Rezervační systém na očkování komunikoval se seniory v angličtině. Ti netušili, co se po nich žádá, mnoho registrací může být špatně

Kromě toho, že rezervační systém na očkování proti koronaviru vykazoval od rána velké známky nestability a prokazatelně uživatelům nefungoval i několik desítek minut, vyplouvají postupem času na povrch i další problémy, které se s ním pojí. Ukázalo se totiž, že Národní agentura pro komunikační a informační technologie (NAKIT) si nenechala připravit všechny části aplikace pro sebe na míru, ale využila i řešení externích partnerů, zejména pak systému Reservatic, který si může koupit úplně každý.

Externí partner pochopitelně poskytl jen základní platformu, kterou je třeba si upravit podle vlastních potřeb. Například ji lokalizovat do cílového jazyka, tedy pro uživatele, pro něž je určen. V první fázi to měli být čeští senioři. Jenže s překladem si nikdo příliš nelámal hlavu. Na české důchodce tak v systému vyskakovaly nejen krátké anglické hlášky, ale rovnou celé věty, kterým mnozí z nich nemohli mít šanci rozumět.

Rezervační kalendář je téměř celý v angličtině. / Foto: vlastní

Rezervační kalendář se v systému na rezervaci očkování jmenuje “reservation calendar”, což by se ještě dalo pochopit. Jenže pak je tu například okno “select activity”, kdy má uživatel vybrat, kvůli čemu přišel a kde možnosti jsou také částečně v anglickém jazyce.

Mnoho seniorů potom vidělo také dlouhou hlášku “Dates for the following days are occupied. Please try your new order again later. Our recommendation: use the mobile application and turn on the watchdog in your profile. He will inform you about the released days”. To už může být překladatelský oříšek i pro lidi, kteří se jakž takž domluví třeba na dovolené. Ale znamená to: “Data pro následující dny jsou obsazena. Vyzkoušejte prosím svůj požadavek jindy. Naše rada: použijte mobilní aplikaci a zapněte si hlídacího psa ve svém profilu. Bude vás informovat o uvolněných dnech”.

V angličtině byla i řada dalších hlášek. Vzhledem k tomu, že celý proces registrace i přihlášení k jednotlivým termínům by byl poměrně složitý i v češtině, mohlo zmatení jazyků vést k tomu, že mnoho rezervací i registrací bylo provedeno chybně. V praxi to může vést k velkým zmatkům a dalšímu zpomalení očkování.

Vzhledem k použití externího systému pro rezervace se objevují také obavy z toho, zda jsou osobní údaje registrovaných lidí dostatečně chráněny. Do systému bylo totiž nutné zadat takřka veškeré osobní údaje, byť to podle expertů bylo zbytečné. Bohatě by stačilo uvést číslo pojištěnce. Takto jsou ale jednotlivci v případě úniku informací okamžitě ztotožnitelní.

Foto: Shutterstock

Články
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments