Jen nedlouho poté, co automobilka Škoda Auto definitivně odpískala novou Fabii Combi, protože už se kvůli emisním normám jednoduše nevyplatí, vystoupil šéf Škodovky a zhodnotil plány Evropské unie v prosazování elektromobility a naopak upozaďování vozidel se spalovacími motory. Právě díky nim získal evropský průmysl v posledních desítkách let obrovské a celosvětové renomé. Podle Thomase Schäfera je snaha EU tvrdě prosazovat elektromobilitu šílená. “It’s crazy,” prohlásil Schäfer pro britský automobilový magazín Auto Express.
Kromě toho, že chce Evropská unie víceméně zakázat vozy se spalovacím motorem někdy kolem roku 2030, od roku 2025 by měla začít platit také výrazně přísnější emisní norma Euro 7. Právě ta teď Schäferovi leží hodně v žaludku. “Pokud začne Euro 7 platit v podobě, v jaké všichni říkají, bude to znamenat zdražení Škody Fabia minimálně o 5000 eur,” uvedl Schäfer. V přepočtu na české koruny by to znamenalo průměrné zdražení tohoto oblíbeného vozu o 130 tisíc korun. Vzhledem k ceně tohoto vozu někde kolem 350 tisíc korun by to znamenalo obrovské zdražení, což by zase způsobilo, že by si ho mohl dovolit jen málokdo.
Čtěte také: Rána pro Škodovku. VW zatrhl novou Fabii Combi, kvůli normám EU už se nevyplatí
“Dopad na menší auta by byl proporcionálně mnohem zásadnější než na větší modely,” vysvětlil Thomas Schäfer normu Euro 7, kterou bruselští byrokraté horečnatě připravují. Paradoxně tak svými kroky docílí opačného efektu, než který by si přáli. Malá auta se přestanou vyrábět a lidé si budou kupovat větší vozy s větší spotřebou a horšími emisním poměrem. Podle Schäfera by tato norma způsobila, že auta s aktuální cenou do 20 tisíc liber, tedy přibližně 600 tisíc korun, v podstatě skončí.
Thomas Schäfer označuje chystanou normu Euro 7 za nesmyslnou i proto, že vzniká v podstatě souběžně s tlakem na rozvoj elektromobility. Automobilky tak musí aktuálně investovat obrovské prostředky do vývoje nových elektrických modelů a teď by musely nemalé prostředky dávat ještě do vývoje spalovacích motorů, které už jsou podle aktuální normy Euro 6 v podstatě na hraně technicky možného. “Zavádět Euro 7 na cestě k plné elektrifikaci na konci tohoto desetiletí je směšné, protože pak musíme investovat obrovské peníze do tohoto kroku, namísto toho, abychom investovali do elektrifikace. Vše to akorát zbrzdí,” uvedl Schäfer.
Slova šéfa Škody Auto překvapila a jsou interpretována jako ojedinělý hlas z evropského automobilového průmyslu, který se staví vůči plánům Evropské unie. Thomas Schäfer přitom do automobilky přišel teprve loni po nečekaném konci úspěšného Bernharda Maiera, který měl však tak trochu pověst rebela. Šéf mateřského koncernu Herbert Diess přitom v čele stále klíčovější Škodovky chtěl mít někoho loajálnějšího a více “koncernově přemýšlejícího”. Je to přitom právě Diess, který se snaží s EU nepouštět do konfliktu a veřejně akceptuje veškeré její plány. Volkswagen se rozhodl do elektrifikace investovat v míře nevídané a sám oznámil, že jeho automobilky ukončí vývoj nových vozů se spalovacím motorem do roku 2030.
Foto: Shutterstock