Rezervační systém na očkování se rozpadal pod rukama. Tomu nevěřím, jeli jsme na dvacet procent, oponuje člověk, který je za něj zodpovědný

Dopadlo to jako vždycky, zní na sociálních sítích od uživatelů, kteří se pro své seniory pokusili projít strastmi registračního systému na očkování proti koronaviru. Případně dodávají: čekali jste něco jiného? Spuštění dalšího informačního systému státní správy dopadlo opět katastrofálně, a to jak na straně technického zajištění, tak po stránce koordinace jednotlivých služeb, které podle všeho nefungovalo. Objevily se například zprávy, že operátoři nedostali dopředu informaci o tom, že verifikační kód bude chodit prostřednictvím SMS a nezajistili tak dostatečnou propustnost. To vyústilo v to, že SMSky chodily s hodinovým zpožděním a kódy v nich obsažené už nebyly platné.

Celý registrační systém je velmi složitě koncipován. Je třeba projít celkem osmi kroky, kdy každý z nich se musí znovu načíst. To vedlo k velké zátěži systému a mnoha uživatelům vyskakovala hláška “Za chvíli jsme zpět”, případně se stránka vůbec nenačetla. Na sociálních sítích se objevily zprávy o tom, že někteří senioři, kteří se rozhodli zkusit štěstí se systémem na vlastní pěst, měli za to, že zmíněná hláška znamená vyřizování požadavku úředníkem, který brzy přijde s odpovědí. Pravdou je, že nikde nebylo ani slova o tom, co se ve skutečnosti stalo: tedy, že se systém přetížil a nedokáže daný krok načíst. Jakoby se zodpovědní lidé snažili nefunkčnost zakrýt alespoň rétoricky.

JAK JSEM REGISTROVAL RODIČE K OČKOVÁNÍPopisuji zkušenost, kterou, předpokládám, právě prodělaly desetitisíce lidí…

Posted by Tomáš Hečko on Friday, January 15, 2021

Toho se ostatně dopouští i vládní zmocněnec pro IT, Vladimír Dzurilla, který je za přípravu systému spoluodpovědný. Podle něj vše proběhlo víceméně v pořádku a prý nemá informace o nedostupnosti. “Jeli jsme na dvacet procent,” řekl Dzurilla pro Deník N. Jediný zádrhel, který připustil, bylo právě pozdní posílání SMS. “Řešili jsme pouze SMS zprávy, kdy jsme v průběhu rána zvyšovali jejich průtok,” řekl vládní zmocněnec pro idnes.cz.

Když ho redaktorka konfrontovala se svou zkušeností, kdy se jí nepodařilo přihlásit prarodiče a SMSka nedorazila ani po třech hodinách, byl však v koncích. “Vůbec nevím o tom, že by se něco takového stalo. Všechny SMS zprávy byly odeslané se zpožděním. Nevím, co víc k tomu říct, neznám konkrétní čísla, kterých by se to mělo týkat.”

Lidé z praxe pak poukazují na to, že dnešním registračním návalem se zadělalo pouze na budoucí problémy. Došlo totiž k tomu, že se registrovalo velké množství lidí, kteří ale nedostali termín. “Dneska výjimečně dělám sestru v ordinaci u praktika, takže jsem si hned po osmé vyzkoušela registraci lidí věku 80+ na očkování. Chudáci všichni posláni bez úspěchu domu. Jsou zaregistrovaní v systému, ale nemají termín. Takže budou zase pravidelně volat, nebo čekat, až vakcína dorazí do ordinace… Strašný. Do toho telefonáty, že to některý rodný čísla nebere. Lidé, co tohle vymysleli, by si do těch ordinací měli jít na chvíli sednout, aby jim došlo, který nápad je dobrý a který úplně debilní,” napsala na svůj facebookový profil lékařka Tereza Urzová.

Dneska výjimečně dělám sestru v ordinaci u praktika, takže jsem si hned po osmé vyzkoušela registraci lidí věku 80+ na…

Posted by Tereza Urzová on Friday, January 15, 2021

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 3SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *