Stát se zaručil za úvěr ve výši 1,2 miliardy přeprodejci letenek, který nevrací peníze svým zákazníkům

Zatímco řada podnikatelů má velký problém dosáhnout na proklamovanou státní pomoc a zachránit tak své podnikání, v některých případech to jde až překvapivě snadno. A to i v oblastech, nad jejichž budoucností se přinejmenším smráká. Jako je například byznys přeprodejců letenek, jehož úskalí se v plné síle ukázala právě s úderem koronaviru.

Předražené služby bez záruky

Společnost Kiwi.com několik let plnila média vlastním PR o jedné z nejúspěšnějších firem v letecké dopravě. Hodně se toho napsalo a namluvilo především o “unikátním” algoritmu, který spojuje letenky nízkonákladových společností do jedné. Příběh o partě českých kluků, kteří dokázali prorazit ve světě, zkrátka táhl.

Ve skutečnosti je to vše ale postaveno na neetickém vykrádání dat od jednotlivých dopravců, proti čemuž například letecká společnost Ryanair aktivně bojuje. Spíše než na jedinečném algoritmu je Kiwi.com postaveno na schopnosti prodávat předražené služby (běžné letenky jsou zde dražší než kdekoliv jinde) a nemorálním prodeji služeb, které jsou mnohdy už v ceně zakoupené letenky, ale Kiwi.com si je naúčtuje zvlášť (typicky různá zavazadla, výběr sedadla apod.)

Kiwi.com není jediným přeprodejcem letenek, na trhu jich působí celá řada a obvykle se vyznačují tím, že fungují poměrně slušně v dobrých dobách, ale jakmile se cokoliv pokazí, je z toho obrovský problém. Letenky totiž fungují na základě toho, že vždy musíte komunikovat a problémy řešit s tím tam, kde jste si letenku koupili. Pokud jste tak učinili přímo u letecké společnosti, potom můžete komunikovat s ní. Pakliže jste ale nakupovali u přeprodejce, řešíte veškeré požadavky výhradně s ním.

Kiwi.com neustále vymýšlí, jak se dostat k penězům

Když tak vlivem koronavirové krize začaly aerolinky rušit své lety, obraceli se zákazníci hromadně na Kiwi.com, aby jim refundovalo letenky, které si u něj zakoupili. Mnozí z nich navíc měli u firmy zaplacenou nadstandardní garanci, která měla zaručit řešení bez jakýchkoliv problémů. Firma však peníze nebyla ochotna vyplácet a odkazovala na to, že jsou zadržovány u aerolinek. To do jisté míry zřejmě byla pravda, ale jak běžely měsíce, lidé, kteří si své letenky koupili jinde, nakonec peníze dostali. U Kiwi.com na ně stále čekají. Brněná společnost Olivera Dlouhého potom přišla s další vychytávkou: lidé, kteří si zaplatí 20 EUR, tedy přibližně pětistovku, budou mít šanci na přednostní vyřešení svého požadavku. Mnozí v tom viděli další podraz pochybné firmy.

Nejen nespokojení zákazníci Kiwi.com tak byli překvapení, když médii prolétla zpráva o tom, že společnost dosáhla na úvěr ve výši 45 milionů EUR, tedy 1,2 miliardy korun. Ten poskytují Komerční banka a Citibank, ale bez velkého rizika. Ručí za něj totiž státní pojišťovna EGAP. Pokud by tak Kiwi nebylo schopno úvěr splácet, zaplatí ho daňoví poplatníci.

Kiwi se dluhy splatit nechystá

A že si Kiwi.com snad půjčilo na to, aby splatilo své dluhy vůči zákazníkům? To je mylná domněnka. Podle šéfa firmy Olivera Dlouhého chce firma tyto prostředky využít na automatizaci a zavedení procesů, které mají zrychlit proces refundace a navrácení peněz na účty klientů. Z toho vyplývá, že peníze zřejmě vyletí komínem, protože pokud firma nebyla schopna tyto procesy nastavit dříve a ani půl roku poté, co měla refundace vyplatit, těžko se to stane nyní.

Zajímavé je, za co se tu vlastně stát zaručil. Kiwi.com je čistě internetovou společností, jejíž hodnota je postavena na budoucích ziscích. Jako takovou ji z větší části loni koupil americký konglomerát General Atlantic. Ten si dnes musí trhat vlasy, protože za lehce víc než 50 % zaplatit přibližně 3 miliardy korun. Miliardáře tak udělal například z Jiřího Hlavenky, který tehdy celý svůj podíl prodal.

Problém je, že Kiwi.com v současné době sestává hlavně z dluhů vůči zákazníkům. Nějakou hodnotu snad má internetová doména a zákaznická databáze, jinak ale firma nemá vůbec nic. V době, kdy je krajně nejisté, nakolik se letecký průmysl zotaví a zda se ještě někdy dostane na původní pozice, by takové firmě půjčil pouze blázen.

Foto: Freepik

Nenechte si ujít
Nedá se říct, že by Česká republika v posledních letech směřovala k něčemu pozitivnímu. Spíše to vypadá, jakoby se všichni již nabažili toho, že jsme dosáhli určité úrovně a začali na to hřešit. Zřejmě si myslí, že to vydrží napořád a nějaký růst se z toho ještě uplácá. Jak se ale ukazuje, této zemi rychle ujíždí vlak a nikdo se ho nesnaží dohonit. Nastávají velké změny Ačkoliv je míra nezaměstnanosti v Česku stále velmi nízká, podle odborníků se to může poměrně rychle začít měnit. A jakmile se obrátí trend, už to zase celé roky pojede jedním, tentokrát dosti špatným směrem. Takto to zkrátka v ekonomice funguje. Když se něco rozbije, trvá opravdu dlouho to napravit. Klidně desítky let. A existují náznaky, že už se to rozbíjí. Stačí se podívat na to, že v České republice začaly krachovat, případně samovolně končit velmi tradiční společnosti, jako jsou sklárny nebo potravináři. Další potom již propouštějí, například výrobce sanitární keramiky Laufen nebo výrobce okurek Znojmia, který rovnou uzavřel své provozy v Česku. Nedávno přišla další rána. Jedna z nejstarších společností v Česku oznámila, že část své výroby přesouvá do zahraničí, s čímž bude pochopitelně spojeno snižování stavů v tuzemsku. Nejde o nikoho menšího než tradičního výrobce klavírů Petrof. Výroba této značky byla s Českou republikou vždy naprosto těsně spjata, ale to už platit nebude. Není to vůbec dobré Část výroby se totiž přestěhuje do Indonésie. Důvodem je to, že z tuzemska už se nedá konkurovat. Zákazníci jednoduše poptávají piano za určitou cenu a za takovou už to v Česku jednoduše nevyrobíte. Je tu drahá práce, drahé energie a legislativa, která výrobu prodražuje ještě více. V Asii bude Petrof moci vyrábět o polovinu levněji. Přesune se tam tedy výroba levnějších klavírů. Ty dražší se zatím budou nadále vyrábět tady, ale je zřejmě jen otázkou času, kdy vývoj trhu dožene i je. Čtěte také: Už je to tady. Velká firma začala ve velkém propouštět Čechy. Tak to je síla Je to skutečně zvláštní obrázek, jelikož si mnozí o této zemi zvykli přemýšlet jako o levné, kde se vyplatí vyrábět. Bohužel to přestává platit, pokud už to před nějakou dobou definitivně nepřestalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Asi málokdo kvituje, co se chystá ve věci koncesionářských poplatků. Řeč je pochopitelně o jejich zvýšení, které je doslova na spadnutí. A to v době, kdy se lidem příliš nelíbí, že mají vůbec nějaký poplatek platit, jelikož Česká televize se v posledních letech poněkud vymkla kontrole a podle mnohých neplní svůj veřejnoprávní účel. Už toho bylo dost Jsou tu také komerční televizní stanice, zejména potom Prima a Nova, kterým se jednoduše nelíbí, že Česká televize hospodaří s tak obrovským rozpočtem, jenž činí 7 miliard korun, a chce ještě více. Na zvýšeném poplatku a také rozšířeném okruhu lidí, kteří ho musí platit, by měla získat další 2 miliardy korun ročně navíc. Soukromé stanice namítají, že tyto prostředky potom akorát zvedají ceny na společném trhu, kde všichni poptávají stejné televizní profese. Případně jim také vadí, že se ČT pouští například do internetové videotéky, kde jim konkuruje. Přitom to vůbec nemá ve svém zadání. Je skutečně otázkou, proč Česká televize spouští tak obrovské množství nejrůznějších projektů, když neustále tvrdí, že nemá peníze. Velkým tématem jsou také platy ve veřejnoprávní televizi. Podle dostupných dat jsou velmi vysoké a je otázkou, zda by se v takovém médiu mělo podobným způsobem přeplácet. Na další problém potom upozornil radní České televize Zdeněk Šarapatka. “Je to k nevíře. Ač platí už pět měsíců novela Zákona o České televizi, jež ze současných tří místopředsedů a jednoho předsedy Rady ČT ukládá snížit počet funkcionářů rady a tím i tučné odměny jen na předsedu a místopředsedu, tamní vrchnost se hodlá vzdát svých čtyř židlí až v dubnu a dál inkasuje,” uvedl s tím, že z ČT tímto způsobem odtékají stovky tisíc korun a navíc dochází k porušování zákona. Musí přijít změna Je na místě si říct, že Česká televize bude muset přístup ke svému hospodaření změnit. Je třeba zde zavést takovou atmosféru, aby se dvakrát obracela každá koruna od poplatníků, než se skutečně utratí. Podle expertů má veřejnoprávní televize obrovské množství peněz, jen s nimi neumí správně hospodařit, což potom paradoxně ztěžuje situaci i soukromým stanicím. Čtěte také: Brutální čistka v České televizi. Náhle odešly známé osobnosti. Hraje se o Moravce Když někomu ČT za jeho práci zaplatí dvakrát tolik, než jaký je standard, je jasné, že půjde k ní a nikoliv ke konkurenci. Ovšem ta si na svůj provoz musí pracně vydělávat prodejem reklamy. Například příjmy TV Nova činí nějakých 6 miliard korun, ze kterých dokáže při svých nákladech vygenerovat i více než miliardový zisk. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Obchodní řetězec Pepco, který je v České republice mimořádně oblíbený, neprožívá aktuálně nejlepší období. Ba právě naopak. Lepí se na něj jeden průšvih za druhým. Finančně se společnosti jako celku kdovíjak nedaří, což vyústilo tím, že rakouská pobočka skončila v insolvenci a uzavřela hned 73 svých obchodů. Několik výrobků Určité provozní problémy přitom přinášejí na stůl důležitou otázku, a to tu, zda náhodou Pepco neslevilo také ze svých standardů na kvalitu zboží. Jistě, ta nikdy nebyla kdovíjaká, protože tu jde především o cenu, avšak přinejmenším nezávadnost a bezproblémové používání by mělo být samozřejmé od tohoto obchodu očekávat. Teď se ale ukázalo, že Pepco v Česku prodávalo skutečně problematické výrobky, které se teď musí stahovat z trhu a zákazníci by je měli přestat používat. Bohužel to není poprvé a opět se to týká i výrobků pro děti. Jedním z nich jsou oblíbené pastelky v tubě, které obsahují nebezpečné chemikálie. “Na základě interních testů bylo zjištěno, že výrobky nesplňují požadavky nařízení (ES) 1907/2006 ze dne 18. prosince 2006 o registraci, hodnocení, autorizaci a omezování chemikálií (REACH) z důvodu překročení obsahu ftalátů,” uvádí k tomu samotné Pepco na svém webu. Skutečný průšvih Dalším ze stahovaných výrobků je hrnčířský kruh pro děti, kdy je tedy závada skutečně vypečená. Došlo totiž k překročení povoleného obsahu olova v hlíně. A jak známo, tato látka umí být skutečně nebezpečná, natožpak v rukou vašich ratolestí. Čtěte také: Pepco je v problémech. Chystá obrovské změny, dotknou se i České republiky Do třetice všeho dobrého se příliš nepovedla ani výroba pekáče, kdy dochází k tomu, že se z něj odlupuje nepřilnavý povlak. Na webu Pepca si můžete zkontrolovat všechny šarže a kódy, na základě kterých zjistíte, zda se to týká i vámi zakoupených výrobků. Ty potom raději vyhoďte, případně reklamujte na některé z prodejen tohoto řetězce. Peníze by vám měli vrátit i bez předložení pokladního dokladu. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *