Důchodci budou jezdit v dálkově ovládaných vozidlech. Nebudou však moci sami řídit, je to moc velké riziko

Dnes už je veřejným tajemstvím, že Evropská unie plánuje znemožnit řízení vozidel značné části lidí důchodového věku. Důvodem je především snaha o maximální bezpečnosti na silnicích, proti které právě senioři za volantem stojí. Patří k nejvýznamnějším skupinám způsobující nehody, a to často velmi vážného charakteru.

Brzy přijdou zásahy

Plánem EU přitom není nic jiného než zajištění naprosto bezpečného provozu, kdy již v roce 2050 by nemělo docházet k žádným fatálním nehodám. To však znamená, že ze silnic budou muset zmizet řidiči, kteří ztratili důležité reflexy, případně již nemají tak dobrou orientaci, která je k řízení vozidla nutná.

Již poměrně brzy budou zavedeny speciální testy, kterým se bude muset i v České republice podrobit každý senior při dosažení 70. roku věku. Tehdy se otestuje, zda skutečně stále dokáže být plnohodnotným účastníkem provozu. Pakliže testem neprojde, bude mu řidičský průkaz nemilosrdně odebrán.

Není třeba to brát jako nějaké úkorné opatření vůči současným seniorům. Ba právě naopak, jde o neutrální věc, která se dotkne v daném věku úplně všech, tudíž nejde o nějakou nespravedlnost. Stejně jako se řidičský průkaz uděluje až od 18. roku věku, tedy je stanoven určitý začátek pro možnost řízení, tak budou stanovena také pravidla na druhém konci věkové škály.

Foto: Shutterstock

Auto pojede samo

Testy se přitom budou každých pět let opakovat. A je jasné, jak to asi bude vypadat. Zatímco sedmdesátníci mohou ještě z větší části projít, pokud se k testu dostaví třeba 85letý člověk, zřejmě už jím zkrátka neprojde.

Možná to ale nakonec nebude znamenat, že senioři nebudou moci jezdit v osobních vozidlech. Vývoj je totiž neúprosný a na spadnutí jsou takzvaná autonomní vozidla, zejména potom v kombinaci s moderními elektrickými pohony a pokročilým software. Tyto vozy totiž mohou řídit samy, případně mohou být v první fázi například dálkově řízeny.

Čtěte také: Stát pošle důchodcům peníze navíc. To se nečekalo. Každý ale dostane jinak. Kolik nafasujete vy?

Vlastně to bude takový luxus, jako byste měli vlastního šoféra, kterého si však většina lidí s normálním autem nemůže dovolit. Takto ale bude vozidlo řídit za vás a vy se nebudete muset věnovat řízení, nýbrž nějakým užitečnějším činnostem. Zároveň se předpokládá, že taková auta budou v provozu naprosto bezpečná.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
V České republice se na mobilních telefonech začaly šířit velmi nebezpečné aplikace. Zdá se, že Češi v tomto ohledu dojíždějí na to, že ve svých telefonech mají důležité informace, například v podobě mobilního bankovnictví, skrz které mohou přistupovat k veškerému svému majetku. Zároveň však nedokáží své telefony adekvátně zajistit proti hrozbám, případně jsou velkou hrozbou sami, jelikož do telefonu instalují neověřené aplikace. Potká vás to kdykoliv Právě to je teď podle všeho největším problémem v rámci takzvané kyberbezpečnosti. Lidem se do telefonu dostávají speciálně upravené aplikace, takzvané bankery. Může se vám stát, že zabrousíte například na nějakou stránku, která spustí výzvu, že musíte aktualizovat svůj prohlížeč v telefonu. Pak už stačí jen kliknout na souhlas a nainstaluje se vám aplikace, která může být potenciálně velmi nebezpečná. Jakmile ji spustíte a udělíte souhlasy, které požaduje, čehož si skoro ani nemusíte všimnout, získává tato aplikace nadvládu nad vaším telefonem. “Potom už nejste jeho pánem, ale organizované skupiny si s vaším zařízením budou dělat, co je napadne,” říká Patrik Barel, který je expertem na bezpečnost v rámci mobilních telefonů a internetu. Problémy se přitom nemusí objevit hned. Obvykle nějakou dobu trvá, než se na vás dostane řada a podvodníci vás vytěží. Potom už si často ani neuvědomíte, že jste něco podezřelého do telefonu nainstalovali. Je to nový trend “Taková aplikace si v telefonu může dělat doslova, co se jí zachce. Může si na pozadí pouštět aplikace a dokonce si schvalovat přístupy či transakce, což je klíčové právě v mobilním bankovnictví,” říká odborník s tím, že si toho ani nemusíte všimnout. Podvodníci navíc mají přehled o vašem displeji, takže jim stačí počkat si, až na něj vyplníte přihlašovací údaje, které potom mohou využít. Čtěte také: Velká česká banka namíchla klienty. Ukázalo se, jak masivně je odírá na skrytých poplatcích Zdá se, že právě na tomto poli teď budou organizované skupiny působit nejvíce. Ostatně, například Česká spořitelna už varovala před aplikacemi, které se vydávají za její mobilní bankovnictví George, ale ve skutečnosti jsou podvodné a jejich cílem je pouze připravit vás o peníze. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Tlaky na zvýšení bezpečnosti dopravy na evropských silnicích velmi rychle sílí. Už nějakou dobu se připravují podrobné plány na to, jak docílit do roku 2050 naprosté absence fatálních nehod. Již v roce 2030 by se jejich počet oproti současnému stavu měl snížit na polovinu. Je tedy jasné, že změny budou muset být překotné a že se řidičů velmi výrazně dotknou. Samá omezení Na jedné straně se chystají regulace pro některé skupiny řidičů, jako jsou důchodci nebo mládež, na straně druhé potom velmi citelná opatření, která se dotknou všech. Řeší se to na úrovni celé Evropské unie, tudíž to bude platit ve všech členských státech včetně České republiky. A na jeden velký zlozvyk českých řidičů si úředníci opravdu výrazně posvítí. Nejde o nic jiného než překračování povolené rychlosti. Když vyjedete do zahraničí, zjistíte, že tam se povolených rychlostí řidiči drží mnohem více než v tuzemsku. Je to dáno mírou kontrol, ale také sankcemi, jež jsou v Česku stále velmi mírné. Problematická je především rychlá jízda v obci. Ovšem opravdu nepříjemné to začne být až ve chvíli, kdy rychlost překročíte o 40 km/h a jedete ve městě třeba devadesátkou. To se třeba na okreskách může jednoduše stát, když nedáte včas nohu z plynu. V takovémto případě můžete přijít o řidičský průkaz, i když se to často řeší jinak. Evropská unie chce ale ještě podstatně více přitvrdit. Řidičský průkaz má být odebrán už při překročení povolené rychlosti o 30 km/h. Jde sice o snížení o pouhých deset kilometrů v hodině, ovšem výsledný efekt může být opravdu nepříjemný. Ještě vám to opepří Navíc bude zavedena i další změna. Když dnes překročíte rychlost nebo uděláte podobný přestupek v jiné zemi Evropské unie, zřejmě vás to přijde draho, ale neztratíte možnost řídit ve své domovské zemi. Na tu se odebrání řidičského oprávnění nevztahuje. Brzy to však má být jinak. Záznam o odebrání řidičského oprávnění bude v kterékoliv zemi zanesen do společného evropského systému a výsledkem bude zákaz řízení po celé Evropské unii. Čtěte také: Řízení večer a v noci bude v Česku omezeno. Spousta lidí nebude smět po setmění vyjet na silnici V této souvislosti je třeba se připravit na to, že v řadě zemí budou silniční pravidla ještě přísnější, než jaký je základ chystaný Evropskou unií. Vždyť v mnoha městech se brzy bude smět jezdit maximálně 30 km/h. Pokud byste tam jeli omylem šedesátkou, přijdete o řidičský průkaz a bude se to vztahovat i na Českou republiku. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Ještě poměrně nedávno bylo českým domácnostem doporučováno, aby přešli z kotlů na tuhá paliva na plynové kotle. Ty tu s námi měly být desítky let, a to i v rámci přechodu na nízkoemisní energetiku. Nikdo totiž nepočítal s tím, že se někdo pokusí ve snaze o co nejekologičtější provoz skoncovat právě i se zemním plynem. Takhle to brzy bude Jenže přesně to se teď děje. Ačkoliv se o tom stále příliš nemluví, faktický konec plynových kotlů už je v rámci Evropské unie naplánován. Stát by se tak mělo již v roce 2029. To není zrovna vzdálený termín, jelikož to nastane za pouhých pět let. Ještě to sice není schváleno, avšak všechno k tomu směřuje. V Evropě jsme si v poslední době zvykli dávat podobné závazné cíle, byť je otázkou, co se stane, až do těchto termínů dospějeme, ale nebudeme mít hotová náhradní řešení. Termíny se pochopitelně mohou prodlužovat, ovšem když je k něčemu dopředu vydán zákaz, znamená to především to, že výrobci se na daný výrobek přestávají orientovat a pochopitelně začnou i omezovat a zastavovat jeho produkci. Pakliže tedy pojedeme na této notě, v roce 2029 žádné nové plynové kotle stejně nebudou, jelikož se již nevyrobí. V tento rok by měl začít platit zákaz jejich prodeje. Nikoliv snad přímo, ovšem zajímavou oklikou. Nesmyslná účinnost V rámci snahy o takzvaný ekologický design budou připuštěna pouze taková zařízení, která budou mít minimální účinnost 115 procent, a to namísto současných 86 %. To je hodnota, kterou plynové kotle nemohou splnit. Jednoduše tak z nabídky budou muset vypadnout. Čtěte také: Loni si koupili tepelné čerpadlo za 500 tisíc, aby ušetřili. Teď Češi litují, stát jim schválně zdražil elektřinu o desítky tisíc A jak to bude dále, už není těžké uhodnout. Nějakou dobu se ještě nechají běžet ty plynové kotle, které už jsou v domácnostech nainstalované, ovšem postupně se začne zvyšovat tlak na to, aby se i ty definitivně vyměnily za tepelné čerpadlo, navzdory tomu, že do řady domů není toto zařízení vhodné. A potom přijde zákaz, podobně jako letos s kotly 1. a 2. emisní třídy, které od září tohoto roku již nesmíte používat, a to pod hrozbou pokuty. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

5 Replies to “Důchodci budou jezdit v dálkově ovládaných vozidlech. Nebudou však moci sami řídit, je to moc velké riziko

  1. Eu už tu v roce 2050 nebude a možná už ani v roce 2030. Ono už teď má EU na kahánku. Se podívejte, kdo pomalu, ale jistě vyhrává volby. Jsou to strany a politici, kteří nechtějí dělat štětky Bruselu. Když pomineme Maďarsko, kde Orbán dlouhodobě brojí proti diktátu zkorumpovaného Bruselu, tak se změnily vlády na protibruselské ve Švédsku, na Slovensku a teď i v Holandsku, kde má vítěz voleb ve volebním programu dokonce vystoupení z toho žaláže národů. A tak to půjde postupně od jedné země po druhou, potom jak bude růst nasranost obyvatel na zkorumpované neoliberální probruselské vlády.

    1. Souhlasím s Vámi. A ještě chtějí urychleně zavést euro. To zase dopadnete špatně, hlavně pro nižší i střední vrstvu, vše se zdraží. Nechci euro, chci naši, Českou korunu
      EÚ stejně nemá dlouhého trvání.

  2. Jeví se mi to jako naprostá pitomost. Tedy “úžasná” zpráva o tom co bude za 27let?!? V Německu, tedy v některých spolkových zemích už senioři musí absolvovat speciální test jejich schopnosti řídit a zejména reagovat. Výsledkem je, že je jim umožněno řídit pouze určitou a určenou nejvyšší povolenou rychlostí. Např. Max 60km/h a podle toho je jejich auto povinně opatřeno velkou nálepkou, ze které každý vidí, že řidič nesmí jet rychleji i kdyby chtěl a je třeba si na něho “dát pozor” v dobrém slova smyslu, protože se může zachovat “nepředvídatelně”. To mi přijde jako cesta zachovat seniorovi nezávislost (i jistou důstojnost) aby si např. mohl sám dojet nakoupit či k lékaři, přátelům. A přitom i trochu eliminovat jejich kreativitu při řízení 🙂 , kterou jsme asi již všichni někdy viděli 🙂 . Jednou také budeme senioři a doufejme, že z nás někdo nebude chtít úředně za každou cenu udělat nesvéprávného neschopna…

    1. To nás budou značkovat a označovat, kdo je blbý a kdo blbější. Něco mě to připomíná, ale nemůžu to napsat,dali by mě ban.

  3. Nemyslím si, že důchodci způsobují nejvíce nehod, a fatálních. Brusel by se měl soustředit zejména na mladē, nezkušenè, zdrogované a opilé řidiče. Ti jsou velice nebezpečnį, ne např. 70 ti letý řidič z povolání, který má najeto mnoho kilometrů. Starší řidiči jsou opatrní, mladí jezdí jako blázni, nedodržujį předpisy – překračují rychlost.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *