Britové litují brexitu. Obchody jsou prázdné, Vánoce mohou dopadnout katastrofálně

Celý svět se potýká s následky covidové krize, která zasáhla ekonomiku a nabourala řadu dodavatelských řetězců. Ty horko těžko dohánějí ztráty a dochází tak k výpadkům zboží i jeho zdražování. Málokde ve vyspělém světě je však situace horší než ve Velké Británii. Zatímco třeba Češi si sice stěžují na problémy s dodávkami a cenami, Britové skutečně mnohdy nemají co kupovat. V jejich případě se totiž covid potkal s dalším zásadním efektem: odchodem z Evropské unie a společného trhu, ať už zboží nebo práce.

Nepamatují horší situaci. Obchody musely výrazně omezit nabídku některých výrobků. Problém jsou kvůli brexitu a koronaviru opravdu extrémní,” uvedl pro deník The Times Steve Murrels, šéf společnosti Co-operative Group. Ta je jedním z největších provozovatelů maloobchodních řetězců v zemi.

Velké obavy zažívají i ostatní významné řetězce. Například šéf tradičního řetězce Tesco se obává toho, že zrovna na Vánoce budou regály řetězců doslova poloprázdné. “Situace není ani trochu dobrá. Trápí nás nedostatek řidičů. Jejich nedostatek je důsledkem brexitu i stárnutí obyvatelstva,” uvedl Murrels.

Problémy britské ekonomice a zejména potom maloobchodu způsobuje právě hlavně nedostatek řidičů. Ukazuje se, jak obrovská je jejich role v dnešní globalizované ekonomice. Na jejich práci je závislá přeprava drtivé většiny zboží, a pokud řidiči nejsou, zboží zkrátka neskončí tam, kde má, tedy v regálech a u zákazníků. Situace je přitom kritická. Britským firmám chybí až 120 tisíc řidičů. To není číslo, které by bylo možné doplnit za pár dní či týdnů.

Každopádně, být řidičem ve Velké Británii, to je dnes už vskutku výnosný byznys. Firmy jen za podpis smlouvy lákají bonusem ve výši 5000 liber, tedy přibližně 150 tisíc korun. Mzdy řidičů potom neustále rostou, a to doslova každý měsíc. Ani to však nepomáhá situaci zlepšit.

V důsledku brexitu opustily Velkou Británii desítky tisíc řidičů z jiných zemí. Stav přitom není snadné zvrátit, a to hned z několika důvodů. Tím prvním je to, že Britové zkrátka nechtějí trávit život na cestách a kamiony tak řídit nechtějí. A když už se někdo najde, musí nejprve projít náročnými a dlouhými zkouškami. Celý proces zabere přibližně devět měsíců. Řidiče tak není možné překvalifikovat v rámci týdnů. Dalším faktorem je potom skutečnost, že britská společnost stárne.

Problém s nedostatkem řidičů je teď pouze nejviditelnějším důsledkem brexitu, ale britská ekonomika na něj doplácí i v jiných ohledech. Nedostává se například pracovníků ve stavebnictví či zpracování potravin. Nejsou ani sezónní pracovníci z Rumunska a Bulharska, kteří v létě v zemi zajišťovali sběr ovoce a zeleniny. Scházejí rovněž pečovatelky, uklízečky a další podobné profese.

Britové jakoby teprve teď zjišťovali, jak moc byli závislí na pracovní síle ze zahraničí. S trochou nadsázky se dá říct, že na zahraničních pracovnících jejich ekonomika stála, a to ve smyslu, že zajišťovali ty nejzákladnější služby a sami Britové se mohli soustředit na sofistikovanější a lépe placené práce.

Faktem je, že ve Velké Británii je teď spousta volných míst, a to i dobře placených. Problém je, že jde o nekvalifikovanou a často náročnou práci, která se lidem nechce vykonávat.

Foto: Shutterstock

Odebírat
Upozornit na
guest
138 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasů
Inline Feedbacks
View all comments