Horší než zablokovaný Suezský průplav. Obří přístav se ocitl v karanténě, nedostatek zboží opět zvýší ceny

Když byl několik dní zablokován Suezský průplav, kde se zkřížila gigantická loď, znamenalo to pro světový byznys vážné problémy. Přestože se ji poměrně rychle podařilo vyprostit, některé továrny postihl výpadek potřebných dílů.

Uzavření čínského přístavu Jen-tchien, který se kvůli nákaze většího množství dělníků koronavirem, uzavřel na téměř měsíc, způsobil světovému obchodu ještě větší ránu. K vyhlášení karantény ve čtvrtém největším přístavu světa došlo na konci května. Jeho provoz se obnovil přitom teprve o víkendu.

Vzhledem k tomu, že nešlo o mediálně a vizuálně tak vděčnou událost, jakou byla blokáda Suezu obří lodí, příliš se o uzávěře přístavu nemluvilo. Dopady jsou přitom enormní. “Je to logistická katastrofa. Uzávěra přístavu v jižní Číně má a bude mít výrazně větší dopad než onen incident v Suezském průplavu,” uvedl pro Lidové noviny David Smrkovský ze společnosti China Czech Associates, která pro české firmy zprostředkovává obchody v Číně.

Uzavření přístavu zcela narušilo rotace lodí a toky kontejnerů na hlavních trasách z Číny do Evropy, do Severní Ameriky a do Indie a na Střední východ. Přeneseně to ale ovlivní námořní servis i na dalších linkách, například mezi Evropou a Severní Amerikou. Ruku v ruce s tím půjde růst cen námořní přepravy na nové rekordní úrovně. A to se následně promítne do konečných cen,” říká Smrkovský.

Už po blokádě Suezu vzrostla cena zboží, které zůstalo delší dobu v kontejnerech na moři. Ze všeho nejvíce ale zdražila právě kontejnerová přeprava. A její ceny dosud neklesly. Teď s největší pravděpodobností znovu porostou, protože zboží v přístavu neměl kdo naložit na lodě.

Skutečný efekt lze přitom jen velmi obtížně určit. Cena za přepravu bývá obchodním tajemstvím a může se výrazně lišit. Situace s přepravou však teď v Číně připomíná stav, který v této zemi panoval před více než rokem v případě zdravotnických roušek. Na místě jsou obchodní zástupci firem z celého světa a přímo zde v hotovosti přeplácejí volné kontejnery.

Ceny celé řady zboží přitom už dnes v důsledku koronavirové krize a zpřetrhaných dodavatelských řetězců stouply na rekordní úrovně. Světem obchází strašák inflace, kterého se nedaří zkrotit. Stále přitom dochází k událostem, jež výsledný stav ještě zhoršují.

Foto: Shutterstock

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments