Učitelka dala dítěti ve druhé třídě pětku za banální chybu. Lidé nechápou, jak je něco takového dnes ještě možné

Češi na sociálních sítích sdílejí úkol, který měl vypracovat žák ve druhé třídě. Jde o sepsání jednoduchých vět typu “V košíku jsou jablka.” Dítě nicméně pochybilo v tom, že za všemi pěti příklady zapomnělo udělat tečku. Pozorná paní učitelka si toho pochopitelně všimla. Tečky doplnila, každou z nich dvakrát rudě podtrhla a úkol dítěti vrátila ohodnocený známkou 5.

Opravdově a upřímně se stydím za každého učitele, který takto hodnotí, stydím se i za ředitele, který toto dovolí ve své škole a stydím se i za každého učitele, který o podobném zvěrstvu ví a nezasáhne. Opravdu jsme v našem školství už na úplném dně?” uvedl Robert Čapek na svém facebookovém profilu Líný učitel. Dodal, že v žádném případě nejde o hoax. Zdroj dobře zná, ale z důvodu možné msty či nevraživosti vůči nevinným žákům ho musel anonymizovat.

Bylo by to hloupé i na druhém stupni, ale na prvním je to neomluvitelné. Druhá třída, proboha! Copak podobné “učitelky” jsou úplně zbaveny soudnosti, empatie a citu? Co by si pomyslely, kdyby podobné hodnocení přineslo jejich dítě nebo vnouče?” ptá se Čapek. “Kdyby se něco podobného stalo v mém okolí, do čtyř minut jsem v ředitelně. A danou “učitelku” bych opravdu nerad potkal osobně, protože by to skončilo velice špatně. Tohle nejde nazvat slušně, takže se raději odmlčím.

Lidé v diskuzi pro podobné chování učitelky rovněž nemají ani trochu pochopení a svorně se ptají, jak je možné, že někdo takový stále učí děti na prvním stupni základních škol. “

Známka podle mě sedí – učitel za pět, dítěti jen ukázat papír, dát mu za 1- a přátelsky mu říct, vidíš, i s takovými mentálními fosiliemi se budeš v životě potkávat, počítej s tím,” napsal například marketér Martin Jaroš.

Většina diskutujících se shoduje, že v takovém případě by měli jednat rodiče a učitelku upozornit na to, že takto by v žádném případě postupovat neměla. Pokud by to nepomohlo, je zapotřebí informovat ředitele školy.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 17SdíleníSdíletTweet [...]
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

28 názorů k článku “Učitelka dala dítěti ve druhé třídě pětku za banální chybu. Lidé nechápou, jak je něco takového dnes ještě možné

  1. Ženám (a učitelkám zvlášť) chybí 2 věci – objektivita a sebereflexe. Protože jinak by ta učitelka musela vidět, jak je skutečná. Vsadím se, že to dodneška nepochopila a cítí se jako ukřivděná oběť.

  2. Ale to je v pořádku tečka je duležitá,né vážně a každej se v životě s krávou učou setkal,a dívenka se odmala učí že ani vysoká škola nepřidá inteligence

    1. Ale Jaroslave, Vy jste na tom hůře, jak ta žákyně?! Těch chyb máte v jedné větě 7!!! To by bylo za “5 mínus”. Tedy správně
      1) “… v pořádku tečka je …” (Jde o souvětí, tedy “… v pořádku, tečka je …).
      2) “… duležitá …” (Má být kroužkované “ů”).
      3) “… duležitá.né …) (Čárka, nebo tečka?) – za čárkou i za tečkou má být mezera – za tečkou následuje Velké písmeno).
      4) “… krávou učou …” (“úča” se píše s čárkovaným ú).
      5) “… setkal,a dívenka …” (Za čárkou má být mezera).
      6) “… učí že …” (“Že” je spojka podřadicí = před spojkou se píše “čárka”, tedy “učí, že”.
      7) “… inteligence” (A na konec věty, jak jste již viděl, se píše “tečka”).
      Kritizujete, a asi jste neprošel s úspěchem ani tu “Základní školu”, nebo, jak správně uvádíte (s malou úpravou textu): “Ani vysoká škola nepřidá na inteligenci.” Ale, asi Vás potěší, že takových je hodně. To je na tom ta “úča” (mimochodem, i ta žákyně 2. třídy ZŠ), s porovnáním Vašeho pravopisu, ještě hodně dobře!

  3. Já se vůbec nedivím, protože moje vnučka to zažila v 1.tř.už v říjnu, kdy dostala taky pětku. Měla mladou učitelku, která byla velice arogantní, ikdyž jí teprve oschnul diplom. Ve 2tř. s ní měla opět konflikt, to když vnučku nazvala podvodnicí, volala matce do práce a ještě jí zatáhla to řešit do ředitelny! A to jenom proto,že si v sešitě opravila výsledek. Když za ni suploval učitel ,který byl vstřícný k dětem, protože když udělaly chybu,tak je upozornil aby si jí našly a opravily.Tak si bláhově vnučka myslela že to může taky udělat a opravit. Ale tvrdě narazila. Považuji to za šikanu ze strany učitelky a ta to přenesla i na svých pár oblíbenkyň ,které se na šikaně taky podílely. Už mne mělo zarazit to, že vnučka jak se dřív do školy těšila, tak se vymlouvala na bolesti bříška , hlavy atd. ! Na její šikanu přišla pí. učitelka, která nastoupila místo této učitelky. Tato nová pí. učitelka si vnučku zcela získala. Ale přišel další šok, maminky těch děvčat co vnučku šikanovaly si na ní stěžovalo a byla odvolána!!!!!! Dnes je vnučce 18l a vystudovala s vyznamenáním,ale vzpomínky na 1-3tř má stále . Myslím si, že není učitel jako učitel. Nemohu pochopit jak takové učitelky mohou za tak vysoké platy dětem ničit život!!!!!!!!!!!!

    1. Paní Lído, asi jako Jaroslav před Vámi. S jakým “úspěchem” jste prošla ZŠ? Sice máte více vět, ale také chyb “jak máku”! Příšerná stylistika.

  4. Co tady se objevuje za exoty, to zůstává rozum stát. Všichni všechno omlouvejte a tvrďte tomu děcku , že je to tak dobře, a až přijde do tvrdé reality života, tak se z toho pos…..Učitel něco učí a žák má pracovat bez chyb, a též být podle výsledku ohodnocen, a též i člověk dospělý, ale když vidím, co se zjevuje na jakékoli pozici, a jak jednají se svým okolím, jak chtějí všichni jen peníze za nic, pardon, za telefonování a psaní SMS v pracovní době, a neochoty vyjít vstříc, tak mě ani nepřekvapuje názor většiny zdejších demen..

      1. Dítě má cítit lásku rodičů, členů rodiny a třeba i učitele, což ale nelze směšovat s hodnocením znalostí. Chybějící tečky za větou nemají nic společného s tím, že je holčička milovaná, ale správně to není. A špatná známka není důvod pro to, aby holčička milovaná nebyla.

        Jinak bych to tedy už nenafukoval – ani ty tečky, ani pětku. Být rodičem, trval bych na tom, aby si dcera mohla známku opravit a dceři bych vysvětlil, že tečky na konci věty jsou opravdu potřeba a učitelku je nutné brát vážně.

        Nevím, co nutí rodiče hledat oporu na “fejsbuku”, já bych raději řešil případ ve škole a s dcerou. A už vůbec bych o tom nepsal článek na zpravodajském serveru.

  5. Moje dcera dostala 5, v 1.třídě. Léta Páně 2016.Soudružka, vlastně pančitelka zkoušela. Co je na konci za znaménko věty rozkazovací. Odpověděla vykřičník a dostala za 5.Správná odpověď je tečka a vykřičník. Dcera brečela dostala první pětku v životě a bála Naší reakce. Dodnes jsem to nepochopil. 👀🖕🔥☠️

  6. tak už ne jen matematika vadí, ale i čeština

    Nevíte souvislosti, třeba už druhou hodinu probírají, že věty se píší s tečkou na konci věty a dítě mělo v každé větě chybu. Mělo 5 chyb z 5 vět a to je pětka. Tak to v životě chodí.

    1. V práci se pětkrát opakuje naprosto stejná chyba – žák nenapsal na konci vět interpunkční znaménko, podle učitelčiny opravy tečku. Když se v práci opakuje ta samá chyba, je to pořád jen a jen jedna chyba – dítě zapomnělo na pravidlo, že na konci věty oznamovací se píše tečka. Jiná situace by vznikla v případě, že by nešlo pouze o věty oznamovací. A jen tak mimochodem, co ty tři chyby hned na začátku komentáře?

  7. Příliš mnoho vášní pro něco, o čem víme málo. Moje děti taky bývaly občas nepozorné, nesoustředily se nebo lajdačily. Dostaly pětky jako důrazné upozornění. Učitelka je nechala známku opravit a opravené pětky do klasifikace nezapočítala. Na konci roku měly 1 nebo 2 a látku uměly.

  8. Ještě jednou: je to zbytečná hysterie pro něco, o čem přesně nevíme, jak bylo. Souhlasím s tím, že tečka za větou je naprostá prkotina, nehodná toho, aby se dítě trápilo. Jedna pětka ovšem rovněž. K článku nelze napsat nic moudrého a nic chytrého, co by mělo obecnou platnost – každé dítě je jiné a jinak si známky bere.

    Je zde celé spektrum možností, od nevinné, zakřiknuté a vystresované holčičky, kterou šikanuje neprofesionální a zlá učitelka natolik, že chudák dítě už nepíše ani tečky za větou, ačkoli tu látku jinak dokonale umí.

    A nebo to může být i naopak, holčička může být tak trochu flink, naprosto nedává ve škole pozor, má úplně jiné zájmy a pětka může být poslední pokus zoufalé učitelky přinutit dítě a jeho rodiče, aby brali školu vážně.

    Neúčastněme se mediálního honu na člověka, když reálná fakta neznáme a máme sklon do situace promítat jen vlastní zkušenosti se školou.

  9. Spíš by se nad sebou měl zamyslet pan Čapek. Myslím, že je ve svých soudech až příliš kategorický. V tomto případě jsem na straně paní učitelky. Už ve 2. třídě se budou omlouvat hrubé chyby, a pak přijde dítě na střední školu, neví kde, a proč, se píše tvrdé a měkké “i”, velká písmena mu nic neříkají atd., atd.

  10. Tolik kritiků jedné učitelky, která patrně hodnotila úkol podle školních osnov. Ale kolik negramotů, postrádajících schopnost napsat jednu větu bez gramatických, či stylistických chyb, se zde projevuje! Proto se nedivme, že národ trpí.

  11. Myslím, že to nebude stará učitelka. Nýbrž plně vzdělaná pedagožka moderního střihu plně připravená zvládnout výuku v našich inkluzivních školách

  12. Vulgární mameluk Čapek opět zasahuje. Neodborný rychlokvaška, který svou kariéru založil na populistické vulgaritě a osobních útocích, které jsou pro jeho příznivce čitelnější, než skutečná odborná práce na poli pedagogiky. Čapkovi dopřávají sluch jen (ne)ziskovky, skutečným odborníkům je jen pro smích.

    Učitelky se nechci zastávat. Je dost možné, že pochybila, stává se to. Ale na základě článku, věnujícího se více čapkovýmu mentálnímu průjmu, než jejímu případu, nelze vyvozovat objektivní závěry. Oproti tomu Čapek je mezi skutečnými odborníky již legenda.

  13. Od objektivní a konstruktivní kritiky očekávám, že “soudce” zhodnotí předmětné aspekty práce dotyčného po pedagogické stránce, rozebere negativa a navrhne, jak se dotyčný pedagog měl v dané situaci zachovat lépe, včetně rozboru, proč je jeho návrh lepší.

    Pan Čapek o sobě rád tvrdí, že je “ostrý kritik”, jenže místo objektivní konstruktivní kritiky, která na dotyčném “provinilci” nenechá nit suchou, se tradičně, jak je u něj zvykem, dočkáme jen “čapkonády” – přehlídky totální absence slušného vychování.

  14. to ve Vamberku vozí děti ze zdš do vězení do HK-Vazba, páč strašení čertem už není účinné…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *