Povinný podíl biosložky v palivu se má zdvojnásobit. Pro majitele starších vozů to znamená problém

Už dnes musí výrobci paliv svůj produkt ředit povinnou biosložkou, na kterou majitelé vozů rádi nadávají coby na “ničitele motorů”. V současné době má u nejpoužívanějšího benzinu Natural 95 přibližně přibližně pětiprocentní podíl. Ten by se přitom už od příštího roku mohl rovnou zdvojnásobit. Šlo by tak o faktické zavedení benzinu s označením E10 (podle toho, že obsahuje přibližně deset procent biosložky).

Česko je v zavedení pozadu

O zavedení tohoto paliva se diskutuje řadu let a petrolejáři dosud odolávali. Stále sílící tlak Evropské komise na zelenou a takzvanou bezemisní politiku ale tento postoj činí v podstatě neudržitelným. Natural 95 v provedení E10 tak v poslední době zavedly například Slovensko, Maďarsko, Německo či Francie. Na základě pozměňovacího návrhu poslance ANO Pavla Pustějovského by se k nim měla brzy přidat také Česká republika.

Pustějovský zvolil ne zrovna elegantní cestu, kdy se vyšší podíl biosložky v benzinu, takzvaného etanolu neboli lihu, snaží prosadit přílepkem k zákonu o nouzových zásobách ropy. Chce tak změnit zákon o ochraně ovzduší tím, že navyšuje minimální podíl biosložky v benzinu ze současných 4,1 % na 8,8 %. “V roce 2030 máme mít 14procentní podíl obnovitelných zdrojů energie v dopravě a bez biopaliv to nepůjde. Bioetanol se nabízel,” uvedl pro Lidové noviny Pustějovský. Prý svůj návrh konzultoval s příslušnými ministerstvy i hráči na trhu, kterých se to týká. To však odmítá šéf Společenství čerpacích stanic PHM ČR Ivan Indráček. “Vadí mi, že se takováto podstatná změna dostává do zákona cestou pozměňovacího návrhu, tedy bez řádného projednání s těmi, kterých se týká.” Jinak však se zavedením E10 podle něj asociace problém nemá.

Všechny alternativy představují náklady navíc

Výhodou českého návrhu je totiž možnost dále prodávat benzin s označením E5, tedy biosložkou kolem pěti procent. Zákon totiž předepisuje podíl biosložky v celkovém objemu paliva uvedeném na trh za daný rok. Pokud tak někdo dokáže prodávat například velké objemy biopaliva E85, může si dovolit nadále prodávat i pětiprocentní Natural 95. Podle odborníků to však pro běžné čerpací stanice může být problém, vzhledem k tomu, že mnoho biopaliva neprodají. Klasický Natural 95 se proto u většina benzinek může rychle stát minulostí.

To přitom přidělá vrásky na čele majitelům starších automobilů. Jde především o vozidla s rokem výroby do 2005, jež byla produkována dle normy Euro 4. Vzhledem k průměrnému stáří českého vozového parku, jež činí 15 let, se to může týkat desítek až stovek tisíc automobilů. Vyšší podíl lihu v palivu totiž pro tyto vozy znamená značné riziko koroze částí motoru. Tomu je sice i u starších modelů možné předejít, vyžaduje to však finančně nákladnou úpravu motorového ústrojí, která se v případě těchto ojetin už nevyplatí. Alternativou pro jejich majitele může být i tankování dražšího benzinu s více než 95 oktany. Například Natural 98 totiž biosložku nemá obsahovat ani do budoucna.

Foto: Freepik

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 24SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

2 názory k článku “Povinný podíl biosložky v palivu se má zdvojnásobit. Pro majitele starších vozů to znamená problém

  1. Dobrý den. Není pravda, že starší vozidla budou mít problém s benzínem, kde bude vyšší podíl biosložky. Jsou to klamné informace. Je to právě naopak. Problém budou mít některé automobily s přímým vstřikováním, které už dneska mají problém s karbonem, pokud řidiči nemají v palivu aditiva. Píšu tyto věty proto, že jsem 3 roky jezdil s fábii 1,4 mpi 50 Kw na etanol, který jsem míchal s N95 1:1 a vozidlo jezdí dodnes. To bylo v době, kdy byl rozdíl v ceně 9 Kč na litr. Motor fábie má už najeto 310 000 km a plní i emise.
    U vozidla Kia Sportage 2 litr benzín jsem měl přímo od výrobce napsáno, že pokud bude podíl biosložky v benzínu 10 % může se rozsvítit kontrolka chekk. Je potom třeba natankovat benzín s nižším podílem biosložky. Takže 20 let staré vozidlo jezdilo skvěle a nové vozidlo mělo problém s biosložkami v palivu. Myslím, že jde o to, abychom dobrá stará vozidla dali do šrotu a koupili si nová vozidla s mnoha kazítky a s drahým servisem.
    Je to můj názor, praktické zkušenosti. Hezký den. Zdeněk

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *