Že auto ztratí na hodnotě 20 %, když vyjede ze salonu? To už neplatí, dnes jsou ojetiny klidně dražší než funglovky. A může být hůř

Na trhu s automobily přestávají platit základní pravidla, a to nejen v České republice, ale téměř všude na světě. Zatímco dříve byl ojetý vůz až druhou volbou, na kterou navíc mnozí hleděli značně skepticky, dnes se ojetiny vyvažují zlatem. Mají totiž jednu velkou výhodu: jsou okamžitě dostupné.

A když je o něco zájem, tak ceny tohoto statku rychle rostou, to je logické. Méně logické už může být, že mohou vzrůst na vyšší prodejní ceny, než za jaké jsou k mání nová vozidla. Nejde ale o nic jiného než ukázkový důsledek poptávkové inflace.

Otevření ekonomiky po dlouhé pauze vyvolalo velkou poptávku po autech, která se střetla s omezenou nabídkou danou celosvětovým nedostatkem čipů. Zákazníci rychle zjišťují, že si sice mohou objednat nové auto, ale nebudou na něj čekat standardní tři měsíce, ale třeba i rok. A nikdo jim nezaručí, že to nebude ještě déle. Nová auta zkrátka nejsou. Respektive, není jich dost.

Do toho tu máme ještě vedlejší, ale také velmi důležité faktory. Peníze na účtu v současné době nepřináší žádný úrok a zároveň rychle ztrácí na hodnotě, protože inflace roste. To lidi vede k přesvědčení, že nákup musí uskutečnit co možná nejdříve, jinak bude zboží ještě dražší. A do toho je tu další fenomén, který postavil tuto krizi doslova na hlavu. Velké množství lidí z ní totiž vyšlo poměrně výrazně bohatších, než byli předtím. Kromě toho, že více než rok neměli za co utrácet, jim navíc vláda připravila dárek v podobě zrušení superhrubé mzdy. Rázem je na výplatnici o několik tisíc navíc.

To jsou všechno faktory, které vedou k řadě bizarních situací. Například kdo si před dvěma lety koupil v nějaké akci nové auto střední třídy a najel na něm nějaký rozumný nájezd, třeba 30 tisíc kilometrů, může ho dnes prodat dráž, než za kolik ho kupoval. Otázkou je, proč by to dělal, když by obtížně sháněl náhradu.

Dá se přitom čekat, že výše vyjmenované faktory budou postupně pomíjet. Výrobu čipů se nakonec snad podaří vyrovnat a ti nejhladovější uspokojí svůj hlad po “novém” vozu.

To ale ještě neznamená, že ojetiny budou nějak zvlášť zlevňovat. Řítí se na nás totiž věci, které jejich cenu mohou držet nahoře. Předně to je samozřejmě politika Evropské unie, která se chce dnes dominantních vozů se spalovacími motory nadobro zbavit za nějakých deset let. Do té doby bude výrobcům jejich výrobu znepříjemňovat a penalizovat je způsobem, který budou muset přenést do ceny nových aut.

Někteří experti upozorňují, že jediné, čeho tímto způsobem EU docílí, je to, že lidé nebudou kupovat nová auta, ale porozhlédnou se na trhu ojetin. Kromě tlaku na ceny to bude znamenat i to, že silnice budou brázdit staré stroje, které by za normálních okolností už prošly výměnou za čistší novinku, ale pokud jedinou volbou bude elektroauto, tak se tak nestane.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments