Už žádné slevy na jídlo v Česku. Obchodní řetězce s nimi končí. A máte utrum, neušetříte

Situace v České republice na poli prodeje potravin se rychle mění. Dosud dlouho platilo, že kdo chce v tuzemsku něco prodat, musí si s tím patřičně pohrát a prohnat to nejrůznějšími slevami, jinak o to zákazníci velký zájem nemají. Velcí hráči tohle velmi rychle pochopili a na tuto hru přistoupili. Kdo si však myslel, že z ní těží zákazníci, ten by byl na velkém omylu.

Akce nejsou co bývaly

Dnes už je naprosto očividné, že obchodní řetězce to zahrály tak, že standardní ceny navýšily nadmíru, aby je potom mohly snižovat do akcí. Nedávno to prozradil samotný ministr zemědělství, který lidem doporučil, aby nakupovali jen v akcích, protože pouze tam se dostanou na normální cenu.

V podstatě to připustil i šéf Svazu obchodu, když lidem sužovaným vysokými cenami potravin doporučil, aby nakupovali více ve slevách, že se tak dá ušetřit. Ano, slevy se pro mnohé staly jedinou možností, jak nakupovat, což o něčem svědčí. A sice o tom, že standardní ceny pro daný trh jsou ve skutečnosti těmi akčními.

Stačí se podívat do Polska nebo Německa. Tam na zboží zdaleka neuvidíte tolik akčních cenovek, ale ve skutečnosti nakoupíte ještě levněji než v tuzemsku se všemi možnými slevami. Jenže, když už to takhle prasklo, přestává to být pro všechny zúčastněné zajímavé. Zákazníci už vědí, že to není žádná sleva, ale normální cena a obchodníci ví, že už se prodá jen to, co je v akci.

Foto: Shutterstock

Přijdou změny

Velmi pravděpodobně se tak brzy dočkáme nových strategií prodeje. Ostatně, obchodní řetězec Makro už oznámil, že slevové akce významně omezí a zaměří se na udržení dlouhodobě příznivých cen pro zákazníky. Tím v podstatě jen potvrzuje výše uvedené.

Další řetězce na to zřejmě půjdou ještě trochu jinak. Už dnes nejrůznější opravdu výhodné nákupy váží na klubové programy a mobilní aplikace, kde mohou nabídky pro zákazníky individualizovat a nerozhazovat je plošně. Takových věcí zřejmě podstatně přibude a hrátky se zákazníky budou pokračovat na této úrovni.

Komentář Tomáš Mrkvičky

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 1SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

6 názorů k článku “Už žádné slevy na jídlo v Česku. Obchodní řetězce s nimi končí. A máte utrum, neušetříte

  1. Nevím jak v Německu, ale jak jste přišli na to, že v Polsku mají v obchodech méně akčních cenovek než u nás? Obchodní řetězce v Polsku mají slevové letáky stejné nebo i s více stranami akčních slev než řetězce u nás. Poláci mají i znatelně větší slevy v akcích. Vždyť se stačí podívat třeba na stránky polského Kauflandu nebo Lídlu a porovnat s těmi českými. Není na tom nic těžkého, natož pro novináře. Jinak je to fakt děs, jak nás ty kartely nadnádodních řetězců berou na hůl. A to ještě od politiků, co by si měli na ty lichvářské řetězce posvítit, posloucháte hloupé knížecí rady. Jsme fakt kolonie s protektorátními správci, místo vlády.

    1. Jj, když tyto nadnárodní koncerny vidí, že je ani nikdo z vyšších a zodpovědných míst nenapomene, když vidí, že vládě je český občan ukraden a často i vysmíván do ” dezolátů” apod., tak si řeknou, že nás podojí tuplem. A tak máme to, co máme. Naše vláda v čele s prezidentem pod záminkou pomoci Ukrajině a pod záminkou EU to tu dle mého akorát plundrují a to, co ještě občas trochu funguje, likvidují. Viz Česká pošta kauza s likvidací řady územních poboček FÚ, kdy se ve finále nic neušetří, atd.

  2. Tak problém je spíš cena potravin u nás jako taková. Proč má Němec např. v Lidlu levnější potraviny, ačkoliv jeho mzda je 3-4x vyšší?

    1. Protože tady v Lidlu nesedí německý ředitel, ale český. A čím vyšší zisk, tím pro ředitele větší mzda a větší plácání po ramenou a vyšší sebevědomí.

      1. To není jen o českém šéfovi. Ten musí poslouchat instrukce německých pánů, jinak poletí. V Německu totiž obchodní řetězce nemůžou marže přehánět a jsou často ve ztrátě a tak německé matky drsně tlačí na české poskoky v českých filiálkách na co největší marže aby na úkor českého spotřebitele byly prachy na sanaci ztrátových matek v Německu.

  3. Do Německa ani do Polska nejezdím,tak nevįm,jak to tam se slevami je. Jen z doslechu vím,že např.v Lídlu v Německu měli stejně označené zboží, ale mělo lepší kvalitu jak u nás.
    Dost mě vadí ta drahota u potravin. Je to už neúnosné. Jsem důchodkyně 77 roků a na stará kolena musím přemýšlet, co si mohu dovolit koupit a co ne. Připomíná mě to dobu za komunismu, když jsem měla malé děti a šunku jsem kupovala jen pro ně nebo někomu nemocnému. A to byla kvalitní šunka, ne tento hnůj ze kterého hned teče voda. To jsme to v té demokracii dopracovali. A s touto vládou bude ještě hůř.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *