Šéf Škodovky způsobil obrovský rozruch. Plány EU označil za šílené. “Auto pod 600 tisíc si už nekoupíte.”

Jen nedlouho poté, co automobilka Škoda Auto definitivně odpískala novou Fabii Combi, protože už se kvůli emisním normám jednoduše nevyplatí, vystoupil šéf Škodovky a zhodnotil plány Evropské unie v prosazování elektromobility a naopak upozaďování vozidel se spalovacími motory. Právě díky nim získal evropský průmysl v posledních desítkách let obrovské a celosvětové renomé. Podle Thomase Schäfera je snaha EU tvrdě prosazovat elektromobilitu šílená. “It’s crazy,” prohlásil Schäfer pro britský automobilový magazín Auto Express.

Kromě toho, že chce Evropská unie víceméně zakázat vozy se spalovacím motorem někdy kolem roku 2030, od roku 2025 by měla začít platit také výrazně přísnější emisní norma Euro 7. Právě ta teď Schäferovi leží hodně v žaludku. “Pokud začne Euro 7 platit v podobě, v jaké všichni říkají, bude to znamenat zdražení Škody Fabia minimálně o 5000 eur,” uvedl Schäfer. V přepočtu na české koruny by to znamenalo průměrné zdražení tohoto oblíbeného vozu o 130 tisíc korun. Vzhledem k ceně tohoto vozu někde kolem 350 tisíc korun by to znamenalo obrovské zdražení, což by zase způsobilo, že by si ho mohl dovolit jen málokdo.

Čtěte také: Rána pro Škodovku. VW zatrhl novou Fabii Combi, kvůli normám EU už se nevyplatí

Dopad na menší auta by byl proporcionálně mnohem zásadnější než na větší modely,” vysvětlil Thomas Schäfer normu Euro 7, kterou bruselští byrokraté horečnatě připravují. Paradoxně tak svými kroky docílí opačného efektu, než který by si přáli. Malá auta se přestanou vyrábět a lidé si budou kupovat větší vozy s větší spotřebou a horšími emisním poměrem. Podle Schäfera by tato norma způsobila, že auta s aktuální cenou do 20 tisíc liber, tedy přibližně 600 tisíc korun, v podstatě skončí.

Thomas Schäfer označuje chystanou normu Euro 7 za nesmyslnou i proto, že vzniká v podstatě souběžně s tlakem na rozvoj elektromobility. Automobilky tak musí aktuálně investovat obrovské prostředky do vývoje nových elektrických modelů a teď by musely nemalé prostředky dávat ještě do vývoje spalovacích motorů, které už jsou podle aktuální normy Euro 6 v podstatě na hraně technicky možného. “Zavádět Euro 7 na cestě k plné elektrifikaci na konci tohoto desetiletí je směšné, protože pak musíme investovat obrovské peníze do tohoto kroku, namísto toho, abychom investovali do elektrifikace. Vše to akorát zbrzdí,” uvedl Schäfer.

Slova šéfa Škody Auto překvapila a jsou interpretována jako ojedinělý hlas z evropského automobilového průmyslu, který se staví vůči plánům Evropské unie. Thomas Schäfer přitom do automobilky přišel teprve loni po nečekaném konci úspěšného Bernharda Maiera, který měl však tak trochu pověst rebela. Šéf mateřského koncernu Herbert Diess přitom v čele stále klíčovější Škodovky chtěl mít někoho loajálnějšího a více “koncernově přemýšlejícího”. Je to přitom právě Diess, který se snaží s EU nepouštět do konfliktu a veřejně akceptuje veškeré její plány. Volkswagen se rozhodl do elektrifikace investovat v míře nevídané a sám oznámil, že jeho automobilky ukončí vývoj nových vozů se spalovacím motorem do roku 2030.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Příjemné procházky malebnou krajinou patří ke koloritu životního stylu v České republice. Vždyť jsme zemí turistických klubů a například nikde jinde na světě nenajdete tak skvěle značenou síť turistických stezek. Nejlepší na tom je, že na rozdíl od mnoha jiných zážitků jsou procházky zcela zdarma a dostupné pro každého stejně, ať už je to boháč nebo člověk, který má hluboko do kapsy a nic moc jiného si dopřát nemůže. Vstup zakázán To vše je teď ale ve velkém ohrožení. Přichází totiž novela o myslivosti, která opravdu nečekaně zasahuje do možnosti procházet se na mnoha místech. Jde o to, že majitelé budou mít mnohem větší kontrolu nad svými lesy. Možná si říkáte, že ty přeci v Česku vlastní především stát, jenže tak tomu vůbec není. Možná ani netušíte, kolikrát jste se na svých toulkách přírodou procházeli v lesním porostu, který někomu patří. Vy jste ho ale mohli zcela volně prozkoumávat, bez jakýchkoliv omezení. To už napříště nemusí být možné, jelikož novela dává majitelům lesů značné možnosti, jak s nimi nakládat. Předně jde o to, že kdo vlastní alespoň 50 hektarů lesa, může si tam zřídit oboru a veřejnosti zakázat, případně výrazně omezit přístup. Lze si ostatně představit i situace, kdy taková obora bude zřízena nikoliv za účelem myslivosti, ale prostě proto, aby měl někdo svůj les jen sám pro sebe, popřípadě proto, aby zde mohl za vstup či průchod vybírat poplatky. Odborníci mají obavy Mohlo by tak dojít k naprosto bizarní situaci, kdy se vydáte na nějakou túru, ale v jejím průběhu budete muset několikrát zaplatit jakési mýto za průchod lesa. Český svaz ochránců přírody proto už bije na poplach a varuje před tím, že běžní lidé jednoduše ztratí přístup k velké části přírody, která jim byla dosud přístupná. “Podle Ministerstva zemědělství se nyní bude oplocení obor (někdy o délce několika km) posuzovat jako drobná stavba a tedy bez povolení stavebního úřadu. Hlavním argumentem ministerstva je přitom ochrana a posílení vlastnických práv,” uvádějí k tomu ochránci přírody. Čtěte také: EU zakáže oblíbené potraviny. Tohle už si v Česku nikdy nekoupíte. Lidé jsou z toho na větvi Dnes je v České republice přibližně na 200 obor, ovšem jakmile vejde zmíněná novela v platnost, jejich počet se pravděpodobně hodně rozšíří. Je pravdou, že účelové zřizování obor se může dostat do rozporu s právem na obecné využívání lesa, ovšem je otázkou, zda bude stát schopen vše náležitě hlídat a kontrolovat. Nehledě na to, že zvířatům budou narušeny jejich přirozené koridory. Foto: Shutterstock, zdroje: ČSOP, ASZ 36SdíleníSdíletTweet [...]
Zdá se, že v České televizi byla rozehrána skutečně velká hra. Velké změny se očekávaly už poté, co loni nastoupil nový generální ředitel Jan Souček. Avšak ten se několik měsíců držel velmi zkrátka a do personálií příliš nezasahoval. Tu a tam se ovšem objevovaly náznaky, že se přeci jen něco chystá. Už to propuklo Například na konci loňského roku skončil kontroverzní moderátor Jakub Železný, byť to bylo vysvětleno tak, že si bere volno na vlastní žádost. Takovýchto případů ale postupně přibývalo. Na neplaceném volnu je nově také známý redaktor Jiří Hynek, který se podle všeho zamotal do kauzy IKEM a čelí podezření, že se snažil ovlivňovat vysílání a reportáže ve prospěch jedné ze stran. Do sporu se Součkem se pustil i známý moderátor Václav Moravec, kdy stížnost na něj se řešila na etickém panelu České televize. Zatímco tento panel se ho zastal, generální ředitel jeho rozbor nepřijal a požadoval ho více zdůvodnit, což je veřejně bráno jako podkopávání Moravcovy pozice a zpochybňování práce etického panelu, který tvoří vážené osobnosti z akademického a odborného světa. Respektive byl jimi tvořen, jelikož se stala skutečně nečekaná věc. Coby vyjádření nesouhlasu s postupem ředitele České televize totiž kompletní etický panel rezignoval. Nezdá se však, že by to Součka nějak zvlášť popudilo. Ústy své mluvčí označil bývalé členy za lidi někdejšího ředitele Petra Dvořáka s tím, že do panelu vybere nové členy. Musí se to vyřešit Každopádně už je naprosto jasné, že v České televizi zuří souboj dvou křídel. Nový ředitel se zjevně rozhodl skoncovat s odporem, který proti němu vytváří dlouholetí zaměstnanci, kteří jsou většinově loajální právě Dvořákovi. V takovém prostředí, kdy řadoví zaměstnanci házejí šéfovi klacky pod nohy, se pochopitelně nedá pracovat, a tak je třeba celou situaci vyřešit. Čtěte také: Česká televize rozzuřila Čechy. Zvyšuje poplatek a platit ho budete muset i za mobilní telefon Vše se přitom děje v době, kdy Česká televize nemá velkou podporu veřejnosti, jelikož lidé si stěžují na nevyvážené zpravodajství. Do toho navíc ČT požaduje navýšení koncesionářských poplatků, což je také mimořádně nepopulární téma. Foto: Shutterstock 15SdíleníSdíletTweet [...]
Kakao astronomicky zdražuje, čokoládová vajíčka jsou na splátky, výrobci typu Marsu potajmu snižují gramáž tyčinek, v Kit Kat nenápadně ubylo čokolády. A bude hůř – tuna kakaových bobů včera prvně v historii uzavřela na ceně přes 200 000 korun Tak draho ještě nebylo Kakaové boby jsou nejdražší v novodobé historii. Tuna kakaových bobů včera poprvé v historii na newyorské burze uzavřela na úrovni převyšující v přepočtu 200 tisíc korun, vyplývá z údajů agentury Bloomberg (viz graf níže). Konkrétně nyní tuna bobů vyjde na 209 719 Kč. To je skutečně jejich nejvyšší korunová cena za celé období od vzniku samostatné České republiky v roce 1993. Přitom průměrná korunová cena tuny bobů v období od ledna 1993 až do včerejška činí 49 092 korun (viz graf níže – vodorovná křivka). Včerejší uzavírací cena je tedy více než čtyřnásobná oproti dlouhodobému průměru. Rekordní je ovšem cena kakaa také v dolarech. Tuna bobů včera obchodování uzavřela na cenovce 8939 dolarů. Přitom průměrná burzovní cena bobů se v období od roku 1959 do letoška pohybuje kolem 1727 dolarů. Nynější cena je tedy více než pětinásobná, ač toto vyjádření nebere v potaz inflační znehodnocování dolaru. Za posledních dvanáct měsíců kakaové boby v dolarech zdražily o zhruba 210 procent. Bezprostředním důvodem je vlna veder v kombinaci se značnou vlhkostí, která letos v únoru zasáhla země jižní části západní Afriky, včetně Pobřeží slonoviny a Ghany, které představují dva světově vůbec největší producenty kakaových bobů. Teploty v dané části Afriky v únoru stoupaly až na 40 stupňů Celsia. Pocitová teplota však kvůli zvýšené vlhkosti dosahovala až k padesáti stupňům, protože vlhké ovzduší omezuje možnost pocení se, tedy přirozeného ochlazování se organismu. Experti abnormální počasí dávají do souvislosti s procesem klimatických změn. Bude ještě hůř Abnormálně vysoké teploty však ohrožují také právě kakaovníky. Již v dubnu přitom tradičně začíná jedna ze sklizňových sezón roku. Obchodníci s kakaem se domnívají, že sucho poničilo úrodu tak rozsáhle, že jsou současné cenové nárůsty opodstatněné – a mnozí dokonce soudí, že cena půjde ještě výše. Podle únorové analýzy americké banky Citigroup mohou kakaové boby zdražit až na úroveň 10 tisíc dolarů za tunu, a to v během následujících měsíců. Jen letos přitom kakaové boby zdražily na burze v New Yorku o 113 procent. Tento dramatický letošní nárůst přitom ještě na pulty obchodů v Evropě nedorazil. Současné ceny čokolády a výrobků z ní odrážejí v Evropě, včetně Česka, tak maximálně jen loňské zdražení kakaových bobů, z nichž se čokoláda vyrábí. Letošní zdražení bobů se kvůli předzásobování výrobců čokolády zatím v její ceně neprojevuje. Jenže časem se samozřejmě projevovat začne. I zákazníci v Česku se tak musí připravit na zdražování čokolády a čokoládových výrobků. Nebo na nenápadné zmenšování velikosti tabulek čokolády nebo třeba gramáže čokoládových tyčinek – při zachování ceny, ovšem. Takto prudce vystřelila cena kakaa v posledních týdnech. / Foto: Lukáš Kovanda Výrobci snižují gramáž Již loni reagoval na růst cen kakaových bobů cukrovinkářský kolos Mars, jehož tyčinky jsou dobře známé také v Česku. Mars potajmu snížil gramáž své čokoládové tyčinky Galaxy, aniž by tedy ovšem snížil také její cenu. V podobném duchu – a kvůli pokračujícímu růstu cen kakaa ještě intenzivněji – budou v nadcházejících měsících reagovat na situaci také další výrobci cukrovinek a čokolády. Klíčový rival Marsu, společnost Hershey, už nenápadně snížila obsah čokolády a kakaového másla ve své klasické tyčince Kit Kat, dobře známé opět i konzumentům v Česku. Čtěte také: Ceny potravin v Česku brzy znovu vystřelí vzhůru. Ekonom prozradil datum. To snad není možné Výrobci cukrovinek začínají ve zvýšené míře nahrazovat čokoládu ve svých výrobcích třeba karamelem, místo kakaového másla zase uplatňují třeba lacinější palmový olej. Do toho dochází ke zmíněnému zmenšování, „smrskávání“, gramáže či velikosti tyčinek a jiných výrobků, a to při zachování ceny, tedy v souladu s praktikou označovanou jako „smrskflace“. Přesto výrobce cukrovinek nakonec zdražující kakao dožene. Ne všichni zákazníci budou tolerovat levnější náhražky a sníženou gramáž za nezměněnou cenu. Banka Morgan Stanley nedávno zhoršila své doporučení ohledně akcií zmíněné čokoládovny Hershey. Růst cen kakaa, jenž započal v polovině loňska, podle banky na Hershey plně dolehne v příštím roce. Už od začátku loňského května se ale její akcie propadly o takřka třicet procent. Čtěte také: Kaufland v Česku spustil úžasnou novinku. Je to tady, konečně tu nakoupíte za ceny jako v Polsku Malou ochutnávkou toho, co vše se ještě může na trhu s čokoládou stát, je nynější předvelikonoční dění v Brazílii, tedy v zemi, kde lidé oslavě Velikonoc tradičně přikládají poměrně silný význam. Někteří tamní prodejci oblíbených čokoládových vajíček je už kvůli růstu ceny nabízejí na splátky. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

23 názorů k článku “Šéf Škodovky způsobil obrovský rozruch. Plány EU označil za šílené. “Auto pod 600 tisíc si už nekoupíte.”

  1. O co Bruselu jde je jasné jako facka až to bije do očí. Jde o to, pod pláštíkem zelené agendy Green deal, udělat individuální dopravu auty nedostupnou pro co nejširší vrstvy obyvatel. Se podívejte na silnice a dálnice jak jsou přecpány, hlavně kolik přibylo kamionů. Těch ještě bude přibývat, protože kšefty se musí hýbat. Takže bruselské pansvo se podfukem na lidi se záchranou klimatu snaží zdražit osobních auta se spalovacím motorem a nejlépe je zakázat. Elektromobily už jsou drahé a chudším lidem se je nevyplatí kupovat ani ojetá k vůli nákladné výměně baterek, ale auta se spalovacím motorem jsou furt dostupná.

  2. Naprotý souhlas s lubajs.
    Jen upřesnění: tohle je agenda progresivistů, zastoupených především zelenými a piráty a u nás ještě stranami typu TOPky. Opravdu než volit tohle, je asi lepší “to hodit” komunistům, což se mi píše opravdu velice nerado. Navíc SPOLU jako celku se absolutně nedá věřit, že by proti těmto šílenostem něco podnikli (patrně se nezmohou ani na lehký nesouhlas).

    Prostě, volit euroskeptiky, nejlépe takové, co mají reálnou šanci se dostat do parlamentu, a doufat, že budou mít na to, aby s ANO dali dohromady dostatečně silnou vládní většinu. V této souvislosti si dovoluji projevit názor, že bruselské vyhrožování, že nám kvůli tomu, že Babiš porušil jakési obskurní skřeky z bruselského pseudopráva, zastaví všechny dotace, by mohlo mít efekt řezu pilou mezi zadkem sedícího a kmenem stromu.

    1. Jenže Babiš jim zatim (a v budoucnu taky) rád všechno podepsal, takže s tim to fakt nevyhrajem..

  3. Do hajzlu s Bruselem a s celou EU v té to podobě !!! Vykopat všechny ty idioty vymýšlející ty to hovadiny směřující proti 90% občanum EU tak jako jejich promigrantská politika díky níž šmejdi z Bruselu zasvinili Evropu 4.9 mil. parazitu !!!

  4. Jenom snaha pro média zakecat, že automobilky úplně přesně totéž dělají záměrně. Proč si myslíte, že z nabídky odstraňují normální auta, a místo nich tlačí každá větší automobilka třicet skoro stejných modelů SUV? Protože SUV mají vyšší marži, a dražší je i jejich údržba. Automobilky chtějí zákazníkovi vnutit dražší auto tím, že levnější prostě nebude k dispozici. Zatím tahle taktika vedla k raketovému růstu trhu ojetých aut.

  5. Nechali jsme se zotročit, tak jsme otroci. Co asi každý, kdo zvedal pacičku pro vstup do unie, čekal ? Myslel si snad, že po nás prahnou, protože jsme jim strašně sympatičtí a chtějí s námi kamarádit ? 😀

  6. problém je jinde – každý musí mít auto, které stejně většinou stojí; lidi zpohodlněli a to je malér, který plodí další problémy; elektromobily bylo možné začít vyrábět už dávno, automobilky to měly připravené, ale vždy to někdo zarazil v čele s ropnou loby

  7. Na jednu stranu chápu. že toto tempo zvyšování emisí nemůže jít do nekonečna, pokud nechceme sami sebe zahubit a to velmi brzy. Na druhou stranu to ale bude velmi těžké, pokud se nenajde nový a lepší způsob pohonu a elektřina z baterie to rozhodně není. Následky ale jsou jasné. Budeme tu za chvíli všude mít 20 i 30 let staré auta, kterých se lidé nebudou chtít zbavit. A automobilový průmysl nejspíš téměř zanikne.

  8. A mě je to fuk, ať si automobilky dělají co chtějí, dřív nebo později stejně začnou krachovat. Já už na nový auto nemám, asi jako sposuta lidí a i kdybych měl, tak bych si stejně z té nablýskané bídy co nabízejí nevybral. Nevím jestli je horší tříválcový motor v obrovském SUV, či všudypřítomné displeje které akorát odvádí pozornost od řízení a v noci tahaj oči a nebo ta plejáda nesmyslných elektronických pomocníků, kteří jsou psíše ke škodě než k užitku. Svoje auto chci řídit sám, sám chci rozhodnout kdy přidám plyn a kdy budu brzdit a co budu mít zařazeno, nechci aby to za mě dělalo auto které navrhl někdo kdo vyrůstal na Playstationu a o řízení ví velký kulový. Pěkně si nechám svého naftového čtyřválcového Golfa dokud budu moci a až mi zakáží v něm jezdit tak budu nejšťastnější člověk na světě, protože ušetřím nemalé peníze a ještě udělám něco pro svoje zdraví a co víc, tento nenažraný stát připravím o DPH a spotřební daň ze všeho co jsem do té chvíle kupoval na auto či do něj. A to mě bude hřát u srdce hodně dlouho.

  9. EU v čele s EK dusí lid vymírající Evropy různými nařízeními, které si lid sám draze zaplatí. Přelidněná Asie mnohonásobně znečišťuje vzduch, moře, řeky, ale omezovat se bude v Evropě! Je tu tak draze, že rodiče neuživí více dětí, proto prý potřebujeme migranty, přicházející ze zemí nejvice znečišťující planetu. To je budoucnost….

  10. Plány EU označil za šílené. “Auto pod 600 tisíc si už nekoupíte.”—————-
    No to vím už dávno, že nám vládnou šílenci…. Obyčejné lidi čeká za 20-30let velmi temná budoucnost, kdy si nebudou moci dovolit koupit auto za mega a stará levná auta na trhu nebudou, takže většina voličů Pirátů bude chodit na stará kolena pěkně pěšky po svých, protože ani v MHD nebude dost místa, až se tam budou snažit nacpat ty miliony lidí, co dnes jezdí do práce autem. Na rozšíření spojů nebude mít stát ani obce peníze, ani nebude mít kdo by ty autobusy, tramvaje a vlaky řídil – už nyní chybí tisíce řidičů!!! Pokud tedy nevyděláváte 2 a více násobek průměrné mzdy a přitom volíte probruselské politické a ekologické strany, jste lidičky blázni… Vše totiž směřuje ne do budoucnosti, ale do minulosti, kdy pár elity jezdilo v kočárech, zatímco plebs pěkně po svých… Já ty EUbezmozky nevolím i když ani já ani moje děti nebudeme mít problém si i tak drahé auto koupit, ale kdo chce kam…. alespoň nebudou na silnicích zácpy:):)

  11. Nevím, co všichni řešíte pár poslanců z Bruselu něco navrhlo a další 100 jim vysvětlí, že je to kravina na druhou stranu naleziště ropy taky není bezedná studna, že! Časem to přijde a upřímně rok 2035 je hodně v nedohlednu a dá se předpokládat, že peníze budou v té době taky úplně jinde:) Spíš by EU měla rázně zakročit proti těm nesmyslům covid opatřením, aby byly vůbec nějaké díly na auta už teď člověk čeká na škodovku pomalu 8 měsíců!

  12. Automobilový průmysl je tahounem celé ekonomiky v Evropě. Jestli ho ty vyžírkové a příživníci v Bruselu zničí, tak bych je tam nechal vyhladovět a neposlal jim ani korunu do pokladny. Není přece možné, aby úředníci od stolu, kteří jsou evidentně mimo realitu vydávali nějaká závazná stanoviska, která vysloveně škodí nám všem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *