Andrej Babiš může ovládnout volby díky triku, který použil na Facebooku. Pomáhají mu na něm totiž i jeho odpůrci, včetně Milionu chvilek pro demokracii

Marketingoví experti Andreje Babiše se před letošními volbami opět vyznamenali. Když už se před několika měsíci zdálo, že tradiční nástroj premiérovy komunikace, tedy Facebook, přestává být účinný, protože mu na něj píší především jeho odpůrci, využilo to Hnutí ANO ve svůj prospěch. Nutno však říct, že mu v tom notně pomohla úprava algoritmu, který Facebook používá při zobrazování příspěvků na zdi.

Facebook Babišovi nahrává

V současnosti je zcela běžné, že jakmile Andrej Babiš, respektive jeho tým, na Facebook vloží nový příspěvek, začnou ho masivně komentovat především jeho odpůrci, kteří se předhánějí v tom, kdo premiéra setře “vtipnějším způsobem”. Dříve to nemělo nějak zásadní dopad, byť čas od času mohli přátelé takto komentujícího člověka na své zdi vidět, co a jak komentoval.

Facebook však před časem algoritmus upravil a takovým komentářům teď přikládá mnohem větší váhu. Je tedy docela pravděpodobné, že když budete komentovat příspěvek Andreje Babiše nebo kohokoliv jiného, vaši přátelé se to na své zdi dozví. To by zdánlivě nemuselo vadit. Jenže vaši přátelé mají pravděpodobně nejrůznější politické preference, tedy pokud nežijete v naprosté bublině. Příspěvek Andrej Babiše, který se jim s vaším komentářem zobrazí, tak mohou vnímat různě. Někdo ho bude vidět podobně jako vy, na jiného ale zapůsobí jako politická reklama.

Pomocníci z řad odpůrců

A právě toho Babišovi marketéři teď zhusta využívají. Doslova se svými příspěvky snaží o co možná největší kontroverzi, aby přilákali maximum, třeba i negativních komentářů. Je jim jasné, že lidi, kteří je píší, stejně nepřesvědčí. Dobře však ví, že díky komentářům však příspěvky premiéra doslova zaplaví celý Facebook.

Tato strategie je také důvodem toho, proč se teď na Facebooku Andreje Babiše objevují až podivné, jen několikaslovné výkřiky, které však vznikají v obrovské kadenci.

Jde například o tuto tvorbu:

  • “Chaty a chalupy migrantům? Nikdy!”
  • “Kola místo aut? To fakt nechci! A co vy?”
  • “Zdanit byty? Tak tohle fakt nechci! A co vy?”
  • “Zvyšovat daně? To fakt nechci! A co vy?”

Na tuto praxi teď upozornil i Milion chvilek pro demokracii na svém Twitteru, který zveřejnil sérii několika takových výkřiků. Ve své podstatě však opět jen pomohl jejich šíření.

Tato praxe ukazuje, jak obrovsky složité je v době sociálních sítí vést racionální předvolební kampaň, která by se obešla bez vyhroceného napadání a šíření lží. Facebook teď v českých podmínkách předvedl, proč je v zahraničí už dlouho terčem kritiky. Bez velké nadsázky lze totiž říct, že jeho algoritmy zřejmě Babišovi pomohou vyhrát volby s velkým náskokem.

Foto: Hnutí ANO

Nenechte si ujít
Odebírat
Upozornit na
guest
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasů
Inline Feedbacks
View all comments