Zákon jako kladivo na nepoučitelné české řidiče. Nepředjedeš do 30 vteřin, máš problém

Asi nikdo koho autor zná nemá rád situace, kdy se začnou na dálnici předjíždět dva kamiony. Nedočkavý kamioňák z jakéhokoliv důvodu cítí touhu svého pomalejšího kolegu řidiče předjet. Pokud tedy jeden jede 85 km/h a druhý se ho “devadesátkou” snaží předjet, může trvat předjíždění dlouhou dobu. To samozřejmě na plynulosti provozu a klidu ostatních motoristů nijak nepřidává. U nás mohou kamiony předjíždět pouze na vybraných úsecích D1, D5, D8, D11 v čase od 6:00 do 22:00 hodin. Momentálně se uvažuje i o plošném zákazu předjíždění kamionů. Ještě dále jsou myšlenkami v Polsku.

Tvrdý chléb řidiče profíka

Už Ladislav Vodička ve své slavné písni vyzdvihuje klady a zápory povolání řidiče kamionu. Je to vskutku nevděčné povolání. Denně za volantem, neustále v pozoru a ještě se řadíte mezi neoblíbenou část běžného provozu na komunikacích. Přitom logistické kapacity kamionů není možné nijak nahradit. Až příště budete nadávat na kamion, uvědomte si, že obvykle převáží věci a potraviny, bez kterých se neobejdete. Slušné chování by tedy mělo být platné jak pro řidiče kamionů, tak pro “vodiče” osobních vozů.

Statisticky nejméně ohleduplní jsou údajně polští špeditéři. Možná i proto byla v Polsku navržena nová zákon ohledně předjíždění kamionů. Ten říká, že kamion může na vybraných úsecích předjíždět, nicméně pouze po dobu maximálně 30 vteřin. Jinak na řidiče čeká mastná pokuta. Návrh je jistě zajímavý, nicméně v něm vidím několik vážných zádrhelů.

Foto: Shutterstock

Nevymahatelný a nepoužitelný zákon

Averze proti zásobovací logistice je tedy na stejné úrovni jako u potratů a ateismu. Navíc by mě zajímalo, jak celý přestupek vymáhat. Policie by musela hříšníka chytit při činu, nebo by si měl řidič měřit sám měřit čas předjíždění a případně se udat? Co reakční čas? Jak říkají Cimrmani “Nápad jistě dobrý, výsledky nebyly dobré”. Musíme jen doufat, že podobného schématu se nechytne nějaký zoufalec, chytající politické body. Zbytečnou šikanu na silnicích si nezaslouží nikdo.

Foto: Shutterstock, zdroj: ŘSD ČR, PortalRidice

Nenechte si ujít
Na jedné straně slýcháme, že obchodní řetězce v České republice mají na růžích ustláno a sklízí plody předražených potravin, které prodávají. Na druhé straně jsou ovšem ekonomická data, která svědčí o tom, že to v tomto ohledu přehnaly. Maloobchodní tržby neustále klesají, a to už více než rok. Obchody na odpis To pochopitelně není pro obchodníky optimální situace. A zatímco velké značky supermarketů se stále drží, jelikož mají velkou vyjednávací sílu vůči dodavatelům a prodejní vůči zákazníkům, na některé obchodní řetězce už to tvrdě dopadá. Neměli bychom být tedy překvapeni tím, že přijde větší vlna krachů. Ostatně, už to začalo v loňském roce, kdy zničehonic zkrachoval jeden z oblíbených obchodních řetězců Enapo, respektive jeho provozovatel, společnost Rosa Market. Ačkoliv jde spíše o menší prodejny, celkově jde o velký řetězec, který provozoval kolem 130 vlastních prodejen a další desítky formou franšíz. Šlo tedy o skutečně významného hráče. Rána pro zákazníky je o to větší, že často bylo Enapo či sesterský Pramen jediným obchodem ve vsi či v menším městě. Teď se tamní zákazníci ocitli bez možnosti si ve svém přímém okolí nakoupit. Některé prodejny sice přebírají konkurenti, ovšem zájem nemají ani zdaleka o všechny. Lidé bez práce Ono kdyby ty prodejny totiž nějak skvěle fungovaly, potom by Enapo zřejmě nemuselo končit. Firma přitom generovala mnohamiliardové obraty, ovšem už se jí nedařilo z nich vytvářet zisk, který je pro fungování společnosti klíčový. Nějakou dobu byla ztrátová, přičemž v posledních letech už šlo o stovky milionů ročně. Čtěte také: Nejlevnější obchodní řetězec je najednou v Česku. To nikdo nečekal, nakupují tam i Ukrajinci Dle insolvenčního návrhu činí dluh společnosti nějakých 430 milionů korun. Dluží například svým dodavatelům. Opravdová nepříjemnost je to nicméně především pro zaměstnance, kteří pochopitelně letí na dlažbu. Rosa market jich přitom na plný úvazek zaměstnávala téměř tisíc a další stovky na dohodu. Spousta těchto lidí si teď musí hledat nové zaměstnání. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Je to nepochopitelné, ale české obchodní řetězce si ani v této době, kdy jsou doopravdy pod drobnohledem, nedávají pozor, a stále se snaží zákazníkům prodávat nekvalitní potraviny. Pozornost se tentokrát upřela na Penny Market, který jinak u zákazníků v poslední době sklízí docela pozitivní reakce, a to mimo jiné i za své privátní značky. Nedají si pokoj Jenže právě na tomto poli teď pořádně selhal. Nestalo se to přitom poprvé. Státní zemědělská a potravinářská inspekce už v listopadu loňského roku konstatovala, že řetězec prodává výrazně ošizené těstoviny San Fabio Reginelle. Obsahovaly totiž podstatně méně vajec, než kolik bylo deklarováno na obalu. Jednou by se prohřešek dal pochopit, pokud by si řetězec vzal ponaučení a již ho znovu neopakoval. To se ale bohužel nestalo, a tak teď přišla další rána. Kontroloři si vzali na paškál ten samý výrobek, a opět zjistili, že co do složení nevyhovuje. “Podle informace na obalu měla předmětná potravina obsahovat 20 % vajec, avšak rozbor v akreditované laboratoři potvrdil obsah vajec v množství pouze 12,1 %,” uvádí SZPI ve své zprávě. Jde opět o těstoviny San Fabio Reginelle, tedy produkt pod privátní značkou Penny Marketu. Už toho bylo dost Jeho datum minimální trvanlivosti je do 3. února 2027 a prodává se v balení 500 gramů. Výrobcem je maďarská společnost Gyermelyi Zrt. “Spotřebitelům tak byla poskytnuta zavádějící informace o skutečném složení potraviny,” dodala inspekce. Upozorňujeme na další případ klamání o obsahu vajec v těstovinách z Penny Marketu 🥚 👎➡️ Více informací o zjištění a kompletní fotodokumentace:https://t.co/jOQ40nZBxO🔗 Zjištění obdobného charakteru jsme zveřejnili dne 7. 11. 2023: https://t.co/YJYXRBKrbz #napranyri pic.twitter.com/Fc1O1fwWZm— Potraviny na pranýři (@NaPranyri) February 21, 2024 Čtěte také: Obchody ve velkém ruší samoobslužné pokladny. Češi na ně vyzráli a nakupují zadarmo Tyto těstoviny tedy sice konzumovat můžete. Nebylo na nich shledáno nic závadného, ale na druhou stranu je budete jíst s vědomím, že jste byli oklamáni. Opět se tu někdo pokouší prodávat výrobek, který nesplňuje to, co slibuje. Podobné jednání by mělo být pokutováno přísněji, aby si řetězce daly dobrý pozor. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Rok 2024 přináší značné množství změn, které se dotýkají financí českých domácností. Některé probíhají automaticky a nic s nimi nezmůžete. Jednoduše dostanete méně peněz v rámci čisté mzdy kvůli zavedené nemocenského pojištění a nebudete mít ani nárok na nejrůznější daňové slevy. Je potřeba upravit příkaz Některé věci ovšem přeci jenom zachránit lze. Došlo například k velkým změnám v důchodovém spoření, a to zejména v tom, jakým způsobem ho stát podporuje formou státního příspěvku. Lidé by si však měli u svých bank neprodleně zajistit příslušnou úpravu parametrů, jinak totiž přijdou o peníze, na které by měli nárok. Letošní rok totiž přinesl nutnost navýšit si minimální vklad pro čerpání státního příspěvku na důchodové spoření. Vše začne platit až od 1. července 2024, tudíž máte ještě určitou porci času, avšak rozhodně byste neměli váhat. Pakliže jste si dosud posílali minimální částku ve výši 300 Kč, přičemž jste za to dostávali poměrně velmi štědrý příspěvek 90 Kč měsíčně od státu, potom od července nic takového platit nebude. Devadesát korun totiž neobdržíte. Sice si stále budete moci spořit ony tři stovky za měsíc, ovšem už to bude bez podpory ze státní kasy. Abyste si ji udrželi, musíte si v bance upravit příkaz alespoň na 500 Kč. Potom budete dostávat státní příspěvek ve výši 100 Kč. Došlo přitom i k úpravě dalších částek, respektive toho, jakým způsobem jsou ze strany státu podporovány. Až do částky 1500 Kč jde o zhoršení, ovšem od této částky se situace pro střadatele zlepšuje. Můžete na tom vydělat Kdo si tak například spoří částku 1500 Kč, dosud dostává od státu 230 Kč, ovšem nově bude dostávat 300 Kč, což je rozhodně příjemnější. Od částky 1700 Kč se potom podpora navyšuje dokonce ze současných 230 Kč na 340 Kč. Měsíční vkladSoučasný státní příspěvekStátní příspěvek od 1. 7. 2024300 Kč90 Kč0 Kč500 Kč130 Kč100 Kč1000 Kč230 Kč200 Kč1500 Kč230 Kč300 Kč1700 Kč230 Kč340 Kč2000 Kč230 Kč340 Kč Jak je vidno, nejsou to zrovna malé změny a byla by škoda jich nevyužít. V tomto případě lze totiž získat i více, než kolik jste dostávali doposud. Zejména u vyšších částek je rozdíl ve státní podpoře téměř padesátiprocentní ve váš prospěch. Čtěte také: Stát pro důchodce náhle zavádí úsporný režim. Připravte se na to, peněz moc nebude Horší to ovšem mají důchodci, kteří přijdou o možnost čerpat v rámci důchodového spoření státní příspěvek. Prý není důvod, aby dostávali tuto formu podpory ve chvíli, kdy už jsou v penzi a čerpají řádný důchod. Foto: Shutterstock 27SdíleníSdíletTweet [...]

3 Replies to “Zákon jako kladivo na nepoučitelné české řidiče. Nepředjedeš do 30 vteřin, máš problém

  1. Kamiony se předjíždí vzájemně proto, protože vozí různě těžký náklad a v kopci tak ten co veze ocelové traverzy zpomalí třeba na 30km/h a já za ním s kamionem naloženým třeba polystyrenem musím zpomalit taky, což je jednak výrazně zdržující a jednak to výrazně zvyšuje spotřebu. Proto pak dotyčného kolegu potřebuji předjet a vzhledem k tomu, že mám omezovač na 90km/h, tak to prostě rychleji nejde. Já mám denně k dispozici povolených pouhých 9 hodin řízení, pokud tedy celý den pojedu za pomalejším kolegů o 5km/h pomaleji než bych chtěl jet, za těch 9 hodin to udělá 45km, což je třeba rozdíl mezi tím, jestli zvládnu dojet domů a nebo jestli budu muset přespat v kamionu 20km od baráku. Pokud by chtěl někdo namítat, že když stojím třeba v koloně, tak to stejně domů nestihnu, tudíž nemusím spěchat, tak to se plete, protože tachograf počítá každou sekundu kamionu v pohybu, tedy když se točí kola. Stání v kolonách, na semaforech, na vykládce atd. se tedy nezapočítává do doby řízení. Toliko k tomu, proč se vzájemně předjíždí kamiony a proč záleží na tom, jestli celý den pojedu 85km/h nebo 90km/h. Takže ano, záleží na tom hodně a dispečeři se nás snaží vytěžovat na maximum, tedy i trasy jsou většinou naplánované na maximální využití doby řízení, rychlosti, eventuálně zatížení. Pokud to nějaký jouda v osobáku nedokáže pochopit a vadí mu, že musí na chvíli zpomalit, tak ať skočí do zdi. A stejně tak politici a rádoby odborníci, kteří nám neustále ztěžujete život všemožnými stupidními výmysly, omezeními a regulacemi, táhněte už do horoucích pekel! Hlavně že se pak divíte, že nejsou řidiči…

  2. Jak už to bývá, pravda je někde uprostřed!!!!!!!Zkrátka a dobře nikdo není neviný!!!!!!!!!!!!!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *