Se staršími auty na českých silnicích je konec. Brzy přestanou jezdit

Něco takového si málokdo dokázal představit. Majitelé starších vozů v České republice, zejména potom určitých typů, mají dnes problém sehnat takové palivo, které by jim jejich auto během poměrně rychlé doby nezničilo.

Velké obavy z tankování

Ještě před pár lety odborníci zcela vážně poukazovali na úskalí benzinu E10. Ten byl v řadě evropských zemí k dispozici běžně už mnoho let, ovšem zejména coby určitá alternativa, kterou nikdo příliš nereflektoval. Když se toto palivo neprosadilo přirozenou cestou, i když bylo o něco levnější, došlo na tradiční krok Evropské unie. Jednoduše teď bude povinné.

Česká republika se jeho povinnému zavedení bránila poměrně dlouho. Experti poukazovali na škodlivost tohoto paliva pro starší motory, s nimiž na českých silnicích stále jezdí miliony aut. Průměrné stáří vozového parku v Česku je 16 let a stále se zvyšuje. V tomto případě přitom není řeč o nějakých veteránech. Největší potíže budou mít auta vyrobená v letech 1999 až 2007.

Jak upozornil expert Filip Turek, týká se to celé řady vozů z koncernu Volkswagen, tedy i Škodovky, s benzinovými motory FSI. Dále potom oblíbeného Fordu Mondeo s rokem výroby 2003 až 2007. Taková auta přitom jejich majitelé mají tendenci opečovávat, jelikož jde o velké držáky. Počítali s nimi tedy i pro další roky.

Je to účelovka?

Někteří to však považují za účelový krok ze strany Evropské unie. Ta na jedné straně omezila výrobu vozů se spalovacím motorem rokem 2035, kdy už se nebudou smět prodávat. Ovšem nadále hrozilo, že na silnicích budou jezdit starší auta vypouštějící značné emise do ovzduší.

Již jednou vyrobená a prodaná auta nelze jen tak jednoduše zakázat. Lze však výrazně ztížit život jejich majitelům, aby si provoz rozmysleli. A když nebudou mít co tankovat, je to pochopitelně velká překážka.

Čtěte také: Kdo tankuje u těchto českých benzinek, oddělá si auto doslova za chvíli. Jsou to známé firmy, Češi jsou zoufalí

Jedním z doporučení přitom je tankovat vysokooktanový benzin, ve kterém nejsou biopaliva první generace. Ten je však výrazně dražší a navíc v něm jsou biopaliva druhé generace, u kterých také není úplně jisté, jakým způsobem působí na pohonné ústrojí vozidla.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 49SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

8 názorů k článku “Se staršími auty na českých silnicích je konec. Brzy přestanou jezdit

  1. To jsou zase Lety mimo když mám starej kus zjistím jestli to ukousne pokud ne dám Vervu 100 nebo něco od čepra co je bez biosračky.Do motorky taky musím

    1. Přesně tak. Zas tu někdo vypouští fámy, dokud se bude z nitra naší matičky země cucat ropa, bude i benzín. To by jinak náš stát zaplakal když by si ho lidé nemohli koupit a pumpy odvádět daně, myslím že by i ekonomická krize zahrozila. Každopádně mě se to ještě naštěstí netýká, mám diesela r.v. 2017 😉

  2. Jdete vy jebky už do ptkele z tou likvidaci chudých lidí. Vymyslite jen destrukce pro chudé lidi. V prdeli by asi na nové vzaly. Smejdi🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

  3. Mám Fabii z roku 2001. Jsem s ní velice spokojený. Levný provoz a údržba. Výměna všech pnumatik během hodiny včetně přípravy a úklidu. Zbavit se ji v žádném případě nechci. Udělám všechno pro to, abych ji udržel co nejdéle v provozu. Holka to se mnou musí posloužit.

  4. Tak já ten benzín natankoval do naší Felicie.Dal jsem aditiva VIF pro jistotu.Auto jede Furt stejně.Budu to ale asi střídat jednou 95 pak vervu.Jo zdravím vás vy euro posranci Vy J eB a n Ý.

  5. Všude doporučujou Vervu a jiná prémiová paliva do veteránů. Teď zase není jistý, jak působí na pohonné ústrojí? Tzn., že i ETBE není vhodný pro veterány? Mohl by v tom už někdo udělat nějaký systém a pořádek? Já beru už jen prémiová paliva do všeho. Raději si ty 4Kč/l připlatím. Myslel jsem, že je to jistota, ale asi taky není…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *