Ekonomické oživení, které podle statistik zažívá v druhé polovině tohoto roku Česká republika, možná nebude mít dlouhého trvání. Průmysl, na kterém je tuzemská ekonomika stále do značné míry závislá, se totiž dostává do obrovských problémů, které v první řadě pramení z nedostatku polovodičových komponent, takzvaných čipů. V druhém sledu už se ale ozývá i oslabování klíčových světových ekonomik. Naposledy oznámila podprůměrná čísla hospodářského růstu Čína.
Výroba ve Škodovce se zastavuje
Nejvýznamnější česká firma, Škoda Auto, od dnešního dne 18. října v podstatě zastavuje výrobu. Tento týden se na jejích linkách až na drobné výjimky nebude vyrábět vůbec nic a je otázkou, co bude v dalších týdnech. Automobilka už vyhlásila takzvaný “nouzový režim”, ve kterém zřejmě pojede až do konce roku. Ten přitom počítá s významným omezením výroby.
Co vlastně nedostatek čipů znamená v číslech? Automobilový průmysl hlásí, že letos se mu kvůli výpadkům v dodávkách nepodaří vyrobit 250 tisíc aut, která by z linek nejen Škodovky, ale také Hyundaie či Toyoty, jinak sjela. Pro výrobce vozů a jejich subdodavatele to bude znamenat ztrátu ve výši 200 miliard korun. To je pochopitelně i částka, o kterou přijde česká ekonomika jako taková. Vzhledem k různým multiplikačním efektům to přitom v konečném důsledku může být ještě mnohem více.

Hrozí masivní propouštění
Může tak nastat věc nevídaná. Dosud suverénně jedoucí Škoda Auto, která v minulých letech nabírala zaměstnance ve velkém a dávala jim skvělé podmínky, může začít propouštět. Automobilka přitom v České republice zaměstnává 35 tisíc lidí. Podobně jsou na tom i Hyundai a Toyota, ve kterých pracují další desítky tisíc lidí.
Podle šéfa škodováckých odborářů Jaroslava Povšíka jde o největší krizi ve Škodě Auto za 45 let, jak uvedl pro server E15.cz. Tentokrát přitom často nadsazená odborářská slova nikdo příliš nezpochybňuje. Očekává se, že dodávky čipů by mohly naběhnout ve druhé polovině příštího roku. To je ale pro automobilku velmi daleko, navíc to ani není jisté.
O problémech v automobilovém průmyslu, a Škodě Auto obzvlášť, bude jednat tripartita. Vláda zvažuje obnovení programu Antivirus, který by zamezil hromadnému propouštění, ke kterému by zřejmě jinak došlo. To by ale byl obrovský problém i pro samotné automobilky. Pokud pracně nabrané lidi jednou propustí, budou jim scházet ve chvíli, kdy se výroba opět bude moci rozjet na plné obrátky. Pak je sice nebude brzdit nedostatek čipů, ale málo lidí na linkách.
Foto: Shutterstock