Češi vyzráli na stát. Dálniční známku si kupují za sníženou cenu. Takhle se to dělá

V příštím roce čeká české domácnosti skutečně pořádná finanční zátěž. Změní se celá řada věcí týkajících se jejich ekonomické situace, a to ve všech případech k horšímu. Jednoduše budou muset platit více a naopak na různých výhodách budou dostávat méně. Jednou z věcí, které se zdraží skutečně významným způsobem a řidiči to opravdu pocítí, je dálniční známka.

Je tu jedna výhoda

Podobné zdražení v historii České republiky nepamatujeme. Cena roční dálniční známky se totiž zvýší z 1500 Kč na 2300 Kč. A to již od března 2024. Přitom mohlo být ještě hůře, jelikož se zvažovalo navýšení poplatku za užívání české dálniční sítě rovnou na 3000 Kč. To však přeci jen bylo příliš, ovšem dává to tušit, že toto zdražení nebylo posledním, ale je docela možné, že o rok později se dosažení této částky dočkáme. Jednoduše bylo navýšení rozděleno na dvě části.

Navýšení ceny za roční dálniční známku o 800 Kč má odpovídat tomu, jakým způsobem vzrostla za posledních deset let inflace. Pravdou totiž je, že po tuto dobu se poplatek nezvyšoval. Je přitom otázkou, zda by nebylo lepší jeho postupné navyšování, než potom dělat podobně velké skoky.

V České republice však už nějakou dobu neplatí papírové dálniční známky, které byste si nalepovali na okno vozidla, jako tomu bylo dříve. Ty byly vždy omezeny na daný kalendářní rok a měly i specifickou barvu, aby byly snadno rozpoznatelné. Dnes už si dálniční známku kupujete online a jistou výhodou je, že tak můžete učinit kdykoliv během roku a ona bude platit dalších 365 dní. Je tedy klouzavá, nikoliv určená na kalendářní rok.

V systému můžete nastavit i počátek platnosti známky. / Foto: Edalnice.cz

Poplatek na jediný den

A to je také cesta, kterou můžete za dálniční známku ušetřit. Pakliže si ji koupíte do konce února příštího roku, budete platit stále jen 1500 Kč, přičemž můžete jezdit celý další rok. Když si ji ale koupíte o den později, zaplatíte již novou, podstatně vyšší cenu. Na webu Edalnice přitom lze nastavit počátek platnosti dálniční známky s až tříměsíčním předstihem.

Čtěte také: Běžná domácnost může na konsolidačním balíčku citelně tratit

Novinkou pro příští rok přitom bude možnost zaplatit si dálniční poplatek na jeden jediný den, což pro mnoho řidičů není vůbec špatnou volbou. Existuje totiž mnoho takových, kteří se pohybují třeba jen ve svém okolí a na dálnici vyrážejí jednou dvakrát ročně. Těm se potom vyplatí za každý takovýto den zaplatit jednorázově 200 Kč. Ušetří tak nemalé peníze a nemusí zbytečně kupovat známku roční, měsíční nebo desetidenní, které jsou také k dispozici.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 0SdíleníSdíletTweet [...]
Lidem v České republice hrozí poměrně velký malér, o kterém většina z nich zatím nic moc netuší. Je to spojeno s držbou nemovitého majetku, která bude nově vyžadovat o poznání více povinností a papírování, než tomu bylo dosud. Jde tak trochu o vedlejší produkt schválení nového stavebního zákona, který přišel i s mnoha takzvanými přílepky, které z něho udělaly ukázkový paskvil. Dejte si papíry do pořádku Co mělo řešit zrychlení stavebního řízení, aby se v Česku konečně začaly pořádně stavět byty, které jsou potřeba jako sůl, paradoxně přináší ještě mnoho dalších komplikací, jež tu dříve nebyly. A to překvapivě i pro stávající majitele nemovitostí. Navíc neplatí, že by se nový stavební zákon týkal především developerů či stavebních společností, jak často panuje mylně rozšířený názor. Dotýká se úplně všech, a to i těch, kdo mají už postavený obyčejný rodinný domek. Nová regulace vstoupila v platnost od 1. ledna 2024, avšak celá záležitost je natolik komplikovaná, že druhá fáze přijde až od 1. července tohoto roku. Právě tehdy naběhnou i všechny možné povinnosti, které už však v té době musíte plnit. Odborníci se teprve teď seznamují s veškerými dopady, které novinka přináší, a informují o nich veřejnost. Ta tak může být ještě nepříjemně překvapena. Jako například v tomto případě, kdy se ukazuje, že lidé, kteří mají nějakou nemovitost, musí uchovávat její projektovou dokumentaci, a to tu, podle které se projekt nakonec realizoval. Nestačí tedy různé prvotní či pozměněné verze. Musíte mít v ruce papír, podle kterého se stavělo. Bude to hodně drahé Mnozí ho pochopitelně nemají, takže bude docházet k paradoxní situaci, kdy si budou muset opatřit projekt na základě toho, jak byl dům ve skutečnosti postaven, tedy jaksi reverzně. A teď se podržte. Netýká se to totiž pouze těch domů, které budou postaveny poté, co vstoupila novela stavebního zákona do praxe. Vše bude platit i zpětně na veškeré již postavené nemovitosti v České republice. Čtěte také: Výrazně vyšší dědická daň vás může odradit od toho, abyste odkázali nemovitost dětem Pakliže si říkáte, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá a že na tuto hru nepřistoupíte, potom byste měli také vědět, jaké jsou v takovém případě sankce. Ty totiž nejsou vůbec nízké. Původně se počítalo s už tak vysokou pokutou ve výši 200 tisíc korun, avšak ta byla pro jistotu ještě navýšena na 400 tisíc. V případě, že tedy povinnosti nesplníte, připravte si rovnou tučný balík. Foto: Shutterstock, zdroje: ČKA, MMR, ČKAIT 15SdíleníSdíletTweet [...]
Ani v dnešní době, kdy se pocitově zdá, že jsou Češi ochotní utrácet velmi vysoké částky za běžné služby, nemají obchodníci na růžích ustláno. Například v případě restaurací zavírá jedna za druhou, a to i věhlasné podniky, jako nedávno ten, který patřil šéfkuchaři Emanuelovi Ridimu. Jde však i o velmi tradiční podniky, které tu fungovaly desítky let, ale teď to najednou přestaly zvládat. Těžké časy Řeč je o lahůdkářství Zlatý kříž, které centrum Prahy zdobilo přinejmenším sto let. Jeho vznik se datuje do tak dávných dob, že přesné datum dnes již není známo. Ale už je to také tak trochu jedno, jelikož podnik před několika týdny definitivně zavřel. Nejprve se dle nápisu na dveřích zdálo, že řeší nějaké technické problémy, avšak teď už je jasno. Firma je rovnou v likvidaci, takže provoz neobnoví. Tyto lahůdky pravděpodobně budete znát také. Sídlily v Jungmannově ulici a dosud si je lidé, přinejmenším dle hodnocení na Googlu, pochvalovali, a to navzdory tomu, že sem v posledních letech začali ve velkém chodit také turisté. Těm o slavných českých chlebíčcích básní různí průvodci, takže je pochopitelně musí vyzkoušet. Drahé chlebíčky Rychle však ubývá míst, kde tak mohou učinit. Ostatně, hodně rychle rostou také jejich ceny. Kdo by ještě před pár lety řekl, že takový chlebíček může stát 45 Kč, jako tomu bylo právě ve Zlatém kříži, ještě než zavřel. Mnohým to připadá hodně, ovšem sami si odpovězte na otázku, za jakou cenu byste je dnes byli ochotni prodávat. Čtěte také: Tak to je rána. V Česku končí 160 let stará firma. Přežila všechno, ale tohle už ne Jak se totiž ukázalo, Zlatý kříž nedokázal přežít ani s těmito cenami a velkou tradicí. Důvodů může být hned několik. Mluví se o tom, že měl podnik příliš vysoký nájem, ale také o tom, že se Praha 1 vylidňuje, takže se tu nedá opřít o pravidelnou klientelu, kterou by podnik tohoto typu potřeboval jako sůl. Podle jiných už se také zřejmě vyčerpal model tradičního lahůdkářství. Lidé sem sice stále tu a tam zašli, ale na nějaké velké vyskakování to zkrátka už nebylo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

8 názorů k článku “Češi vyzráli na stát. Dálniční známku si kupují za sníženou cenu. Takhle se to dělá

  1. Jasně všude budeme platit víc tak by měli také zvýšit plat jako zvyšují sobě je to pěkný bo…

  2. Češi vyzráli na stát? Naopak stát nemravně škube řidiče. Doplácíme na tranzitní kamionovou dopravu. Stále se dálnice opravují a na jejich kvalitě to však není vidět. Opravy a údržbu by měla hradit především tranzitní kamionova doprava. Znepříjemňuje a ohrožuje řidiče osobní dopravy.

    1. Ale v obchodech chcete mít vše a pokud možno co nejrychleji… Bez té kamionové dopravy to ale nepůjde… A pokud je řidič bezohledný a chová se hloupě, už je jedno jestli je to řidič osobního vozu, nebo kamionu… Problémem je, že všichni se cítí tak důležití a jedineční že všude musí být první a všichni ostatní se tomu přeci musí přizpůsobit… Pak nastávají nepříjemné situace a nehody… Jenže to je povětšinou už pozdě… Tak si nejprve každý sáhněme do svědomí a začněme u sebe…

  3. Až budou dálnice opravdu tím za co se vydávají tak to navýšení beru. Jezdit po dálnici z Mohelnice do Olomouce a obráceně je čiré utrpení. Většinou se opravují na jedné či druhé straně. Takže je to jen klasická, dvouproudová silnice s omezením na 80 km/h a nemožnost předjíždění. Příští rok si známku už nepořídím a budu jezdit mimo dálnici.

  4. Porovnejte naše dálnice a v Polsku. U nás něco otřesného, samé uzavírky, kde na mnohých uzavřených úsecích ani nevidíte, že by se něco na nich opravovalo. Nové dálnice se stavějí u náš věčně a ještě za astronomické prachy, dráž než v Německu. Třešničkou na dortu je tankodrom ostravské dálnice, který nelze opravit. Ta dálnice by se musela postavit celá znovu, doslova od nuly aby se přestala vlnit. A za tohle dálniční hrůzu máme ještě platit o dvě třetiny víc než doteď. V Polsku jsou dálnice ukázkové, kde téměř nikde nenarazíte na omezení dopravy. A Poláci ve stavbě dálnic trhají rekordy. Perličkou je, že na dálnicích spravovaných státem polská vláda jejich zpoplatnění nedávno dokonce zrušila.

  5. A pokud prodáte auto, nebo stratíte spz, tak s tím naděláte velké h….! Nikdo vám nic nevrátí, takže nevím kdo s kým tady zametá!😂

  6. 😂prej Cesi vyzrali na stat. Koupit si to za starou cenu, no to je opravdu neuveritelna sikovnost a trik, ktery by rozhodne nikoho nenapadl, takovy hidden gem. Zlate ceske rucicky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *