Těžší průběh nemoci Covid-19 znamená lepší imunitu. Ale i tak vydrží jen několik měsíců, tvrdí vědci

Od samého počátku koronavirové epidemie se mluví o světlu na konci tunelu, kterým by měla být kolektivní imunita. Za půl roku, co zde Covid-19 máme, se ale mnohé změnilo. Zejména pak názory na to, jakým způsobem této imunity dosáhnout. Už je v podstatě jasné, že rychlým promořením to možné nebude: mrtvých by bylo příliš mnoho. Zároveň se bohužel ukázalo, že po prodělaném koronavirovém onemocnění nevydrží imunita proti němu kdovíjak dlouho. Stále jde jen odhady, ale i ty optimistické mluví maximálně o jednom roce. Nejspolehlivějším řešením, jak kolektivní imunity dosáhnout, se tak jeví vakcinace. Ta ale stále není možná a je otázkou, zda v blízké budoucnosti skutečně k dispozici bude.

Imunita se stále jen odhaduje

Vypadá to, že člověk může mít pak imunitu několik měsíců, možná i rok,” říká k věci virolog Ivan Hirsch z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy pro Lidové noviny. Upozorňuje však, že to není jisté. “V lidské medicíně je základní problém, že nemůžete udělat pokus. Nemůžete cíleně nakazit padesát lidí a vyzkoušet na nich, jak bude jejich imunitní systém fungovat.

Podle Zdeňka Hostomského z Ústavu organické chemice a biochemie Akademie věd panuje obecná shoda na tom, že si člověk po prodělané nemoci udrží imunitu po dobu nejméně tří měsíců. S tím ostatně počítá také ministerstvo zdravotnictví, které umožnilo po kontaktu s nakaženým nenastoupit do karantény těm, kdo nemoc covid-19 prodělali v předchozích devadesáti dnech. Toto opatření platí od poloviny září a má za cíl ulehčit hygieně, ale také ekonomice. Nakažených bude totiž stále více a ti, co už nemoc prodělali, nemusí zůstávat doma a mohou dále pracovat.

Doživotní imunitu vědci vylučují

Není to stoprocentní, ale souhlasím s tím. Je to potřeba, aby společnost vůbec mohla nějakým způsobem fungovat,” řekla k tomuto opatření viroložka Ruth Tachezy. Podle ní o imunitě po nákaze koronavirem stále víme jen velmi málo. “Sice existují studie, v nichž se mluví o dvou až třech měsících, ale nikdo pořádně neví, do jaké míry jsou protilátky ochranné. Některé viry se studují až třicet let.

Ta také naráží na jedinou výhodu těžšího průběhu onemocnění Covid-19. Pokud ho člověk přežije, do budoucna mu to spíše pomůže. Jedním z důvodů, proč u některých lidí propuknou těžší stavy, je totiž vyšší virová nálož, kterou dostali. “Když dostanete silnější dávku infekce, máte šanci, že si vytvoříte větší hladinu protilátek. Pokud malou, tělo si může vytvořit nízkou hladinu, která není dlouhodobě ochranná,” říká Tachezy.

Ta však odmítá, že by si někdo dokázal proti koronaviru vypěstovat doživotní imunitu. Na devadesát procent se tak nestane. Souhlasí s ní i i virolog Hirsch. “Náš imunitní systém má různou paměť, je téměř jisté, že u covidu ji má kratší.” Ostatně pro příklad není nutné chodit daleko. Koronavirus se často srovnává s chřipkou, což není vůbec správné, ale v imunitní paměti tu jistá podobnost je. Chřipka každoročně mutuje a je tak proti ní očkovat každý rok znovu. Obdobně by tomu mohlo být u koronaviru. “Nebude to tím, že by vir mutoval, ale tím, že si ho naše imunita dost dobře nepamatuje,” říká Hirsch.

Foto: Adobe Stock

Nenechte si ujít
Když si jdete nakoupit potraviny do některé z prodejen obchodního řetězce Lidl, pravděpodobně nepřemýšlíte o tom, že navyšujete tržby jedné z největších společností světa, která má obrovský vliv na naše životy. Nejen v České republice jde o nejvýdělečnější řetězec. Expanduje všude po světě. Jde o peníze Loni to pro něj dopadlo naprosto rekordně. Tržby Lidlu, který spadá do skupiny Schwarz Gruppe, jež vlastní mimo jiné i sesterský Kaufland, se vyšplhaly na neuvěřitelných 81,8 miliardy euro, tedy přes dva biliony korun. To je více, než jaké jsou příjmy celé České republiky. Lidl je tak ekonomicky silnější než středně velký a poměrně vyspělý stát. Přitom neustále roste. Tržby se za loňský rok zvedly o 23 %. Lidl je jedničkou i v České republice, kde se mu neustále daří navyšovat obrat. Ve sledovaném období dosáhl na 84,4 miliardy korun, přičemž zisk tvořil 5,18 miliardy korun. Český trh je podle čísel také pro tento obchodní řetězec velmi specifický, rozumějte ziskový. Globální ziskovost Lidlu loni činila 2 %, což je možno brát jako určitý standard mezi obchodními řetězci. Ovšem v České republice dosáhla ziskovost trojnásobku, a sice 6 %. To už je vysoce nadstandardní a jen to řečí čísel dokládá to, co si všichni mysleli. Nejen Lidl, ale i další obchodní řetězce české zákazníky doslova ždímou a mají z nich nadstandardní zisky. Nadstandardní zisky Mohlo by se zdát, že tato míra ziskovosti je stále velmi nízká, ovšem v prostředí obchodních řetězců je skutečně vykázaný zisk ve výši 6 % opravdu hodně vysoký. Je potřeba si také říct, že řetězce pro svou mateřskou centrálu vydělávají i jiným způsobem. Velké peníze mají například v nemovitostech, kde podnikají, a v úvahu je třeba brát i nejrůznější transferové platby v rámci koncernu, kterými se zisk uměle zvyšuje, avšak peníze reálně generovány jsou. Čtěte také: Lidl začal s prodejem solárních panelů na balkon. Elektřinu tak může mít zadarmo úplně každý Je přitom zajímavé, že dvojkou po Lidlu je v České republice Kaufland, který patří do stejné skupiny. Schwarz Gruppe tedy tuzemskému trhu doslova dominuje. S mírným odstupem je třetí Albert, ovšem další řetězce už potom ztrácejí poměrně významným způsobem. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Na jedné straně slýcháme, že obchodní řetězce v České republice mají na růžích ustláno a sklízí plody předražených potravin, které prodávají. Na druhé straně jsou ovšem ekonomická data, která svědčí o tom, že to v tomto ohledu přehnaly. Maloobchodní tržby neustále klesají, a to už více než rok. Obchody na odpis To pochopitelně není pro obchodníky optimální situace. A zatímco velké značky supermarketů se stále drží, jelikož mají velkou vyjednávací sílu vůči dodavatelům a prodejní vůči zákazníkům, na některé obchodní řetězce už to tvrdě dopadá. Neměli bychom být tedy překvapeni tím, že přijde větší vlna krachů. Ostatně, už to začalo v loňském roce, kdy zničehonic zkrachoval jeden z oblíbených obchodních řetězců Enapo, respektive jeho provozovatel, společnost Rosa Market. Ačkoliv jde spíše o menší prodejny, celkově jde o velký řetězec, který provozoval kolem 130 vlastních prodejen a další desítky formou franšíz. Šlo tedy o skutečně významného hráče. Rána pro zákazníky je o to větší, že často bylo Enapo či sesterský Pramen jediným obchodem ve vsi či v menším městě. Teď se tamní zákazníci ocitli bez možnosti si ve svém přímém okolí nakoupit. Některé prodejny sice přebírají konkurenti, ovšem zájem nemají ani zdaleka o všechny. Lidé bez práce Ono kdyby ty prodejny totiž nějak skvěle fungovaly, potom by Enapo zřejmě nemuselo končit. Firma přitom generovala mnohamiliardové obraty, ovšem už se jí nedařilo z nich vytvářet zisk, který je pro fungování společnosti klíčový. Nějakou dobu byla ztrátová, přičemž v posledních letech už šlo o stovky milionů ročně. Čtěte také: Nejlevnější obchodní řetězec je najednou v Česku. To nikdo nečekal, nakupují tam i Ukrajinci Dle insolvenčního návrhu činí dluh společnosti nějakých 430 milionů korun. Dluží například svým dodavatelům. Opravdová nepříjemnost je to nicméně především pro zaměstnance, kteří pochopitelně letí na dlažbu. Rosa market jich přitom na plný úvazek zaměstnávala téměř tisíc a další stovky na dohodu. Spousta těchto lidí si teď musí hledat nové zaměstnání. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Je to nepochopitelné, ale české obchodní řetězce si ani v této době, kdy jsou doopravdy pod drobnohledem, nedávají pozor, a stále se snaží zákazníkům prodávat nekvalitní potraviny. Pozornost se tentokrát upřela na Penny Market, který jinak u zákazníků v poslední době sklízí docela pozitivní reakce, a to mimo jiné i za své privátní značky. Nedají si pokoj Jenže právě na tomto poli teď pořádně selhal. Nestalo se to přitom poprvé. Státní zemědělská a potravinářská inspekce už v listopadu loňského roku konstatovala, že řetězec prodává výrazně ošizené těstoviny San Fabio Reginelle. Obsahovaly totiž podstatně méně vajec, než kolik bylo deklarováno na obalu. Jednou by se prohřešek dal pochopit, pokud by si řetězec vzal ponaučení a již ho znovu neopakoval. To se ale bohužel nestalo, a tak teď přišla další rána. Kontroloři si vzali na paškál ten samý výrobek, a opět zjistili, že co do složení nevyhovuje. “Podle informace na obalu měla předmětná potravina obsahovat 20 % vajec, avšak rozbor v akreditované laboratoři potvrdil obsah vajec v množství pouze 12,1 %,” uvádí SZPI ve své zprávě. Jde opět o těstoviny San Fabio Reginelle, tedy produkt pod privátní značkou Penny Marketu. Už toho bylo dost Jeho datum minimální trvanlivosti je do 3. února 2027 a prodává se v balení 500 gramů. Výrobcem je maďarská společnost Gyermelyi Zrt. “Spotřebitelům tak byla poskytnuta zavádějící informace o skutečném složení potraviny,” dodala inspekce. Upozorňujeme na další případ klamání o obsahu vajec v těstovinách z Penny Marketu 🥚 👎➡️ Více informací o zjištění a kompletní fotodokumentace:https://t.co/jOQ40nZBxO🔗 Zjištění obdobného charakteru jsme zveřejnili dne 7. 11. 2023: https://t.co/YJYXRBKrbz #napranyri pic.twitter.com/Fc1O1fwWZm— Potraviny na pranýři (@NaPranyri) February 21, 2024 Čtěte také: Obchody ve velkém ruší samoobslužné pokladny. Češi na ně vyzráli a nakupují zadarmo Tyto těstoviny tedy sice konzumovat můžete. Nebylo na nich shledáno nic závadného, ale na druhou stranu je budete jíst s vědomím, že jste byli oklamáni. Opět se tu někdo pokouší prodávat výrobek, který nesplňuje to, co slibuje. Podobné jednání by mělo být pokutováno přísněji, aby si řetězce daly dobrý pozor. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *