Povinný podíl biosložky v palivu se má zdvojnásobit. Pro majitele starších vozů to znamená problém

Už dnes musí výrobci paliv svůj produkt ředit povinnou biosložkou, na kterou majitelé vozů rádi nadávají coby na “ničitele motorů”. V současné době má u nejpoužívanějšího benzinu Natural 95 přibližně přibližně pětiprocentní podíl. Ten by se přitom už od příštího roku mohl rovnou zdvojnásobit. Šlo by tak o faktické zavedení benzinu s označením E10 (podle toho, že obsahuje přibližně deset procent biosložky).

Česko je v zavedení pozadu

O zavedení tohoto paliva se diskutuje řadu let a petrolejáři dosud odolávali. Stále sílící tlak Evropské komise na zelenou a takzvanou bezemisní politiku ale tento postoj činí v podstatě neudržitelným. Natural 95 v provedení E10 tak v poslední době zavedly například Slovensko, Maďarsko, Německo či Francie. Na základě pozměňovacího návrhu poslance ANO Pavla Pustějovského by se k nim měla brzy přidat také Česká republika.

Pustějovský zvolil ne zrovna elegantní cestu, kdy se vyšší podíl biosložky v benzinu, takzvaného etanolu neboli lihu, snaží prosadit přílepkem k zákonu o nouzových zásobách ropy. Chce tak změnit zákon o ochraně ovzduší tím, že navyšuje minimální podíl biosložky v benzinu ze současných 4,1 % na 8,8 %. “V roce 2030 máme mít 14procentní podíl obnovitelných zdrojů energie v dopravě a bez biopaliv to nepůjde. Bioetanol se nabízel,” uvedl pro Lidové noviny Pustějovský. Prý svůj návrh konzultoval s příslušnými ministerstvy i hráči na trhu, kterých se to týká. To však odmítá šéf Společenství čerpacích stanic PHM ČR Ivan Indráček. “Vadí mi, že se takováto podstatná změna dostává do zákona cestou pozměňovacího návrhu, tedy bez řádného projednání s těmi, kterých se týká.” Jinak však se zavedením E10 podle něj asociace problém nemá.

Všechny alternativy představují náklady navíc

Výhodou českého návrhu je totiž možnost dále prodávat benzin s označením E5, tedy biosložkou kolem pěti procent. Zákon totiž předepisuje podíl biosložky v celkovém objemu paliva uvedeném na trh za daný rok. Pokud tak někdo dokáže prodávat například velké objemy biopaliva E85, může si dovolit nadále prodávat i pětiprocentní Natural 95. Podle odborníků to však pro běžné čerpací stanice může být problém, vzhledem k tomu, že mnoho biopaliva neprodají. Klasický Natural 95 se proto u většina benzinek může rychle stát minulostí.

To přitom přidělá vrásky na čele majitelům starších automobilů. Jde především o vozidla s rokem výroby do 2005, jež byla produkována dle normy Euro 4. Vzhledem k průměrnému stáří českého vozového parku, jež činí 15 let, se to může týkat desítek až stovek tisíc automobilů. Vyšší podíl lihu v palivu totiž pro tyto vozy znamená značné riziko koroze částí motoru. Tomu je sice i u starších modelů možné předejít, vyžaduje to však finančně nákladnou úpravu motorového ústrojí, která se v případě těchto ojetin už nevyplatí. Alternativou pro jejich majitele může být i tankování dražšího benzinu s více než 95 oktany. Například Natural 98 totiž biosložku nemá obsahovat ani do budoucna.

Foto: Freepik

Nenechte si ujít
Odebírat
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasů
Inline Feedbacks
View all comments