Prosazování elektromobilů na úkor všech ostatních vozů se nevyplácí. Ačkoliv u nás není situace tak drastická, v zahraničí o tom občané vědí své. Například v Nizozemí došla státní zelená politika tak daleko, že se i ojetiny staly zbožím, které si nemůže dovolit každý.
Přerozdělování elektromobilů všem
Jako mnoho evropských zemí i Nizozemsko šlo elektromobilitě napřed. Jen asi ale o trochu více, než bylo moudré. Nadšení pro elektrická vozítka postihlo před sedmi lety i vedení země. To neváhalo a prohlásilo, že spalovací motory ze země vypudí do roku 2030. S rozmachem elektromobilů a jejich protěžování ze všech stran se Nizozemci utvrdili ve správnosti svého chování. Začali s masivní obměnou autoparku státních vozidel za elektrická a zahájili štědré dotační programy pro podporu elektromobility.
I zde ale nakonec došlo k jevu, který autor článku nazývá “zelený paradox”. Ten se projevuje tím, že skupina neodborných zelených diletantů, které skutečné potřeby lidí nezajímají, rozhoduje o likvidaci fungujícího (a kritického) auto-moto průmyslu s pohonem na fosilní paliva. Navíc ignorují všeobecný fakt, že elektromobily nejsou a v blízké budoucnosti nebudou schopné nahradit spalovací motory se stejnou efektivitou. Kamiony prostě jezdit musí, ještě jsem neslyšel o elektrické sanitce, hasícím voze a majoritní část obyvatelstva prostě nechce přes noc nabíjet svá vozidla. Jenže u našich přátel ze země tulipánů došlo ještě k jedné věci.

Prudké zdražení ojetin
V Nizozemsku se v roce 2021 prodalo přes 2 miliony vozů, což je na poměry této země opravdu veliké číslo. Avšak z tohoto počtu patří největší část právě ojetinám. Momentálně ojetiny táhnou trh. To je v zemi, jejíž vláda vám ještě zaplatila při exportu ojetiny mimo její území velmi překvapivé. Opět se projevil fakt, že nové elektromobily jsou i přes všechny dotace pro širší veřejnost prostě drahé. Pořízení vozu je jedna věc, ale musíte do toho započíst i montáž nabíjecí stanice a překopání elektrického vedení. To vše se může dostat na cenu přes půl milionu korun a vozidlo jste si ještě ani nekoupili.
Do popředí se tak dostaly ojetiny. A jelikož poptávka silně převažuje nabídku, vystřelily ceny ojetých aut až o třetinu výše. Web Autoscout24 ukazuje, že průměrná prodejní hodnota ojetého vozu v Nizozemsku se pohybuje kolem 595 tisíc korun, což je o 100 tisíc více něž loni a o 150 více než předloni. Skoro 600 tisíc za ojetinu není úplně málo. Nové elektromobily jsou drahé a u spalovací vozidel je cena uměle šroubována nahoru různými emisními daněmi. To vše vedlo k tomu, že se prodej všech vozidel nyní propadl o 14% procent a zřejmě to není konečné číslo. I tak to ale nevypadá, že by politické vedení Nizozemska hodlalo cokoliv měnit. Uvidíme, co ukáže čas.
Foto: Shutterstock, zdroj: Autoscout24, autorský článek