“Politici mají jediného nepřítele: Auto.” Likvidujeme vlastní blahobyt, píše nejčtenější německý deník

Němci si začínají všímat toho, že jejich politická reprezentace má pro něj připraveny změny, které obrovským způsobem změní jejich život. Symbolem této změny se přitom stávají auta, tedy dosavadní klenot německé ekonomiky a špičkový exportní artikl.

Mnozí se tak začínají ptát, proč prakticky všechny relevantní politické strany tak moc bojují za to, aby vývoj za posledních sto let v tomto směru přišel vniveč.

Teď si na téma posvítil i nejčtenější německý deník, kterým je Bild. “Dříve v předvolebním boji platilo: smějící se politici se nechávají fotit v továrnách s dělníky a jak láskyplně hladí díly karoserie. Bylo to dobré pro ekonomiku i národní hrdost. To už ale bylo,” píše deník ve svém komentáři. “Tento rok zažíváme volební boj proti autu a lidem, kteří jsou na svých čtyřech kolech závislí.

Ceny benzínu? Musí stoupnout. Spalovací motory? Musí zmizet. Namísto toho tu máme snění o městech bez aut a dopravě na jízdních kolech,” píše dále Bild.

Autor komentáře Willi Haentjes míní, že to není jen boj proti pohodlnému využívání služebních vozů, ale rovnou cílená politika proti milionům středně vydělávajících občanů, proti stovkám tisíc pracovních míst, proti vesnicím a malým městům.

Pokud si normální občan brzy nebude moct dovolit vlastní auto a benzín, a my takového člověka nebudeme ve městech chtít, znamená to konec pro “Autoland Německo”. Znamená to konec pro průmysl, který nám desítky let zajišťoval blahobyt,” uzavírá Bild svůj v Německu hojně sdílený komentář.

Nejsou to příjemné vyhlídky ani pro Českou republiku, která je v nadsázce občas označována za 17. spolkovou zemi, a to především kvůli napojení na německý autoprůmysl. Tomu však teď hrozí obrovské problémy, do nichž se může snadno dostat i Česko.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 49SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

10 názorů k článku ““Politici mají jediného nepřítele: Auto.” Likvidujeme vlastní blahobyt, píše nejčtenější německý deník

  1. Cena bytu v roce 1982 35 000 Kčs což bylo mých 20 platů,dnes 6 milionů což je mých 300 dnešních platů…netvrdím že tehdy nebyli byty stejně jak dnes..nájem 300 dnes 10-20 tisíc..

  2. Když jsou Němci blbí a jsou schopni dát 20% neomarxistum ze strany Grüne Partei tak čemu se diví ?!! Vždyť ta to strana je pro Němce a celou střední a západní Evropu stejné zlo a nebezpečí jako v Čr strana Piráti !!! Proto prosím všechny slušné občany dělejma každý den vše pro to aby Piráti+Stan nezískali více jak 18% hlasu jinak bude s tou to zemí zle nedobře !!!

  3. Nojo pravda,až lidem v unii dojde co vlastně nařizuje,a vedení unie dělá co chce německo tak určidě dojde k rozpadu unie ,a tím i odtržení kolonii od německa

  4. Sto let vývoje osobní motorové dopravy byla cesta do pekel. Většina lidí si vůbec neumí představit svět bez osobních aut a motorek a přitom by to byl svět nádherný. Samozřejmě s adekvátní veřejnou dopravou. Navíc radikální snížení hustoty provozu by umožnilo pro veřejnou a třeba i kamionovou dopravu zavést vozidla s automatickým řízením, přinejmenším na dálnicích a hlavních tazích. Tím by se předešlo nedostatku řidičů při velkém zvýšení jejich potřeby. Ale i tak budou místa, kam nic nepojede, protože není žádoucí, aby tam lidé vůbec byli – typicky národní parky a přírodní rezervace.

    1. Je mi líto: Pitomost. Utopické knize z 60. let (spíš raných) se dá taková představa prominout. Serióznímu plánovači rozhodně ne. Buď ta hromadná doprava skutečně plnohodnotně nahradí individuální, pak ale bude naprosto šíleně ztrátová a současně neekologická, nebo bude neschopná a nepoužitelná, a pak tlak na individuální dopravu a její rozšiřování bude trvale velký a vf demokracii neopominutelný.

      1. Tak jistě budete muset čekat i více než pět minut a cestu plánovat, tak jako když jedete veřejnou dopravou dnes. Zadarmo taky nebude. Ale jen si vemte, kolik jízd je dneska úplně zbytečných – lidi si vzpomenou a jedou si třeba pro pizzu, nebo se jen tak projet. To taky určitě nebude možné. Nesmíte se na to dívat pohledem dnešního automobilisty, ale z pohledu ekologické rovnováhy, kdy musí začít vycházet rovnice ekologického dluhu. Od roku 1971 nevychází čím dál víc. A k tomu klidné a příjemné prostředí bez aut jako bonus.

        https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ode-dneska-zijeme-jako-lidstvo-na-ekologicky-dluh.cerpame-prirodni-zdroje-nejrychleji-v-historii

  5. Na vesnicích o víkendu ani žádná veřejná doprava není. Němci fanaticky mění auta po pár letech,ale jen výroba za sebou nechává stopu větší než provoz. Ale to je nezajímá. Jen vyrábět a šrotovat. Tady má vesnické auto najeto po 20letech 150tisíc,tam za 4roky. A snížením výroby by se snížila i kamionová doprava, protože automobilky ekologickou železnici při výrobě ani nevyužívají.

    1. Železnice je u nás prakticky stoprocentně vytížená. Alespoň na hlavních tazích. Na železnici žádnou významnou dopravu prostě nedáte. Znamenalo by to buď vyrobit paralelní koleje, nebo nové tratě. To se zelenými v zemi prostě nepůjde.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *