? Nas**t. A to specialne i proto, ze vim, ze koncernovy pravidla nedovoli na pristi rok objedna vic nez x% navic, takze pristi rok zase budou kricet ze nemaj “cipy”, protoze proste neobjednali dost. Vysledek je jak v kocourkove – nakup nesmi objednat nad schvaleny %, disponenti nesmi nabrat nic na sklad nad dobu behu linky v hodinach, …. Tak at to klidne na par mesicu zavrou, jejich chyba, alespon se to tu trochu procisti. A lopatam bych nedal ani tech 60%. A nakonec, stejne to “zavreny” neni – jedou tak asi na pulku (podle zam. aut na parkovistich – myslim u delnickejch, aby nekdo nejecel ze jsou to kancelarsky) a jenom hulakaj o podporu. Provoz na jednu nebo dve smeny by to vyresil a agenturni svoloc muze konecne tahnout a bude se tu zas dat normalne zit.

  10. Ono dát každému zaměstnanci 100 000Kč na Vánoce a 80 000Kč na dovolenou k nezaplacení… Teď brečí a dostanou dotace… HNUS!!!

    1. To nikdy nedali jen lžou jak ti komunisti. Tech 100tis je na každou celou linku a vyplácí se jim to po kouskách a až v dalším roce.A pokud je zaměsnanec přemístěn na jinou linku tak se mu bonus krátí.Když je propušťěn i na jediný den ta strácí nárok na tento bonus. Jinak souhlas praktiky škody opravdoví hnus.

      1. 100000 Kc jsem vydelal predloni v docich v Rotterdamu na udrzbe za deset dni (10 hod denne 36€/hod, kurz byl 27,30Kc/€). Od te doby sly ceny za praci jeste vyrazne nahoru. Das konzern vas tam teda bere pekne na hul.

  11. Byla to EU, kdo vyhnal progresívní technologie (vč. evropanů, schopných je zavádět a dělat) do Číny (a jiných států mimo ni). Byla to EU, kdo nesmyslnými požadavky na auta způsobil, že žádná auta bez čipů se nevyrábějí. Škoda 120 nebo Trabant v sobě žádné čipy neměly, maximálně v postradatelném autorádiu.

  12. Myslím, že ve škodovce by měly padat hlavy na manažerských postech, protože jistě nesou svůj díl odpovědnosti. Nejspíš tam někdo dříve objednal málo čipů, protože nechtěli držet zásoby. Nevím proč by se daňoví poplatníci měli skládat na platy škodováků za manažerské chyby?? Takže žádná podpora. Copak jiným lidem také padají pečení holubi zadarmo do úst.

  13. Já bych nad tím tak netruchlil, tak se prostě bude vyrábět méně aut, vždyť to jedině prospěje té naší zeměkouli….
    Píše se o uhlíkové stopě ,kterou každý po sobě zanechává ,tak by to byl jeden z prvních kroků ke zlepšení životního prostředí.
    Češi by o práci přijít neměli a agenturní zaměstnanci se holt poohlédnou jinde…

  14. Automobilky se rozhodly, že si čipy neobjednají, protože nevěří svému produktu a nechtěly se zavázat dlouhodobými kontrakty.

    Není důvod prodlužovat agónii končícího odvětví za státní peníze. Na světě není místo pro 8 miliard lidí a půldruhé miliardy aut.

  15. cipu je dostatek jenze to by skodovka nesmely byt vysr-ana a koupit si novejsi, drazsi model, nechapu jak banda takovych idiotu muze vest firmu jako skodovka, pokud jim jeste stat bude prispivat na vyplaty tak to bude teprv ostuda a rozkradani statu

  16. V Bělorusku se prodá Škodovek 0 ks – po neuskutečněném mistrovství světa tam mají Škoda a Nivea zákaz, horší je situace v Číně. Škodovka po zájezdu našeho Tchaiwance tam neprodá téměř nic. Ale jak Vystrčil říkal, přece se nebudeme hrbit za nějaký mrzký peníz. Ať žije Tchaiwan.

    1. Máte pravdu, teď by měl “umělec” Vystrčil předvést, jak se oživuje ekonomika státu. Ale to bychom po něm chtěli asi moc, stejně jako po všech těch politických elitách, které se umí po volbách shodnout jen na jediném – žádné zmrazování svých platů na 5 let. Když jsem se včera dívala na zprávy, jak se všichni vyjádřili, že oni si přece navyšování platů zaslouží, tak se mi chtělo zvracet. A to jsem nic špatného nesnědla.

      1. Pan Vystrčil se jen vehementně snažil udělat puč na p. Zemana, kterého momentálně nepotřebujeme,protože jim nějak vázne složit vládu. Hlavně MPSV. Kde se má udělat důchodová reforma,ale nikdo neví jak.

  17. 25 let…neboli čtvrt století…všichni věděli že orientace ekonomiky pouze na automotive je zrůdnost! A teď prostě oslnění úspěchem bleskurychle skončilo!!! Co na tom nechápete?

  18. Výrobcové čipů si nemohou dovolit vyrábět stále stejné a dnes již dávno svým výkonem zastaralé čipy. Naopak, konkurence je v tomto odvětví dravá a jakékoliv zaváhání znamená ztráta konkurenceschopnosti na trhu. Čipy jsou, ale akorát už se jedná o jinou kvalitu a tím pádem i cenu, což automobilky zcela ignorují a daných čipů už se vůbec také nemusí ani dočkat. Dvacet let se zde zavírali oči nad tím, že je tato ekonomika fatálně závislá na automobilovém průmyslu a že nám to může zlámat vaz. Jelo se dál a agentury sem lifrovali statisíce ukrajinců. Nyní se sen o montovně Evropy pomalu hroutí a bude to opravdu bolet. Za blbost se ale platí

  19. At si strci ta predrazena auta do zádele. Dobre jim tak. Jen se smeji,jak to jde z kopce👎🤣🤣 Ja pracuji v Nemecku za 2800€ jako kamionak uz 10 let a vim ze jsem vyhral💪Fiala a cela slepena žumpa Vam pomuze,vzdyt jste si je zvolili,tak se k nim ted lodlete,trubice🤣🤣

  20. Myslím že pro stát je levnější platit podpory v nezaměsnanosti než lejt tišnené peníze do fabryk.

  21. Čipů je dost,ale Němci nechtějí dělat levnější a obyč.auta,hybrid a elektro nikdo nechce,tak vyvolají automotiv krizi a chtějí ,aby jim to Češi zaplatili v antiviru. P.Dlouhý se toho již domáhá,tento falešný komunista, a to se cpal na Hrad.

  22. Škodovka stojí, ale proč? Protože se mikrosoučásti z autočipů, ládují prostřednictvím vakcín, do lidí. Jak jinak vysvětlí odpovědní jejich nedostatek až v době výroby tohoto zabijáckého svinstva? Před tímto zločinem, proti lidskosti, takové problémy nebyly. Toto je zcela zacílená likvidace lidí, konkrétně Evropy v zájmu Americké zabijácké politiky…

  23. S prichodem elektromobility a koncovou cenou vozu pro zakazniky 1mio+ zadna velka vyroba nepojede, to konci. Cina uz neni ten skvely trh, co byl pro Skodu klicovy. Ja byt skodovakem, shanel bych si praci jinde, jiz minimalne od leta. S technickou anglictinou a solidni odbornou urovni nebudou mit zapadne od Ase (a tim nemyslim zrovna Nemecko) problem sehnat zajimavou praci a v neposledni rade mohou zacit konecne opravdu vydelavat (tzn. skutecne hodne nad 100 000 Kc mesicne jiz v remeslnych pozicich). Ceny za odbornou praci sly totiz v civilizovanych zemich po covidovych lockdownech velmi nahoru, a tim opravdu nemyslim zamrzle oborove mzdy v Nemecku.
    Nicmene, kazdy sveho stesti strujce.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *