Které motory v autech jsou nejspolehlivější. Některé dokáží najet i milion kilometrů

Nejspolehlivější motor je vděčné téma pro všechny auto-moto odborníky. Univerzální odpověď asi neexistuje. Ale můžeme se spolu pokusit sestavit žebříček motorů, které své kvality prokazují již delší dobu. Statisticky vzato budou uvedené motory patřit mezi nejméně poruchové. To vám následně může pomoci s výběrem skutečného dvoustopého držáka.

Benzín

  • Subaru 3.0 R6 24v

Boxer od Subaru. Tento benzínový šestiválec s 24 ventilovou technikou, hliníkovým blokem, hlavou a s protilehlými písty si místo na předních příčkách žebříčku zaslouží. Ve starších verzích bylo k nalezení i hliníkové sací potrubí, nicméně u modernizované verze máme již plastové a také lanko ovládající škrtící klapku. Za zmínku stojí i proměnlivé časování ventilů a použití variabilního zdvihu.

Ačkoliv se motorová jednotka postupně modernizovala, žádná z verzí nebyla problémová a motor fungoval výborně i po značných nájezdech. Jediná nevýhoda je pravděpodobně ve vyšší spotřebě. Zřídka se totiž dostanete pod 12l/100km. Motor nalezneme v Subaru Legacy, Outback a Tribeca.

  • Toyota 2.0 VVT-i 16v

Benzín od Toyoty je považován za etalon kvality zpracování motorových jednotek a tudíž nesmí na tomto žebříčku chybět. Čtyřválec s dvoulitrem s označením VVT-i disponuje řetězovými rozvody, proměnným časovým sacích ventilů a hliníkovým blokem. O perfektní spalování se stará zešikmená stěna spalovacích komor, která zvyšuje účinnost hoření. Kovaná kliková hřídel je jen třešničkou na bloku, která utvrdí důvěru v tuto pohonnou jednotku.

  • Mitsubishi 1.5 16v MIVEC

Přiznejme si, že Mitsubishi nic lepšího než benzínovou patnáctistovku prostě nevymyslelo. Spolupráce automobilky se společností Daimler-Chrysler se vyplatila a vznikl téměř bezúdržbový motor. Elektronické časování ventilů MIVEC, které funguje na principu natáčení vačky tlakovým olejem v závislosti na zatížení a otáčkách motoru. Díky tomu může zařadit tento motor mezi velice spolehlivé.

Foto: Freepik

Nafta

  • VW Skupina 1.9 TDI

Legendární motory 1.9 TDI, které v optimálním případě naftu dokonce generovali. Alespoň tak nám to bylo občas prezentováno. Skutečností je, že tyto motory získali svou oblibu z důvodu údajné nesmrtelnost. A často opravdu vozidlo shnilo dříve, než dorachtal motor. Přímý vstřik tedy vyřešil častý problém s přehříváním hlavy.

  • Mercedes-Benz 300 D 10v

Motor s naprosto primitivní, ale dokonalou, technologií. Rozvody jsou poháněny osvědčeným řetězem a komůrkové čerpadlo pro distribuci nafty je velmi spolehlivé. Modernizovaná vačková
hřídel dovolí větší otevření sacích ventilů a motor již proto netrpí ztrátami kompresních poměrů.

  • PSA 1.4 HDi 8v

“Čtrnácka hadice” z dílny PSA a Fordu je skutečným držákem. Rozvody běží na řemenu, který dle výrobce má ustát 10 let, nebo 240 tisíc kilometrů. Jednoduché turbo, Common-Rail vstřikování a hliníkový blok zaručí dlouhotrvající funkčnost tohoto motoru.

Foto: Shutterstock, zdroj: autorsky komentář, Hotcars

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 0SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

4 názory k článku “Které motory v autech jsou nejspolehlivější. Některé dokáží najet i milion kilometrů

  1. Milion km zvládne najet i obyčejná benzínová 1.4 v jedničkové Fabii. Je to jen o časté výměně kvalitního oleje a stylu jízdy. Staré atmosférické motory byly koncepčně jednoduché a nemělo se na nich co rozbít. Já mám na koncernové 1.6 16v (BTS) nalítáno přes 600 000km a v životě jsem na motor nešáhl. Měním akorát olej, filtry, svíčky. Spotřeba oleje je cca 0,6 l na 10tkm. Dokonce jsou tam ještě původní rozvody :D. Do háje to začalo jít se všemi motory po honbě za emisemi a s nimi spojeným stupidním downsizingem. A také s prosazováním tzv. long life olejů, což byla úlitba firmám, pro které jsou prodloužené servisní intervaly značnou úsporou peněz. Životnost motorů už neřeší, protože to po 5 letech šoupnou do bazaru, kde si to nějaký neznalý chudák koupí. Obecně se zhruba někdy před 10 lety začlo i výrazně šetřit na materiálech, ztenčily se plechy karosérií, ztenčil se lak a stejně tak došlo k šetření na materiálech i u motorů a jejich součástí. Vše se dělá jen z nejnutnějšího množství materiálu, aby to vydrželo alespoň do konce záruky. A netýká se to jen lowcost automobilek, ale i prémiových značek (viz např. motor BMW N47). Nicméně současné oturbované tříválce apod. zhovadilosti miliony km opravdu nenajedou, ani kdybyste tam měnili olej každý den. Po 150tkm jdou tyhle motory do háje. Už jsem dělal několik generálek na litrových třívalcích při 120tkm… Ale pořád je ta generálka levnější, než po 120tkm kupovat za půl míče novou baterku do elektromobilu 😀

    1. Já měl před 20 lety jedničkovou Octavii s tím klasickým 66kw turbodieselem a jak jsem ho kámšovi prodával, tak měla najeto 360 tisíc. On ho po pár letech taky prodal kámošovi, kterého známe oba.To auto jezdí dodnes a teď má najeto opřes 800 tisíc km. Třetí majitel se už ale nevyhnul výměně turbodmychadla a spojky. Po těch naježděných kilometrech se není co divit. Jo a po 18 letech se objevila koroze na předních blatnících dole u prahů, kde se pod plastovým krytem podběhu ukládají nečistoty. U těch starých a ještě poctivých aut bez ekologických nesmyslů, stačilo fakt jen měnit poctivě olej, rozvody a vychytat sem tam nějakou mouchu (selhání nějakého čidla nebo zlomený drát ve dveřích) aby spolehlivě sloužilo dvě a možná i tři dekády. Mám teď v práci možnost jezdit s dva roky starým trojkovým Superbem Laurin&Klement a je to děs. Jezdí se s tím samozřejmě nesrovnatelně líp než s jedničkovou Octávií, ale na přístrojovce furt vyskakují nějaké chyby a každou chvíli musí do servisu. Jet s ním někde do Chorvatska bych měl strach, že něco klekne. Kolegovi se už stalo, že se ten Superb sám od sebe zablokoval, na displaji přístrojovky se spustil alarm a auto nešlo ani odbrzdit ani nastartovat. Musel volat odtahovku. Čím více elektronických a ekologických vychytávek, tím je to horší se spolehlivostí i celkovou provozní výdrží auta.

  2. Jestli dáváte mezi držáky motory od Fordu….. fakt supr dement specialisti—-
    výsměch všem od rádo-by chytráků Ford-fuj tajb auta….. NO COMENT

  3. To musely být povětšinou starší auta, tak asi 15,20 a možná sem tam i 25 let nazpátek!!!!!!!!!!!§

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *