Důchodci mají odevzdat řidičský průkaz dobrovolně. Řídit by už neměli, za odměnu dostanou tramvajenku

Bylo jen otázkou času, kdy přijde tato otázka na přetřes. Lidé totiž řídí ve stále pokročilejším věku. Zatímco před pár desítkami let byli senioři za volantem naprostou výjimečnou záležitostí a málokdo si troufl šoférovat po sedmdesátce, dnes je naprostým standardem, že do auta usedají i osmdesátníci a devadesátníci.

Chystají se nová nařízení

Bohužel však řízení stále není natolik automatizované, jak by podobné situace vyžadovaly. Neustále musíte mít oči na stopkách, být dobře zorientovaní v provozu a především rychle reagovat na nenadálé momenty, které jednoduše vždycky přijdou. A rostoucí počty nehod, nezřídka potom fatálních, jsou jednoznačnou ukázkou toho, že od určitého věku by nemělo být řízení samozřejmostí.

Toto přitom nelze chápat jako něco namířené proti současným důchodcům, jelikož koloběh života je neúprosný a jednoho dne se to bude týkat všech. Je to tedy maximálně spravedlivá záležitost, a tak je třeba to vnímat. Aktuálně se proto na evropské rovině připravuje opatření, které by mělo důchodce za volantem určitým způsobem filtrovat na ty, které jsou toho ještě schopni a ty, kterým bude muset být řidičský průkaz odebrán.

Cílem je snížit do roku 2030 počet fatálních nehod na silnicích na polovinu a v roce 2050 potom dokonce na nulu. Kdo tedy dosáhne sedmdesátého roku života, bude se muset podrobit poměrně přísným testům, zda je nadále způsobilý řídit vozidlo. Tyto testy se potom budou opakovat každých pět let.

Foto: Shutterstock

Dobrovolná cesta jako ta správná

Některé země a města jdou přitom ještě dále. Například v Německu se šíří výzva k dobrovolnému odevzdání řidičského průkazu. Například město Leverkusen k tomu vyzvalo své seniory s tím, že pokud tak učiní, obdrží průkaz na městskou hromadnou dopravu na jeden rok zdarma. Obdobnou akci má například Hannover a další města.

Pro někoho to možná není dostatečně silnou motivací a je třeba uvažovat o tom, zda by náhodou neměli mít tito senioři možnost využívat hromadnou dopravu doživotně. A do řady českých měst je to obtížně přenositelné, protože důchodci zde jezdí autobusy a metrem zdarma i tak.

Čtěte také: Důchodci slaví. Za teplou vodu už nemusí platit ani korunu. Stačí si požádat

Lze si ovšem představit i další různé formy motivace, například finanční, kdy by třeba stát odkoupil jejich vozidlo za výhodnějších podmínek, což by pro seniory znamenalo vítanou finanční vzpruhu.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 1SdíleníSdíletTweet [...]
Lidem v České republice hrozí poměrně velký malér, o kterém většina z nich zatím nic moc netuší. Je to spojeno s držbou nemovitého majetku, která bude nově vyžadovat o poznání více povinností a papírování, než tomu bylo dosud. Jde tak trochu o vedlejší produkt schválení nového stavebního zákona, který přišel i s mnoha takzvanými přílepky, které z něho udělaly ukázkový paskvil. Dejte si papíry do pořádku Co mělo řešit zrychlení stavebního řízení, aby se v Česku konečně začaly pořádně stavět byty, které jsou potřeba jako sůl, paradoxně přináší ještě mnoho dalších komplikací, jež tu dříve nebyly. A to překvapivě i pro stávající majitele nemovitostí. Navíc neplatí, že by se nový stavební zákon týkal především developerů či stavebních společností, jak často panuje mylně rozšířený názor. Dotýká se úplně všech, a to i těch, kdo mají už postavený obyčejný rodinný domek. Nová regulace vstoupila v platnost od 1. ledna 2024, avšak celá záležitost je natolik komplikovaná, že druhá fáze přijde až od 1. července tohoto roku. Právě tehdy naběhnou i všechny možné povinnosti, které už však v té době musíte plnit. Odborníci se teprve teď seznamují s veškerými dopady, které novinka přináší, a informují o nich veřejnost. Ta tak může být ještě nepříjemně překvapena. Jako například v tomto případě, kdy se ukazuje, že lidé, kteří mají nějakou nemovitost, musí uchovávat její projektovou dokumentaci, a to tu, podle které se projekt nakonec realizoval. Nestačí tedy různé prvotní či pozměněné verze. Musíte mít v ruce papír, podle kterého se stavělo. Bude to hodně drahé Mnozí ho pochopitelně nemají, takže bude docházet k paradoxní situaci, kdy si budou muset opatřit projekt na základě toho, jak byl dům ve skutečnosti postaven, tedy jaksi reverzně. A teď se podržte. Netýká se to totiž pouze těch domů, které budou postaveny poté, co vstoupila novela stavebního zákona do praxe. Vše bude platit i zpětně na veškeré již postavené nemovitosti v České republice. Čtěte také: Výrazně vyšší dědická daň vás může odradit od toho, abyste odkázali nemovitost dětem Pakliže si říkáte, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá a že na tuto hru nepřistoupíte, potom byste měli také vědět, jaké jsou v takovém případě sankce. Ty totiž nejsou vůbec nízké. Původně se počítalo s už tak vysokou pokutou ve výši 200 tisíc korun, avšak ta byla pro jistotu ještě navýšena na 400 tisíc. V případě, že tedy povinnosti nesplníte, připravte si rovnou tučný balík. Foto: Shutterstock, zdroje: ČKA, MMR, ČKAIT 83SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

47 názorů k článku “Důchodci mají odevzdat řidičský průkaz dobrovolně. Řídit by už neměli, za odměnu dostanou tramvajenku

  1. Kterého důchodce kdy napadlo na dálnici předjíždět a následně vybudovat ostatní vozidla. Většina důchodců ještě začínala svou ridicskou karieri na starých, pomalých chechlach, kdežto současní mladi začínají na dovezených vracích, které jsou přesto rychlé,proto ještě nebezpečnějších, než kdejaký důchodce. Tady je prostor k zamyšlení.

    1. Jo to je z evropských hlav ty nám nic nepřinesou dobrého kvůli Německu prý nemůžeme odejít dokud tu budem tak nám budou dyktovat co smíme a teď jednaly že zrusej veto a budou onas rozhodovat ty největší státy já jezdil po stavbách a podobne celý život a brzy nastupující důchodce a vůbec se mně tyhle články nelibý i ty Bruselské hlavy budou duchodci kde je ta svoboda života no kde…..

  2. Budete se divit,ale i na venkově žijí důchodci.Zadná MHD tam není, jistě nejen autor článku je asi překvapen.Mnozi by neřídili kdyby to pro ně nebyla jediná možnost jak sí nakoupit či dostat se k lékaři.Myslim že je již u nás dobře ošetřeno a to jak zdravotní prohlídkou tak pripadným
    následným omezením dojezdem (např.jízda pouze v regionu )

  3. Které hovad…. To sem poslal vymyslel. K čemu bude někomu tramvajenka kde nejezdí tramvaj.
    Lidi probuďte se jsou tu samé zákazy príkazy a.t.d.
    A za to naše zaměstnance (kravataky) platíme?

  4. Je dokázané že nejvíc nehod způsobují opilí a zfetovaní řidiči, dále mladí a nezkušení. Tak nechte seniory v klidu žít.

  5. Tohle nevymyslíš 🙄. Na co tak asi bude důchodcům tramvajenka mimo Prahu a několik málo větších měst. Chlapče, většina lidí žije mimo Prahu, nevšiml jste si.

  6. Tak myslím že opět bude diskriminace skupina lidí,ale více nehod mají nezkušené mladé řidiče tam by se taky mělo dělat psychologické testy jako na zbrojní průkaz.

  7. A co takhle řidičák až od 30? Pokud vím, nejrizikovější jsou mlaďasové s nadupanými kárami. Do 30 jen elektrokoloběžky do 25 km/h. Když jsme u té spravedlivosti, pisálku zoufalý.

  8. Hon na duchodce pokračuje už sedí na teplejch židlích a zapomněli kdo jim to vybudoval ještě nám vemou volební právo tak svět oplácí

  9. Nejprve omezit veřejnou hromadnou dopravu v menších obcích kvůli neefektivitě, pak nechat zkrachovat malé vesnické obchody, nedokázat zajistit provoz lékařských ordinací krom okresních měst, pak zrušit valorizace důchodů a nakonec sebrat řidičáky i těm, co už jezdí jen nakupovat a k lékařům z donucení. Zajímavé je, že současně mohou ti staří pracovat déle, aby se ušetřilo na důchodech – ale řídit ne?
    Vyšetřeni na senilitu by měli být poslanci, senátoři,jejich poradci a vláda!
    Pak je tu jednoduché řešení: pracuj, dokud nepadneš – jinak eutanazie !

    1. Souhlasím. Vláda, poslanci atd. by neměly být placené posty, ale čestné funkce a asi by byl klid. Za celý život jsem nikoho z těch vychcanků nepotřeboval

  10. Vážení,nemí to jen o důchodcích. Tato společnost je nemocná a tím padem ma i dilně nemocné předpisy a zákony. Třeba:mladý z fetovaný řidič s pětinásobným zákazem řízení a podobně. Nic se neřeší a vy tu budete řešit jednu skupinu starších spoluobčanů. Jak směšné….

  11. Před pár desítkami let byli senioři za volantem naprostou výjimečnou záležitostí, dnes je naprostým standardem, že do auta usedají i osmdesátníci a devadesátníci.
    To bude tím,že na každé vesnici byly zajištěny základní potřeby, například obchody, které si samotní občané postavili v akcích Z.
    Postupně je JEDNOTA rozprodala a zestárlí lidé jsou nucení pro základní potraviny dojíždět.

  12. Pane Kulhánku,jsem hodně starý, Vás vyzývám abychom my dva udělali jízdu Prahou, dle Vaší volby a za nestraného dohledu který by posoudil kdo z nás dvou jel bezpečně a neomezoval ostatní motoristy.
    Tyto články se nyní opakují ob den aniž je nějak statisticky doloženo, že my starší způsobujeme pomalu nával v nemocnicích nebo v pohřebních ústavech.
    Ano už nejezdím za den na př. do Splitu nebo do Bulharska ale bezpečně na nákup nabo k lékaři. Ano jsme pomalejší na př.na parkovišti a pod.
    Až budu cítit, že na to nemám určitě odevzdám řid. průkaz. Prosím nechte nás v klidu žít.

  13. Je to individuální, je mraky lidí, kteří se za volant nikdy neměli dostat, na druhé straně vidím čilé seniory v provozu. Sám(nar .1950!)jsem na silnici přez padesát let, najíždím ročně 25 -40tis km jak za prací, tak po Evropě na dovolené, to osobákem, dodávkou, ale i na mašině.
    Mimoto makám, jako elektrikář, ještě před pár měsíci na plný úvazek, to než mě nabourala zezadu třiadvacetiletá π…. a poranila mi krční páteř.
    Tak bych prosil jistou selekci v tom odevzdávání “papírů”.😫

  14. mě před 11 měsíci nadrbala zezadu 23letá π…., dohonila mě u kruháče, když jsem jen
    ubral plyn abych dal elegantně prostor autu na kruháči. Je mi 73, tak za to můžu 😆a odevzdám papíry? Doufám, že jsem Vás pobavil, ale fakt svatá pravda.

  15. Naco mne je tupa tramvajenka, když v téhle iledrp nejezdí nic kromě autobusu 2x za den, v úplně méblb čase!? – úplně k unvoh! Hold jedině elektrokoloběžku-a v zimě-svařit dvě dojedné!

  16. Bydlíme mimo město. 10 let jsem na inv.vozíku. Jak se budu dopravovat k lékařům? Zkoušky co pět let je blbost ( neudělala by je spousta mladších ročníků). Ale dělat zkoušky po způsobených nehodách. Ubylo by řidičů. Přestaňte řešit důchodce, ti mají při řízení větší postřeh, než ten, který v době řízení řeší problémy přes mobil.

  17. A co takhle nějaká statistika nehod podle věku? Třeba bychom byli překvapeni. Jinak lékařské kontroly jsou od 65 pro řidiče povinně. Tenhle plátek je každý den nějaká tragédie na důchodce.

  18. Docela rád bych se potkal s tím inteligentem co tohle vymyslel. Rád bych si s ním zajezdil v městském provozu. Zkušenosti a předvídat asi nebude jeho nejsilnější stránkou! Jezdím 50 let, je to čím dál náročnější, ale daleko víc rizikových situací mi předvádí mladí řidiči a hodně taky řidiči luxusních vozů.

  19. Dobrý den, a co senioři žijící na vesnici. Také jim nabídnou tramvajenku zdarma? Obchody na vesnicích nejsou,

  20. Věřte,že mnoho mladých přezkoušení nezvládne.Nechte důchodce na pokoji. Jsou daleko zodpovědnější než mládež a ostatní…Jen štvete lidi proti sobě a děláte zlo.Věnujte se důležitým věcem.Myslím,že náš stát má tolik bodů k řešení,že kdybyste se věnovali tomu co je důležité neměli byste čas na řešení blbosti. Dopravní značky jsou skované v zeleni,silnice jak tankodrom,rychlost na silnicích se nedodržuje,parkuje se v křižovatkách, tak,že sanitky a požární vozy se do sídliště ani nedostanou a to na 99% nedělají důchodci.Pravidla… jen pravidla , pro všechny stejné, určitě byste se divili…jak jsou důchodci zodpovědnější.Někde je fakt auto životně důležité,bez něho se nedostane mnoho lidí ani k doktorovi a dokonce ani na nákup….Vyplatilo by se občas přemýšlet,než se něco vypustí……..

  21. Lidé se dožívají delšího věku, proto takè déle řídí auta. Nesouhlasím s tím, že by důchodci měli větší podíl na nehodách, než ostatní. Hodně nehod způsobí řidiči pod vlivem alkoholu a mladí pod vlivem drog. Těm by se měly odebírat řidičské průkazy, protože jejich počet enormně roste. Důchodce musí chodit na lékařské prohlídky, tudíž lékař by měl zhodnotit, zda je,či není schopen řídit, zda se u něho nezačíná projevovat nějaká choroba, která by řízení bránila.

  22. Já osobně bych nedávala ridicsky průkaz osobám od 18.let ale od 30.let podívejte se jak jezdí jak prasata!!!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *