Škoda chystá moderní verzi legendární dodávky 1203. Tvůrce velebí její praktičnost, bude Simply Clever

Automobilka Škoda v posledních letech významně rozšířila svou produktovou základnu a nezdá se, že by se chtěla zastavit. V jejím portfoliu už ale mnoho prostoru nezbývá. Něco by se ale přeci jen našlo, a to navíc s odkazem na historii značky. Škodovka ve své nabídce totiž, na rozdíl od mnoha jiných značek, postrádá standardní dodávku neboli minivan, jak se dnes moderně říká. Nemuselo by to ale trvat dlouho a Škoda by ji mohla zařadit do své nabídky. První návrhy totiž má hotové, a to rovnou pokračovatele legendární 1203.

Foto: Shutterstock

Nezapomenutelný a praktický vůz

Pravdou je, že automobilka má bohatou historii. Vznikla již v roce 1905 a od té doby vyprodukovala celou řadu modelů, které se staly legendárními a na které se již třeba dlouho nenavázalo. Proto vedení značky zadalo svým designérům, aby provedli moderní interpretaci některého z historických vozů.

Foto: Škoda Auto

Designér Daniel Hájek si vybral právě nezapomenutelnou Škodu 1203. “Bylo to vlastně moje první auto, používali jsme ho jako pracovní stroj na poli, už v patnácti letech jsem si ho mohl občas nastartovat a sem tam s ním po poli popojíždět,” vzpomíná Hájek pro server Auto.cz. Dnes už se přitom jen málo ví o tom, že tento vůz, který dlouhé roky fungoval jako model pro sanitky, měl také mnohé slabiny, na které si zejména profesionální šoféři často stěžovali. Šlo především o slabou motorizaci a častou poruchovost.

Foto: Škoda Auto

Praktické řešení v duchu Škodovky

Hájek je přesvědčený, že moderní Škoda 1203 by se v aktuálním portfoliu značky náramně vyjímala. Jeho moderní verze, jak ji designér navrhl, je totiž doslova ztělesněním Simply Clever řešení. Velkou výhodou je především velký vnitřní prostor a praktičnost takové dodávky.

Návrh moderní Škody 1203 je pochopitelně poplatný době. Bylo by naivní se domnívat, že automobilka bude vůz vyvíjet od samého počátku včetně veškerých komponent. Ale skutečnost, že je součástí koncernu Volkswagen, dává tomuto projektu velkou šanci na úspěch, kterou by jinak zřejmě neměl.

Designér Daniel Hájek. / Foto: Škoda Auto

V podstatě totiž stačí využít existující technologie používané v sesterském Volkswagenu Transporter a pouze je zabalit do škodováckého hávu. Ostatně, stejně se to dělá s dalšími oblíbenými modely značky, jako je Octavia, Superb nebo Kodiaq.

Nabízí se přitom také využití moderní Škody 1203 nejen coby užitkové dodávky, ale také v rámci aktuálního trendu speciální úpravy pro cestování, jako je například Volkswagen California.

Foto: Škoda Auto

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 49SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

68 názorů k článku “Škoda chystá moderní verzi legendární dodávky 1203. Tvůrce velebí její praktičnost, bude Simply Clever

  1. Je dobře, že Budem mít opět dodávku jako byla tzv 12003ka. Předlohou bude nejspíš VW Transportér i podvozková platforma s motory. Záleží také jak se k tomu postaví koncern VW. Cenová politika prodejnost misto výroby atd. Uvidíme jaká bude budoucnost.

  2. Bohatá historie, sesterský VW a jiné plky. Zase oduševnělý článek. Bohatá historie skončila, už před léty. Sesterský VW neexistuje. Žádná rodina s touto automobilkou. Myslím, že to jiný vztah. Vlastnický. A nějaký rozvoj? Jo myslíte k těm šitům na baterky. To potom áááno.

    1. Nechci vám brát iluze, ale VW by Škoda a vlastně celá republika měla líbat zadek protože v 90. letech dal Klausovo vládě větší úplatek než Renault a takže místo současné premiovky z toho není Dacie. A dneska živí celou republiku. To co vymysli chytrolini v Bruselu, za to VW nemůže. 1203 byla popelnice na kolech co nejela, netopila, hnila před očima a když se ji plivlo pod kola tak zapadla, gumy se sjíždely jako blázen, spolehlivost nula. Po revoluci toho nakoupil známej do firmy asi 10kusů a z Trnavy dojely dvě.

      1. To živení “celý republiky” je veliká nadsázka. Ale problém když to krachne, bude celý republiky, pak to zaplatíme všichni

  3. sice nyní rádi všichni hrají na retro vlnu, ale co jako tenhle hnusnej “moderní” paskvil má společného s 1203 ? Vůbec nic. Ani designově, ani svým určením. Blbost k nezaplacení…

  4. Pokud bude na elektriku, nebo dražší než půl milionu Kč, tak si to tady stejně málokdo koupí.

    1. jj každejch 100 tisích dělat motor stejně jako u š120 jenže u 120 tak neodcházela převodovka jak u 1203 .

  5. Ten tvar je děsný. Zepředu fujtajbl. Použijte raději krapet předělaný původní vzhled a pak👍.

  6. Neradujte se Wolsvagen dodávku zakáže vyrábět přece někdo nemůže konkurovat Transportéru

  7. Krásný design, ale motor 1,00 tříválec, nebo elektrika. Auto za milion a půl. Zábava pro pár milionářů sběratelů.

  8. Měl jsem tu “čest” řídit toto vozidlo. Výhody: relativně dost prostoru na náklad či posádku. Nevýhody: slabý a špatně zpřevodovaný motor, kroucení celého vozidla při jízdě, chování na sněhu, katastrofální nespolehlivost. Suma sumárum nechte ho v klidu hnít na vrakovišti a můžete z něho vzít jen základní tvar bez antispojleru na střeše. Škoda , bylo to asi nejnepovedenější auto z kterým jsem jezdil.

  9. Tak hele. 1203 byla debilní auto užitkovostí, výkonem, praktičností io extrémní poruchovosti nemluvě.
    Domnívat se, že VW jen tak něco pustí na platformě Transporteru ven, může jen debil. Tento “designér” mi připomíná jednoho z mnoha, kterých je plný internet a látaj na svých počítačích nereálné vozy. Už jen ta kola jsou taková píčovina, že bych mu zfackoval držku, až by mu chytnul límec. Dobytek jeden.

  10. já osobně se na typ tohoto auta od Škody těším.
    jako malý jsem snil o tom, že to bude větší vůz pro větší rodinu z české dílny…LM

  11. Jen doufám, že to nebude moc podobné té studii, protože to je strašlivej pekáč, kterej připomíná 1203ku jenom se zavřenejma očima a otočenej zády.

  12. Kéž by to Š1203 připomínalo co nejméně. To bylo již při uvedení na trh zastaralé auto. Pamatuji si doby, kdy z osmi zakoupených kusů sanitek nedojelo ze Slovenské fabriky do Prahy šest vozů.

  13. Dodávky mám nejraději. Nooo konečně to někoho ve škodovce napadlo. Já už 10 let volám po české dodávce. Pokud bude solidní cena uvažoval bych nad koupí.

  14. To to trvalo , něco podobného tu mělo být dávno . Hlavně ať je tam dost místa a kvalitní pohodlné sedadla. Ať se to podaří.

  15. Bohužel , ale nadpis je zavádějící. Škoda zatím nic nechystá a možná o tom uvažuje… Návrhy jsou hezké, ale nejde o práci kterou by zadala sama automobilka, ale o vlastní iniciativu autora. Bohužel musím říct “bohužel”…

  16. Zdravím. Skodou 1203 jsem se najezdil dost. Konstrukce za dob KOMARU byla dobra. Zůstal bych u posledního prototypu s dieslovým motorem ,co jestě vyjely z výrobní linky. Větši modernizace by byl jen drahý úlet této doby. Takové normalni auto pro chudý.Startovní cena by mohla začínat od 180 000kč.Jinak se do toho ani milý výrobci v Mladé Boleslavy nepouštějte!!!! Ten návrh co propagujete,jak už psal kolega v kometaři,tak měl pravdu(Píčovina).

  17. Tohle nemá šanci na existenci. Směšná vize “designera” bez opory ve výrobní a prodejní kapacitě. Jde do kategorie vozidel vyzrálých konstrukcí na přesyceném trhu. Kdo a proč by si něco takového pořizoval, když je k dispozici spousta relativně laciných typů (díky velkým výrobním sériím), zatímco toto takové sériovosti nemá nejmenší šanci dosáhnout. Takže naivní blábolení o ničem.

  18. Pak do toho dají tříhrnek 1 litr obsah a já padnu smíchy. Škoda = škoda slov (předražený šrot).

  19. Však úplně stejně vzniká i transportér, vezme se Ford custom a všechno se to strčí pod kastli transportéru.

  20. Dvanácettroska byla podobný “rodinný zlato” jako celá Škoda, Avia a Liaz. Když si na tu hrůzu vzpomenu, je mi na blití. Neméně stejně na blití je mi z lidí, kteří tuto dobu rezatejch línejchnetopících pekáčů velebí.
    Doufám, že ta nová 1203 bude s motorem, neshnilá a imr neposjaná…

  21. Dvanáctsetšrotka, ostuda našeho užitkového automobilismu. A to nový je taky pěkný paskvil.

  22. Doufám že zůstanou věrni tradici a tato nová dodávka bude stejné jako její vzor Škoda 1203, jediné čtyřstopé vozidlo na světe!

  23. jistě praktické ale ten desing to je hrůza to se tý starý vůbec nepodobá to je humus neříkám třeba drobnej lifting místo kulatejch svítilen zaoblený obdelníky nebo trošku vetší sklon předního okna kuli airodinamice ale tohle je k nepoznání

  24. Větší šrot jsem za svůj život neviděl. Něco jsem s ní najezdil, povětšinou po okreskách a lesních cestách. Poruchy byly věčný problém. Na tom autě bylo vše slabé. Nápravy, převodovka, motor, karoserie atd. O tom by se daly psát romány. Ta nový vypadá dobře ale když tam seknou ten tříválec tak to bude opět ta stará, klasická dvanáctsetrojka.

  25. Kreslíř ilustračního obrázku zřejmě velmi miluje alu-kola – nejdůležitější součást moderního vozu…
    Takže je potřeba říct, že takhle to auto určitě vypadat nebude.

  26. Tak to je neuvěřitelný HNUS!Vůbec nechápu,proč si budou hrát na ,,1203″.Hnusný by to bylo i s jiným jménem,ale tohle tomu teda nasadilo korunu! -_-

  27. Nová 1203 proč ne i čeští pracovníci se podíleji na nových typech .Bude aspoň větší sortiment nebo nás Hunday pŕeválcuje.

  28. Š 1203 byla líbivá, ale jinak ve srovnání se Žukem, nebo Barkasem byla nic moc. Za volantem bylo místa jako v krabici od banánů, zadní náprava byla konstrukčně z roku +-1935 z “Lidušky”, motor (vrchový) byl z Rapida +-1936. ráno před výjezdem se mělo potočit “Štauferkou” na vodní pumpě o půl závitu a během dne každých 30km opět. Za dva roky byla zrezlá na prach, valník dřív.

  29. Myslím že domnívat se, že by VW souhlasil s použitím platformy Transporteru, je bláhové. Podle mě by to ani nebylo správě. Transporter je po mnoho generací legenda a nová “1203” by na to mohla vrhnout špatné světlo. Ikdyž těžko říct, VW používá Škodovku obecně k tomu, aby prodal svoji techniku patriotům a zarputilým příznivcům značky. Tomu autu sice v Boleslavi vždycky dají pořádně na frak, ale hlavně, že je na tom “slepice”. Já už po dlouhá léta preferuji originál – VW.

  30. Na tu dobu dobrý vůz, jenom slabý motor! Automobil byl celkem těžký, a motor se brzo unavil a měl časté poruchy…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *