Kamiony zase rozmlátily české dálnice. Zaplatí to řidiči osobáků, kterým napálili dálniční známky. Tohle myslí vážně?

Situace v České republice je naprosto tristní a zdá se, že tu v některých ohledech nefungují základní mechanismy. A když už jde do tuhého, obrátí se stát jednoduše na občany s tím, aby to zase celé zaplatili. To se teď přihodilo s kvalitou dálniční sítě a navýšením poplatků za její používání, které vůbec nedává smysl.

Pořádná pálka

Jak bylo oznámeno v rámci konsolidačního balíčku, dochází k razantnímu navýšení ceny dálniční známky. Nejde o nějakou symbolickou částku, ale o více než padesátiprocentní nárůst. Zatímco dosud známka stála 1500 Kč, nově budou muset řidiči zaplatit 2300 korun. Ministr dopravy to nijak zvlášť nekomentoval a uvedl pouze, že veškeré vybrané peníze půjdou do do výstavby a údržby dálnic.

To má sice pravdu, ovšem je otázkou, zda by toto břímě měli nést řidiči osobních vozidel, kteří sice dálniční síť využívají, ale nijak zvlášť nezatěžují. Shodou okolností je to jen pár dní, co Národní kontrolní úřad odhalil naprostý šlendrián na českých dálnicích. Ačkoliv se počítalo s tím, že se budou používat váhy na kontrolu zátěže kamionů, vůbec se tak neděje a přetížená vozidla se po českých dálnicích prohánějí vesele dále bez hrozby postihu.

Foto: Shutterstock

Kamiony jsou potíž

Jak přitom ukazují studie, jsou to přitom právě přetížené kamiony, které dálniční síť doslova devastují. Kamionové dopravy přitom neustále přibývá, a i když vozy nejsou naplněné k prasknutí, představují pro dálnice logicky nemalou zátěž. Vždyť ve všední dny je prakticky jeden pruh plně zaplněn kamiony, které dálniční síť využívají skutečně extenzivně.

Pochopitelně pro nákladní vozidla také platí mýtný systém. Co je ale nepochopitelné, je skutečnost, že zatímco poplatek za dálniční známky byl navýšen, na mýto se vůbec nesáhlo. Nehrál tu náhodou roli lobbing přepravních firem? A jak si vůbec někdo může dovolit navýšit cenu za dálniční známku, když podobným způsobem nezatíží dopravce? Nehledě na to, že Česko je tranzitní zemí, kterou každý den projedou tisíce zahraničních kamionů.

Naprostou nutností je potom kontrola a také vymáhání platných pravidel. Jinak budeme neustále jezdit po tankodromu, který bude dražší a dražší. Je také nutné vyžadovat kvalitu dálniční výstavby a údržby. Jak se totiž ukazuje, nedávno opravená D1 má na řadě míst opět závažné problémy.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Odebírat
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments