Česká spořitelna má problém. Lákala své klienty na levnou elektřinu a plyn. Pak je prodala Bohemia Energy, aniž by to věděli

Když média zaplavila zpráva o tom, že skončila společnost Bohemia Energy a přestala dodávat elektřinu a plyn téměř milionu domácností, byl pan Petr Melichar nejprve v klidu. Své dodávky považoval za zajištěné, protože si je sjednal u silné instituce – České spořitelny. Teprve, když si ten den večer rozklikl jeden z článků na internetu referujících o této události, s hrůzou zjistil, že fronty před pobočkami jiných dodavatelů se ho rázem také týkají. Jeho dodavatel, Energie České spořitelny, totiž do konsorcia firem spravovaných entitou Bohemia Energy totiž patřila také.

Čtěte také: Klienti Bohemia Energy jsou v šoku. Miliardář Jiří Písařík dál prodává jejich elektřinu a plyn, zavání to podvodem

Když chce banka prodávat elektřinu a plyn

Celý život jsme byli u Pražské energetiky. Když mi ale asi před dvěma lety volali z České spořitelny, zda bych neměl zájem o výhodnější ceny elektřiny a plynu, na jejich nabídku jsem se podíval. A zjistil jsem, že v součtu ušetřím skoro osm tisíc ročně. To už mi přišlo zajímavé, a tak jsem k Energii ČS přešel,” uvedl pro Mix24.cz Petr Melichar. Tím okamžikem pro něj starost o dodávky elektřiny a plynu zase skončily. Nepatří k těm, kdo by sledovali dění na trhu a nikdy by ho nenapadlo, že ho Česká spořitelna, u které je dlouhou dobu spokojeným klientem a kde má i svou hypotéku, nechala ve štychu.

Jenže, stalo se. Energie ČS dodávala ke konci září elektřinu více než 45 tisícům domácností a plyn více než 19 tisícům klientů. Nešlo sice o velkého dodavatele, ale jeho čísla už patří k poměrně významným. Většinu těchto klientů přitom tato společnost získala v době, kdy byla ovládána Českou spořitelnou, odkud ostatně získala i své jméno.

Tato banka si před pár lety usmyslela, že by nebylo špatné vstoupit na trh alternativních dodavatelů energií. Úvaha byla jednoduchá: oslovíme klienty bankovních služeb a nabídneme jim výhodnější elektřinu a plyn. Mnozí na to slyšeli, ale nebylo jich zase tolik, aby se z Energie ČS stala v rámci koncernu České spořitelny nějaká významnější záležitost. Někdy v minulém roce tak management banky rozhodl, že se této dceřiné společnosti zbaví, respektive prodá ji.

Čtěte také: ČEZ a další dodavatelé si vychutnávají klienty Bohemia Energy. Elektřinu a plyn jim prodávají dráž klidně o 300 %

Foto: Shutterstock

Česká spořitelna vybrala podivného partnera

Na tom by nebylo nic špatného, jen kdyby banka lépe vybírala, komu firmu prodá. Bohemia Energy zjevně dala nejvyšší nabídku, ovšem Česká spořitelna měla zohlednit i špatnou reputaci, kterou tato firma už v té době měla, a to především kvůli způsobu, jakým energie prodávala. Několikrát ji vyšetřoval Energetický regulační úřad a udělil několik pokut.

Česká spořitelně přesto Energii ČS prodala právě Jiřímu Písaříkovi do skupiny Bohemia Energy. A ta, jak známo, před pár dny oznámila, že přestává energii svým klientům dodávat, a to včetně těch, které patřily pod značku České spořitelny. Tito zákazníci teď musí odebírat drahou elektřinu a plyn od dodavatelů poslední instance a hledají si nové dodavatele, kteří jim ale nabídnou ceny výrazně vyšší. Pravděpodobně mnohem vyšší, než jaké měli u svých dodavatelů, než je lákavou nabídkou přesvědčila Česká spořitelna.

Petr Melichar si ani neuvědomuje, že by ho o tomto kroku banka informovala, případně ho oslovila s tím, zda chce být převeden. Je možné, že se tak stalo nějakou formou emailu, ale v takto důležité záležitosti by si klient představoval větší součinnost.

Velký reputační problém

Mezi tyto klienty patří i známý publicista Ivan Brezina, který se o své rozhořčení podělil na Facebooku. “Třicet let mám veškeré své finanční produkty u České spořitelny. Loni na podzim mne přemluvila, abych s plynem a energií ve svých bytech přešel k její “dceři” Energii ČS. Poslechl jsem, protože jsem ke Spořce po těch letech měl důvěru – bohužel. Jenže Spořka pak Energii ČS obratem prodala skupině Bohemia Energy, která teď zkrachovala. No a já budu po třiceti letech měnit banku. Protože kdo mi zaručí, že Spořka zítra stejným způsobem jako moje dodávky energií někomu neprodá třeba i moje hypotéky, zdravotní pojištění nebo citlivá osobní data? A jasně, dobře mi tak, neměl jsem jim věřit,” uvedl Brezina.

Z jeho příspěvku je jasně patrné, že Česká spořitelna má značný reputační problém. Své klienty totiž jednoduše “vyhandlovala” a oni mají teď problém. Přitom právě Česká spořitelna se ráda staví jako ústav, který se postará o jejich finance. To se v tomto případě příliš nepovedlo.

Někteří klienti Energie ČS teď po České spořitelně žádají, aby jim nahradila rozdíl v ceně energií, které teď budou muset platit. K tomu se však finanční instituce zatím nemá. Aktuálně pouze zřídila linku, na které chce klientům pomáhat s přechodem k jiným dodavatelům.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 24SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

23 názorů k článku “Česká spořitelna má problém. Lákala své klienty na levnou elektřinu a plyn. Pak je prodala Bohemia Energy, aniž by to věděli

  1. A čemu se divíte milí senioři?? Ta vaše Spořka je už dávno rakouská Erste,kam odvádí miliardy ročně z chudých Čechů.
    Ten váš sentiment, že se o vás “česká” banka postará je trochu přežitý.A nic vám kompenzovat nebude, to si pište.

  2. Spořitelna by teď měla udělat jedno – nabídnout kompenzaci všem zákazníkům (schválně nepíšu klientům) Energie ČS. Jinak se nezbaví dojmu, že prodá cokoliv – penzijka, hypotéky, úvěry a že o klienty jí vůbec, ale opravdu vůbec nejde.
    Pokud to neudělá, je na to jeden lék – jít do jiné banky. Všechny jsou sice dost podobné, pokud ne úplně stejné, ale ten políček od klientů si ČS v každém případě zaslouží

    1. A pomůžete si? Já odešel z KB – poté co mi jako studentovi strhli ze studentského účtu asi 400 za vedení, kdy mi už s těmi jejich poplatky došla trpělivost. MBank byla supr, dokud nezačali dělat změny, které “se nedotknou 80 % klientů” dotkli se mne všechny a nemusím říkat, že negativně. Tak šup šup do GE (Monety) – všechno běželo supr, dokud jsem si nezřídil kreditku – až 54 dní bez úroku, takže jsem to každé 2-3 týdny vyrovnával, abych měl klid, ale ouha pak jsem platil úroky, když jsem se 2x trefil do těch kritický 21 dní na splátku v dalším kalendářním měsíci. OK moje chyba, ale nikde mi to nevysvětlili a ani ze smlouvy to nebylo jasné – když jsem si stěžoval – vypsal odstavce smlouvy, tak mi více méně odpověděli, že jsem debil, ale aspoň půlku vrátili. To jsem ještě vzal, ale pak začali omezovat výhody kreditní karty, takže najednou nebyla úspora 5% z určitých obchodů , ale jen 1 %, atd. Takže papá a jsem u RB, která mne zas přinutila jet na pobočku (25 km) kvůli vyplnění dotazníku, který jsem už před tím vyplnil on-line + zrušili možnost vkládat peníze na pobočce. Že prý mají vkladový bankomat. Ale co když chci vložit na svůj multiměnový účet Eura nebo Dolary? Musíte do Ostravy. Takže jsem teď uvažoval o Spořce, ale pak jsem si vzpomněl jak kdysi moji mamince, která měla v té době na běžném (!!!) účtu 700 tisíc zřídili z ničeho nic kontokorent 20 tisíc Kč, za který musela platit měsíčně 50 Kč. Prý ji poslali dopis a když nereagovala, tak to brali za souhlas. Než si toho všimla… Šel jsem s ní zřídit účet bez poplatku (páč platila 130 Kč) no to byl boj. Pak se slovy to budete teprve třetí klient v okrese co má účet za nulu jí to (na 3 roky) dali – v době kdy už okolní banky (snad mimo KB) to už dávno zdarma měli.

      1. A ještě jsem zapomněl na ČSOB, kde jsem do jejich fondu vložil peníze, kdy slibovali 5% zhodnocení, aby mi to za 5 let tak tak pokrylo polatek za vstup do fondu,. To se stává, ale proč ukazovali, že za stejných pět let ten fond vydělával přes 3 %? Do toho nezapočetli totiž poplatek za správu fondu…
        Druhý pokus. Před 3mi lety jsem si tam nakráčel nakoupit státní protiinflační dluhopisy. Slečna mne přesvědčila jak je to nevýhodné, ať jdu do fondu. Takže jsem mohl mít zhodnoceno o cca 7 %, teď jsem ani ne 0,5 %.
        A to pomíjím, že mi kdysi ČSOB pojišťovna jednostranně vypověděla povinné ručení (bo nebyli schopni si zařadit poštou zaslané potvrzení o bezeškodném průběhu od předchozí pojišťovny). Já byl půl roku v cizině, většinu doby mimo civilizaci. Auto doma v garáži. A po návratu ve schránce dopisy od insolvenční agentury že dlužím peníze ČKP za každý nepojištěný den + pokuta za nepojištění od odboru dopravy. Možnost domluvy 0. Arogance pojišťovny. Úřad odpověděl, že pokuta 3 tisíce je na dolní hranici sazby. Celkem to bylo tuším 10 tisíc (samozřejmě posláno postupně na 3x – tak já vždycky zaplatil ať mám klid těch pár tisíc, kdyby to poslali naráz, tak se soudím a dnes vím, že bych vyhrál – podobné případy totiž vyhrály – bo auto prokazatelně nejezdilo).

  3. Spořitelna nás informovala emailem o prázdninách, že dochází k “jakýmsi” změnám. Proto jsme ihned telefonovali, abychom zjistili, co znamená tato spolupráce s BE pro nás prakticky. Byli jsme ujištěni, že se vlastně jedná o “nějakou formu konkurence” a nemusíme mít žádné obavy. Dne 13.10.2021 jsme se tedy dotazovali co se děje a 21.10.2021 jsme dostali odpověď od pana Křápa, že společnost ukončila činnost a přeje nám hezký den.
    Po těchto zkušenostech s ČS, ze které nemalé zisky plynou do zahraničí, zvažujeme přechod k jiné bance a dáváme toto na zvážení všem klientům.

    1. Dobrý den, především bychom rádi sdělili, že nás situace okolo Bohemia Energy mrzí.
      Chápeme, že si řada klientů Energie ČS bohužel až po oznámení krachu uvědomila, že došlo k prodeji Energie ČS společnosti Bohemia Energy. Nicméně o samotném prodeji Energie ČS jsme informovali na webu Energie ČS i v médiích a v podobě tiskové zprávy na našem webu již koncem října 2020 a následně v červenci 2021, kdy Energie ČS zaslala dopisy s oznámením o změně vlastníka všem svým klientům.

      1. Změnu vlastníka v červenci se zde snažím popsat. Z telefonátu vyplynulo, že máme zůstat naprosto v klidu, že se nás to netýká a dokonce když jsme se snažili přejít k EONu, tak jsme byli od tohoto kroku odrazeni, že přece ČS nám poskytuje komplexní služby a myslí na nás. Na co tady máme přiděleného osobního bankéře, když se jinak ČS chová jako profesionální šmejd, kterého ovšem situace mrzí.

        1. O klienty Energie ČS jsme se intenzivně starali i po samotném prodeji, díky čemuž jim jako jediným klientům Bohemia Energy, nebyla skokově zdražena energie v průběhu září a října. Okamžitě po krachu Bohemia Energy jsme spustili speciální linku pomoci 800 960 960, kde klientům pomáháme s informacemi i s nastavením plateb novým dodavatelům.
          Ve spolupráci s firmou Encall jsme připravili pro naše bývalé klienty službu expresního přechodu ze stávajících drahých DPI tarifů k novým dodavatelům se standardními tržními cenami.
          Klienty Energie ČS (kteří jsou zároveň klienty Spořitelny) nyní telefonicky oslovujeme z našeho externího callcentra a mají-li zájem, předáváme jejich kontakt firmě Encall. Pracovníci Encall s klienty vyplní online žádost a následně zrealizují jejich přechod k novému dodavateli v nejkratším možném termínu.

          1. Tak opět rád uvedu na pravou míru. V době září a říjen jsme chtěli přejít k EONu (byla akce 30% sleva ze základního tarifu). Byli jsme ujišťování, že je to zbytečné. Na uvedenou linku jsme taky volali, ale nedověděli jsme se nic, co bychom již nezjistili po internetu. Za mě je to tedy vše jedna velká “vědomá lež” a po zkušenostech nevím, co si myslet o společnosti Encall. Už jsem si s ČS své užil a tímto chci pouze varovat ostatní klienty ČS, aby byli v budoucnu obezřetní komu věřit a kam uložit své peníze. Může to dopadnou stejně?

          2. Poučení pro příště, nikdy nevěřte nikomu co vám kdo řekne do telefonu. Pokud to nemáte písemně, nemá to žádnou váhu.

      2. Je mi velice líto. Ideální by byl run, který by vaši banku zlikvidoval. Mimo jiné k výstraze ostatním neseriózním bankám.
        To, že je nějaká informace na jakémsi pochybném webu, aniž by se to klientům individuálně oznámilo, je opět jen známka neserióznosti vašeho podniku.

  4. Já jsem u Spořky a vím, že je to všude víceméně stejný. Pokud se ale rozjede hnutí bojkotujte ČS, připojím se a odcházím

  5. Přesně můj případ. Od Energie ČS jsme odebírali elektřinu. Ještě v září přišla vyúčtovací roční faktura, na ní nikde ani zmínka o firmě Bohemia Energy. Stejně tak předtím ticho, ani čárka o tom že snad patří jiné firmě. Osobně bych čekal alespoň email o tom že se mění vlastník firmy, ale opravdu komunikace nula.

  6. Pokud to tak je a ČS bez vědomí klientů toto provedla, měli by se kompetentní osoby z ČS zodpovídat u soudu a všem podvedeným klientům doplácet rozdíl ceny!!!

    1. Jistě se zodpovídati budou, ti níže to odnesou, ti co to vymysleli, roční plat a zlatý padák. Do dvou měsíců v nějaké dcerušce, přece si takového machra nenechají utéct.

  7. Převést veškeré své finanace na jiný peněžní ústav by mělo být prvním krokem. A lidé by měli začít vybírat své úspory v ČS v hotovosti, všichni, kdo tam něco mají.

    Drtuhou věcí je, že jsem se vždy díval na nabídky laciné energie jako na pokus o podvod a ukázalo se, že mám pravdu.

    1. Pokud by klienti ČS začali hromadně vybírat své úspory v hotovosti, tak to by byl mazec! Klienti se bez ČS obejdou, ale ČS bez klientů NE.

  8. U spořitelny jsme skončili už před několika lety v okamžiku, kdy nám strhli 45 Kč za výpis z neúplného měsíce. Navíc se domlouvat s bankou, aby nám snížila poplatky, nebo že od nich odejeme jsem nechtěl. Odpuštění poplatků klientům. kteří se ozvou a okrádání ostatních klientů, kteří se neozvou, podporovat nebudu. Jsem u jedné malé české banky s nulovými poplatky za účet, pohyby na účtu a výběry i z cizích automatů. Měl jsem odejít už dávno.

  9. Uvedená banka sice svoji dceru na konci roku 2020 prodala, ovšem měla v ní i poté svého zástupce. Tím měla velmi pravděpodobně dobré informace, co se v Energie ČS a potažmo Bohemia Energy děje. Proto reputační riziko je zcela na její stranu. Nejvíce však selhal ERÚ, který má v otázce energií chránit spotřebitele. Mezi distributory a odbornou veřejností se dlouhodobě vědělo o způsobu podnikání BE.

  10. Vždyť se to o BE dávno vědělo, že lidi měli obrovské problémy s ukončováním smluv za nehorázné sankce + ty jejich podomní prodeje, bylo to přece všude v médiích, pak mně kontaktovali nedávno telefonicky a já nevycházel z údivu, že ještě vůbec existují, slečna evidentně nechápala, tak jsem ji poradil, ať vyřídí vedení, ať se aspoň proboha přejmenují, jak je tady u nás dobrým zvykem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *