V roce 2016 si čínský autoprůmysl připsal další velký byznys. Čínská společnost Tencent se sloučila se společností Foxconn a dealerstvím Harmony New Energy Auto, které se specializovalo na prodej luxusních vozů movité klientele. Došlo tak ke vzniku zbrusu nové společnosti Future Mobility, které si dalo za cíl do roku 2020 začít vyrábět plně autonomní prémiová elektrická auta. Rok po svém vzniku se Future Mobility přejmenovala na Byton a stala se novým zdrojem pozornosti čínské vlády. Do společnosti Byton tak začali proudit ohromné finance, hlavně od státní automobilky FAW Group Corporation, která je ve vlastnictví čínského státu. Byton měla čekat zářivá budoucnost, došlo ale k pravému opaku.
Rychlý konec automobilky
Hned druhý rok provozu oznámil Byton novinku v podobě elektrického SUV M-Byte, které brzy následovali další prototypy podobných vozidel. Automobilka tak měla nakročeno k prvnímu velkému úspěchu. Zádrhel přišel ale už v roce 2019, kdy odešel šéf a spoluzakladatel automobilky Carsten Breitfeld. V roce 2020 musel Byton díky provozním problémům propustit více než polovinu zaměstnanců a následující rok vyhlásil bankrot.
Snaha o záchranu
Čínští investoři se pokoušeli udržet Byton ještě chvíli při životě, hlavně díky příslibu tachaj-wanského Foxconnu, který přislíbil další investici 200 milionů dolarů (cca 4,4 mld. Kč). Foxconn ale nakonec investici odvolal, což pro Byton znamenalo celkový ekonomický kolaps. Potkal ho tak stejný osud, který stihl jiné výrobce elektromobilů – Borgward, Mindset, Think, Unit, Lightyear, kteří zkrachovali, nebo čelí existenčním problémům.

Proč tomu tak je?
Jedním z důvodů je samozřejmě drtivá konkurence, která obklopuje automobilový průmysl. Ale hlavní potíž je stále v nedosažitelných cenách nových elektrických vozidel. Problém není toliko pořizovací cena vozidla, ale jeho samotná produkce. Na téměř každém prodaném elektrovozu automobilky tratí, výjimku tvoří pouze Tesla. Navíc sázka na prodej vozů pouze movité klientele se prostě nevyplácí nikde. Movitá klientela prostě netvoří dostatečnou část příjmu, aby to uživilo tak široký trh nabízející nejrůznější elektromobily. Vzpomeňme jen, jak velké mají problémy s prodejem elektrovozů evropské automobilky. Jejich jediné štěstí je, že stále produkují dostatečná počet vozů se spalovacím pohonem a tím kompenzují své ztráty.
Foto: Shutterstock, zdroj: Focus, Reuters