Suezský průplav může být zablokován celé týdny, tvrdí expert. Ceny benzinu i dalšího zboží vystřelí

Zdánlivě banální havárie lodi Ever Given v Suezském průplavu může mít obrovský dopad na světovou ekonomiku, která je navíc v důsledku koronavirové pandemie velmi křehká. Tepna světového obchodu totiž může zůstat ucpaná dlouhé týdny. Uvedl to šéf společnosti Boskalis Peter Berdowski, jehož dceřiná firma Smit Salvage už na místo vyslala své odborníky, kteří mají pomoci s vyproštěním.

Také majitel lodi, japonská leasingová společnost Shoei Kisen Kaisha, uvedla, že dostat loď Ever Given znovu do pohybu bude “extrémně obtížné”. Správa kanálu se snaží obří plavidlo vyprostit s pomocí člunů a bagrů. Zatím ale velké úspěchy neslaví.

Loď Ever Given je dokonale zaklíněná v obou stranách průplavu.

Egypťané si ale věří. Podle Mohaba Mamische, který je poradcem prezidenta Abdela Fattaha al-Sisiho pro námořní plavbu a přístavy, má dojít k obnovení plavby v kanálu mezi Rudým mořem a Středozemním mořem za 48 až 72 hodin, jak uvedl pro agenturu AFP. Mamisch, který v minulosti vedl úřad, do jehož gesce Suezský kanál spadá, už podle svých slov podobné vyprošťovací akce zažil. “Znám každý centimetr toho kanálu,” uvedl Mamisch.

Ever Given, která měří na délku 400 metrů a na šířku 59 metrů, položila ve středu dopravu v Suezském kanálu na lopatky. Údajně kvůli silným poryvům větru diagonálně průplav zablokovala. Na obou stranách kanálu se tvoří lodní zácpa, která se neustále rozšiřuje.

Suezský průplav patří k nejfrekventovanějším a nejdůležitějším vodním cestám světa. / Foto: Shutterstock

V roce 1869 otevřený Suezský kanál zkrachuje námořní cestu mezi Asií a Evropou. Plavba ze Singapuru do Rotterdamu je díky kanálu o celých 6000 kilometrů kratší oproti plavbě kolem Mysu dobré naděje na jižním cípu Afriky. Egyptu průplav v loňském roce vydělal přibližně 110 miliard korun. Vodní cestu využilo téměř 19 tisíc lodí.

Blokáda Suezského kanálu už způsobila výrazný nárůst cen ropy, který bude podle expertů pokračovat. Podle spolkového svazu německého průmyslu už jsou cítit mezinárodní logistické turbulence. Hrozí, že se zhroutí centrální dodavatelské řetězce kvůli chybějícím kontejnerům, které se nacházejí na lodích stojících v zácpě.

Lodě čekající na to, až budou moci Suezský průplav použít. Stále jich přibývá.

Obří rejdařství Maersk či Hapag-Lloyd už informovaly o tom, že zkoumají možnost plavby právě kolem Mysu dobré naděje. To nahrává zprávám o tom, že Suez bude zablokovaný na delší dobu.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments