Ojetiny nezlevní, uvedl odborník. Za pár let to bude úplná hrůza

Situace na trhu s ojetinami je stále více fluidní. Od začátku roku 2021 vystřelily ceny ojetých vozů směrem vzhůru. A po celé dva roky skutečně nedošlo v tomto směru k žádnému mimořádnému snížení cen. Nabídka v té době ani zdaleka nesplňovala poptávku, úvěry byly výhodné a v běhu nám rotovalo ohromné množství levných peněz. Prodejci vozů tedy logicky nehodlali držet ojetiny zbytečně s cenou dole a přizpůsobili se situaci.

Příchod nové klientely na trh s ojetinami

Auto-moto trh zažívá v poslední době zcela mimořádné situace, které právě zvyšují cenu ojetých vozů. Prvním z nich je příchod nové klientely. Ta pocházela původně z trhu nových vozů. Velké části movitějšího zastoupení populace se prostě nechtělo čekat rok na nové vozidlo a zaměřila svou pozornost na mírně ojeté vozy. Je to logické. Výroba nové Octavie v hodnotě 600.000 trvala skoro 7 měsíců. To je skutečně dlouhá doba. Oproti tomu je dvouletá Octavia za 420.000 Kč k dispozici ihned a vozidlo je totožné. Jen hodnoty na tachometru jsou jiné.

Vstup této skupiny na trh s ojetými vozy znamenal zhruba 10% navýšení poptávky. To ceny ojetin samozřejmě ještě navýšilo. Pro spoustu lidí to ale problém nebyl. Jezdit se prostě musí, zlevnění je v nedohlednu a tak si prostě koupím auto o 50.000 dráže. Navíc zhruba polovina ojetin se prodá na úvěr, kde 50.000 korun navíc nehraje žádnou roli.

Foto: Shutterstock

Ojetiny čeká brzy ještě větší zdražení

Od června roku 2022 se situace pomalinku začínala uklidňovat. Auta už byla pro mnoho lidí příliš drahá. Pamatuji situaci, kdy se dvojková Octavia 2.0 TDI do 100.000 km nesehnala pod 230.000 korun. 10 let staré běžné auto za čtvrt milionu korun. Ceny tak začaly mírně klesat, což vlastně trvá až dodnes. Bazary téměř zejí prázdnotou a dva největší bazarnící u nás propouští přes 400 zaměstnanců každý. Ani to ale neznamená plošné zlevnění vozů.

Drahá auta totiž byla kupována také za drahé peníze. A do mínusu nechce žádný obchodník. Ceny tak budou spíše stagnovat. Nicméně, brzy se projeví efekt nízkých prodejů nových vozů v předchozích letech. Tato vozidla se nejčastěji po třech letech dostávají do bazarů, kde jsou prodávána jako zánovní. Vzhledem ale k velice nízkému počtu prodaných ojetin jich bude velice málo v nabídce, což znamená jediné. Rok 2025 tak tedy pravděpodobně přinese do trhu s ojetými vozy ještě větší drahotu.

Foto: Shutterstock, zdroj: autorský komentář, AutoNews

Nenechte si ujít
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 1SdíleníSdíletTweet [...]
Lidem v České republice hrozí poměrně velký malér, o kterém většina z nich zatím nic moc netuší. Je to spojeno s držbou nemovitého majetku, která bude nově vyžadovat o poznání více povinností a papírování, než tomu bylo dosud. Jde tak trochu o vedlejší produkt schválení nového stavebního zákona, který přišel i s mnoha takzvanými přílepky, které z něho udělaly ukázkový paskvil. Dejte si papíry do pořádku Co mělo řešit zrychlení stavebního řízení, aby se v Česku konečně začaly pořádně stavět byty, které jsou potřeba jako sůl, paradoxně přináší ještě mnoho dalších komplikací, jež tu dříve nebyly. A to překvapivě i pro stávající majitele nemovitostí. Navíc neplatí, že by se nový stavební zákon týkal především developerů či stavebních společností, jak často panuje mylně rozšířený názor. Dotýká se úplně všech, a to i těch, kdo mají už postavený obyčejný rodinný domek. Nová regulace vstoupila v platnost od 1. ledna 2024, avšak celá záležitost je natolik komplikovaná, že druhá fáze přijde až od 1. července tohoto roku. Právě tehdy naběhnou i všechny možné povinnosti, které už však v té době musíte plnit. Odborníci se teprve teď seznamují s veškerými dopady, které novinka přináší, a informují o nich veřejnost. Ta tak může být ještě nepříjemně překvapena. Jako například v tomto případě, kdy se ukazuje, že lidé, kteří mají nějakou nemovitost, musí uchovávat její projektovou dokumentaci, a to tu, podle které se projekt nakonec realizoval. Nestačí tedy různé prvotní či pozměněné verze. Musíte mít v ruce papír, podle kterého se stavělo. Bude to hodně drahé Mnozí ho pochopitelně nemají, takže bude docházet k paradoxní situaci, kdy si budou muset opatřit projekt na základě toho, jak byl dům ve skutečnosti postaven, tedy jaksi reverzně. A teď se podržte. Netýká se to totiž pouze těch domů, které budou postaveny poté, co vstoupila novela stavebního zákona do praxe. Vše bude platit i zpětně na veškeré již postavené nemovitosti v České republice. Čtěte také: Výrazně vyšší dědická daň vás může odradit od toho, abyste odkázali nemovitost dětem Pakliže si říkáte, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá a že na tuto hru nepřistoupíte, potom byste měli také vědět, jaké jsou v takovém případě sankce. Ty totiž nejsou vůbec nízké. Původně se počítalo s už tak vysokou pokutou ve výši 200 tisíc korun, avšak ta byla pro jistotu ještě navýšena na 400 tisíc. V případě, že tedy povinnosti nesplníte, připravte si rovnou tučný balík. Foto: Shutterstock, zdroje: ČKA, MMR, ČKAIT 83SdíleníSdíletTweet [...]

5 názorů k článku “Ojetiny nezlevní, uvedl odborník. Za pár let to bude úplná hrůza

  1. A co obchodníci s těmi auty budou dělat, když je za draho nikdo kupovat nebude? Lidi k vůli drahým energiím a obří inflaci mají stále míň peněz, takže budou radši donekonečna udržovat v provozuschopném stavu svoje stará auta a na předražená auta z bazarů se vyprdnou. Boháči si raději koupí auto nové. Bazary praskají ve švech a každé auto, které tam stojí, ztrácí každým dnem na hodnotě. Bazarníkům nezbude nic jiného, než jít s cenami rapidně dolů aby vůbec něco prodali.

    1. Myslím, že se dostáváme do fáze v tom úžasném, západním světě, kdy auta nebude brzy nikdo řešit. Ani ojetá, ani ta stávající v garáži, na ulici či dvorku. Možná nová pro velmi úzký okruh obyvatelstva.
      Samozřejmě to nevím. Pouze odhaduji. Myslím si to. Rád bych se v úvaze mýlil. Sám jsem vášnivý motorista…

  2. Ojetiny za poslední rok zlevnily o třetinu a dalších 20% se dá bez problémů usmlouvat na místě. Kolega z práce teď koupil 5 let starou Octavii 1.6tdi s ověřeným nájezdem lehce přes 100tkm za necelých 200.000,-. Stočené to není a stav auta odpovídá najetým km, takže to mi nepřijde nijak extra drahé. Navíc ojetiny se spalovacím motorem samozřejmě zlevňovat budou, protože během 2-3 let bude na tyto auta uvalena uhlíková daň, začnou se i u nás zavádět zákazy vjezdu do měst a od roku 2026 začnou platit emisní povolenky na PHM, takže benzín zdraží o nějakých 5 až 6,- Kč na litr, tudíž se značná část lidí začne z donucení poohlížet po autíčkách na baterku a o ty spalováky nebude moc zájem. Chudší si je kvůli výše uvedeným nákladům nebudou moci dovolit provozovat a bohatí si koupí elektrovehikl, aby měli klid od ekofanatiků.

  3. To mě vůbec nepřekvapuje, to se dalo čekat!!!!!Euro dementi spustili odpočítávání časované atomové bomby!!!!!!!!!!!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *