Škoda chystá moderní verzi legendární dodávky 1203. Tvůrce velebí její praktičnost, bude Simply Clever

Automobilka Škoda v posledních letech významně rozšířila svou produktovou základnu a nezdá se, že by se chtěla zastavit. V jejím portfoliu už ale mnoho prostoru nezbývá. Něco by se ale přeci jen našlo, a to navíc s odkazem na historii značky. Škodovka ve své nabídce totiž, na rozdíl od mnoha jiných značek, postrádá standardní dodávku neboli minivan, jak se dnes moderně říká. Nemuselo by to ale trvat dlouho a Škoda by ji mohla zařadit do své nabídky. První návrhy totiž má hotové, a to rovnou pokračovatele legendární 1203.

Foto: Shutterstock

Nezapomenutelný a praktický vůz

Pravdou je, že automobilka má bohatou historii. Vznikla již v roce 1905 a od té doby vyprodukovala celou řadu modelů, které se staly legendárními a na které se již třeba dlouho nenavázalo. Proto vedení značky zadalo svým designérům, aby provedli moderní interpretaci některého z historických vozů.

Foto: Škoda Auto

Designér Daniel Hájek si vybral právě nezapomenutelnou Škodu 1203. “Bylo to vlastně moje první auto, používali jsme ho jako pracovní stroj na poli, už v patnácti letech jsem si ho mohl občas nastartovat a sem tam s ním po poli popojíždět,” vzpomíná Hájek pro server Auto.cz. Dnes už se přitom jen málo ví o tom, že tento vůz, který dlouhé roky fungoval jako model pro sanitky, měl také mnohé slabiny, na které si zejména profesionální šoféři často stěžovali. Šlo především o slabou motorizaci a častou poruchovost.

Foto: Škoda Auto

Praktické řešení v duchu Škodovky

Hájek je přesvědčený, že moderní Škoda 1203 by se v aktuálním portfoliu značky náramně vyjímala. Jeho moderní verze, jak ji designér navrhl, je totiž doslova ztělesněním Simply Clever řešení. Velkou výhodou je především velký vnitřní prostor a praktičnost takové dodávky.

Návrh moderní Škody 1203 je pochopitelně poplatný době. Bylo by naivní se domnívat, že automobilka bude vůz vyvíjet od samého počátku včetně veškerých komponent. Ale skutečnost, že je součástí koncernu Volkswagen, dává tomuto projektu velkou šanci na úspěch, kterou by jinak zřejmě neměl.

Designér Daniel Hájek. / Foto: Škoda Auto

V podstatě totiž stačí využít existující technologie používané v sesterském Volkswagenu Transporter a pouze je zabalit do škodováckého hávu. Ostatně, stejně se to dělá s dalšími oblíbenými modely značky, jako je Octavia, Superb nebo Kodiaq.

Nabízí se přitom také využití moderní Škody 1203 nejen coby užitkové dodávky, ale také v rámci aktuálního trendu speciální úpravy pro cestování, jako je například Volkswagen California.

Foto: Škoda Auto

Nenechte si ujít
Příjemné procházky malebnou krajinou patří ke koloritu životního stylu v České republice. Vždyť jsme zemí turistických klubů a například nikde jinde na světě nenajdete tak skvěle značenou síť turistických stezek. Nejlepší na tom je, že na rozdíl od mnoha jiných zážitků jsou procházky zcela zdarma a dostupné pro každého stejně, ať už je to boháč nebo člověk, který má hluboko do kapsy a nic moc jiného si dopřát nemůže. Vstup zakázán To vše je teď ale ve velkém ohrožení. Přichází totiž novela o myslivosti, která opravdu nečekaně zasahuje do možnosti procházet se na mnoha místech. Jde o to, že majitelé budou mít mnohem větší kontrolu nad svými lesy. Možná si říkáte, že ty přeci v Česku vlastní především stát, jenže tak tomu vůbec není. Možná ani netušíte, kolikrát jste se na svých toulkách přírodou procházeli v lesním porostu, který někomu patří. Vy jste ho ale mohli zcela volně prozkoumávat, bez jakýchkoliv omezení. To už napříště nemusí být možné, jelikož novela dává majitelům lesů značné možnosti, jak s nimi nakládat. Předně jde o to, že kdo vlastní alespoň 50 hektarů lesa, může si tam zřídit oboru a veřejnosti zakázat, případně výrazně omezit přístup. Lze si ostatně představit i situace, kdy taková obora bude zřízena nikoliv za účelem myslivosti, ale prostě proto, aby měl někdo svůj les jen sám pro sebe, popřípadě proto, aby zde mohl za vstup či průchod vybírat poplatky. Odborníci mají obavy Mohlo by tak dojít k naprosto bizarní situaci, kdy se vydáte na nějakou túru, ale v jejím průběhu budete muset několikrát zaplatit jakési mýto za průchod lesa. Český svaz ochránců přírody proto už bije na poplach a varuje před tím, že běžní lidé jednoduše ztratí přístup k velké části přírody, která jim byla dosud přístupná. “Podle Ministerstva zemědělství se nyní bude oplocení obor (někdy o délce několika km) posuzovat jako drobná stavba a tedy bez povolení stavebního úřadu. Hlavním argumentem ministerstva je přitom ochrana a posílení vlastnických práv,” uvádějí k tomu ochránci přírody. Čtěte také: EU zakáže oblíbené potraviny. Tohle už si v Česku nikdy nekoupíte. Lidé jsou z toho na větvi Dnes je v České republice přibližně na 200 obor, ovšem jakmile vejde zmíněná novela v platnost, jejich počet se pravděpodobně hodně rozšíří. Je pravdou, že účelové zřizování obor se může dostat do rozporu s právem na obecné využívání lesa, ovšem je otázkou, zda bude stát schopen vše náležitě hlídat a kontrolovat. Nehledě na to, že zvířatům budou narušeny jejich přirozené koridory. Foto: Shutterstock, zdroje: ČSOP, ASZ 36SdíleníSdíletTweet [...]
Zdá se, že v České televizi byla rozehrána skutečně velká hra. Velké změny se očekávaly už poté, co loni nastoupil nový generální ředitel Jan Souček. Avšak ten se několik měsíců držel velmi zkrátka a do personálií příliš nezasahoval. Tu a tam se ovšem objevovaly náznaky, že se přeci jen něco chystá. Už to propuklo Například na konci loňského roku skončil kontroverzní moderátor Jakub Železný, byť to bylo vysvětleno tak, že si bere volno na vlastní žádost. Takovýchto případů ale postupně přibývalo. Na neplaceném volnu je nově také známý redaktor Jiří Hynek, který se podle všeho zamotal do kauzy IKEM a čelí podezření, že se snažil ovlivňovat vysílání a reportáže ve prospěch jedné ze stran. Do sporu se Součkem se pustil i známý moderátor Václav Moravec, kdy stížnost na něj se řešila na etickém panelu České televize. Zatímco tento panel se ho zastal, generální ředitel jeho rozbor nepřijal a požadoval ho více zdůvodnit, což je veřejně bráno jako podkopávání Moravcovy pozice a zpochybňování práce etického panelu, který tvoří vážené osobnosti z akademického a odborného světa. Respektive byl jimi tvořen, jelikož se stala skutečně nečekaná věc. Coby vyjádření nesouhlasu s postupem ředitele České televize totiž kompletní etický panel rezignoval. Nezdá se však, že by to Součka nějak zvlášť popudilo. Ústy své mluvčí označil bývalé členy za lidi někdejšího ředitele Petra Dvořáka s tím, že do panelu vybere nové členy. Musí se to vyřešit Každopádně už je naprosto jasné, že v České televizi zuří souboj dvou křídel. Nový ředitel se zjevně rozhodl skoncovat s odporem, který proti němu vytváří dlouholetí zaměstnanci, kteří jsou většinově loajální právě Dvořákovi. V takovém prostředí, kdy řadoví zaměstnanci házejí šéfovi klacky pod nohy, se pochopitelně nedá pracovat, a tak je třeba celou situaci vyřešit. Čtěte také: Česká televize rozzuřila Čechy. Zvyšuje poplatek a platit ho budete muset i za mobilní telefon Vše se přitom děje v době, kdy Česká televize nemá velkou podporu veřejnosti, jelikož lidé si stěžují na nevyvážené zpravodajství. Do toho navíc ČT požaduje navýšení koncesionářských poplatků, což je také mimořádně nepopulární téma. Foto: Shutterstock 15SdíleníSdíletTweet [...]
Kakao astronomicky zdražuje, čokoládová vajíčka jsou na splátky, výrobci typu Marsu potajmu snižují gramáž tyčinek, v Kit Kat nenápadně ubylo čokolády. A bude hůř – tuna kakaových bobů včera prvně v historii uzavřela na ceně přes 200 000 korun Tak draho ještě nebylo Kakaové boby jsou nejdražší v novodobé historii. Tuna kakaových bobů včera poprvé v historii na newyorské burze uzavřela na úrovni převyšující v přepočtu 200 tisíc korun, vyplývá z údajů agentury Bloomberg (viz graf níže). Konkrétně nyní tuna bobů vyjde na 209 719 Kč. To je skutečně jejich nejvyšší korunová cena za celé období od vzniku samostatné České republiky v roce 1993. Přitom průměrná korunová cena tuny bobů v období od ledna 1993 až do včerejška činí 49 092 korun (viz graf níže – vodorovná křivka). Včerejší uzavírací cena je tedy více než čtyřnásobná oproti dlouhodobému průměru. Rekordní je ovšem cena kakaa také v dolarech. Tuna bobů včera obchodování uzavřela na cenovce 8939 dolarů. Přitom průměrná burzovní cena bobů se v období od roku 1959 do letoška pohybuje kolem 1727 dolarů. Nynější cena je tedy více než pětinásobná, ač toto vyjádření nebere v potaz inflační znehodnocování dolaru. Za posledních dvanáct měsíců kakaové boby v dolarech zdražily o zhruba 210 procent. Bezprostředním důvodem je vlna veder v kombinaci se značnou vlhkostí, která letos v únoru zasáhla země jižní části západní Afriky, včetně Pobřeží slonoviny a Ghany, které představují dva světově vůbec největší producenty kakaových bobů. Teploty v dané části Afriky v únoru stoupaly až na 40 stupňů Celsia. Pocitová teplota však kvůli zvýšené vlhkosti dosahovala až k padesáti stupňům, protože vlhké ovzduší omezuje možnost pocení se, tedy přirozeného ochlazování se organismu. Experti abnormální počasí dávají do souvislosti s procesem klimatických změn. Bude ještě hůř Abnormálně vysoké teploty však ohrožují také právě kakaovníky. Již v dubnu přitom tradičně začíná jedna ze sklizňových sezón roku. Obchodníci s kakaem se domnívají, že sucho poničilo úrodu tak rozsáhle, že jsou současné cenové nárůsty opodstatněné – a mnozí dokonce soudí, že cena půjde ještě výše. Podle únorové analýzy americké banky Citigroup mohou kakaové boby zdražit až na úroveň 10 tisíc dolarů za tunu, a to v během následujících měsíců. Jen letos přitom kakaové boby zdražily na burze v New Yorku o 113 procent. Tento dramatický letošní nárůst přitom ještě na pulty obchodů v Evropě nedorazil. Současné ceny čokolády a výrobků z ní odrážejí v Evropě, včetně Česka, tak maximálně jen loňské zdražení kakaových bobů, z nichž se čokoláda vyrábí. Letošní zdražení bobů se kvůli předzásobování výrobců čokolády zatím v její ceně neprojevuje. Jenže časem se samozřejmě projevovat začne. I zákazníci v Česku se tak musí připravit na zdražování čokolády a čokoládových výrobků. Nebo na nenápadné zmenšování velikosti tabulek čokolády nebo třeba gramáže čokoládových tyčinek – při zachování ceny, ovšem. Takto prudce vystřelila cena kakaa v posledních týdnech. / Foto: Lukáš Kovanda Výrobci snižují gramáž Již loni reagoval na růst cen kakaových bobů cukrovinkářský kolos Mars, jehož tyčinky jsou dobře známé také v Česku. Mars potajmu snížil gramáž své čokoládové tyčinky Galaxy, aniž by tedy ovšem snížil také její cenu. V podobném duchu – a kvůli pokračujícímu růstu cen kakaa ještě intenzivněji – budou v nadcházejících měsících reagovat na situaci také další výrobci cukrovinek a čokolády. Klíčový rival Marsu, společnost Hershey, už nenápadně snížila obsah čokolády a kakaového másla ve své klasické tyčince Kit Kat, dobře známé opět i konzumentům v Česku. Čtěte také: Ceny potravin v Česku brzy znovu vystřelí vzhůru. Ekonom prozradil datum. To snad není možné Výrobci cukrovinek začínají ve zvýšené míře nahrazovat čokoládu ve svých výrobcích třeba karamelem, místo kakaového másla zase uplatňují třeba lacinější palmový olej. Do toho dochází ke zmíněnému zmenšování, „smrskávání“, gramáže či velikosti tyčinek a jiných výrobků, a to při zachování ceny, tedy v souladu s praktikou označovanou jako „smrskflace“. Přesto výrobce cukrovinek nakonec zdražující kakao dožene. Ne všichni zákazníci budou tolerovat levnější náhražky a sníženou gramáž za nezměněnou cenu. Banka Morgan Stanley nedávno zhoršila své doporučení ohledně akcií zmíněné čokoládovny Hershey. Růst cen kakaa, jenž započal v polovině loňska, podle banky na Hershey plně dolehne v příštím roce. Už od začátku loňského května se ale její akcie propadly o takřka třicet procent. Čtěte také: Kaufland v Česku spustil úžasnou novinku. Je to tady, konečně tu nakoupíte za ceny jako v Polsku Malou ochutnávkou toho, co vše se ještě může na trhu s čokoládou stát, je nynější předvelikonoční dění v Brazílii, tedy v zemi, kde lidé oslavě Velikonoc tradičně přikládají poměrně silný význam. Někteří tamní prodejci oblíbených čokoládových vajíček je už kvůli růstu ceny nabízejí na splátky. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

68 názorů k článku “Škoda chystá moderní verzi legendární dodávky 1203. Tvůrce velebí její praktičnost, bude Simply Clever

  1. Je dobře, že Budem mít opět dodávku jako byla tzv 12003ka. Předlohou bude nejspíš VW Transportér i podvozková platforma s motory. Záleží také jak se k tomu postaví koncern VW. Cenová politika prodejnost misto výroby atd. Uvidíme jaká bude budoucnost.

  2. Bohatá historie, sesterský VW a jiné plky. Zase oduševnělý článek. Bohatá historie skončila, už před léty. Sesterský VW neexistuje. Žádná rodina s touto automobilkou. Myslím, že to jiný vztah. Vlastnický. A nějaký rozvoj? Jo myslíte k těm šitům na baterky. To potom áááno.

    1. Nechci vám brát iluze, ale VW by Škoda a vlastně celá republika měla líbat zadek protože v 90. letech dal Klausovo vládě větší úplatek než Renault a takže místo současné premiovky z toho není Dacie. A dneska živí celou republiku. To co vymysli chytrolini v Bruselu, za to VW nemůže. 1203 byla popelnice na kolech co nejela, netopila, hnila před očima a když se ji plivlo pod kola tak zapadla, gumy se sjíždely jako blázen, spolehlivost nula. Po revoluci toho nakoupil známej do firmy asi 10kusů a z Trnavy dojely dvě.

      1. To živení “celý republiky” je veliká nadsázka. Ale problém když to krachne, bude celý republiky, pak to zaplatíme všichni

  3. sice nyní rádi všichni hrají na retro vlnu, ale co jako tenhle hnusnej “moderní” paskvil má společného s 1203 ? Vůbec nic. Ani designově, ani svým určením. Blbost k nezaplacení…

  4. Pokud bude na elektriku, nebo dražší než půl milionu Kč, tak si to tady stejně málokdo koupí.

    1. jj každejch 100 tisích dělat motor stejně jako u š120 jenže u 120 tak neodcházela převodovka jak u 1203 .

  5. Ten tvar je děsný. Zepředu fujtajbl. Použijte raději krapet předělaný původní vzhled a pak👍.

  6. Neradujte se Wolsvagen dodávku zakáže vyrábět přece někdo nemůže konkurovat Transportéru

  7. Krásný design, ale motor 1,00 tříválec, nebo elektrika. Auto za milion a půl. Zábava pro pár milionářů sběratelů.

  8. Měl jsem tu “čest” řídit toto vozidlo. Výhody: relativně dost prostoru na náklad či posádku. Nevýhody: slabý a špatně zpřevodovaný motor, kroucení celého vozidla při jízdě, chování na sněhu, katastrofální nespolehlivost. Suma sumárum nechte ho v klidu hnít na vrakovišti a můžete z něho vzít jen základní tvar bez antispojleru na střeše. Škoda , bylo to asi nejnepovedenější auto z kterým jsem jezdil.

  9. Tak hele. 1203 byla debilní auto užitkovostí, výkonem, praktičností io extrémní poruchovosti nemluvě.
    Domnívat se, že VW jen tak něco pustí na platformě Transporteru ven, může jen debil. Tento “designér” mi připomíná jednoho z mnoha, kterých je plný internet a látaj na svých počítačích nereálné vozy. Už jen ta kola jsou taková píčovina, že bych mu zfackoval držku, až by mu chytnul límec. Dobytek jeden.

  10. já osobně se na typ tohoto auta od Škody těším.
    jako malý jsem snil o tom, že to bude větší vůz pro větší rodinu z české dílny…LM

  11. Jen doufám, že to nebude moc podobné té studii, protože to je strašlivej pekáč, kterej připomíná 1203ku jenom se zavřenejma očima a otočenej zády.

  12. Kéž by to Š1203 připomínalo co nejméně. To bylo již při uvedení na trh zastaralé auto. Pamatuji si doby, kdy z osmi zakoupených kusů sanitek nedojelo ze Slovenské fabriky do Prahy šest vozů.

  13. Dodávky mám nejraději. Nooo konečně to někoho ve škodovce napadlo. Já už 10 let volám po české dodávce. Pokud bude solidní cena uvažoval bych nad koupí.

  14. To to trvalo , něco podobného tu mělo být dávno . Hlavně ať je tam dost místa a kvalitní pohodlné sedadla. Ať se to podaří.

  15. Bohužel , ale nadpis je zavádějící. Škoda zatím nic nechystá a možná o tom uvažuje… Návrhy jsou hezké, ale nejde o práci kterou by zadala sama automobilka, ale o vlastní iniciativu autora. Bohužel musím říct “bohužel”…

  16. Zdravím. Skodou 1203 jsem se najezdil dost. Konstrukce za dob KOMARU byla dobra. Zůstal bych u posledního prototypu s dieslovým motorem ,co jestě vyjely z výrobní linky. Větši modernizace by byl jen drahý úlet této doby. Takové normalni auto pro chudý.Startovní cena by mohla začínat od 180 000kč.Jinak se do toho ani milý výrobci v Mladé Boleslavy nepouštějte!!!! Ten návrh co propagujete,jak už psal kolega v kometaři,tak měl pravdu(Píčovina).

  17. Tohle nemá šanci na existenci. Směšná vize “designera” bez opory ve výrobní a prodejní kapacitě. Jde do kategorie vozidel vyzrálých konstrukcí na přesyceném trhu. Kdo a proč by si něco takového pořizoval, když je k dispozici spousta relativně laciných typů (díky velkým výrobním sériím), zatímco toto takové sériovosti nemá nejmenší šanci dosáhnout. Takže naivní blábolení o ničem.

  18. Pak do toho dají tříhrnek 1 litr obsah a já padnu smíchy. Škoda = škoda slov (předražený šrot).

  19. Však úplně stejně vzniká i transportér, vezme se Ford custom a všechno se to strčí pod kastli transportéru.

  20. Dvanácettroska byla podobný “rodinný zlato” jako celá Škoda, Avia a Liaz. Když si na tu hrůzu vzpomenu, je mi na blití. Neméně stejně na blití je mi z lidí, kteří tuto dobu rezatejch línejchnetopících pekáčů velebí.
    Doufám, že ta nová 1203 bude s motorem, neshnilá a imr neposjaná…

  21. Dvanáctsetšrotka, ostuda našeho užitkového automobilismu. A to nový je taky pěkný paskvil.

  22. Doufám že zůstanou věrni tradici a tato nová dodávka bude stejné jako její vzor Škoda 1203, jediné čtyřstopé vozidlo na světe!

  23. jistě praktické ale ten desing to je hrůza to se tý starý vůbec nepodobá to je humus neříkám třeba drobnej lifting místo kulatejch svítilen zaoblený obdelníky nebo trošku vetší sklon předního okna kuli airodinamice ale tohle je k nepoznání

  24. Větší šrot jsem za svůj život neviděl. Něco jsem s ní najezdil, povětšinou po okreskách a lesních cestách. Poruchy byly věčný problém. Na tom autě bylo vše slabé. Nápravy, převodovka, motor, karoserie atd. O tom by se daly psát romány. Ta nový vypadá dobře ale když tam seknou ten tříválec tak to bude opět ta stará, klasická dvanáctsetrojka.

  25. Kreslíř ilustračního obrázku zřejmě velmi miluje alu-kola – nejdůležitější součást moderního vozu…
    Takže je potřeba říct, že takhle to auto určitě vypadat nebude.

  26. Tak to je neuvěřitelný HNUS!Vůbec nechápu,proč si budou hrát na ,,1203″.Hnusný by to bylo i s jiným jménem,ale tohle tomu teda nasadilo korunu! -_-

  27. Nová 1203 proč ne i čeští pracovníci se podíleji na nových typech .Bude aspoň větší sortiment nebo nás Hunday pŕeválcuje.

  28. Š 1203 byla líbivá, ale jinak ve srovnání se Žukem, nebo Barkasem byla nic moc. Za volantem bylo místa jako v krabici od banánů, zadní náprava byla konstrukčně z roku +-1935 z “Lidušky”, motor (vrchový) byl z Rapida +-1936. ráno před výjezdem se mělo potočit “Štauferkou” na vodní pumpě o půl závitu a během dne každých 30km opět. Za dva roky byla zrezlá na prach, valník dřív.

  29. Myslím že domnívat se, že by VW souhlasil s použitím platformy Transporteru, je bláhové. Podle mě by to ani nebylo správě. Transporter je po mnoho generací legenda a nová “1203” by na to mohla vrhnout špatné světlo. Ikdyž těžko říct, VW používá Škodovku obecně k tomu, aby prodal svoji techniku patriotům a zarputilým příznivcům značky. Tomu autu sice v Boleslavi vždycky dají pořádně na frak, ale hlavně, že je na tom “slepice”. Já už po dlouhá léta preferuji originál – VW.

  30. Na tu dobu dobrý vůz, jenom slabý motor! Automobil byl celkem těžký, a motor se brzo unavil a měl časté poruchy…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *