Volkswagen vypekl Čechy. Této zemi provedl věc, ze které už se nevzpamatuje

Mělo jít o jeden z největších investičních projektů v České republice za desítky let. Navíc takový, který by místnímu automobilovému průmyslu zajišťoval alespoň jakous takous perspektivu do budoucna. Nakonec z toho ale není vůbec nic a Česko si připisuje na vrub velkolepou prohru. Navíc se nadále propadají jeho perspektivy.

Prostě to nepostaví

O co jde? Jednoduše o to, že po přibližně roce horečnatého vyjednávání koncern Volkswagen oznámil, že jednu ze svých obřích továren na výrobu baterií do elektrických vozidel, nepostaví v České republice, jak se předpokládalo. A to navzdory tomu, že tu tato společnost má již významné investice v podobě mladoboleslavské Škodovky.

Bohužel, ze strany Volkswagenu to nelze vnímat jinak než jako pořádný políček tuzemské ekonomice a především vládě, která nedokázala vyjednávání dotáhnout do zdárného konce, a to navzdory tomu, že to byla jedna z jejích priorit. Ze strany ministrů zaznívaly dokonce tak silné hlasy, že to zkrátka nepůjde jinak, než že se tu gigafactory postaví.

Jak se ukazuje, nestane se tak. Volkswagen sice toto rozhodnutí oficiálně pouze odložil, avšak pozorovatelé mají jasno. Možnost výstavby této továrny v Líních v Plzeňském kraji hodil definitivně přes palubu a už se k němu vracet nebude.

Volkswagen totiž v nedávné době vybral hned tři lokality, kde gigafactory postaví. Jde o německý Salzgitter, španělskou Valencii a kanadský St. Thomas. Původně se přitom počítalo i s dalšími lokalitami, avšak ukazuje se, že náběh elektromobility u tohoto koncernu není tak rychlý, jak se předpokládalo, a tak ani potřeba baterií nebude tak významná.

Foto: Shutterstock

Z toho se nevyhrabeme

Skutečnost, že se zde továrna na baterie nepostaví, přitom bude mít dalekosáhlé důsledky. V rámci koncernu Volkswagen totiž bude Škoda Auto zřejmě vyčleněna pro potřeby dojíždějících spalovacích motorů a ve jménu elektromobility do ní nebude tolik investováno. To sice zajistí produkci pro příštích deset let, ovšem potom se mohou dostavit obrovské problémy, jelikož značka nebude mít vůči velké evropské, čínské i americké konkurenci co nabídnout.

Čtěte také: Volkswagen rozzuřil Čechy. Auto za 370 tisíc jim prodává za milion. Škodovka to samé. Prasklo to

Česká republika ostatně ve věci elektromobility významně zaostává. Zatímco třeba Polsko nebo Maďarsko už mají přislíbené gigafactory od jiných firem a ve druhé jmenované teď bude výrobní závod stavět největší čínský producent vozů, společnost BYD, o Českou republiku není vůbec zájem, a to navzdory tomu, že zde má výroba vozidel velkou tradici. Může se ale docela dobře stát, že ta skončí spolu se spalovacími motory a definitivním nástupem elektrických vehiklů.

