Nový vůz Škodovky je naprosto otřesný. Tak s něčím takovým mohou rovnou zavřít

Měl to být naprostý výkvět toho, co dokáže Škoda Auto postavit s pomocí stávajících a osvědčených technologií. Nakonec je z toho ale jen jedna velká blamáž, protože tohle auto se v žádném případě nepovedlo reakce na něj jsou přinejlepším neutrální. Najdou se však i tací, kteří mu nemohou přijít na jméno.

Myslí to vážně?

Ano, řeč je o novém vozidlu Škoda Kodiaq, které se představilo před pár týdny. Jde o druhou generaci veleúspěšného modelu, který si našel místo v srdcích nejen českých řidičů a vídat ho můžete na všech evropských silnicích.

Škodovka si na jeho nástupci dávala údajně velmi záležet, protože doba tomu chtěla, že půjde sice teprve o druhou, ale také poslední generaci Kodiaqu, tedy pokud se ho někdo nepokusí vzkřísit ještě s elektrickým pohonem. Jisté je to, že dalšího SUV se spalovacím motorem se od automobilky v Evropě nedočkáme. A to přitom zákaz jejich výroby a prodeje začne platit až v roce 2035. Škoda tak druhému Kodiaqu věří natolik, že si s ním troufne odsloužit jedenáct let.

Je však velkou otázkou, zda tento vůz nebude průšvihem už při svém samotném uvedení. Vypadá totiž, jakoby ho někdo nenavrhoval pro evropské, ale naopak pro asijské trhy. Ještě před pár lety by to dávalo dobrý smysl, protože Škodovka byla v Číně velmi silná, a tak by se teoreticky mohla chtít tamním zákazníkům zalíbit.

Foto: Shutterstock

Tohle je konec

Jenže asijský vlak dávno ujel. Tamní trh opanovaly místní automobilky, které jsou v technologiích a konektivitě mnohem dále než Škoda, které nakonec zřejmě nezbude než se odtamtud potupně stáhnout. Pak lze ale jen obtížně hledat důvod, proč nový Kodiaq vypadá jako jedno z mnoha čínských aut, které navíc teď masivně míří na evropské trh, ať už v elektroverzi nebo ještě se spalovacími motory. Konkurence bude obrovská a Škoda měla hrát raději na jistotu a zalíbení se v evropských očích. Nepochopitelně se však své identity vzdala a nabízí jen podivnou směs hranatých a zaoblených prvků, které dohromady nedávají vůbec koherentní výsledky. Vždyť zepředu vypadá Škodovka jako nějaké větší Suzuki, zezadu zase jako čínský BYD.

Škoda Kodiaq je bohužel jen výsledkem současné bezradnosti této kdysi velmi slušně rozjeté automobilky. Ta je dnes okopávána ze všech stran, ať už jde o Evropskou unii nebo mateřský koncern Volkswagen, u kterého není nic jistého, jak se nedávno přesvědčil Seat, kterému byla zakázána výroba nových aut.

Čtěte také: “Nejhorší krize za 45 let.” Škodovka kolabuje a s ní se propadne celá česká ekonomika

Škodovce už se nedaří ani v Asii a i v Evropě bude mít brzy velkou konkurenci, se kterou se nevyrovnala na tamním trhu. Jak se s ní chce s podobnými modely popasovat tady, když je ještě navíc cenově tak ambiciózní. Vždyť nový Kodiaq se zřejmě nebude prodávat pod milionem korun ani v základních verzích.

Komentář Tomáše Mrkvičky

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Lidem v České republice hrozí poměrně velký malér, o kterém většina z nich zatím nic moc netuší. Je to spojeno s držbou nemovitého majetku, která bude nově vyžadovat o poznání více povinností a papírování, než tomu bylo dosud. Jde tak trochu o vedlejší produkt schválení nového stavebního zákona, který přišel i s mnoha takzvanými přílepky, které z něho udělaly ukázkový paskvil. Dejte si papíry do pořádku Co mělo řešit zrychlení stavebního řízení, aby se v Česku konečně začaly pořádně stavět byty, které jsou potřeba jako sůl, paradoxně přináší ještě mnoho dalších komplikací, jež tu dříve nebyly. A to překvapivě i pro stávající majitele nemovitostí. Navíc neplatí, že by se nový stavební zákon týkal především developerů či stavebních společností, jak často panuje mylně rozšířený názor. Dotýká se úplně všech, a to i těch, kdo mají už postavený obyčejný rodinný domek. Nová regulace vstoupila v platnost od 1. ledna 2024, avšak celá záležitost je natolik komplikovaná, že druhá fáze přijde až od 1. července tohoto roku. Právě tehdy naběhnou i všechny možné povinnosti, které už však v té době musíte plnit. Odborníci se teprve teď seznamují s veškerými dopady, které novinka přináší, a informují o nich veřejnost. Ta tak může být ještě nepříjemně překvapena. Jako například v tomto případě, kdy se ukazuje, že lidé, kteří mají nějakou nemovitost, musí uchovávat její projektovou dokumentaci, a to tu, podle které se projekt nakonec realizoval. Nestačí tedy různé prvotní či pozměněné verze. Musíte mít v ruce papír, podle kterého se stavělo. Bude to hodně drahé Mnozí ho pochopitelně nemají, takže bude docházet k paradoxní situaci, kdy si budou muset opatřit projekt na základě toho, jak byl dům ve skutečnosti postaven, tedy jaksi reverzně. A teď se podržte. Netýká se to totiž pouze těch domů, které budou postaveny poté, co vstoupila novela stavebního zákona do praxe. Vše bude platit i zpětně na veškeré již postavené nemovitosti v České republice. Čtěte také: Výrazně vyšší dědická daň vás může odradit od toho, abyste odkázali nemovitost dětem Pakliže si říkáte, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá a že na tuto hru nepřistoupíte, potom byste měli také vědět, jaké jsou v takovém případě sankce. Ty totiž nejsou vůbec nízké. Původně se počítalo s už tak vysokou pokutou ve výši 200 tisíc korun, avšak ta byla pro jistotu ještě navýšena na 400 tisíc. V případě, že tedy povinnosti nesplníte, připravte si rovnou tučný balík. Foto: Shutterstock, zdroje: ČKA, MMR, ČKAIT 0SdíleníSdíletTweet [...]
Ani v dnešní době, kdy se pocitově zdá, že jsou Češi ochotní utrácet velmi vysoké částky za běžné služby, nemají obchodníci na růžích ustláno. Například v případě restaurací zavírá jedna za druhou, a to i věhlasné podniky, jako nedávno ten, který patřil šéfkuchaři Emanuelovi Ridimu. Jde však i o velmi tradiční podniky, které tu fungovaly desítky let, ale teď to najednou přestaly zvládat. Těžké časy Řeč je o lahůdkářství Zlatý kříž, které centrum Prahy zdobilo přinejmenším sto let. Jeho vznik se datuje do tak dávných dob, že přesné datum dnes již není známo. Ale už je to také tak trochu jedno, jelikož podnik před několika týdny definitivně zavřel. Nejprve se dle nápisu na dveřích zdálo, že řeší nějaké technické problémy, avšak teď už je jasno. Firma je rovnou v likvidaci, takže provoz neobnoví. Tyto lahůdky pravděpodobně budete znát také. Sídlily v Jungmannově ulici a dosud si je lidé, přinejmenším dle hodnocení na Googlu, pochvalovali, a to navzdory tomu, že sem v posledních letech začali ve velkém chodit také turisté. Těm o slavných českých chlebíčcích básní různí průvodci, takže je pochopitelně musí vyzkoušet. Drahé chlebíčky Rychle však ubývá míst, kde tak mohou učinit. Ostatně, hodně rychle rostou také jejich ceny. Kdo by ještě před pár lety řekl, že takový chlebíček může stát 45 Kč, jako tomu bylo právě ve Zlatém kříži, ještě než zavřel. Mnohým to připadá hodně, ovšem sami si odpovězte na otázku, za jakou cenu byste je dnes byli ochotni prodávat. Čtěte také: Tak to je rána. V Česku končí 160 let stará firma. Přežila všechno, ale tohle už ne Jak se totiž ukázalo, Zlatý kříž nedokázal přežít ani s těmito cenami a velkou tradicí. Důvodů může být hned několik. Mluví se o tom, že měl podnik příliš vysoký nájem, ale také o tom, že se Praha 1 vylidňuje, takže se tu nedá opřít o pravidelnou klientelu, kterou by podnik tohoto typu potřeboval jako sůl. Podle jiných už se také zřejmě vyčerpal model tradičního lahůdkářství. Lidé sem sice stále tu a tam zašli, ale na nějaké velké vyskakování to zkrátka už nebylo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Nedá se říct, že by Česká republika v posledních letech směřovala k něčemu pozitivnímu. Spíše to vypadá, jakoby se všichni již nabažili toho, že jsme dosáhli určité úrovně a začali na to hřešit. Zřejmě si myslí, že to vydrží napořád a nějaký růst se z toho ještě uplácá. Jak se ale ukazuje, této zemi rychle ujíždí vlak a nikdo se ho nesnaží dohonit. Nastávají velké změny Ačkoliv je míra nezaměstnanosti v Česku stále velmi nízká, podle odborníků se to může poměrně rychle začít měnit. A jakmile se obrátí trend, už to zase celé roky pojede jedním, tentokrát dosti špatným směrem. Takto to zkrátka v ekonomice funguje. Když se něco rozbije, trvá opravdu dlouho to napravit. Klidně desítky let. A existují náznaky, že už se to rozbíjí. Stačí se podívat na to, že v České republice začaly krachovat, případně samovolně končit velmi tradiční společnosti, jako jsou sklárny nebo potravináři. Další potom již propouštějí, například výrobce sanitární keramiky Laufen nebo výrobce okurek Znojmia, který rovnou uzavřel své provozy v Česku. Nedávno přišla další rána. Jedna z nejstarších společností v Česku oznámila, že část své výroby přesouvá do zahraničí, s čímž bude pochopitelně spojeno snižování stavů v tuzemsku. Nejde o nikoho menšího než tradičního výrobce klavírů Petrof. Výroba této značky byla s Českou republikou vždy naprosto těsně spjata, ale to už platit nebude. Není to vůbec dobré Část výroby se totiž přestěhuje do Indonésie. Důvodem je to, že z tuzemska už se nedá konkurovat. Zákazníci jednoduše poptávají piano za určitou cenu a za takovou už to v Česku jednoduše nevyrobíte. Je tu drahá práce, drahé energie a legislativa, která výrobu prodražuje ještě více. V Asii bude Petrof moci vyrábět o polovinu levněji. Přesune se tam tedy výroba levnějších klavírů. Ty dražší se zatím budou nadále vyrábět tady, ale je zřejmě jen otázkou času, kdy vývoj trhu dožene i je. Čtěte také: Už je to tady. Velká firma začala ve velkém propouštět Čechy. Tak to je síla Je to skutečně zvláštní obrázek, jelikož si mnozí o této zemi zvykli přemýšlet jako o levné, kde se vyplatí vyrábět. Bohužel to přestává platit, pokud už to před nějakou dobou definitivně nepřestalo. Foto: Shutterstock 24SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

16 názorů k článku “Nový vůz Škodovky je naprosto otřesný. Tak s něčím takovým mohou rovnou zavřít

  1. Ekonom, píše článek o automotiv. V dnešním světě, je vše možné. Jsem v Automotiv, dvacet let. Zítra napíšu článek o ekonomické krizi Evropy a jak s ní ven! 😉

      1. Důvod?, má pravdu když dneska to píše ekonom, kdo to bude příště,… popelář nebo uklízečka? XD

        1. A proč by ekonom nemohl psát o tom, že auto vypadá na pohled jako z japonského komiksu? Lze jej kritizovat možná za to, že si toho trendu všiml se zpožděním pětadvaceti let.

  2. Nemyslim si, že toto auto bude propadák a myslím si, že můj názor má zcela stejnou váhu jako tento článek. Navíc, překlepy a chyby v textu jistě tomuto článku také moc nepřidávají……

    1. Á, další jazykový purista.
      Smutnou pravdou je, že Vaše dva řádky jsou natolik zaplněny prohřešky vůči mateřskému jazyku, že by mi soudružka učitelka již v páté, či v šesté třídě napařila kuli, aniž by se dále namáhala luštit mé písmo. Stačil by jí k tomu již první z těch Vašich dvou řádků.
      Kde se ve Vás bere to sebevědomí, které Vám dovolí tímto způsobem hodnotit text někoho jiného by mohlo být tématem diplomové práce pro studenty několika oborů.

  3. Opravdu skvělý objektivní a nezaujaty článek,bez polopravd a lži. Ať se škoda třese a Sangjong a MG ji prevalcujou, ještě než to zacne vyrabet, že.

  4. Jde vidět, že článek píše ekonom, protože o nové Škodě Kodiaq nic neví, je sice pravda že se Škodovce v posledních letech na světovém i domácím trhu moc nedaří, ale nová Škoda Kodiaq je naprostý Bestseler protože design a prvky vozidla zaujaly nejen evropský trh, dokonce automobilka Volkswagen má v plánu se tímto vozem inspirovat.

    1. To je otázkou vkusu a výchovy.
      Samozřejmě, že někdo odchovaný animáky z devadesátých let a novějšími může být tou krásou unešen. Jenže já, aniž bych byl ekonom, tam ty dětské obrázky vidím. Ba dokonce vnímám tu hrůzu. Ony ty současné animáky navazují na nějakou tradici. Vy si to možná neuvědomujete, ale moderní auta se až příliš podobají těm, ve kterých jezdíval Pepek Námořník, Kačer Donald a Medvědí od Kolína. Jenže to byly pár tahy načrtnuté karikatury aut, které už tehdy měly být k smíchu. Škoda Kodiaq? Tou jezdíval Krteček. Boha mojho, stará Multikára má na rozdíl od té hrůzy až futuristický vzhled.

  5. Souhlasím s kritikou. Je to paskvil. Uvedený článek to popisuje naprosto přesně. Bohužel vyspělý svět kdysi sám nabídl Číňanům trojského koně a teď se to Evropě vrací. Jsou před námi, ve všem.

  6. Škodovka měla úspěch v Číně do doby než nás předseda senátu nepřihlásil že nebudeme počítat šestáky a jel na Taiwan i přes doporučení odborníků i podnikatelů, aby nejel. Naši politici mrvi co se dá a pak se dovíme.

  7. Za mě se nový Kodiak fakt povedl. Je fakt krasný a zároveň moderní, stále i akorát konzervativní. Jde vidět, že si na tom dali hodně záležet. Zpracovaní, odkaz na současný design Škodovek, detaily. A velké plus, že je to stále TDI i TSI, žadná elektro lokálka.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *