Už žádné slevy na jídlo v Česku. Obchodní řetězce s nimi končí. A máte utrum, neušetříte

Situace v České republice na poli prodeje potravin se rychle mění. Dosud dlouho platilo, že kdo chce v tuzemsku něco prodat, musí si s tím patřičně pohrát a prohnat to nejrůznějšími slevami, jinak o to zákazníci velký zájem nemají. Velcí hráči tohle velmi rychle pochopili a na tuto hru přistoupili. Kdo si však myslel, že z ní těží zákazníci, ten by byl na velkém omylu.

Akce nejsou co bývaly

Dnes už je naprosto očividné, že obchodní řetězce to zahrály tak, že standardní ceny navýšily nadmíru, aby je potom mohly snižovat do akcí. Nedávno to prozradil samotný ministr zemědělství, který lidem doporučil, aby nakupovali jen v akcích, protože pouze tam se dostanou na normální cenu.

V podstatě to připustil i šéf Svazu obchodu, když lidem sužovaným vysokými cenami potravin doporučil, aby nakupovali více ve slevách, že se tak dá ušetřit. Ano, slevy se pro mnohé staly jedinou možností, jak nakupovat, což o něčem svědčí. A sice o tom, že standardní ceny pro daný trh jsou ve skutečnosti těmi akčními.

Stačí se podívat do Polska nebo Německa. Tam na zboží zdaleka neuvidíte tolik akčních cenovek, ale ve skutečnosti nakoupíte ještě levněji než v tuzemsku se všemi možnými slevami. Jenže, když už to takhle prasklo, přestává to být pro všechny zúčastněné zajímavé. Zákazníci už vědí, že to není žádná sleva, ale normální cena a obchodníci ví, že už se prodá jen to, co je v akci.

Foto: Shutterstock

Přijdou změny

Velmi pravděpodobně se tak brzy dočkáme nových strategií prodeje. Ostatně, obchodní řetězec Makro už oznámil, že slevové akce významně omezí a zaměří se na udržení dlouhodobě příznivých cen pro zákazníky. Tím v podstatě jen potvrzuje výše uvedené.

Další řetězce na to zřejmě půjdou ještě trochu jinak. Už dnes nejrůznější opravdu výhodné nákupy váží na klubové programy a mobilní aplikace, kde mohou nabídky pro zákazníky individualizovat a nerozhazovat je plošně. Takových věcí zřejmě podstatně přibude a hrátky se zákazníky budou pokračovat na této úrovni.

Komentář Tomáš Mrkvičky

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

Odebírat
Upozornit na
guest
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments