Výrobci elektromobilů krachují ve velkém. Nakonec to může potkat i velké automobilky

V roce 2016 si čínský autoprůmysl připsal další velký byznys. Čínská společnost Tencent se sloučila se společností Foxconn a dealerstvím Harmony New Energy Auto, které se specializovalo na prodej luxusních vozů movité klientele. Došlo tak ke vzniku zbrusu nové společnosti Future Mobility, které si dalo za cíl do roku 2020 začít vyrábět plně autonomní prémiová elektrická auta. Rok po svém vzniku se Future Mobility přejmenovala na Byton a stala se novým zdrojem pozornosti čínské vlády. Do společnosti Byton tak začali proudit ohromné finance, hlavně od státní automobilky FAW Group Corporation, která je ve vlastnictví čínského státu. Byton měla čekat zářivá budoucnost, došlo ale k pravému opaku.

Rychlý konec automobilky

Hned druhý rok provozu oznámil Byton novinku v podobě elektrického SUV M-Byte, které brzy následovali další prototypy podobných vozidel. Automobilka tak měla nakročeno k prvnímu velkému úspěchu. Zádrhel přišel ale už v roce 2019, kdy odešel šéf a spoluzakladatel automobilky Carsten Breitfeld. V roce 2020 musel Byton díky provozním problémům propustit více než polovinu zaměstnanců a následující rok vyhlásil bankrot.

Snaha o záchranu

Čínští investoři se pokoušeli udržet Byton ještě chvíli při životě, hlavně díky příslibu tachaj-wanského Foxconnu, který přislíbil další investici 200 milionů dolarů (cca 4,4 mld. Kč). Foxconn ale nakonec investici odvolal, což pro Byton znamenalo celkový ekonomický kolaps. Potkal ho tak stejný osud, který stihl jiné výrobce elektromobilů – Borgward, Mindset, Think, Unit, Lightyear, kteří zkrachovali, nebo čelí existenčním problémům.

Foto: Shutterstock

Proč tomu tak je?

Jedním z důvodů je samozřejmě drtivá konkurence, která obklopuje automobilový průmysl. Ale hlavní potíž je stále v nedosažitelných cenách nových elektrických vozidel. Problém není toliko pořizovací cena vozidla, ale jeho samotná produkce. Na téměř každém prodaném elektrovozu automobilky tratí, výjimku tvoří pouze Tesla. Navíc sázka na prodej vozů pouze movité klientele se prostě nevyplácí nikde. Movitá klientela prostě netvoří dostatečnou část příjmu, aby to uživilo tak široký trh nabízející nejrůznější elektromobily. Vzpomeňme jen, jak velké mají problémy s prodejem elektrovozů evropské automobilky. Jejich jediné štěstí je, že stále produkují dostatečná počet vozů se spalovacím pohonem a tím kompenzují své ztráty.

Foto: Shutterstock, zdroj: Focus, Reuters

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 24SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

12 názorů k článku “Výrobci elektromobilů krachují ve velkém. Nakonec to může potkat i velké automobilky

  1. Tak zatím krachují ti malí výrobci, to tak bývá. Ti velcí začnou krachovat až později, buď po příchodu Euro 7 a nebo po roce 2035, kdy jim rapidně klesnou prodeje. Ovšem vzhledem k tomu, že zákaz spalovacích motorů je naprosto absurdní a nerealistický, tak lze předpokládat, že bude v dalších letech přehodnocen a odsouván, eventuálně zcela zrušen. Problém to ovšem bude pro evropské automobilky, které se teď přeorientují na elektromobily a těžko se za 10 let, až se ten nesmysl zruší, budou zase přeorientovávat zpět na spalovací motory. Samozřejmě je možné, že se v budoucnu vynalezne levná baterie s delší životností než 7-8 let a nabíjením, které bude trvat 5 minut, ale nemyslím si, že se to zvládne do roku 2035. Navíc i kdyby ano, rozhodně se nezvládne vyrobit dostatek elektřiny. V EU tedy nastane havanský efekt, což na druhou stranu nebude na škodu. Já mám stará auta rád a nová se mi nelíbí, ovšem pokud budou chtít zelení bezmozci v Bruselu časem zakázat lidem i ježdění starými auty, může to celé dopadnout i masivními nepokoji a revolucí, protože většina lidí si individuální mobilitu vzít nenechá a zchudlým obyvatelům Evropy v důsledku zelených fantasmagorií nakonec nezbyde nic jiného, než vzít do ruky zbraně a vybojovat si opět svobodu, neboť proti tomuto současnému fanatickému neokomunismu byli naší staří komunisté naprostí břídilové. Osobně proti elektromobilům nic nemám, máme to v práci a je to super. Je v tom nádherné ticho, ten maximální točivý moment od 0 je silně návykový a absence výměny oleje apod.je také příjemným bonusem, ale nesnáším, když mi někdo něco vnucuje proti mé vůli všemožnými příkazy a zákazy, či trestáním v podobě zvýšení daní apod. A nemám rád ekofanatiky. A taky nemám rád válku, která tady v důsedků rozvratu a kolapsu ekonomiky na základě absurdních ekofašistických nesmyslů vznikne. V minulosti vždy chudoba a nespokojenost vedly k válce a nejinak tomu bude i v budoucnu. Doufám, že se toho už nedožiju…

    1. Ještě je tu možnost, že se do roku 2035 rozpadne EU. A to není zas tak nereálné. Ty předlužené země na jihu ( Řecko, Itálie, Španělsko, … ) nezvládnou splácet při zvyšujících se úrocích + investovat do zelených technologií. A když půjde do háje euro, tak tam najednou půjdou i ty vznešené myšlenky a cíle.
      Nezbývá než doufat.

    2. proto skod ovka jiz rok porad potichu propousti ,a kvalita jde prudce dolu a pro zbytek dobrovolne prace za jine zdarma

    3. Líp bych to nenapsal, souhlasím se vším co jsi tu uvedl. Doufám, že pokud bude mnoho lidí s tímto názorem, tak to do těchto konců nedojde.

    4. Jasně, nemám nic proti elektromobilite ale před tím pro jistotu napíšeš milion lži o elektromobilech.
      Celý příspěvek je snůška lži a pomluv jako od Vrábela.
      Za všechno můžou ostatní ale ty nic, že?
      Žádná válka nebude to jen vy a podobný tím strašíte protože jste neschopný se postarat sami o sebe a musíte mít stále nějakého diktatura který vám bude říkat co máte dělat a co ne. Občas vám hodí nějakou koblihu a by mláďata blahem.

      Žádný ekofasisti tady nejsou ani žádný rozvrat ekonomiky. To je jen ve vašich hlavách abyste měli nějakého nepřítele na koho svést všechny vaše problémy.

      To že spalovací auta pomalu odchází do historie je dána věc a žádný zákaz spalováků to neovlivňuje i kdyby ho zrušili, což asi udělají protože je to nesmysl tak se spalovací zruší sami o sobě.

      Elektromobilů jsou jasný vývoj automobilů do budoucna. To že to nevidíte je jen vaše omezenost. Že nechápete základní systém vývoje nějakého výrobku.

      Vy si totiž naivně myslíte že jde jednoduše kouzelným slůvkem abraka dabra najednou změnit všechny spalováky na elektro.

      Bohužel to tak v životě nefunguje a “odchod” spalováků bude trvat ještě 10-ky let. Klidně i v roce 2050 tu ještě spalováky pravděpodobně budou.

      Vývoj spalováků do dnešní podoby trval 100 let!
      Elektromobily tedy jejich druhá reinkarnace tu je teprve sotva 10 let. Tak je jasné že tu bude ještě nějakou dobu trvat než se začnou vyrábět ve velkosériové výrobě a než se jejich cena sníží.

      To že tento vývoj ignoruje je opět tvoje omezenost a hloupost.
      Před 10 lety byly baterie v eautech na dojezd 100 km. Dnes po 10 letech vývoje tu máme elektromobily s dojezdy 300 až 600 km!
      Dříve rychlost dobíjení max. 50 kW, dnes 250 kW.

      VW a další automobilky teprve teď začínají stavět továrny. Jestli ti zbylo alespoň něco v hlavě tak musíš vědět, že to nejde postavit přes noc a zavedení nějaké výroby bude trvat 2 až 5 let. Takže ty “levnější” elektromobily, které teď VW ohlásil tu budou ne dřív než za 2 roky!
      Ale už levnější elektromobily začínají ohlašovat i ostatní automobilky.

      Nejde všechno udělat hned

      A že vývoj nepokračuje, nebo že nejde vypnout lepší baterii? To je taky jeden ze lži kterou šíříte vy vrábelisti a spol.

      Je to přesně naopak. Už dnes se testuje a pomalu spouští výroba nových nabíječek.

      Už dnes v Evropě stojí 500 nabíječek které umí až 350 kW.
      Eauto se tomhle výkonem nabije na 80 % za cca 10 minut.
      Dnešní auta zatím umí jen asi 250 kW , ale i to stačí na 80% za cca 18 minut viz. Ioniq 5, 6, Kia EV6, Audi, Mercedes, Porsche, atd.
      Do 5 let tu budou auta které už budou umět využít i těch 350 kW tedy opět zkrácení času na”pár” minut.

      Vývoj baterii a nabíjení stále pokračuje, ale ne sobě jak by si každý představoval, ale postupnou evolucí.

      Dnes se testují auta s nabíjením 480 kW tedy 5-8 minut! Ty samozřejmě uvidíme až minimálně za 5-10 let.

      Ale ten vývoj je jasný a není to žádný scifi.
      To byste ale musel vyndat hlavu z bubliny kterou se obklopuje té, abyste tohle pochopil.

      Za 15 let kdy chtějí udělat ten zákaz spalováků už nikdo stejně nebude chtít kupovat spalování, protože to bude nesmysl. Naše děti už dnes chtějí jen Elektro nějaký smradlavý auto nechtějí ani vidět.

    5. K válce tady nejspíš nedojde, na to jsou již evropané příliš zhýčkaní a leniví. EU se však pomalu, ale jistě šine ke svému zániku. Tak jako to bylo v minulosti již mnohokrát. Římskou říši zničli neschopní zkorumpovaní politici. EU zničí nechopní fanatici. No nápad to nebyl úplně blbý, ale to třeba ani socialismus není úplně špatný nápad – bohužel to provedení už je hodně špatné. Počítám, že tak jednu, max. dvě generace a ekonomicky nás smete Čína i s neschopným Ruskem, kteří mají nějaké ekohovadiny úplně u zadku. A pak zde zase začnou jezdit auta, která nebudou mít ani katalyzátor. Jediné zázrak by to mohl odvrátit. Zázrak v podobě auta na vzduch, nebo baterie s cenou rychlovarné konvice.

    1. Totalitní manýry z Bruselu jednoho dne skončí, protože pravda se nedá nahrazovat lží jeho politbyra navěky. Vše již bylo sděleno, vše je logické a každý to může pochopit. Tlačit něco ideologiemi, je na jejich prohrou. Nechť se ti ideologičtí zločinci a užiteční idioti jim sloužící zesměšní sami. V konfrontaci s realitou to půjde samo a rychle. Jinak, tato podoba evropské unie, zdá se býti poněkud nešťastnou.

  2. Za každou Li-autobaterii o hmotnosti několika set kg je třeba vidět i několik desítek tun toxických odpadních kalů, jež vznikají jako vedlejší produkt těžby vzácných kovů a devastující životní prostředí lidem kdesi mimo Evropu. Podporovat toto ještě svými financemi – nad tím by se měl každý zamyslet.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *