Povinný podíl biosložky v palivu se má zdvojnásobit. Pro majitele starších vozů to znamená problém

Už dnes musí výrobci paliv svůj produkt ředit povinnou biosložkou, na kterou majitelé vozů rádi nadávají coby na “ničitele motorů”. V současné době má u nejpoužívanějšího benzinu Natural 95 přibližně přibližně pětiprocentní podíl. Ten by se přitom už od příštího roku mohl rovnou zdvojnásobit. Šlo by tak o faktické zavedení benzinu s označením E10 (podle toho, že obsahuje přibližně deset procent biosložky).

Česko je v zavedení pozadu

O zavedení tohoto paliva se diskutuje řadu let a petrolejáři dosud odolávali. Stále sílící tlak Evropské komise na zelenou a takzvanou bezemisní politiku ale tento postoj činí v podstatě neudržitelným. Natural 95 v provedení E10 tak v poslední době zavedly například Slovensko, Maďarsko, Německo či Francie. Na základě pozměňovacího návrhu poslance ANO Pavla Pustějovského by se k nim měla brzy přidat také Česká republika.

Pustějovský zvolil ne zrovna elegantní cestu, kdy se vyšší podíl biosložky v benzinu, takzvaného etanolu neboli lihu, snaží prosadit přílepkem k zákonu o nouzových zásobách ropy. Chce tak změnit zákon o ochraně ovzduší tím, že navyšuje minimální podíl biosložky v benzinu ze současných 4,1 % na 8,8 %. “V roce 2030 máme mít 14procentní podíl obnovitelných zdrojů energie v dopravě a bez biopaliv to nepůjde. Bioetanol se nabízel,” uvedl pro Lidové noviny Pustějovský. Prý svůj návrh konzultoval s příslušnými ministerstvy i hráči na trhu, kterých se to týká. To však odmítá šéf Společenství čerpacích stanic PHM ČR Ivan Indráček. “Vadí mi, že se takováto podstatná změna dostává do zákona cestou pozměňovacího návrhu, tedy bez řádného projednání s těmi, kterých se týká.” Jinak však se zavedením E10 podle něj asociace problém nemá.

Všechny alternativy představují náklady navíc

Výhodou českého návrhu je totiž možnost dále prodávat benzin s označením E5, tedy biosložkou kolem pěti procent. Zákon totiž předepisuje podíl biosložky v celkovém objemu paliva uvedeném na trh za daný rok. Pokud tak někdo dokáže prodávat například velké objemy biopaliva E85, může si dovolit nadále prodávat i pětiprocentní Natural 95. Podle odborníků to však pro běžné čerpací stanice může být problém, vzhledem k tomu, že mnoho biopaliva neprodají. Klasický Natural 95 se proto u většina benzinek může rychle stát minulostí.

To přitom přidělá vrásky na čele majitelům starších automobilů. Jde především o vozidla s rokem výroby do 2005, jež byla produkována dle normy Euro 4. Vzhledem k průměrnému stáří českého vozového parku, jež činí 15 let, se to může týkat desítek až stovek tisíc automobilů. Vyšší podíl lihu v palivu totiž pro tyto vozy znamená značné riziko koroze částí motoru. Tomu je sice i u starších modelů možné předejít, vyžaduje to však finančně nákladnou úpravu motorového ústrojí, která se v případě těchto ojetin už nevyplatí. Alternativou pro jejich majitele může být i tankování dražšího benzinu s více než 95 oktany. Například Natural 98 totiž biosložku nemá obsahovat ani do budoucna.

Foto: Freepik

Nenechte si ujít
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 1SdíleníSdíletTweet [...]
Lidem v České republice hrozí poměrně velký malér, o kterém většina z nich zatím nic moc netuší. Je to spojeno s držbou nemovitého majetku, která bude nově vyžadovat o poznání více povinností a papírování, než tomu bylo dosud. Jde tak trochu o vedlejší produkt schválení nového stavebního zákona, který přišel i s mnoha takzvanými přílepky, které z něho udělaly ukázkový paskvil. Dejte si papíry do pořádku Co mělo řešit zrychlení stavebního řízení, aby se v Česku konečně začaly pořádně stavět byty, které jsou potřeba jako sůl, paradoxně přináší ještě mnoho dalších komplikací, jež tu dříve nebyly. A to překvapivě i pro stávající majitele nemovitostí. Navíc neplatí, že by se nový stavební zákon týkal především developerů či stavebních společností, jak často panuje mylně rozšířený názor. Dotýká se úplně všech, a to i těch, kdo mají už postavený obyčejný rodinný domek. Nová regulace vstoupila v platnost od 1. ledna 2024, avšak celá záležitost je natolik komplikovaná, že druhá fáze přijde až od 1. července tohoto roku. Právě tehdy naběhnou i všechny možné povinnosti, které už však v té době musíte plnit. Odborníci se teprve teď seznamují s veškerými dopady, které novinka přináší, a informují o nich veřejnost. Ta tak může být ještě nepříjemně překvapena. Jako například v tomto případě, kdy se ukazuje, že lidé, kteří mají nějakou nemovitost, musí uchovávat její projektovou dokumentaci, a to tu, podle které se projekt nakonec realizoval. Nestačí tedy různé prvotní či pozměněné verze. Musíte mít v ruce papír, podle kterého se stavělo. Bude to hodně drahé Mnozí ho pochopitelně nemají, takže bude docházet k paradoxní situaci, kdy si budou muset opatřit projekt na základě toho, jak byl dům ve skutečnosti postaven, tedy jaksi reverzně. A teď se podržte. Netýká se to totiž pouze těch domů, které budou postaveny poté, co vstoupila novela stavebního zákona do praxe. Vše bude platit i zpětně na veškeré již postavené nemovitosti v České republice. Čtěte také: Výrazně vyšší dědická daň vás může odradit od toho, abyste odkázali nemovitost dětem Pakliže si říkáte, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá a že na tuto hru nepřistoupíte, potom byste měli také vědět, jaké jsou v takovém případě sankce. Ty totiž nejsou vůbec nízké. Původně se počítalo s už tak vysokou pokutou ve výši 200 tisíc korun, avšak ta byla pro jistotu ještě navýšena na 400 tisíc. V případě, že tedy povinnosti nesplníte, připravte si rovnou tučný balík. Foto: Shutterstock, zdroje: ČKA, MMR, ČKAIT 79SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

2 názory k článku “Povinný podíl biosložky v palivu se má zdvojnásobit. Pro majitele starších vozů to znamená problém

  1. Dobrý den. Není pravda, že starší vozidla budou mít problém s benzínem, kde bude vyšší podíl biosložky. Jsou to klamné informace. Je to právě naopak. Problém budou mít některé automobily s přímým vstřikováním, které už dneska mají problém s karbonem, pokud řidiči nemají v palivu aditiva. Píšu tyto věty proto, že jsem 3 roky jezdil s fábii 1,4 mpi 50 Kw na etanol, který jsem míchal s N95 1:1 a vozidlo jezdí dodnes. To bylo v době, kdy byl rozdíl v ceně 9 Kč na litr. Motor fábie má už najeto 310 000 km a plní i emise.
    U vozidla Kia Sportage 2 litr benzín jsem měl přímo od výrobce napsáno, že pokud bude podíl biosložky v benzínu 10 % může se rozsvítit kontrolka chekk. Je potom třeba natankovat benzín s nižším podílem biosložky. Takže 20 let staré vozidlo jezdilo skvěle a nové vozidlo mělo problém s biosložkami v palivu. Myslím, že jde o to, abychom dobrá stará vozidla dali do šrotu a koupili si nová vozidla s mnoha kazítky a s drahým servisem.
    Je to můj názor, praktické zkušenosti. Hezký den. Zdeněk

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *