Pohádka Olivera Dlouhého se bortí. Další aerolinky žádají Kiwi.com, ať okamžitě přestane prodávat jejich letenky. “Ohrožují naši pověst.”

Stále více se začíná ukazovat pochybný obchodní model českého prodejce letenek Kiwi.com. Zatímco dříve se v souvislosti s touto firmou zejména v českých médiích používaly superlativy a byl zmiňován jedinečný systém rezervace letenek, jednotlivé aerolinky teď samy nasvěcují, že to zase takový zázrak není. Jde spíše o vykrádání jejich rezervačních systémů bez svolení.

Čtěte také: Český prodejce letenek Kiwi.com se topí v problémech. Jím prodané letenky odmítá akceptovat Ryanair, jsou prý falešné

Proti praktikám Kiwi.com se ohradila další světově významná letecká společnost, a to nizozemská KLM. “Ohrožují pověst vysoké kvality našich služeb,” uvedla pro deník E15 mluvčí společnosti Marjan Rozemeijerová. “Poslali jsme do Kiwi.com dopis, ve kterém je žádáme, aby respektovali naše přání a požadavek, že nechceme, aby prodávali klientům naše letenky.

Podle společnosti KLM nemá Kiwi.com oprávnění prodávat její letenky, přesto tak ale činí, a to prostřednictvím nejrůznějších fíglů. Mluvčí KLM dále uvádí, že cestující často ani netuší, co si kupují a na jaké služby mají v rámci letenky nárok. Největším problémem je prodej navazujících letů a postup při refundacích. Ten je přitom velmi často kritizován i zákazníky Kiwi.com. Jak se ukázalo, zákazníci se využitím služeb této společnosti vzdávají práva na refundace od aerolinek, kdy by jim za zpoždění či zrušení letu náležela náhradní letenka či refundace plus až 600 EUR. Tuto částku za ně však zinkasuje Kiwi.com, které jim následně vrátí maximálně cenu letenky, a to ještě s mnohaměsíčním zpožděním.

Podle Rozemaijerové je problémem i samotný proces refundace letů. Aerolinka sice pošle refundaci na účet Kiwi.com, jenže tam se na několik měsíců zasekne, jak se ukázalo zejména loni v důsledku hromadného rušení letů. V médiích tehdy vystupoval šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý, který tvrdil, že refundace trvá tak dlouho kvůli samotným aerolinkám, které peníze zpět neposlaly. Taková slova jsou pochopitelně pro velké letecké společnosti reputační problém, obzvlášť když nejsou pravdivá.

Proti praktikám se v posledních dnech ohradilo hned několik velkých leteckých společností. Kromě KLM to je Ryanair, Southwest Airlines či Aeroflot. Všechny žádají jediné: aby Kiwi.com přestalo prodávat jejich letenky, protože jim to přidělává jen problémy.

Čtěte také: Vyhledávač letenek Kiwi, za jehož úvěry se zaručil český stát, má velké problémy. Žalují ho americké aerolinky za to, že bez povolení prodává předražené letenky

Problematické praktiky Kiwi.com popsala také mluvčí Aeroflotu. “Zůstávaly nám hromady cestujících Rusů v Dubaji, protože jim Kiwi.com prodalo za mírně nižší cenu letenky. Ale ve chvíli, kdy chtěli letět, tak jsme je nepřijímali, protože neměli letenku Dubaj–Moskva, ale Dubaj–Moskva–Stockholm – a na toto směrování musejí mít v pase vízum do EU, což neměli. Místo toho, abychom obrazně řečeno prodali sto lidem letenky za tisíc eur Dubaj–Moskva, tak Kiwi je prodává za 900 eur, čímž způsobí, že přijdeme stokrát o sto eur a k tomu nám ještě prodanými letenkami zablokuje místa do Stockholmu,” uvedla Zuzana Přibylová, podle které Aeroflot s českým prodejcem letenek ukončil spolupráci, ale firma jeho letenky stále pokoutně skupuje prostřednictvím jiných platebních karet.

Kiwi.com se přitom podařilo v rámci covidové pomoci získat státní záruku za úvěr ve výši 1,2 miliardy korun. Krátce před epidemií získal v prodejci letenek podíl americký fond General Atlantic, který za něj zaplatil několik miliard korun. Nejvíce na prodeji vydělal investor Jiří Hlavenka, který si odnesl přibližně 1,5 miliardy korun. Zakladatel firmy Oliver Dlouhý si svůj podíl ponechal. Čtěte více: Stát se zaručil za úvěr ve výši 1,2 miliardy přeprodejci letenek, který nevrací peníze svým zákazníkům

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Tlaky na zvýšení bezpečnosti dopravy na evropských silnicích velmi rychle sílí. Už nějakou dobu se připravují podrobné plány na to, jak docílit do roku 2050 naprosté absence fatálních nehod. Již v roce 2030 by se jejich počet oproti současnému stavu měl snížit na polovinu. Je tedy jasné, že změny budou muset být překotné a že se řidičů velmi výrazně dotknou. Samá omezení Na jedné straně se chystají regulace pro některé skupiny řidičů, jako jsou důchodci nebo mládež, na straně druhé potom velmi citelná opatření, která se dotknou všech. Řeší se to na úrovni celé Evropské unie, tudíž to bude platit ve všech členských státech včetně České republiky. A na jeden velký zlozvyk českých řidičů si úředníci opravdu výrazně posvítí. Nejde o nic jiného než překračování povolené rychlosti. Když vyjedete do zahraničí, zjistíte, že tam se povolených rychlostí řidiči drží mnohem více než v tuzemsku. Je to dáno mírou kontrol, ale také sankcemi, jež jsou v Česku stále velmi mírné. Problematická je především rychlá jízda v obci. Ovšem opravdu nepříjemné to začne být až ve chvíli, kdy rychlost překročíte o 40 km/h a jedete ve městě třeba devadesátkou. To se třeba na okreskách může jednoduše stát, když nedáte včas nohu z plynu. V takovémto případě můžete přijít o řidičský průkaz, i když se to často řeší jinak. Evropská unie chce ale ještě podstatně více přitvrdit. Řidičský průkaz má být odebrán už při překročení povolené rychlosti o 30 km/h. Jde sice o snížení o pouhých deset kilometrů v hodině, ovšem výsledný efekt může být opravdu nepříjemný. Ještě vám to opepří Navíc bude zavedena i další změna. Když dnes překročíte rychlost nebo uděláte podobný přestupek v jiné zemi Evropské unie, zřejmě vás to přijde draho, ale neztratíte možnost řídit ve své domovské zemi. Na tu se odebrání řidičského oprávnění nevztahuje. Brzy to však má být jinak. Záznam o odebrání řidičského oprávnění bude v kterékoliv zemi zanesen do společného evropského systému a výsledkem bude zákaz řízení po celé Evropské unii. Čtěte také: Řízení večer a v noci bude v Česku omezeno. Spousta lidí nebude smět po setmění vyjet na silnici V této souvislosti je třeba se připravit na to, že v řadě zemí budou silniční pravidla ještě přísnější, než jaký je základ chystaný Evropskou unií. Vždyť v mnoha městech se brzy bude smět jezdit maximálně 30 km/h. Pokud byste tam jeli omylem šedesátkou, přijdete o řidičský průkaz a bude se to vztahovat i na Českou republiku. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Ještě poměrně nedávno bylo českým domácnostem doporučováno, aby přešli z kotlů na tuhá paliva na plynové kotle. Ty tu s námi měly být desítky let, a to i v rámci přechodu na nízkoemisní energetiku. Nikdo totiž nepočítal s tím, že se někdo pokusí ve snaze o co nejekologičtější provoz skoncovat právě i se zemním plynem. Takhle to brzy bude Jenže přesně to se teď děje. Ačkoliv se o tom stále příliš nemluví, faktický konec plynových kotlů už je v rámci Evropské unie naplánován. Stát by se tak mělo již v roce 2029. To není zrovna vzdálený termín, jelikož to nastane za pouhých pět let. Ještě to sice není schváleno, avšak všechno k tomu směřuje. V Evropě jsme si v poslední době zvykli dávat podobné závazné cíle, byť je otázkou, co se stane, až do těchto termínů dospějeme, ale nebudeme mít hotová náhradní řešení. Termíny se pochopitelně mohou prodlužovat, ovšem když je k něčemu dopředu vydán zákaz, znamená to především to, že výrobci se na daný výrobek přestávají orientovat a pochopitelně začnou i omezovat a zastavovat jeho produkci. Pakliže tedy pojedeme na této notě, v roce 2029 žádné nové plynové kotle stejně nebudou, jelikož se již nevyrobí. V tento rok by měl začít platit zákaz jejich prodeje. Nikoliv snad přímo, ovšem zajímavou oklikou. Nesmyslná účinnost V rámci snahy o takzvaný ekologický design budou připuštěna pouze taková zařízení, která budou mít minimální účinnost 115 procent, a to namísto současných 86 %. To je hodnota, kterou plynové kotle nemohou splnit. Jednoduše tak z nabídky budou muset vypadnout. Čtěte také: Loni si koupili tepelné čerpadlo za 500 tisíc, aby ušetřili. Teď Češi litují, stát jim schválně zdražil elektřinu o desítky tisíc A jak to bude dále, už není těžké uhodnout. Nějakou dobu se ještě nechají běžet ty plynové kotle, které už jsou v domácnostech nainstalované, ovšem postupně se začne zvyšovat tlak na to, aby se i ty definitivně vyměnily za tepelné čerpadlo, navzdory tomu, že do řady domů není toto zařízení vhodné. A potom přijde zákaz, podobně jako letos s kotly 1. a 2. emisní třídy, které od září tohoto roku již nesmíte používat, a to pod hrozbou pokuty. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Placení daní je nutnou, avšak velmi neoblíbenou součástí života. Málokdo to chápe v širším celku, že hrazením těchto poplatků přispívá na provoz státu, případně si hradí důchodové a zdravotní pojištění. Ať už jsou daně jakkoliv vysoké, vždy vám bude připadat, že byste měli platit méně. Jak optimalizovat daně v roce 2024 Dá se na to ale podívat také z druhé strany. A sice, že vysoké daně jsou vlastně příjemnou starostí. Nutnost je platit totiž znamená mimo jiné to, že vyděláváte poměrně slušné peníze. Ale takto to asi nikdo nechápe. Pravdou ale je, že lidé se stejnými výdělky mohou platit velmi rozdílné sumy. Záleží totiž hodně na tom, jak dobře své daňové přiznání optimalizujete a zda využijete veškerých možností, jak si zátěž snížit. K tomu jsou nejlepší slevy na dani, které v některých případech můžete letos, tedy za rok 2023, uplatnit naposledy. Jde například o školkovné ve výši 17 300 Kč za každé dítě, ale třeba i slevu na manželku ve výši 24 840 Kč. Dále to jsou třeba sleva na studenta nebo na první, druhé, třetí a další dítě. Jaké slevy na dani lze za rok 2023 uplatnit TitulMaximální sleva na daniSleva na poplatníka30 840 KčSleva na první dítě15 204 KčSleva na druhé dítě22 320 KčSleva na třetí a další dítě27 840 KčSleva na invaliditu 1. a 2. stupně2 520 KčSleva na invaliditu 3. stupně5 040 KčSleva na držitele průkazu ZTP/P16 140 KčSleva na manželku/manžela24 840 KčSleva na manžele ZTP/P49 680 KčSleva za umístění dítěte – školkovné17 300 KčSleva na studenta denního studia4 020 Kč Jak dále ušetřit? Slevy na dani se odečtou přímo z daňové povinnosti a jsou tedy nejefektivnějším způsobem, jak ušetřit. Ovšem máme tu i další možnosti, kterou představují nezdanitelné části základu daně. V součtu jde o sumu, kterou nebudete muset zdaňovat. TitulMaximálně můžete uplatnitÚroky z hypotečního úvěru300 000 KčPenzijní připojištění24 000 KčSoukromé životní pojištění24 000 KčDary30 % ze základu daněOdborové příspěvky1,5 % zdanitelných příjmů nebo 3 000 KčPlatby za zkoušky10 000 Kč, pro ZTP 13 000 nebo 15 000 KčOdběr krve3 000 KčDarování kmenových buněk20 000 Kč Čtěte také: Kdo má v Česku bankovní účet, může okamžitě přijít o 19 400 Kč. Dejte si pozor, jinak budou peníze rychle pryč Dokdy přidat daňové přiznání Jak vidno, možnosti tu stále jsou a byla by škoda jich nevyužít. Pokud jde o termíny, potom na daňové přiznání máte čas až do 2. dubna 2024. Jednoduše si lze ale termín prodloužit tím, že přiznání podáte elektronickou formou. Potom musíte splnit termín 2. května 2024. Obecně se počítá ještě se lhůtou pěti dnů, v rámci které vám nebude vyměřeno penále. Potom už ale úřady postupují tvrdě. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

3 Replies to “Pohádka Olivera Dlouhého se bortí. Další aerolinky žádají Kiwi.com, ať okamžitě přestane prodávat jejich letenky. “Ohrožují naši pověst.”

  1. Ano jsou to megapodvodnici. Za zrušené lety at z té nebo z té strany se neobtěžuj vracet peníze. Pan Oliver Dlouhý je lump.!!!!!

  2. Evidentně jsou to podvodníci a kradou data ze systémů aerolinek.
    Pokud aerolinky nechtějí aby kiwi jejich letenky prodávalo, tak snad stačí aby jim neumožnili krást data z jejich systémů? Nebo to snad nemohou udělat?
    Je to věc bezpečnosti jejich dat?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *