Češi začínají testovat povinnost nošení respirátorů a zkouší nakupovat bez nich. Nařídit jim to nemůžeme, zní překvapivě z řetězců

Stále více Čechů považuje v současné době protiepidemická opatření za přehnaná. Co je stále nazýváno pandemií, mnozí považují spíše za komedii, když se podívají na čísla nově nakažených. Vzhledem k tomu, jak moc se stále testuje, skutečně není záchyt pozitivních nijak dramatických, ačkoliv experti už několik měsíců varují před nebezpečnou mutací delta. Ta však v České republice zatím další vlnu epidemie nespustila.

Někteří lidé jsou tak nespokojeni s tím, že musí mít stále nasazené ústenky ve vnitřních veřejných prostorách, zejména v obchodech. Řada z nich už se tak rozhodla zjistit, co se vlastně stane, když vyrazí nakupovat bez respirátoru. Dnes je tak v obchodech poměrně běžné narazit na lidi, kteří ochranu úst nemají, jak zjistil autor tohoto článku při letmé návštěvě několika supermarketů.

Občanská iniciativa Zdravé fórum se rozhodla zjistit, jak s těmito přestupky obchodní řetězce nakládají a zda se nějakým způsobem snaží toto chování eliminovat.

Mimořádná opatření jsou nařízena Vládou ČR, nikoliv společností Lidl. Dozorový orgán je stát. My nemáme právo uplatňování opatření kontrolovat ani vymáhat,” uvádí ve svém prohlášení překvapivě rezolutně společnost Lidl. “Nemáme právo odmítnout obsloužit takového zákazníka. Prostě pokračujeme dál ve své práci.” Obchodní řetězec má však možnost přivolat policii, ale to Lidl odmítá. Nehodlá prý řešit tyto problémy, ani nijak nezasahuje do konfliktů mezi zákazníky s respirátorem a bez respirátoru.

Podobně to vidí také zástupci společnosti Albert. “Je odpovědností každého obyvatele České republiky, aby dodržoval platná mimořádná a ochranná opatření vlády. Albert v komunikaci na prodejnách zákazníky na tato hygienická nařízení upozorňuje a žádá je, aby opatření respektovali. K vymáhání takovýchto opatření ale nemá soukromá firma zákonné prostředky,” stojí v prohlášení tohoto řetězce.

Zato společnost Rewe, která provozuje obchodní řetězce Billa a Penny, je přeci jen rezolutnější. Přiznává sice, že sama nemá páky, jak zákazníky přinutit k dodržování opatření, ale uvádí, že je může odmítnout obsloužit. “Jako soukromý a nezávislý podnikatel je nicméně plně oprávněna si stanovit své vlastní organizační, logistické, hygienické a jiné standardy, za nichž bude své provozovny provozovat a za nichž bude svým zákazníkům služby poskytovat. Společnost BILLA, spol. s r.o., rozhodně neporušuje žádnou svoji právní povinnost, pokud se rozhodne neposkytnout své služby osobám, které dle aktuální epidemické situace mohou odmítáním ochrany dýchacích cest představovat hygienické riziko pro zaměstnance prodejen BILLA anebo pro jiné zákazníky prodejen BILLA.

Foto: Shutterstock

Odebírat
Upozornit na
guest
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasů
Inline Feedbacks
View all comments