Ojetiny nezlevní, uvedl odborník. Za pár let to bude úplná hrůza

Situace na trhu s ojetinami je stále více fluidní. Od začátku roku 2021 vystřelily ceny ojetých vozů směrem vzhůru. A po celé dva roky skutečně nedošlo v tomto směru k žádnému mimořádnému snížení cen. Nabídka v té době ani zdaleka nesplňovala poptávku, úvěry byly výhodné a v běhu nám rotovalo ohromné množství levných peněz. Prodejci vozů tedy logicky nehodlali držet ojetiny zbytečně s cenou dole a přizpůsobili se situaci.

Příchod nové klientely na trh s ojetinami

Auto-moto trh zažívá v poslední době zcela mimořádné situace, které právě zvyšují cenu ojetých vozů. Prvním z nich je příchod nové klientely. Ta pocházela původně z trhu nových vozů. Velké části movitějšího zastoupení populace se prostě nechtělo čekat rok na nové vozidlo a zaměřila svou pozornost na mírně ojeté vozy. Je to logické. Výroba nové Octavie v hodnotě 600.000 trvala skoro 7 měsíců. To je skutečně dlouhá doba. Oproti tomu je dvouletá Octavia za 420.000 Kč k dispozici ihned a vozidlo je totožné. Jen hodnoty na tachometru jsou jiné.

Vstup této skupiny na trh s ojetými vozy znamenal zhruba 10% navýšení poptávky. To ceny ojetin samozřejmě ještě navýšilo. Pro spoustu lidí to ale problém nebyl. Jezdit se prostě musí, zlevnění je v nedohlednu a tak si prostě koupím auto o 50.000 dráže. Navíc zhruba polovina ojetin se prodá na úvěr, kde 50.000 korun navíc nehraje žádnou roli.

Foto: Shutterstock

Ojetiny čeká brzy ještě větší zdražení

Od června roku 2022 se situace pomalinku začínala uklidňovat. Auta už byla pro mnoho lidí příliš drahá. Pamatuji situaci, kdy se dvojková Octavia 2.0 TDI do 100.000 km nesehnala pod 230.000 korun. 10 let staré běžné auto za čtvrt milionu korun. Ceny tak začaly mírně klesat, což vlastně trvá až dodnes. Bazary téměř zejí prázdnotou a dva největší bazarnící u nás propouští přes 400 zaměstnanců každý. Ani to ale neznamená plošné zlevnění vozů.

Drahá auta totiž byla kupována také za drahé peníze. A do mínusu nechce žádný obchodník. Ceny tak budou spíše stagnovat. Nicméně, brzy se projeví efekt nízkých prodejů nových vozů v předchozích letech. Tato vozidla se nejčastěji po třech letech dostávají do bazarů, kde jsou prodávána jako zánovní. Vzhledem ale k velice nízkému počtu prodaných ojetin jich bude velice málo v nabídce, což znamená jediné. Rok 2025 tak tedy pravděpodobně přinese do trhu s ojetými vozy ještě větší drahotu.

Foto: Shutterstock, zdroj: autorský komentář, AutoNews

Nenechte si ujít
Odebírat
Upozornit na
guest
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments