Snížení nejvyšší povolené rychlosti opět skončilo blamáží

Není to tak dávno, co jsem při průjezdu sousední vesnicí narazil na nové omezení rychlosti. Za poslední rok se tu změnila rychlost už podruhé. A nikoho asi nepřekvapí, že rychlostní limit se opět snížil. Za posledních 10 let co tu jezdím, se z obvyklé “padesátky” stala “čtyřicítka” a teď tu máme ještě o deset méně. Co za tím stojí?

Diskuze o rychlosti je vděčné téma

Vyhledávanou kratochvílí nejrůznějších politických a aktivistických skupin jsou debaty o nejrůznějším omezování rychlosti na pozemních komunikacích. Obecně přijaté dogma, že rychlost zabíjí, snadno nažene sociální i společenský kredit i nejvíce neoblíbenému politikovi. Kdo by také negoval ušlechtilou snahu starostlivého politika o zvýšení bezpečnosti na našich silnicích. Návrh na snížení projde vždy, média to vhodně roznesou do světa a lidé tleskají jak na prvního máje.

Nicméně, je třeba se zaměřit i na druhou stranu mince. Dle mnohých odborných skupin téměř nikde snížení rychlosti k větší bezpečnosti nepřispělo. Spíše naopak. Chodci, cyklisté a ostatní účastníci získali nebezpečně větší pocit bezpečí. Většina řidičů jsou slušní lidé, kteří skutečně za volantem dávají pozor. Oproti tomu, kdejaký chodec vleze na přechod bez rozhlédnutí, se sluchátky a upřeně civí do mobilu. Je tu přece “třicítka”.

Foto: Shutterstock

Pomalejší = Bezpečnější?

Mnoho statistik a dat s podobných tématem není věru mnoho. V našich končinách jsem žádnou nezávislou nenašel. Zajímavá data ale uvádějí dopravní experti z irského Belfastu. Ti pozorně mapovali stav na komunikacích v centru města před zavedením nového limitu na 20 mil v hodině (cca32 km/h) a po něm. Výsledky srovnávali s vytipovanými silnicemi v Severním Irsku, kde zůstaly původní limity 30 mil (48 km/h) a 40 mil v hodině (68 km/h). Žádné šokující výsledky ale pánové neodhalili.

Data z výzkumu ukázala, že podobná snížení rychlosti rozhodně bezpečnost nezvýšila. A ani v mnoha jiných ohledech nedošlo ke změnám. Koeficient pravděpodobnosti nehody, dopravních nehod a počty obětí, to vše zůstalo na stejných hodnotách. (NE)bouralo se prostě pořád stejně. To však ale není důvodem k ukončení šikany motoristů. Zpomalovací prahy, ostrůvky, foto pasti a radary se budou stavět dál. Někdo potřebuje prostě novou chatu a někdo zase pocit důležitosti. Tak to prostě je. Musíme jen doufat, že jednou snížení rychlosti dojte tak daleko, že bude zakázané jezdit vpřed, ale budeme muset couvat.

Foto: Shutterstock, zdroj: Belfasttelegraph, autorský komentář

Nenechte si ujít
Odebírat
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments