Komentář: Blatný jako druhý Vojtěch. Jak neschopný ministr znovu páchá katastrofu na Češích

Česká republika nemá v době koronavirové štěstí na ministry zdravotnictví, a když už se namane adept, který by nelehkou práci snad dokázal zvládnout, nemá pro změnu štěstí on sám. Ano, narážíme na nešťastné ponocování Romana Prymuly v uzavřené restauraci. Jenže jeho nástupce se ukazuje být nebývale mizernou volbou, která bohužel dává vzpomenout na nešťastného Adama Vojtěcha, jenž si opravdu nevěděl rady, obklopil se nevhodnými lidmi a způsobil tragickou druhou vlnu epidemie, jež stála život tisíce lidí. Blatný se zřejmě podepíše pod tou třetí, zřejmě neméně katastrofální.

Pochybná volba ministra

Že je Jan Blatný volbou zvláštní, to bylo jasné už, když jeho jméno premiér Andrej Babiš oznámil. Jistě zkušený lékař, který však teprve půlrok působil na manažerském postu zástupce ředitele Fakultní nemocnice Brno. O způsobu výběru pak jistě mnohé napovídá, že sám ředitel této nemocnice coby první Babišova volba ministrování odmítl a nabídl svého nemastného neslaného náměstka.

Pomiňme to, že hned první den ve funkci Jan Blatný lhal o tom, že nepodepsal petici Milion chvilek pro demokracii. O několik hodin později musel potupně přiznat, že tak učinil. Další den potom nesprávně vykládal způsob výpočtu čísla tolik skloňovaného R. A pak už se jenom vezl, dá se říct.

Rozvolnil navzdory Prymulovi

Blatný měl štěstí v tom, že se do funkce ministra dostal ve chvíli, kdy už se začala projevovat opatření, která Čechům naordinoval Roman Prymula. Ten mimochodem pod Blatným pracovat odmítl a odebral se k Andreji Babišovi coby poradce. Premiér však nechal volnou ruku novému ministrovi, který představil pracně vytvořený protiepidemický systém PES jako jasné vodítko pro budoucí vývoj epidemie. Když se zlepší, bude se uvolňovat, když se zhorší, bude se zpřísňovat. A to víceméně automaticky, podle rizikového skóre, znělo z ministerstva.

Blatný však v jakési euforii a snad pod tlakem veřejnosti a ministra průmyslu Karla Havlíčka při první příležitosti PES ohnul ve prospěch rozvolňování. A to v momentě, kdy v Česku stále přibývalo pět tisíc nových případů denně při 25% pravděpodobnosti, že test bude pozitivní. To značilo stále obrovskou virovou nálož v populaci. Marné bylo volání Romana Prymuly, aby se ještě dva týdny počkalo. Restaurace a obchody se zkrátka musely otevřít začátkem prosince.

Teď však Jan Blatný jen nevěřícně hledí na to, co způsobil. Znovu nastartoval závažnou epidemii a přitom se dopouští výroků, které ho usvědčují z neznalosti. Čísla podle něj přestala klesat a pomalu rostou. Jenže zrádnost epidemie, a už to bylo zmíněno snad tisíckrát, spočívá v tom, že ten nárůst záhy zrychlí, a to tak, že nebude možné ho stíhat.

Blatný je extrémně pomalý i s očkováním

Blatný se snaží seč může, aby PES ohnul takovým způsobem, že nebude muset obchody a restaurace, kterým však už nesmyslně omezil provozní dobu a připravil je tak o celý večerní kšeft, zavřít pár dní po jejich otevření. Možná dokonce vydrží do poloviny prosince, kdy naopak Prymula navrhoval prvotní rozvolnění. Pokud bychom se řídili radou jeho a dalších odborníků, zřejmě by dnes čísla byla mnohem příznivější a obchody by až do Vánoc zůstaly otevřené.

Bohužel, stávající ministr zdravotnictví prokazuje neschopnost i v dalších ohledech. Zatímco první státy už začínají očkovat, on ještě nemá schválenou strategii pro vakcinaci. Stejně tak nerozjel ani kampaň, která by Čechy přesvědčila o prospěšnosti a bezpečnosti očkování. Pouze o ní mluví.

Pokud Blatný něco ukázal, potom to, že v této chvíli není čas na experimenty a zkoušet na nejexponovanějším postu této doby lékaře z praxe bez větších manažerských schopností a bez porozumění epidemiologii. Ministr by měl svou službu veřejnosti, jak svou misi sám nazývá, rychle ukončit a předat ministerstvo někomu, kdo se konečně pevně chopí otěží.

Foto: vlada.cz

Nenechte si ujít
Když si jdete nakoupit potraviny do některé z prodejen obchodního řetězce Lidl, pravděpodobně nepřemýšlíte o tom, že navyšujete tržby jedné z největších společností světa, která má obrovský vliv na naše životy. Nejen v České republice jde o nejvýdělečnější řetězec. Expanduje všude po světě. Jde o peníze Loni to pro něj dopadlo naprosto rekordně. Tržby Lidlu, který spadá do skupiny Schwarz Gruppe, jež vlastní mimo jiné i sesterský Kaufland, se vyšplhaly na neuvěřitelných 81,8 miliardy euro, tedy přes dva biliony korun. To je více, než jaké jsou příjmy celé České republiky. Lidl je tak ekonomicky silnější než středně velký a poměrně vyspělý stát. Přitom neustále roste. Tržby se za loňský rok zvedly o 23 %. Lidl je jedničkou i v České republice, kde se mu neustále daří navyšovat obrat. Ve sledovaném období dosáhl na 84,4 miliardy korun, přičemž zisk tvořil 5,18 miliardy korun. Český trh je podle čísel také pro tento obchodní řetězec velmi specifický, rozumějte ziskový. Globální ziskovost Lidlu loni činila 2 %, což je možno brát jako určitý standard mezi obchodními řetězci. Ovšem v České republice dosáhla ziskovost trojnásobku, a sice 6 %. To už je vysoce nadstandardní a jen to řečí čísel dokládá to, co si všichni mysleli. Nejen Lidl, ale i další obchodní řetězce české zákazníky doslova ždímou a mají z nich nadstandardní zisky. Nadstandardní zisky Mohlo by se zdát, že tato míra ziskovosti je stále velmi nízká, ovšem v prostředí obchodních řetězců je skutečně vykázaný zisk ve výši 6 % opravdu hodně vysoký. Je potřeba si také říct, že řetězce pro svou mateřskou centrálu vydělávají i jiným způsobem. Velké peníze mají například v nemovitostech, kde podnikají, a v úvahu je třeba brát i nejrůznější transferové platby v rámci koncernu, kterými se zisk uměle zvyšuje, avšak peníze reálně generovány jsou. Čtěte také: Lidl začal s prodejem solárních panelů na balkon. Elektřinu tak může mít zadarmo úplně každý Je přitom zajímavé, že dvojkou po Lidlu je v České republice Kaufland, který patří do stejné skupiny. Schwarz Gruppe tedy tuzemskému trhu doslova dominuje. S mírným odstupem je třetí Albert, ovšem další řetězce už potom ztrácejí poměrně významným způsobem. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Na jedné straně slýcháme, že obchodní řetězce v České republice mají na růžích ustláno a sklízí plody předražených potravin, které prodávají. Na druhé straně jsou ovšem ekonomická data, která svědčí o tom, že to v tomto ohledu přehnaly. Maloobchodní tržby neustále klesají, a to už více než rok. Obchody na odpis To pochopitelně není pro obchodníky optimální situace. A zatímco velké značky supermarketů se stále drží, jelikož mají velkou vyjednávací sílu vůči dodavatelům a prodejní vůči zákazníkům, na některé obchodní řetězce už to tvrdě dopadá. Neměli bychom být tedy překvapeni tím, že přijde větší vlna krachů. Ostatně, už to začalo v loňském roce, kdy zničehonic zkrachoval jeden z oblíbených obchodních řetězců Enapo, respektive jeho provozovatel, společnost Rosa Market. Ačkoliv jde spíše o menší prodejny, celkově jde o velký řetězec, který provozoval kolem 130 vlastních prodejen a další desítky formou franšíz. Šlo tedy o skutečně významného hráče. Rána pro zákazníky je o to větší, že často bylo Enapo či sesterský Pramen jediným obchodem ve vsi či v menším městě. Teď se tamní zákazníci ocitli bez možnosti si ve svém přímém okolí nakoupit. Některé prodejny sice přebírají konkurenti, ovšem zájem nemají ani zdaleka o všechny. Lidé bez práce Ono kdyby ty prodejny totiž nějak skvěle fungovaly, potom by Enapo zřejmě nemuselo končit. Firma přitom generovala mnohamiliardové obraty, ovšem už se jí nedařilo z nich vytvářet zisk, který je pro fungování společnosti klíčový. Nějakou dobu byla ztrátová, přičemž v posledních letech už šlo o stovky milionů ročně. Čtěte také: Nejlevnější obchodní řetězec je najednou v Česku. To nikdo nečekal, nakupují tam i Ukrajinci Dle insolvenčního návrhu činí dluh společnosti nějakých 430 milionů korun. Dluží například svým dodavatelům. Opravdová nepříjemnost je to nicméně především pro zaměstnance, kteří pochopitelně letí na dlažbu. Rosa market jich přitom na plný úvazek zaměstnávala téměř tisíc a další stovky na dohodu. Spousta těchto lidí si teď musí hledat nové zaměstnání. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Je to nepochopitelné, ale české obchodní řetězce si ani v této době, kdy jsou doopravdy pod drobnohledem, nedávají pozor, a stále se snaží zákazníkům prodávat nekvalitní potraviny. Pozornost se tentokrát upřela na Penny Market, který jinak u zákazníků v poslední době sklízí docela pozitivní reakce, a to mimo jiné i za své privátní značky. Nedají si pokoj Jenže právě na tomto poli teď pořádně selhal. Nestalo se to přitom poprvé. Státní zemědělská a potravinářská inspekce už v listopadu loňského roku konstatovala, že řetězec prodává výrazně ošizené těstoviny San Fabio Reginelle. Obsahovaly totiž podstatně méně vajec, než kolik bylo deklarováno na obalu. Jednou by se prohřešek dal pochopit, pokud by si řetězec vzal ponaučení a již ho znovu neopakoval. To se ale bohužel nestalo, a tak teď přišla další rána. Kontroloři si vzali na paškál ten samý výrobek, a opět zjistili, že co do složení nevyhovuje. “Podle informace na obalu měla předmětná potravina obsahovat 20 % vajec, avšak rozbor v akreditované laboratoři potvrdil obsah vajec v množství pouze 12,1 %,” uvádí SZPI ve své zprávě. Jde opět o těstoviny San Fabio Reginelle, tedy produkt pod privátní značkou Penny Marketu. Už toho bylo dost Jeho datum minimální trvanlivosti je do 3. února 2027 a prodává se v balení 500 gramů. Výrobcem je maďarská společnost Gyermelyi Zrt. “Spotřebitelům tak byla poskytnuta zavádějící informace o skutečném složení potraviny,” dodala inspekce. Upozorňujeme na další případ klamání o obsahu vajec v těstovinách z Penny Marketu 🥚 👎➡️ Více informací o zjištění a kompletní fotodokumentace:https://t.co/jOQ40nZBxO🔗 Zjištění obdobného charakteru jsme zveřejnili dne 7. 11. 2023: https://t.co/YJYXRBKrbz #napranyri pic.twitter.com/Fc1O1fwWZm— Potraviny na pranýři (@NaPranyri) February 21, 2024 Čtěte také: Obchody ve velkém ruší samoobslužné pokladny. Češi na ně vyzráli a nakupují zadarmo Tyto těstoviny tedy sice konzumovat můžete. Nebylo na nich shledáno nic závadného, ale na druhou stranu je budete jíst s vědomím, že jste byli oklamáni. Opět se tu někdo pokouší prodávat výrobek, který nesplňuje to, co slibuje. Podobné jednání by mělo být pokutováno přísněji, aby si řetězce daly dobrý pozor. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *