Velká změna na dálnicích. Startuje prodej elektronických dálničních známek, který přináší mnoho novinek

Kontroverzní projekt, který stál místo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, se nakonec podařilo dotáhnout do konce. Od příštího roku už tak nebudeme na čelní sklo vozu vylepovat tradiční dálniční známky, ale pouze si zakoupíme elektronickou licenci k využívání dálničních cest. Do systému tak bude zanesena státní poznávací značka vozu a kontrola bude automatická.

Moderní technologie má vést k efektivnějšímu provozu, úspoře nákladů na administraci a pro samotné řidiče potom přináší jednodušší pořízení a úhradu dálničního poplatku. Vše je totiž možné vyřešit z pohodlí vozidla a není tak třeba jezdit na čerpací stanici, kde navíc kupony ani nemusely být k dispozici.

Kde lze dálniční známku pořídit?

Nejjednodušším způsobem, jak elektronickou dálniční známku pořídit, je nákup prostřednictvím webového portálu eDalnice.cz, který byl zřízen za tímto účelem. Zde pouze vyberete platnost kuponu (10 dní, 30 dní, rok), zadáte SPZ a zemi, kde je vozidlo registrované a vyberete si počátek platnosti. Pak už stačí jen zaplatit a počkat na potvrzení, které vám přijde do emailu.

Aktuální poznámka: Ministerstvo dopravy sice portál eDalnice.cz k 1. prosinci 2020, kdy je možné začít elektronické dálniční známky kupovat, spustilo, ale záhy ho poté přepnulo do pracovního režimu. Podle slov Karla Havlíčka chce bránit přetížení a bude ho spouštět postupně. Jde o zjevnou chybu na straně provozovatele, který musí zajistit dostatečnou infrastrukturu, aby server požadavky ustál.

Elektronickou dálniční známku ale můžete pořídit i na jiných místech. Do systému vaše vozidlo nahrají například na pobočkách České pošty, čerpacích stanicích Čepro a dalších obchodních místech. Obsluze opět nadiktujete pouze výše uvedené údaje, zaplatíte a obdržíte příslušný doklad.

Ministerstvo dopravy počítá také s rozmístěním samoobslužných kiosků, které by se měly vyskytovat především v příhraničních oblastech před vjezdy na zpoplatněné úseky dálnice. Známku zde pořídíte pouze prostřednictvím platební karty bezhotovostně.

Jak dlouho po zaplacení mohu vyrazit na dálnici?

V případě, že zvolíte nejjednodušší způsob a na portálu eDalnice.cz nebo na obchodním místě zaplatíte bezhotovostním způsobem, obdržíte potvrzení do emailu, případně fyzicky okamžitě. To znamená, že tím okamžikem můžete vyrazit na dálnici. Systém o vás bude vědět. Pokud ale poplatek budete hradit bankovním převodem, je třeba vyčkat, až platba dorazí na účet poskytovatele. Ten odešle potvrzení a vy můžete jet na dálnici.

Ceny elektronických dálničních známek

Platnost dálničních známek, které si můžete pořídit, se nemění. Kromě klasické roční známky za 1500 Kč si tak můžete pořídit oprávnění používání dálnic na 30 dní (440 Kč) a 10 dní (310 Kč). V případě ekologicky šetrného vozidla ušetříte. Pokud vaše auto jezdí na zemní plyn nebo biometan, zaplatíte pouze poloviční poplatek.

Ceny elektronických dálničních známek. / Zdroj: edalnice.cz

Změna platnosti u roční známky

Zatímco dosud roční známka platila na kalendářní rok plus jeden měsíc po a jeden měsíc před, v případě elektronické dálniční známky se rokem rozumí 365 dní ode dne pořízení, respektive aktivace. Pokud si tak známku pořídíte kdykoliv v průběhu roku, bude vám platit celý následující rok.

Všechny tři druhy elektronických dálničních známek umožňují odklad platnosti až o tři měsíce. Můžete si tak nastavit, že začnou platit v budoucnu a nikoliv už v den platby. Začátek platnosti je však třeba stanovit při nákupu známky.

Je nutné mít elektronickou dálniční známku od 1. ledna?

Tady se vyplatí trochu počítat. V případě, že máte standardní roční známku na rok 2020, vyplatí se vám počkat. Vaše známka totiž platí až do konce ledna 2021. Můžete tak měsíc ušetřit tím, že si elektronickou známku pořídíte až od 1. února 2021. Zde se ukazuje výhodnost klouzavé platnosti dálničního kuponu.

Konec platnosti elektronické dálniční známky

Na potvrzení, které dostanete po zaplacení známky, je jasně vyznačen také den, do kterého je platná. V obchodě eDalnice.cz můžete přitom zadat také kontakt (email nebo telefon) a pak vás na končící platnost elektronické dálniční známky upozorní systém zprávou. V případě nákupu na obchodním místě bude možné s využitím QR kódu o toto upozornění rovněž zažádat. Na eshopu eDalnice.cz budete také moct kdykoliv ověřit platnost aktuálního kuponu.

Špatně zadané údaje

Nový způsob prodeje dálničních známek vyžaduje také trochu větší pozornost při nákupu. V případě, že budete dálniční známku pořizovat na eshopu nebo v samoobslužném kiosku s okamžitou platností a zaplatíte kartou, měli byste si údaje raději dvakrát ověřit. Systém vás vždy vyzve k potvrzení údajů – tehdy je čas na jejich kontrolu. Jakmile je potvrdíte, už je následně nemůžete měnit ani stornovat.

Pokud nakoupíte na eshopu s odloženou platností, můžete do začátku platnosti elektronické známky provést opravu špatně zadaných údajů. Nelze to ale činit neomezeně. Je možné provést pouze jednu změnu SPZ a jednu změnu počátku platnosti známky.

Po nákupu na obchodním místě máte 15 minut čas provést změnu právě na daném místě.

Ztráta registrační značky

Pokud řidič na svém vozu ztratí SPZ, má v případě elektronické dálniční známky problém. Sice i stávající kupony byly vázány na registrační značku, ale policie je kontrolovala především zvenku, a pokud by náhodou chtěla vidět ústřižek známku, dalo se ztrátu značky doložit.

Podle některých informací ministerstva dopravy bude možné registrační značku po doložení její ztráty změnit.

Jaké hrozí bez elektronické dálniční známky sankce?

Pokud jde o pokuty za jízdu bez platné dálniční známky, nic se nemění. Pokud řidič kupon nemá nebo ho má neplatný, může dostat pokutu až 5 tisíc korun. Ve správním řízení činí sankce až 100 tisíc korun.

Pokud jde o pokuty za jízdu bez platné dálniční známky, nic se nemění. Pokud řidič kupon nemá nebo ho má neplatný, může dostat pokutu až 5 tisíc korun. Ve správním řízení činí sankce až 100 tisíc korun.

Foto: edalnice.cz

Nenechte si ujít
Když si jdete nakoupit potraviny do některé z prodejen obchodního řetězce Lidl, pravděpodobně nepřemýšlíte o tom, že navyšujete tržby jedné z největších společností světa, která má obrovský vliv na naše životy. Nejen v České republice jde o nejvýdělečnější řetězec. Expanduje všude po světě. Jde o peníze Loni to pro něj dopadlo naprosto rekordně. Tržby Lidlu, který spadá do skupiny Schwarz Gruppe, jež vlastní mimo jiné i sesterský Kaufland, se vyšplhaly na neuvěřitelných 81,8 miliardy euro, tedy přes dva biliony korun. To je více, než jaké jsou příjmy celé České republiky. Lidl je tak ekonomicky silnější než středně velký a poměrně vyspělý stát. Přitom neustále roste. Tržby se za loňský rok zvedly o 23 %. Lidl je jedničkou i v České republice, kde se mu neustále daří navyšovat obrat. Ve sledovaném období dosáhl na 84,4 miliardy korun, přičemž zisk tvořil 5,18 miliardy korun. Český trh je podle čísel také pro tento obchodní řetězec velmi specifický, rozumějte ziskový. Globální ziskovost Lidlu loni činila 2 %, což je možno brát jako určitý standard mezi obchodními řetězci. Ovšem v České republice dosáhla ziskovost trojnásobku, a sice 6 %. To už je vysoce nadstandardní a jen to řečí čísel dokládá to, co si všichni mysleli. Nejen Lidl, ale i další obchodní řetězce české zákazníky doslova ždímou a mají z nich nadstandardní zisky. Nadstandardní zisky Mohlo by se zdát, že tato míra ziskovosti je stále velmi nízká, ovšem v prostředí obchodních řetězců je skutečně vykázaný zisk ve výši 6 % opravdu hodně vysoký. Je potřeba si také říct, že řetězce pro svou mateřskou centrálu vydělávají i jiným způsobem. Velké peníze mají například v nemovitostech, kde podnikají, a v úvahu je třeba brát i nejrůznější transferové platby v rámci koncernu, kterými se zisk uměle zvyšuje, avšak peníze reálně generovány jsou. Čtěte také: Lidl začal s prodejem solárních panelů na balkon. Elektřinu tak může mít zadarmo úplně každý Je přitom zajímavé, že dvojkou po Lidlu je v České republice Kaufland, který patří do stejné skupiny. Schwarz Gruppe tedy tuzemskému trhu doslova dominuje. S mírným odstupem je třetí Albert, ovšem další řetězce už potom ztrácejí poměrně významným způsobem. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Na jedné straně slýcháme, že obchodní řetězce v České republice mají na růžích ustláno a sklízí plody předražených potravin, které prodávají. Na druhé straně jsou ovšem ekonomická data, která svědčí o tom, že to v tomto ohledu přehnaly. Maloobchodní tržby neustále klesají, a to už více než rok. Obchody na odpis To pochopitelně není pro obchodníky optimální situace. A zatímco velké značky supermarketů se stále drží, jelikož mají velkou vyjednávací sílu vůči dodavatelům a prodejní vůči zákazníkům, na některé obchodní řetězce už to tvrdě dopadá. Neměli bychom být tedy překvapeni tím, že přijde větší vlna krachů. Ostatně, už to začalo v loňském roce, kdy zničehonic zkrachoval jeden z oblíbených obchodních řetězců Enapo, respektive jeho provozovatel, společnost Rosa Market. Ačkoliv jde spíše o menší prodejny, celkově jde o velký řetězec, který provozoval kolem 130 vlastních prodejen a další desítky formou franšíz. Šlo tedy o skutečně významného hráče. Rána pro zákazníky je o to větší, že často bylo Enapo či sesterský Pramen jediným obchodem ve vsi či v menším městě. Teď se tamní zákazníci ocitli bez možnosti si ve svém přímém okolí nakoupit. Některé prodejny sice přebírají konkurenti, ovšem zájem nemají ani zdaleka o všechny. Lidé bez práce Ono kdyby ty prodejny totiž nějak skvěle fungovaly, potom by Enapo zřejmě nemuselo končit. Firma přitom generovala mnohamiliardové obraty, ovšem už se jí nedařilo z nich vytvářet zisk, který je pro fungování společnosti klíčový. Nějakou dobu byla ztrátová, přičemž v posledních letech už šlo o stovky milionů ročně. Čtěte také: Nejlevnější obchodní řetězec je najednou v Česku. To nikdo nečekal, nakupují tam i Ukrajinci Dle insolvenčního návrhu činí dluh společnosti nějakých 430 milionů korun. Dluží například svým dodavatelům. Opravdová nepříjemnost je to nicméně především pro zaměstnance, kteří pochopitelně letí na dlažbu. Rosa market jich přitom na plný úvazek zaměstnávala téměř tisíc a další stovky na dohodu. Spousta těchto lidí si teď musí hledat nové zaměstnání. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Je to nepochopitelné, ale české obchodní řetězce si ani v této době, kdy jsou doopravdy pod drobnohledem, nedávají pozor, a stále se snaží zákazníkům prodávat nekvalitní potraviny. Pozornost se tentokrát upřela na Penny Market, který jinak u zákazníků v poslední době sklízí docela pozitivní reakce, a to mimo jiné i za své privátní značky. Nedají si pokoj Jenže právě na tomto poli teď pořádně selhal. Nestalo se to přitom poprvé. Státní zemědělská a potravinářská inspekce už v listopadu loňského roku konstatovala, že řetězec prodává výrazně ošizené těstoviny San Fabio Reginelle. Obsahovaly totiž podstatně méně vajec, než kolik bylo deklarováno na obalu. Jednou by se prohřešek dal pochopit, pokud by si řetězec vzal ponaučení a již ho znovu neopakoval. To se ale bohužel nestalo, a tak teď přišla další rána. Kontroloři si vzali na paškál ten samý výrobek, a opět zjistili, že co do složení nevyhovuje. “Podle informace na obalu měla předmětná potravina obsahovat 20 % vajec, avšak rozbor v akreditované laboratoři potvrdil obsah vajec v množství pouze 12,1 %,” uvádí SZPI ve své zprávě. Jde opět o těstoviny San Fabio Reginelle, tedy produkt pod privátní značkou Penny Marketu. Už toho bylo dost Jeho datum minimální trvanlivosti je do 3. února 2027 a prodává se v balení 500 gramů. Výrobcem je maďarská společnost Gyermelyi Zrt. “Spotřebitelům tak byla poskytnuta zavádějící informace o skutečném složení potraviny,” dodala inspekce. Upozorňujeme na další případ klamání o obsahu vajec v těstovinách z Penny Marketu 🥚 👎➡️ Více informací o zjištění a kompletní fotodokumentace:https://t.co/jOQ40nZBxO🔗 Zjištění obdobného charakteru jsme zveřejnili dne 7. 11. 2023: https://t.co/YJYXRBKrbz #napranyri pic.twitter.com/Fc1O1fwWZm— Potraviny na pranýři (@NaPranyri) February 21, 2024 Čtěte také: Obchody ve velkém ruší samoobslužné pokladny. Češi na ně vyzráli a nakupují zadarmo Tyto těstoviny tedy sice konzumovat můžete. Nebylo na nich shledáno nic závadného, ale na druhou stranu je budete jíst s vědomím, že jste byli oklamáni. Opět se tu někdo pokouší prodávat výrobek, který nesplňuje to, co slibuje. Podobné jednání by mělo být pokutováno přísněji, aby si řetězce daly dobrý pozor. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Absolvent žurnalistiky na Karlově univerzitě, který v informování veřejnosti o aktuálním dění spatřuje nejen poslání, ale chápe ho i tako svůj největší koníček.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *