Máte spalovací motor? Pojedete pomaleji, chystá se na Slovensku

Občas se mi zdá, že naši nejbližší sousedé (tedy alespoň mluvou) Slováci elektromobilitu tolik neřeší. Opak se ukázal být pravdou. Jen se na Slovensku místní vláda rozhodla svým občanům informace podobného typu předkládat pomocí šokové metody. Bez varování prostě vyskočí nařízení, o kterém se většinově vůbec předem nevědělo.

Na Slovensku je podpora elektromobility minimální

Je stále pravdou, že co se týče podobných nařízení jsou na tom o velký kus za námi. Není pro ně prostě zatím velké téma, tak jako bohužel u nás. Podpora pro podobné účely je zcela mizivá, To se má ale brzy změnit. Ve hře tak brzy bude masivní podpora nejen pro rozvoj elektromobility, ale dokonce i tvrdá opatření proti běžným vozidlům se spalovacím motorem. A právě zde je zbystříme. Podpora elektromobility budiž, Evropská Unie si tento směr vybrala a Slovensko jako členský stát na to dříve, nebo později musí reagovat. Problémem je ale už avizované potírání spalovacích motorů.

Ministerstvo hospodářství Slovenské republiky momentálně zpracovává data a analýzy od vlastních i nezávislých odborníků k posouzení celkového programu na podporu bezemisních dopravních prostředků. Na jejich názoru zde velmi záleží, což je v rámci EU nevídaný jev a celý plán tak stále nemá pevné obrysy. Na veřejnost ale prosákly plánované obstrukce pro majitele spalovacích vozů po zavedení této reformy.

Foto: Shutterstock

Bezemisní zóny a omezení rychlosti na dálnicích

Značnou výhodou pro majitele elektro-vozů mají být snížené sazby na parkovištích ve vlastnictví města. Elektro-auta by tak mohly parkovat zdarma, se slevou, dokonce i na místech pro rezidenty. V některých případech má dokonce dojít k vybudování parkovišť pouze pro “bezemisní” vozidla.

Další bodem programu má být i omezení rychlosti na dálnicích pro vozidla se spalovacím motorem. A nejde o kosmetickou úpravu, ale o zcela razantní krok – z původních 130 km/h až na pouhých 100 km/h. Jde o zřejmou inspiraci z Rakouska. To souvisí i s návrhem na vytvoření bezemisních zón, kdy majitelé spalovacích motorů zaplatí jen za pouhý vjezd do takové oblasti. Prohlášení o snížení ceny za dálniční známku pro elektro-auta už v tomto kontextu je už spíše jen úsměvné. Uvidíme, jak v celém plánu Slováci dojdou daleko.

Foto: Shutterstock, zdroj: TopSpeed, Automania

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 24SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

5 názorů k článku “Máte spalovací motor? Pojedete pomaleji, chystá se na Slovensku

  1. Nemluvě o tom, že oni si nechají zpracovat studii, zjistí že je to nesmysl a nic se nestane. Tyhle poplašné zprávy jsou fakt už k smíchu. Navíc lze předpokládat, že EU během pár let zjistí, že spalovací auta elektrickými nahradit v dohledné době nelze a celý ten nesmysl se zákazem spalovacích motorů se bude odsouvat a odsouvat a odsouvat… Troufnu si na 99% tvrdit, že každý, komu je dnes alespoň 30 let, nemusí nějaké autíčka na baterky do své smrti vůbec řešit.

    1. Elektromobilita je utopický nesmysl, který není v EU protlačován k vůli nějaké ekologi. To je jenom krycí mlha.Vládnoucí třída vždycky mlží a vymýšli zástupné důvody, když chce prosadit něco, co by se lidem nelíbilo a hrozily by občanské bouře. Napřímo to lidem nikdy neřekne. Ono tu jde o to, vytlačit většinu lidí z přeplněných silnic a dálnic. Zbavit chudinu možnost mít levná auta se spolovacím motorem a tudíž je zbavit další osobní svobody, mobility. Už je předem jasné, že chudina mít prachy na elektrovergly mít nebude, ani na staré a ojeté k vůli nutnosti výměny baterií, jež cenou vysoko přesáhnou hodnotu elektroojetiny. Takže vlastnictví a provoz osobních elektroaut bude jen výsadou bohatých a ostatní utřou. Chytře vymyšleno, že? Jaký je ten skrytý záměr už naplno řekl i jeden šéf automobilky, takže to není z mé strany žádná konspirace.
      https://www.autoforum.cz/zajimavosti/lide-v-bruselu-jsou-slepi-a-hlusi-chteji-jen-dostat-obycejne-lidi-z-aut-rika-sef-jedne-z-nejvetsich-automobilek/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=dxdyXmT7Riz-202211141335&dop_id=18472339

  2. To jsou miláčci a ekologové :o)
    Takže místo toho, abych to mohl v klidu šudlat 130km/h po dálnici na 6, tak pojedu na 4-5 100km/h… sice to bude výrazně hlučnější a budu mít i větší spotřebu, ale ekologovo srdce zaplesá. Nádhera! Víc takových.
    A udělat vyhrazené parkoviště jen pro elektromobily je super. Až chytne první, tak to bude jak v Simpsonových skládka pneumatik – jen se tam dá cedule – hoří nepřetržitě již od roku 2023 :o)

  3. To je naprostá stupidita, protože spalovací auto čím déle jede tím víc spalin vypustí!!!!!!!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *