Minář z Lidé PRO rozfofroval 7 milionů jako nic. Obhajuje se předraženým webem

Hnutí Lidé PRO, které chtělo kandidovat v říjnových volbách, ale nakonec končí, protože necítili dostatečnou podporu veřejnosti, zveřejnilo závěrečnou zprávu o svém hospodaření. To se po konci spolku ocitlo pod drobnohledem a mnozí se ptali, jak se z transparentního účtu mohly miliony posbírané od dárců vypařit tak rychle.

Lidé PRO, jehož nejvýznamnější tváří byl Mikuláš Minář, který měl také plnou kontrolu nad prostředky, uvedlo, že za dva měsíce příprav a čtyři měsíce kampaně utratilo celkem 7,29 milionu korun. Příjmy hnutí přitom činily 7,31 milionu korun. Utratit se povedlo tedy téměř vše.

To mnohé zarazilo a podrobnější zprávu o hospodaření si tak vyžádali i podporovatelé a členové hnutí, mimo jiné bývalý ředitel Transparency International David Ondráčka.

Minář teď sice hospodaření zveřejnil, ale otázky příliš nerozptýlil. Není totiž rozepsáno příliš podrobně a některé položky se jeví jednoznačně předražené. Nejvíce vydalo hnutí za vývoj a údržbu webu a informačního systému pro on-line petici. Šlo o 1,15 milionu korun. Web je ale velmi jednoduchý a jeho hodnota se pohybuje maximálně v nižších desítkách tisíc korun. To samé platí o nástrojích pro petice, které nejsou ničím složitým.

Více než milion potom hnutí investovalo do zabezpečení kampaně, v což se počítá pronájem kanceláří, internet, telefony či energie. Na Facebooku potom Lidé PRO utratilo za reklamu částku 576 tisíc korun. Správa těchto kampaní stála dalších 269 tisíc korun.

Na marketingu přitom hnutí Mikuláše Mináře vůbec moc nešetřilo. Například videospot, kterým zahájilo kampaň, stál 278 tisíc korun, což odpovídá práci nejdražších profesionálů. Samotný Minář potom za svou práci oficiálně obdržel 138 728 korun.

Hospodaření tak sice bylo zveřejněno, ale pochybnosti jen stěží rozptýlí. S trochou nadsázky lze ale říct, že je možná dobře, když hnutí s podobným přístupem nespravuje veřejné rozpočty.

Foto: Milion chvilek pro demokracii