Komentář Tomáše Mrkvičky

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Nedá se říct, že by Česká republika v posledních letech směřovala k něčemu pozitivnímu. Spíše to vypadá, jakoby se všichni již nabažili toho, že jsme dosáhli určité úrovně a začali na to hřešit. Zřejmě si myslí, že to vydrží napořád a nějaký růst se z toho ještě uplácá. Jak se ale ukazuje, této zemi rychle ujíždí vlak a nikdo se ho nesnaží dohonit. Nastávají velké změny Ačkoliv je míra nezaměstnanosti v Česku stále velmi nízká, podle odborníků se to může poměrně rychle začít měnit. A jakmile se obrátí trend, už to zase celé roky pojede jedním, tentokrát dosti špatným směrem. Takto to zkrátka v ekonomice funguje. Když se něco rozbije, trvá opravdu dlouho to napravit. Klidně desítky let. A existují náznaky, že už se to rozbíjí. Stačí se podívat na to, že v České republice začaly krachovat, případně samovolně končit velmi tradiční společnosti, jako jsou sklárny nebo potravináři. Další potom již propouštějí, například výrobce sanitární keramiky Laufen nebo výrobce okurek Znojmia, který rovnou uzavřel své provozy v Česku. Nedávno přišla další rána. Jedna z nejstarších společností v Česku oznámila, že část své výroby přesouvá do zahraničí, s čímž bude pochopitelně spojeno snižování stavů v tuzemsku. Nejde o nikoho menšího než tradičního výrobce klavírů Petrof. Výroba této značky byla s Českou republikou vždy naprosto těsně spjata, ale to už platit nebude. Není to vůbec dobré Část výroby se totiž přestěhuje do Indonésie. Důvodem je to, že z tuzemska už se nedá konkurovat. Zákazníci jednoduše poptávají piano za určitou cenu a za takovou už to v Česku jednoduše nevyrobíte. Je tu drahá práce, drahé energie a legislativa, která výrobu prodražuje ještě více. V Asii bude Petrof moci vyrábět o polovinu levněji. Přesune se tam tedy výroba levnějších klavírů. Ty dražší se zatím budou nadále vyrábět tady, ale je zřejmě jen otázkou času, kdy vývoj trhu dožene i je. Čtěte také: Už je to tady. Velká firma začala ve velkém propouštět Čechy. Tak to je síla Je to skutečně zvláštní obrázek, jelikož si mnozí o této zemi zvykli přemýšlet jako o levné, kde se vyplatí vyrábět. Bohužel to přestává platit, pokud už to před nějakou dobou definitivně nepřestalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Asi málokdo kvituje, co se chystá ve věci koncesionářských poplatků. Řeč je pochopitelně o jejich zvýšení, které je doslova na spadnutí. A to v době, kdy se lidem příliš nelíbí, že mají vůbec nějaký poplatek platit, jelikož Česká televize se v posledních letech poněkud vymkla kontrole a podle mnohých neplní svůj veřejnoprávní účel. Už toho bylo dost Jsou tu také komerční televizní stanice, zejména potom Prima a Nova, kterým se jednoduše nelíbí, že Česká televize hospodaří s tak obrovským rozpočtem, jenž činí 7 miliard korun, a chce ještě více. Na zvýšeném poplatku a také rozšířeném okruhu lidí, kteří ho musí platit, by měla získat další 2 miliardy korun ročně navíc. Soukromé stanice namítají, že tyto prostředky potom akorát zvedají ceny na společném trhu, kde všichni poptávají stejné televizní profese. Případně jim také vadí, že se ČT pouští například do internetové videotéky, kde jim konkuruje. Přitom to vůbec nemá ve svém zadání. Je skutečně otázkou, proč Česká televize spouští tak obrovské množství nejrůznějších projektů, když neustále tvrdí, že nemá peníze. Velkým tématem jsou také platy ve veřejnoprávní televizi. Podle dostupných dat jsou velmi vysoké a je otázkou, zda by se v takovém médiu mělo podobným způsobem přeplácet. Na další problém potom upozornil radní České televize Zdeněk Šarapatka. “Je to k nevíře. Ač platí už pět měsíců novela Zákona o České televizi, jež ze současných tří místopředsedů a jednoho předsedy Rady ČT ukládá snížit počet funkcionářů rady a tím i tučné odměny jen na předsedu a místopředsedu, tamní vrchnost se hodlá vzdát svých čtyř židlí až v dubnu a dál inkasuje,” uvedl s tím, že z ČT tímto způsobem odtékají stovky tisíc korun a navíc dochází k porušování zákona. Musí přijít změna Je na místě si říct, že Česká televize bude muset přístup ke svému hospodaření změnit. Je třeba zde zavést takovou atmosféru, aby se dvakrát obracela každá koruna od poplatníků, než se skutečně utratí. Podle expertů má veřejnoprávní televize obrovské množství peněz, jen s nimi neumí správně hospodařit, což potom paradoxně ztěžuje situaci i soukromým stanicím. Čtěte také: Brutální čistka v České televizi. Náhle odešly známé osobnosti. Hraje se o Moravce Když někomu ČT za jeho práci zaplatí dvakrát tolik, než jaký je standard, je jasné, že půjde k ní a nikoliv ke konkurenci. Ovšem ta si na svůj provoz musí pracně vydělávat prodejem reklamy. Například příjmy TV Nova činí nějakých 6 miliard korun, ze kterých dokáže při svých nákladech vygenerovat i více než miliardový zisk. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Obchodní řetězec Pepco, který je v České republice mimořádně oblíbený, neprožívá aktuálně nejlepší období. Ba právě naopak. Lepí se na něj jeden průšvih za druhým. Finančně se společnosti jako celku kdovíjak nedaří, což vyústilo tím, že rakouská pobočka skončila v insolvenci a uzavřela hned 73 svých obchodů. Několik výrobků Určité provozní problémy přitom přinášejí na stůl důležitou otázku, a to tu, zda náhodou Pepco neslevilo také ze svých standardů na kvalitu zboží. Jistě, ta nikdy nebyla kdovíjaká, protože tu jde především o cenu, avšak přinejmenším nezávadnost a bezproblémové používání by mělo být samozřejmé od tohoto obchodu očekávat. Teď se ale ukázalo, že Pepco v Česku prodávalo skutečně problematické výrobky, které se teď musí stahovat z trhu a zákazníci by je měli přestat používat. Bohužel to není poprvé a opět se to týká i výrobků pro děti. Jedním z nich jsou oblíbené pastelky v tubě, které obsahují nebezpečné chemikálie. “Na základě interních testů bylo zjištěno, že výrobky nesplňují požadavky nařízení (ES) 1907/2006 ze dne 18. prosince 2006 o registraci, hodnocení, autorizaci a omezování chemikálií (REACH) z důvodu překročení obsahu ftalátů,” uvádí k tomu samotné Pepco na svém webu. Skutečný průšvih Dalším ze stahovaných výrobků je hrnčířský kruh pro děti, kdy je tedy závada skutečně vypečená. Došlo totiž k překročení povoleného obsahu olova v hlíně. A jak známo, tato látka umí být skutečně nebezpečná, natožpak v rukou vašich ratolestí. Čtěte také: Pepco je v problémech. Chystá obrovské změny, dotknou se i České republiky Do třetice všeho dobrého se příliš nepovedla ani výroba pekáče, kdy dochází k tomu, že se z něj odlupuje nepřilnavý povlak. Na webu Pepca si můžete zkontrolovat všechny šarže a kódy, na základě kterých zjistíte, zda se to týká i vámi zakoupených výrobků. Ty potom raději vyhoďte, případně reklamujte na některé z prodejen tohoto řetězce. Peníze by vám měli vrátit i bez předložení pokladního dokladu. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

7 názorů k článku “Volkswagen vypekl Čechy. Této zemi provedl věc, ze které už se nevzpamatuje

  1. Stále víc ekonomů varuje, že se nám investice začínají vyhýbat pro předraženou elektřinu, plyn, předražené nájmy, neskutečnou byrokracii, váznoucí výstavbu dálniční sítě atd atd. A Fialovu vládu zajímá jen podpora Ukrajiny, jak sám řekl Zelenskému, že je to hlavní prioritou české vlády, když nedávno potajnu přijel do Prahy.

  2. Tak nechat si zlikvidovat funkční letiště není zrovna dobrý nápad. Míst v ČR k tomu určených by bylo mraky lepších. Já jako plzeňák jsem rád že to nevyšlo, montoven už tu máme dost. A v době nastupujícího vodíku pořád nesmyslně lpět na bateriích v autech?? Do města ok jinak nesmysl.

  3. Už nás zradila Francie, Británie, Německo..Jsme nepoučitelní a tlačíme se jim pořád do r…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *