Pohádka Olivera Dlouhého se bortí. Další aerolinky žádají Kiwi.com, ať okamžitě přestane prodávat jejich letenky. “Ohrožují naši pověst.”

Stále více se začíná ukazovat pochybný obchodní model českého prodejce letenek Kiwi.com. Zatímco dříve se v souvislosti s touto firmou zejména v českých médiích používaly superlativy a byl zmiňován jedinečný systém rezervace letenek, jednotlivé aerolinky teď samy nasvěcují, že to zase takový zázrak není. Jde spíše o vykrádání jejich rezervačních systémů bez svolení.

Čtěte také: Český prodejce letenek Kiwi.com se topí v problémech. Jím prodané letenky odmítá akceptovat Ryanair, jsou prý falešné

Proti praktikám Kiwi.com se ohradila další světově významná letecká společnost, a to nizozemská KLM. “Ohrožují pověst vysoké kvality našich služeb,” uvedla pro deník E15 mluvčí společnosti Marjan Rozemeijerová. “Poslali jsme do Kiwi.com dopis, ve kterém je žádáme, aby respektovali naše přání a požadavek, že nechceme, aby prodávali klientům naše letenky.

Podle společnosti KLM nemá Kiwi.com oprávnění prodávat její letenky, přesto tak ale činí, a to prostřednictvím nejrůznějších fíglů. Mluvčí KLM dále uvádí, že cestující často ani netuší, co si kupují a na jaké služby mají v rámci letenky nárok. Největším problémem je prodej navazujících letů a postup při refundacích. Ten je přitom velmi často kritizován i zákazníky Kiwi.com. Jak se ukázalo, zákazníci se využitím služeb této společnosti vzdávají práva na refundace od aerolinek, kdy by jim za zpoždění či zrušení letu náležela náhradní letenka či refundace plus až 600 EUR. Tuto částku za ně však zinkasuje Kiwi.com, které jim následně vrátí maximálně cenu letenky, a to ještě s mnohaměsíčním zpožděním.

Podle Rozemaijerové je problémem i samotný proces refundace letů. Aerolinka sice pošle refundaci na účet Kiwi.com, jenže tam se na několik měsíců zasekne, jak se ukázalo zejména loni v důsledku hromadného rušení letů. V médiích tehdy vystupoval šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý, který tvrdil, že refundace trvá tak dlouho kvůli samotným aerolinkám, které peníze zpět neposlaly. Taková slova jsou pochopitelně pro velké letecké společnosti reputační problém, obzvlášť když nejsou pravdivá.

Proti praktikám se v posledních dnech ohradilo hned několik velkých leteckých společností. Kromě KLM to je Ryanair, Southwest Airlines či Aeroflot. Všechny žádají jediné: aby Kiwi.com přestalo prodávat jejich letenky, protože jim to přidělává jen problémy.

Čtěte také: Vyhledávač letenek Kiwi, za jehož úvěry se zaručil český stát, má velké problémy. Žalují ho americké aerolinky za to, že bez povolení prodává předražené letenky

Problematické praktiky Kiwi.com popsala také mluvčí Aeroflotu. “Zůstávaly nám hromady cestujících Rusů v Dubaji, protože jim Kiwi.com prodalo za mírně nižší cenu letenky. Ale ve chvíli, kdy chtěli letět, tak jsme je nepřijímali, protože neměli letenku Dubaj–Moskva, ale Dubaj–Moskva–Stockholm – a na toto směrování musejí mít v pase vízum do EU, což neměli. Místo toho, abychom obrazně řečeno prodali sto lidem letenky za tisíc eur Dubaj–Moskva, tak Kiwi je prodává za 900 eur, čímž způsobí, že přijdeme stokrát o sto eur a k tomu nám ještě prodanými letenkami zablokuje místa do Stockholmu,” uvedla Zuzana Přibylová, podle které Aeroflot s českým prodejcem letenek ukončil spolupráci, ale firma jeho letenky stále pokoutně skupuje prostřednictvím jiných platebních karet.

Kiwi.com se přitom podařilo v rámci covidové pomoci získat státní záruku za úvěr ve výši 1,2 miliardy korun. Krátce před epidemií získal v prodejci letenek podíl americký fond General Atlantic, který za něj zaplatil několik miliard korun. Nejvíce na prodeji vydělal investor Jiří Hlavenka, který si odnesl přibližně 1,5 miliardy korun. Zakladatel firmy Oliver Dlouhý si svůj podíl ponechal. Čtěte více: Stát se zaručil za úvěr ve výši 1,2 miliardy přeprodejci letenek, který nevrací peníze svým zákazníkům

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 24SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

3 názory k článku “Pohádka Olivera Dlouhého se bortí. Další aerolinky žádají Kiwi.com, ať okamžitě přestane prodávat jejich letenky. “Ohrožují naši pověst.”

  1. Ano jsou to megapodvodnici. Za zrušené lety at z té nebo z té strany se neobtěžuj vracet peníze. Pan Oliver Dlouhý je lump.!!!!!

  2. Evidentně jsou to podvodníci a kradou data ze systémů aerolinek.
    Pokud aerolinky nechtějí aby kiwi jejich letenky prodávalo, tak snad stačí aby jim neumožnili krást data z jejich systémů? Nebo to snad nemohou udělat?
    Je to věc bezpečnosti jejich dat?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *