EU chystá omezení pro seniory za volantem. Po 70. roce věku přijdou na řadu přísnější testy

Jedním z hlavních témat posledních měsíců se stává řízení seniorů. Mají mít důchodci stále řidičský průkaz? Je to pro společnost spíše přínosem, nebo naopak určitou hrozbou? Jsou to obtížné otázky, kdy každý nabízí trochu jiné odpovědi. Rozhodně se však začíná schylovat ke změnám, které rozhodně nebudou po chuti každému.

Zkušenosti jsou jasné

Statistiky vypovídají o jednoznačném trendu v podobě nárůstu seniorů za volantem. Je jich stále více a navíc řídí ve stále pokročilejším věku. Výjimkou dnes už nejsou lidé, kteří za volant usedají klidně po 90. roce věku, což už je přeci jen poměrně dost. Ostatně, už po osmdesátce je řízení na pováženou.

Jistě, tito lidé dostali posvěcení od lékaře, že tak mohou činit, ovšem právě nad touto kontrolou se vznáší velké otazníky. Probíhají dnes kontroly skutečně tak, jak by měly? Není to spíše formalita, případně založeno na nejrůznějších známostech?

Pravdou totiž také je, že velmi rychle přibývá závažných dopravních nehod, které zaviní právě důchodci. Jednak to může být tím, že již nejsou správně orientovaní, což jsou všechny ty případy jízd v protisměru na dálnicích, které jsou opravdu zásadně nebezpečné a často končí špatně. Dalším faktorem jsou ale i nejrůznější náhlé příhody, které senioři za volantem mívají. Když k tomu dojde, okamžitě ztrácí kontrolu nad vozidlem. Pokud jsou třeba na nějaké okresní silnici, mohou takto způsobit fatální nehodu.

Chystají se nová pravidla

Proto dnes třeba různá německá města a spolkové země apelují na seniory, aby svůj řidičák odevzdali dobrovolně. Je jim za to potom poskytnuta možnost bezplatně využívat hromadnou dopravu. To je ta pozitivní motivace, přičemž v přípravě už jsou poměrně přísná pravidla, a to na úrovni Evropské unie. Ta tedy budou platná i v České republice.

Půjde o to, že lidé nad 70 let budou dostávat řidičský průkaz na omezenou dobu a po jejím vypršení budou vždy muset projít poměrně přísnou kontrolou a testy. Zde budou muset prokázat, zda jsou stále schopni řízení bez jakýchkoliv problémů. Předpokládá se, že podmínky budou schválně přísné a budou spíše penalizovat než aby propouštěly takzvaně “na podmínku”. Cílem EU je ostatně to, aby v roce 2050 nebyly na evropských silnicích žádné závažné nehody.

Čtěte také: Češi si mohou dojít pro 13. důchod. Mnozí o tom ale netuší a o peníze každý rok přicházejí

Je docela jasné, že dnešním důchodcům se to příliš nelíbí. Ovšem než se všechno schválí, je docela možné, že už se to bude týkat spíše dalších generací. A tak je ostatně nutné to brát. Postupně na tato pravidla narazí každý. A bylo by krátkozraké hledět na to současnou perspektivou.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 1SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

25 názorů k článku “EU chystá omezení pro seniory za volantem. Po 70. roce věku přijdou na řadu přísnější testy

  1. Pro hůř chodící důchodce to není dobrá zpráva, od zastávky autobusu do cíle jízdy může být pro někdy dost dakeko, pro někoho, kdo nemá dobré klouby je 250 metrů už dálka. Důchodcům by mělo být umožněno pohybovat se vlastními prostředky aspoň v okolí jejich bydliště, po známých trasách, třeba na nákupy, návštěvy, lékař, tam, kde jezdili běžně třeba celý život a díky automobilu jsou schopni se ještě o sebe postarat sami.

    1. Přesně tak.Zažila jsem to u své maminky, která bydlela 120km ode mne a vzali jí řidičák kvůli pochybení doktora , který “zapomněl” napsat datum vystavení potvrzení o zdravotním stavu.A bylo vymalováno. Auto potřebovala na jízdu k lékařům,na nákupy apod. Začala se tak méně hýbat a roka zemřela.Nejdřive seberou důchodcům peníze a teď řidičaky? Kam ještě půjdou? Blondýnám by měli vzít řidičáky a taky nepřizpůsobivým, jsou taky na cestě nebezpeční.

      1. Máte pravdu. Je mi 66 let a 45 roků jsem jezdil profesně. Takže i dnes nemám problém. Autor článku pouze opoměl,že bych si jako penzista měl spíše dávat pozor na mladé,opilé a sfetované řidiče,než řidiče v penzi…

    2. Souhlasím mě je 52 inv 3 st a sotva ujdu o 2 fh 25 m nemít auto tak jsem v háji a co až mě bude 70 a to bydlím na vesnici bus 1 km daleko vozidla řídím od 15 takže praxi mám víc než dost

  2. Jak se říká karma zdarma. Už se těším jak všechny kdo píšou o neschopných seniorech za volantem až dosáhnou našeho věku povinné budou odevzdávat řidičský jen proto že podle zákona už nebudou moct řídit. Určitě si to budou pochvalovat co si na sebe uchystali. Zato alkoholici feťáci a podobní se budou beztrestně prohánět. Ale co chtěli to budou mít.

  3. A ty autobusy bude řídit kdo, už dnes je řídí i ti starší řidiči. A taky by muselo jezdit více autobusů a ne jednou až dvakrát za den.

  4. Nejvíce nehod způsobují řídící do 24 let, když máme pracovat do 70, jak budeme jezdit do práce, když doprava z vesnic nefunguje, to nás bude vozit sanitka? Proč se v tomto státě pořád štve proti důchodcům?

  5. Já to trochu vadné.
    Auta jsou čím dál víc prošpikovana čidly, detekci, automatizaci, a v do roku 2050 už možná bude, podle své vůle, řídit málo kdo.
    Navíc, nejrizikovejsi jsou řidiči 20 – 27 R. a určitě by byla stejná hloupost, jim zakázat jezdit, nebojím omezit rychlost (do 30let) jen do 80km/h.
    Kontrolovat zdraví u všech je ok.
    Ale obvinit hned lékaře z podvodů je úlet.
    Nenechejme si plizive ubírat svobodu! Pod žádnou záminkou, a to ani mladým, ani starým, ani dle pohlaví nebo jiným nálepkam!!

  6. Pane Kulhánek,co kdyby jste vrátil třeba obč.průkaz,aby jste nepsal takové poplašné zprávy?
    Nechtěl by jste nás důchodce třeba rovnou postřílet?
    Raději se věnujte psaní o vymahačích soc.dávek,anebo zdražování potravin.
    To by dávalo alespoň nějaký smysl.Doufám, že ty Vaše nápady také předkládáte i Vašim rodičům.
    Nechte důchodce na pokoji!

  7. A co tak zdrogovaná mládež, která vesele usedává za volant bez řidičáku a dotyčné úřady to mají na háku. Polovina Moravy chlastá a taky si nedělají těžkou hlavu, když
    kličkují po cestách. Nějaký cyklista, babča a popřípadě mamča s kočárkem, žádný problém. Hovada, němají im skákat pod kola. Něco tu nění v pořádku. Bezpečnostní situace na cestách je dost špatná. Řidiči senioři, mnoho z nich to auto bytostně potřebuje, jsou percetuáně hodně zanědbatělným problémem, Já to nevyřeším. Kto to má řesit? Pravděpodobně odborníci, popřípadě politici “odborníci”. Jen aby ten skutek neutek.

  8. Pravdu má pan Mirek kdo zakáže mladým sfetovanym řidičům jezdit,nebo jezdit rychle ti starší aspoň dodržují předpisy je to proto že mají odpovědnost což mladí nemají

    1. No ne každý starší dodržuje předpisy ti co mají Lux nadupaný auta si moc s tím hlavu neklame vím to z praxe

  9. Nejsem důchodce. Rád bych jezdil MHD. Tři autobusy do města, tři z města denně. To je realita kterou Pražáci nevidí.

  10. Nesouhlasím s tím, aby seniorům v 70 ti letech odebírali řidičské průkazy. Je to individuální. Např. jak by k tomu přišel * vyježděný ” řidič z povolání? Když mohou pracovat i po 70, tak proč by nemohli řídit? Lékař by měl po pečlivé prohlídce řidiče rozhodnout, zda je schopen či ne. Senioři využívají hlavně auta na cestu z vesnice do blízkého centra na nákup, nebo k lékaři. Nejezdí na nějaké delší výlety.
    Více závažných nehod způsobují ne senioři, ale mladí, zfetovaní nebo opilí řidiči. Infarkt nebo mrtvice postihuje i mladé lidi kolem 50. Nechápu, proč byla posunuta hranice řízení z 18 ti na 17 let( i když pod dohledem).

    1. Také tomu nerozumím, je mi 70 let a jezdím od 15 let. Jezdím do Německa , Polska a pokud možno po dálnici. A u nás nejraději přes Prahu.. A mám odevzdat řidičák?

  11. Do důchodu nás pošlou co nejpozději ať můžeme co nejdéle platit dane ale výsady nám vezmou co nejdříve . Když mužů makat tak snad sakra mužů o ostatní věci !

  12. Nez se to stane, tak bude zase neco jinak..😄 Na prezkouseni by meli chodit vsichni, spousta lidi nezna zakony…

  13. Kulhanek a jeho oblíbené téma, důchodci. Důchodci jsou trnem v oku této vládě. Dneska už to ale budou všichni občané. Politika této vlady je rozděl a panuj, kdo není s námi je proti nám. Už neumí nic jiného než nálepkování a napadání. Dneska je pro ně každý kdo jim nejde na ruku ruský troll, dezolat atd. Platí si neziskovky na tuto šťávou kampaň. Jsou na tom tak špatně, že se uchylují k těmto podpásovkám a lžím. Je to fialový hnus.

  14. K tomu není co dodat,at s i mladi uvedomi kdo to v této republice vybudoval trocha úcty ke stáří !!!!!

  15. To, že stoupá počet nehod zavinenych seniory je i proto, že má řidičák víc a víc lidí a tim padem jich i víc jich do toho věku přichází. Znám lidi, kteří by neměli mít řidičák a věkem to rozhodně není.

  16. Plně souhlasím. Miluju číst tady ty komentáře jak tady senioři vsechno svádí na mladý… V průměru závažné dopravní nehody způsobí pravé senioři. Neříkám ze lidé nižšího věku jsou v tom nevinně, ale je to o hodně menší procento. A takové ty kecy ze se bez auta nikam nedostanou je blbost. Existuje mnoho způsobu jak se přepravit když nechcete jezdit MHD. Třeba existuje doprava Bezba 🙂. Plně doufám ze se toto zavede co nejdříve, protože potkávat důchodce na silnici je otřes. Samozřejmě nehazim všechny do jednoho pytle, třeba lidi který se živí řízením už od začátku například autobusaci apod. Těm to ještě aspoň nějak mysli.

  17. Řidiči nad 60 let způsobují pouze 8% dopravních nehod. Pojišťovny o tom mají přesné informace. Jízdy v protisměru nejsou specifikem jen důchodců ale i mladých. O tom se však tak nepíše. Za volantem zkolabuje spíš 50 letý. Statistika náhlých zdravotních potíží mluví jasně, infarkt postihuje nejvice 45- 50 leté. Důchodci prochází důkladnou prohlídkou u praktického lékaře a u specialistů. Prakticky jsou pod trvalou kontrolou svého lékaře. Žádný lékař si nedovolí riskoval pro 500 Kč za posudek nebo oční 300 Kč problémy. Větším rizikem jsou mladí nezkušení pod vlivem drog a alkoholu. Pan Kulhanek je seniorbijce a nastolil svoje oblíbené téma. Píše v intencich dnešní vlády, pro kterou jsou důchodci nebezpečím a chová se k nim jako k prašivému psu. Tyto články by se daly kvalifikovat jako poplašné zprávy. Čiší z nich zaujatost. Je to fialový hnus.

  18. Kulhánek splašil mou doktorku a tak, aniž něco našla, dala mi prohlídku jen na rok, prý se něco chystá. Rád bych viděl statistiku, jakým % se na dopravních nehodách podílejí řidiči nad 70 let.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *