Andrej Babiš může ovládnout volby díky triku, který použil na Facebooku. Pomáhají mu na něm totiž i jeho odpůrci, včetně Milionu chvilek pro demokracii

Marketingoví experti Andreje Babiše se před letošními volbami opět vyznamenali. Když už se před několika měsíci zdálo, že tradiční nástroj premiérovy komunikace, tedy Facebook, přestává být účinný, protože mu na něj píší především jeho odpůrci, využilo to Hnutí ANO ve svůj prospěch. Nutno však říct, že mu v tom notně pomohla úprava algoritmu, který Facebook používá při zobrazování příspěvků na zdi.

Facebook Babišovi nahrává

V současnosti je zcela běžné, že jakmile Andrej Babiš, respektive jeho tým, na Facebook vloží nový příspěvek, začnou ho masivně komentovat především jeho odpůrci, kteří se předhánějí v tom, kdo premiéra setře “vtipnějším způsobem”. Dříve to nemělo nějak zásadní dopad, byť čas od času mohli přátelé takto komentujícího člověka na své zdi vidět, co a jak komentoval.

Facebook však před časem algoritmus upravil a takovým komentářům teď přikládá mnohem větší váhu. Je tedy docela pravděpodobné, že když budete komentovat příspěvek Andreje Babiše nebo kohokoliv jiného, vaši přátelé se to na své zdi dozví. To by zdánlivě nemuselo vadit. Jenže vaši přátelé mají pravděpodobně nejrůznější politické preference, tedy pokud nežijete v naprosté bublině. Příspěvek Andrej Babiše, který se jim s vaším komentářem zobrazí, tak mohou vnímat různě. Někdo ho bude vidět podobně jako vy, na jiného ale zapůsobí jako politická reklama.

Pomocníci z řad odpůrců

A právě toho Babišovi marketéři teď zhusta využívají. Doslova se svými příspěvky snaží o co možná největší kontroverzi, aby přilákali maximum, třeba i negativních komentářů. Je jim jasné, že lidi, kteří je píší, stejně nepřesvědčí. Dobře však ví, že díky komentářům však příspěvky premiéra doslova zaplaví celý Facebook.

Tato strategie je také důvodem toho, proč se teď na Facebooku Andreje Babiše objevují až podivné, jen několikaslovné výkřiky, které však vznikají v obrovské kadenci.

Jde například o tuto tvorbu:

  • “Chaty a chalupy migrantům? Nikdy!”
  • “Kola místo aut? To fakt nechci! A co vy?”
  • “Zdanit byty? Tak tohle fakt nechci! A co vy?”
  • “Zvyšovat daně? To fakt nechci! A co vy?”

Na tuto praxi teď upozornil i Milion chvilek pro demokracii na svém Twitteru, který zveřejnil sérii několika takových výkřiků. Ve své podstatě však opět jen pomohl jejich šíření.

Tato praxe ukazuje, jak obrovsky složité je v době sociálních sítí vést racionální předvolební kampaň, která by se obešla bez vyhroceného napadání a šíření lží. Facebook teď v českých podmínkách předvedl, proč je v zahraničí už dlouho terčem kritiky. Bez velké nadsázky lze totiž říct, že jeho algoritmy zřejmě Babišovi pomohou vyhrát volby s velkým náskokem.

Foto: Hnutí ANO

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 24SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

11 názorů k článku “Andrej Babiš může ovládnout volby díky triku, který použil na Facebooku. Pomáhají mu na něm totiž i jeho odpůrci, včetně Milionu chvilek pro demokracii

  1. Po hodině sledování pořadu u hlasné trouby Demo žumpy a opět učelovém pruzkumu firmy Kantar ( napojené na právě ČT09 a Moravce ( kde ANO přisuzují 24% byť všechny ostatní agentury přisuzují 28-29% ! Kantar davá koalici Spolu 23% byť všechny ostatní pruzkumy jim přisuzují od 18.5 do 20 % !!! Kantar dává PIRATUM+STAN přes 20% byť všechny ostatní pruzkumy jim přisuzují 18-19% ! Kantar dává SPD 11.5% byť všechny ostatní pruzkumy jim přisuzují 11.5-13.5 !

    1. Výsledek Kantaru ani nemuže dát součet 23% pro koalici Spolu když podle podrobného pruzkumu ze začatku září 2021 přisuzují ODS 11.8% TOP09 4.1% KDU-ČSL 3.8% ! Ať počitam jak počitám tak mě vychází kolem 19.7% !

      1. Vy jste opravdu jantar. Srovnáváte starší průzkumy ze začátku září s právě dokončeným, sčítáte preference jednotlivých stran, což je něco docela jiného než preference celé koalice. Opravdu inteligence voliče ANO. Dejte si do hlavy seno, zvýší Vám to IQ.

        1. Za 1. Podrobný pruzkum byl na konci 1.týdne v září 2021 a pruzkum hlasné trouby Demo žumpy 24.září 2021 ! A že by Ano za 3 týdny ztratilo 4-5% a Ods 3% získala ?! Tomu nemuže snad nikdo věřit. Volič Ano nejsem volím opět s celou rodinou ( 5 hlasu) Spd !

          1. V předvolebním měsíci jsou tři týdny hodně dlouhá doba. Kupodivu Vám nebylo v minulých průzkumech divné, že ANO za měsíc vyrostla o 9%. Tomu snad někdo kromě Vás věřil?

  2. Po zhlédnutí diskuze na primně byli pouze Rakušan Šlachta a Fiala kterí ví o čem mluví jinak to byl blábol na entou to se jen tak nevidí taková nízká inteligence u politiků

  3. Brzy bude masový vrah Babiš, třepat nožkama na šibenici!! Včera bylo pozdě!!—DDDDDDDDD—-

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *