Brusel ordinuje lidem zelenou medicínu a zakazují auta se spalovacím motorem. Úředníci však využívají “špinavé” tryskáče v rekordní míře

Mohlo by se zdát, že jde jen o další ze série pomluv, které mají za cíl pošpinit projekt Evropské unie a přihřát polívčičku těm, kdo z něj chtějí vystoupit. Bohužel se však ukazuje, že bruselské elity skutečně káží vodu a pijí víno.

Je tomu jen pár dní, co Evropská komise schválila takzvaný “green deal”, tedy extrémně ambiciózní ekologický balíček, který v příštích desetiletích doslova překope základy evropských ekonomik. Tím nejviditelnějším bodem je pochopitelně odvrácení se od automobilů se spalovacím motorem, jimiž je Evropa přitom proslulá. Možná už v roce 2030 přestanou být nové vozy s těmito motory schvalovány.

Hodně se přitom také mluví o tom, jakým způsobem přispívá ke změně klimatu letecká doprava, především potom její předcovidový boom, kdy lidé mohli po Evropě létat za pár korun a o mnoho dražší nebyly ani lety napříč kontinenty. Ekologové poukazují na skutečnost, že letecká doprava znečišťuje podnebí podobně jako auta, možná ještě hůře.

Špičkové unijní úředníky to ale příliš netrápí. Ti zjevně nemíní ustoupit ze své záliby přemisťovat se po schůzkách na kontinentu soukromými tryskáči. Podle zjištění webu Politico si Brusel zjevně “nevidí do úst”. Ukázalo se totiž, že si v nedávné době navýšili limit na tyto komfortní cesty leteckými taxíky.

Zatímco v minulých pěti letech měli členové Evropské komise a europoslanci celkový limit 10,71 milionu eur na lety soukromými tryskovými letadly, na období příštích čtyř let jde už o částku 13,5 milionu eur.

Podle Bruselu je pochopitelně vše v nejlepším pořádku. Nasmlouvaných 1606 letových hodin podle oficiálního vyjádření zástupce Evropské unie odpovídá nárůstu poptávky v pandemické době, kdy klesl počet vhodných běžných komerčních letů, kterých zástupci EU také hojně využívají.

Evropská komise pod vedením Ursuly von der Leyenové přitom Evropanům ordinuje skutečně drsnou “zelenou medicínu”. Emise skleníkových plynů se mají do roku 2030 snížit o 55 procent ve srovnání s rokem 1990. To vyžaduje obrovské tempo a uspěchaný přerod ekonomiky. Přestože to zástupci EK neříkají nahlas, ve výsledku to zaplatí především spotřebitelé. Už teď rekordním tempem rostou ceny energií a na podzim se čeká velké zdražení koncovým spotřebitelům. Těm se také omezují možnosti nákupu nového vozidla. Ta stávající musí plnit náročné emisní normy, které je prodražují. Brzy však bude zřejmě nutné přesedlat na elektromobily, jež mohou být významně dražší.

Sama Ursula von der Leyenová přitom služeb leteckého taxíku využila v prvním pololetí tohoto roku už osmkrát. Příliš tak nepřekvapí, že v rámci green dealu se soukromé tryskáče těší výjimečnému postavení. Byznysová letadla mají dostat dostat výjimku, protože jde o “nástroj podnikání těchto firem”. Skutečnost, že auta se spalovacím motorem, byla výkladním artiklem řady evropských výrobců, už ale nikoho netrápí.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 49SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

7 názorů k článku “Brusel ordinuje lidem zelenou medicínu a zakazují auta se spalovacím motorem. Úředníci však využívají “špinavé” tryskáče v rekordní míře

    1. Předevčírem bylo pozdě, dnes by jsme asi ,,ocenili” vyvěšování všech kdo s tímto svinstvem kolaborují.

  1. Nic nového. Rozmarné panstvo vždy velmi rádo kázalo lidem dole vodu, ale samo nezřízeně chlemstalo víno. Vsadil bych se, že panstvo si prosadí výjimky i na luxusní auta nejvyšší třídy (jako Bentley, Bugatti, Rolls Royce atd.) s velkoobjemovými spalovacími motory. O ten požitek z jízdy a zvuk z obřího motoru, o to se panstvo připravit nenechá. To samé s jídlem. Nám dole chce bruselské panstvo sebrat z jídelníčku maso a naordinovat stravu z hmyzu, protože hospodářská zvířata prý moc prdí a jsou prý hlavním výrobce skleníkových plynů. Brusel proto taky nedávno hmyz oficiálně schválil jako potravinu pro lidi. Vězte ale, že panstvo dál zůstane u šťavnatých steaků. Už aby se ten bruselský obr na hliněných nohou, co jen lidem omezuje svobody a strpčuje život hovadinama konečně rozpadl. Včera bylo pozdě.

    1. Co je to proti letu Jeffa Bezose v penisové raketě do ,,skoro-vesmíru,,…..ubožák jeden.
      Je to jako ve středověku, vy nevolníci ohněte záda a my se vám budeme vysmívat do ksichtu tím, že budeme dělat přesně to, co se vám vyčítá a zakazuje!

    2. ,,Bruselský obr” je něco, co by v normálním světě mimo matrix nemohlo normálně existovat. Tato ,,desorganizace” každým dnem dokazuje svoji přebytečnost a pokud v ní máme být účastníky jen pro Burešovi ,,dotacie”, tak děkuji ale NE.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *