V obchodech má být 15 % výrobků od černochů, vyzvala podnikatelka. Pro svou věc získala velké firmy

Protestující, kteří se cítí pobouřeni násilnou smrtí Afroameričana George Floyda, žádají nastolení rasové rovnoprávnosti, která podle nich ve Spojených státech amerických stále chybí. Spolu s tím se objevuje celá řada návrhů, jak toho vlastně dosáhnout. Kromě bourání soch lidí spojených s otrokářstvím nebo utlačováním černochů a přejmenování ulic je možné se setkat s návrhy strukturálními a velmi promyšlenými.

Skepsi vystřídala akce

Jeden z nich předkládá úspěšná afroamerická podnikatelka Aurora James. Ta byla zprvu skeptická k tomu, že by hnutí Black Lives Matter skutečně něco mohlo změnit. Zejména potom k tomu, jak se k hnutí rychle přihlásily nejrůznější korporace. To považovala spíše za znouzectnost jejich marketingových oddělení, což se ostatně v mnoha případech potvrdilo, když si na ně začali stěžovat jejich vlastní afroameričtí zaměstnanci. “Jako černá žena a také majitelka podniku jsem o tom četla, ale nepřišlo mi, že by to byla pravda,” uvedla James provozující obchod Brother Vellies s obuví od umělců z celého světa.

Vrtalo jí to ale v hlavě a nakonec si uvědomila, že možná stojí před jedinečnou příležitostí. Rozhodla se vyzvat maloobchody, tedy skupinu, do které podnikatelsky spadá i ona, aby se zavázaly k tomu, že 15 % jejich dodavatelů budou černochy vlastněné podniky. Proč zrovna takové číslo? Jde totiž o podíl Afroameričanů na americké populaci.

Tolik vašich obchodů je postaveno na černé kupní síle. Tolik vašich obchodů se nachází v černošských komunitách. Tolik vašich postů se objevuje v černošských feedech. Tohle je to nejmenší, co pro nás můžete udělat. Reprezentujeme 15 % populace a tak potřebujeme mít vyhrazeno 15 % místa ve vašich regálech,” napsala Aurora James na svůj Instagram.

Velká jména na palubě

Podnikatelka vyzvala ty největší americké obchody jmenovitě. Jde především o Walmart, Whole Foods, Target nebo Sephoru. Pokud by se k její výzvě připojily, znamenalo by to pro mnohé černošské podnikatele obrovskou vzpruhu. “Malé podniky by se mohly stát většími. Sny by se staly realitou. Spustily by se opravdové investice, ze kterých by profitovaly naše komunity,” líčí sugestivně Aurora James.

Když žena tento příspěvek na svou sociální síť vkládala, asi netušila, jaký zájem spustí. Zpráva se okamžitě stala virální a získala desetitisíce “lajků”, stejně jako pokrytí v předních médiích, od The New York Times po Vogue.

To nejdůležitější na sebe nenechalo dlouho čekat. K výzvě se začaly přidávat první obchody. Nejprve spíše menší, ale za to v nečekaně velkých počtech. Na palubě už je ale i první velké jméno: mezinárodní prodejce kosmetiky Sephora. “Když Aurora vyzvala Sephoru, aby se k akci připojila, bylo nám jasné, že jde o jedinečnou příležitost, jak udělat významný krok,” uvedl Artemis Patrick, který je výkonným viceprezidentem Sephory. “Okamžitě jsme začali diskutovat o tom, jak to můžeme začít realizovat.

Jak se zdá, byl to teprve začátek. Rychle se totiž přidali další giganti jako Whole Foods, Trader Joes, Kroger Ralphs a další.

Foto: Freepik / ilustrativní foto

Nenechte si ujít
Když si jdete nakoupit potraviny do některé z prodejen obchodního řetězce Lidl, pravděpodobně nepřemýšlíte o tom, že navyšujete tržby jedné z největších společností světa, která má obrovský vliv na naše životy. Nejen v České republice jde o nejvýdělečnější řetězec. Expanduje všude po světě. Jde o peníze Loni to pro něj dopadlo naprosto rekordně. Tržby Lidlu, který spadá do skupiny Schwarz Gruppe, jež vlastní mimo jiné i sesterský Kaufland, se vyšplhaly na neuvěřitelných 81,8 miliardy euro, tedy přes dva biliony korun. To je více, než jaké jsou příjmy celé České republiky. Lidl je tak ekonomicky silnější než středně velký a poměrně vyspělý stát. Přitom neustále roste. Tržby se za loňský rok zvedly o 23 %. Lidl je jedničkou i v České republice, kde se mu neustále daří navyšovat obrat. Ve sledovaném období dosáhl na 84,4 miliardy korun, přičemž zisk tvořil 5,18 miliardy korun. Český trh je podle čísel také pro tento obchodní řetězec velmi specifický, rozumějte ziskový. Globální ziskovost Lidlu loni činila 2 %, což je možno brát jako určitý standard mezi obchodními řetězci. Ovšem v České republice dosáhla ziskovost trojnásobku, a sice 6 %. To už je vysoce nadstandardní a jen to řečí čísel dokládá to, co si všichni mysleli. Nejen Lidl, ale i další obchodní řetězce české zákazníky doslova ždímou a mají z nich nadstandardní zisky. Nadstandardní zisky Mohlo by se zdát, že tato míra ziskovosti je stále velmi nízká, ovšem v prostředí obchodních řetězců je skutečně vykázaný zisk ve výši 6 % opravdu hodně vysoký. Je potřeba si také říct, že řetězce pro svou mateřskou centrálu vydělávají i jiným způsobem. Velké peníze mají například v nemovitostech, kde podnikají, a v úvahu je třeba brát i nejrůznější transferové platby v rámci koncernu, kterými se zisk uměle zvyšuje, avšak peníze reálně generovány jsou. Čtěte také: Lidl začal s prodejem solárních panelů na balkon. Elektřinu tak může mít zadarmo úplně každý Je přitom zajímavé, že dvojkou po Lidlu je v České republice Kaufland, který patří do stejné skupiny. Schwarz Gruppe tedy tuzemskému trhu doslova dominuje. S mírným odstupem je třetí Albert, ovšem další řetězce už potom ztrácejí poměrně významným způsobem. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Na jedné straně slýcháme, že obchodní řetězce v České republice mají na růžích ustláno a sklízí plody předražených potravin, které prodávají. Na druhé straně jsou ovšem ekonomická data, která svědčí o tom, že to v tomto ohledu přehnaly. Maloobchodní tržby neustále klesají, a to už více než rok. Obchody na odpis To pochopitelně není pro obchodníky optimální situace. A zatímco velké značky supermarketů se stále drží, jelikož mají velkou vyjednávací sílu vůči dodavatelům a prodejní vůči zákazníkům, na některé obchodní řetězce už to tvrdě dopadá. Neměli bychom být tedy překvapeni tím, že přijde větší vlna krachů. Ostatně, už to začalo v loňském roce, kdy zničehonic zkrachoval jeden z oblíbených obchodních řetězců Enapo, respektive jeho provozovatel, společnost Rosa Market. Ačkoliv jde spíše o menší prodejny, celkově jde o velký řetězec, který provozoval kolem 130 vlastních prodejen a další desítky formou franšíz. Šlo tedy o skutečně významného hráče. Rána pro zákazníky je o to větší, že často bylo Enapo či sesterský Pramen jediným obchodem ve vsi či v menším městě. Teď se tamní zákazníci ocitli bez možnosti si ve svém přímém okolí nakoupit. Některé prodejny sice přebírají konkurenti, ovšem zájem nemají ani zdaleka o všechny. Lidé bez práce Ono kdyby ty prodejny totiž nějak skvěle fungovaly, potom by Enapo zřejmě nemuselo končit. Firma přitom generovala mnohamiliardové obraty, ovšem už se jí nedařilo z nich vytvářet zisk, který je pro fungování společnosti klíčový. Nějakou dobu byla ztrátová, přičemž v posledních letech už šlo o stovky milionů ročně. Čtěte také: Nejlevnější obchodní řetězec je najednou v Česku. To nikdo nečekal, nakupují tam i Ukrajinci Dle insolvenčního návrhu činí dluh společnosti nějakých 430 milionů korun. Dluží například svým dodavatelům. Opravdová nepříjemnost je to nicméně především pro zaměstnance, kteří pochopitelně letí na dlažbu. Rosa market jich přitom na plný úvazek zaměstnávala téměř tisíc a další stovky na dohodu. Spousta těchto lidí si teď musí hledat nové zaměstnání. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Je to nepochopitelné, ale české obchodní řetězce si ani v této době, kdy jsou doopravdy pod drobnohledem, nedávají pozor, a stále se snaží zákazníkům prodávat nekvalitní potraviny. Pozornost se tentokrát upřela na Penny Market, který jinak u zákazníků v poslední době sklízí docela pozitivní reakce, a to mimo jiné i za své privátní značky. Nedají si pokoj Jenže právě na tomto poli teď pořádně selhal. Nestalo se to přitom poprvé. Státní zemědělská a potravinářská inspekce už v listopadu loňského roku konstatovala, že řetězec prodává výrazně ošizené těstoviny San Fabio Reginelle. Obsahovaly totiž podstatně méně vajec, než kolik bylo deklarováno na obalu. Jednou by se prohřešek dal pochopit, pokud by si řetězec vzal ponaučení a již ho znovu neopakoval. To se ale bohužel nestalo, a tak teď přišla další rána. Kontroloři si vzali na paškál ten samý výrobek, a opět zjistili, že co do složení nevyhovuje. “Podle informace na obalu měla předmětná potravina obsahovat 20 % vajec, avšak rozbor v akreditované laboratoři potvrdil obsah vajec v množství pouze 12,1 %,” uvádí SZPI ve své zprávě. Jde opět o těstoviny San Fabio Reginelle, tedy produkt pod privátní značkou Penny Marketu. Už toho bylo dost Jeho datum minimální trvanlivosti je do 3. února 2027 a prodává se v balení 500 gramů. Výrobcem je maďarská společnost Gyermelyi Zrt. “Spotřebitelům tak byla poskytnuta zavádějící informace o skutečném složení potraviny,” dodala inspekce. Upozorňujeme na další případ klamání o obsahu vajec v těstovinách z Penny Marketu 🥚 👎➡️ Více informací o zjištění a kompletní fotodokumentace:https://t.co/jOQ40nZBxO🔗 Zjištění obdobného charakteru jsme zveřejnili dne 7. 11. 2023: https://t.co/YJYXRBKrbz #napranyri pic.twitter.com/Fc1O1fwWZm— Potraviny na pranýři (@NaPranyri) February 21, 2024 Čtěte také: Obchody ve velkém ruší samoobslužné pokladny. Češi na ně vyzráli a nakupují zadarmo Tyto těstoviny tedy sice konzumovat můžete. Nebylo na nich shledáno nic závadného, ale na druhou stranu je budete jíst s vědomím, že jste byli oklamáni. Opět se tu někdo pokouší prodávat výrobek, který nesplňuje to, co slibuje. Podobné jednání by mělo být pokutováno přísněji, aby si řetězce daly dobrý pozor. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Absolvent žurnalistiky na Karlově univerzitě, který v informování veřejnosti o aktuálním dění spatřuje nejen poslání, ale chápe ho i tako svůj největší koníček.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *