Brusel ordinuje lidem zelenou medicínu a zakazují auta se spalovacím motorem. Úředníci však využívají “špinavé” tryskáče v rekordní míře

Mohlo by se zdát, že jde jen o další ze série pomluv, které mají za cíl pošpinit projekt Evropské unie a přihřát polívčičku těm, kdo z něj chtějí vystoupit. Bohužel se však ukazuje, že bruselské elity skutečně káží vodu a pijí víno.

Je tomu jen pár dní, co Evropská komise schválila takzvaný “green deal”, tedy extrémně ambiciózní ekologický balíček, který v příštích desetiletích doslova překope základy evropských ekonomik. Tím nejviditelnějším bodem je pochopitelně odvrácení se od automobilů se spalovacím motorem, jimiž je Evropa přitom proslulá. Možná už v roce 2030 přestanou být nové vozy s těmito motory schvalovány.

Hodně se přitom také mluví o tom, jakým způsobem přispívá ke změně klimatu letecká doprava, především potom její předcovidový boom, kdy lidé mohli po Evropě létat za pár korun a o mnoho dražší nebyly ani lety napříč kontinenty. Ekologové poukazují na skutečnost, že letecká doprava znečišťuje podnebí podobně jako auta, možná ještě hůře.

Špičkové unijní úředníky to ale příliš netrápí. Ti zjevně nemíní ustoupit ze své záliby přemisťovat se po schůzkách na kontinentu soukromými tryskáči. Podle zjištění webu Politico si Brusel zjevně “nevidí do úst”. Ukázalo se totiž, že si v nedávné době navýšili limit na tyto komfortní cesty leteckými taxíky.

Zatímco v minulých pěti letech měli členové Evropské komise a europoslanci celkový limit 10,71 milionu eur na lety soukromými tryskovými letadly, na období příštích čtyř let jde už o částku 13,5 milionu eur.

Podle Bruselu je pochopitelně vše v nejlepším pořádku. Nasmlouvaných 1606 letových hodin podle oficiálního vyjádření zástupce Evropské unie odpovídá nárůstu poptávky v pandemické době, kdy klesl počet vhodných běžných komerčních letů, kterých zástupci EU také hojně využívají.

Evropská komise pod vedením Ursuly von der Leyenové přitom Evropanům ordinuje skutečně drsnou “zelenou medicínu”. Emise skleníkových plynů se mají do roku 2030 snížit o 55 procent ve srovnání s rokem 1990. To vyžaduje obrovské tempo a uspěchaný přerod ekonomiky. Přestože to zástupci EK neříkají nahlas, ve výsledku to zaplatí především spotřebitelé. Už teď rekordním tempem rostou ceny energií a na podzim se čeká velké zdražení koncovým spotřebitelům. Těm se také omezují možnosti nákupu nového vozidla. Ta stávající musí plnit náročné emisní normy, které je prodražují. Brzy však bude zřejmě nutné přesedlat na elektromobily, jež mohou být významně dražší.

Sama Ursula von der Leyenová přitom služeb leteckého taxíku využila v prvním pololetí tohoto roku už osmkrát. Příliš tak nepřekvapí, že v rámci green dealu se soukromé tryskáče těší výjimečnému postavení. Byznysová letadla mají dostat dostat výjimku, protože jde o “nástroj podnikání těchto firem”. Skutečnost, že auta se spalovacím motorem, byla výkladním artiklem řady evropských výrobců, už ale nikoho netrápí.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Odebírat
Upozornit na
guest
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasů
Inline Feedbacks
View all comments