Celkově už jsem navykl na různá prohlášení EU k problematice emisních tříd. A stejně jako moji kolegové z branže jsem byl šokován chytanou emisní normou Euro 7. V praxi tato změna znamená skokové zdražení cenově dostupných modelů nových vozů.
Euro 7 hraničí téměř se šikanou
Nejdříve si musíme ujasnit, proč je Euro 7 takový bubák. Nový kabát emisních norem se totiž chlubí celou řadou nesmyslných až směšných nařízení. Například nařizuje novým vozidlům mít nízké emise i během studeného startu. Anti-emisní systémy zkrátka potřebují trochu času, než se dostanou na provozní teplotu a budou účinkovat na 100 %. Než se ale tak stane, produkuje vozidlo o něco více škodlivin. To je prostě fakt.
Okamžité funkčnosti chtějí bruselští myslitelé dosáhnout pomocí “emisní úspory”. Má jít údajně o systém, který bude vhánět horký vzduch na anti-emisní zařízení a tím ho dostat na provozní teplotu dříve, než se vůz nastartuje. V praxi si to představuji tak, že vlezete ráno do vozu, spustíte startovací tlačítko, dopijete kávu, dokouříte a vozidlo mezi tím naskočí a můžete jet. Nekuřáci mohou prostě jen trčet v autě a čekat, až horký fukar dokončí svůj džob. To je samozřejmě ironie. Přepokládaný čas ohřevu je cca 30 vteřin. Co je ale horší, že podobná zařízení se projeví na ceně vozu.

Zdražení bude pro některé vozy likvidační
Evropská komise přišla s kalkulem, že předpokládané zdražení bude okolo 7500 korun (přepočteno z EUR na CZK). Později dokonce své závěry ještě ponížila na cca 3600 korun. Nemůžu si pomoci, ale přijde mi, že komise byla pod vlivem silných narkotik. 3600 korun je cena za pár gramů nelegálního opojení, ale rozhodně ne za komplikovaný systém v automobilu. Střízlivější odhad nabídl Thomas Schäfer, generální ředitel VW.
Ten uvedl, že montáž podobného zařízení pravděpodobně zdraží nová vozidla až o 120 tisíc korun. Což by znamenalo tvrdou ránu pro malým a dostupným vozidlům. Například nová Fabia stojí v základu zhruba 350 tisíc korun. S novým ohříváčkem by cena poskočila na rovných 470.000 korun. Dost peněz na vozidlo s výbavou “volant a klima”. To by zřejmě odradilo majoritní většinu kupců a VW by se ekonomicky nevyplatil prodej těchto vozidel. Je dost možné, že čtvrtá generace bude tou poslední co Škoda Fabia nabídne.
Foto: Shutterstock, zdroj: reddit, Autocar, autorský komentář