Bude vůbec z čeho vyrábět auta? Po čipech došel i hořčík, Čína razantně omezila dodávky

Nikoliv, nespletli jsme se. Pro výrobu automobilů je hořčík skutečně klíčovou komoditou, ačkoliv o tom možná slyšíte poprvé. Ve velkém se používá pro výrobu hliníkových slitin, které se pak používají v celé řadě komponentů, jež jsou pro automobily nezbytné, ať už jde o rámy sedadel, převodovky nebo nádrže.

Větší pohroma než čipy?

A je to právě hořčík, co teď začíná dělat vrásky šéfům automobilek po celém světě. Jakoby jich už neměli málo poté, co musí každý den řešit nedostatek čipů. Zatímco se dosud nepodařilo vyřešit ani jejich výpadky a například Škoda Auto tak musela omezit výrobu na naprosté minimum, žene se na výrobce aut další pohroma.

Na výpadky dodávek hořčíku do Evropy a Spojených států amerických upozorňuje deník Financial Times. Je způsoben tím, že v podstatě jediný exportér této suroviny, Čína, se potýká s energetickou krizí a nedokáže objednávky zajišťovat. Ty tak pomalu, ale jistě slábnou.

Foto: Shutterstock

Hořčík se při výrobě aut nedá nahradit

Zejména v Evropě tak rychle docházejí zásoby hořčíku. “Pro hořčík neexistuje v rámci výroby hliníkových slitin náhrada,” uvedl analytik Barclays Amos Fletcher. “Pokud dodávky hořčíku ustanou, může se zastavit celý automobilový průmysl.

Přibližně 85 % celosvětové produkce hořčíku připadá na Čínu a velkou část z toho obstarává jedno město: Jü-lin v provincii Šen-si. Před měsícem však lokální vláda nařídila 35 z 50 tavíren hořčíku, aby výrazně omezily produkci do konce roku. Cílem je omezit spotřebu energie, které se v Číně aktuálně nedostává.

Problém s hořčíkem navíc spočívá v tom, že si není možné vytvořit nějaké větší zásoby. Po třech měsících totiž začíná oxidovat. Proto se automobilky mohou dostat do velkých problémů už koncem tohoto roku, pokud Čína produkci opět nerozjede ve velkém.

Foto: Shutterstock

Odebírat
Upozornit na
guest
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasů
Inline Feedbacks
View all comments